העובדה היא שרובנו חיים בערים. לא רק בישראל, למעשה במרבית מדינות המערב עיקר האוכלוסייה היא עירונית באופיה. זה לא אומר שכולנו חיים ממש ב"דאון טאון", אלא שבמרבית המקרים, בין אם זה בבוקר לעבודה או בערב לבילוי, נעשה את דרכו מהבית שבפרבר למרכז העיר – בתנועה שהיא כמעט תמיד צפופה, פקוקה וגדושה בנהגים עצבניים. העסק הופך להיות עוד יותר מאתגר במקומות שבהם מתווספים לקלחת גם הולכי הרגל, רוכבי אופניים, קורקינטים וכמובן אופנועים וקטנועים. אז מה עושים?
1. תכננו מראש – ככל האפשר. התנועה בעיר תמיד צפופה, ובתוכה תמיד יכול להתרחש הבלתי צפוי. צאו בזמן מהבית והשאירו מרווח בטחון למקרים של עיכובים שעלולים להתרחש, מעומס רגיל ועד חסימות של הפגנות ואפילו אירועי ספורט והופעות. השתמשו במערכות ניווט מקוונות (כן, אנחנו יודעים שתבחרו ב-Waze) המיידעות על חסימות אפשריות ומאפשרות למצוא דרכים חלופיות. עשו זאת באמצעות ממשקי אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, המאפשרים גישה קלה ובטוחה לניווט בזמן נהיגה.
2. מלאו את המושבים – יעילות היא שם המשחק ואין נסיעה יעילה יותר מאשר בסיטואציה שבה מספר הנוסעים ברכב מאפשר לנצל נתיבי התחבורה הציבורית (היכן שמותר כמובן). לא כל רכב עירוני מאפשר ל-4 ואפילו 5 מבוגרים לנסוע בנוחות – אבל מיצובישי ספייס סטאר, למשל, שהיא מהגדולות בקבוצתה, מאפשרת ביצוע "קאר פול" בנוחות יחסית לטובת קיצור הזמן ליעד בעזרת הנת"צ.
3. היו מוכנים להיות מופתעים – העיר היא שדה הקרב של הנהיגה, ותמיד יקרה משהו בלתי צפוי. התמודדו עם ההפתעות על ידי שמירה על מהירות נהיגה נמוכה המאפשרת זמן תגובה ארוך יותר. צפו את האפשרות שהולכי הרגל, רוכבי האופניים וגם מכוניות אחרות יעשו את הלא צפוי – ולמען השם עזבו כבר את הטלפון הנייד והתרכזו בנהיגה. מיצובישי ספייס סטאר מצוידת במערכות בטיחות חכמות כמו בלימת חירום אוטונומית המזהה רכבים עד 80 קמ"ש והולכי רגל עד 65 קמ"ש – מערכת שתספק שכבת הגנה נוספת בפני ההפתעות האלה, אבל כמובן לא מהווה תחליף לנהג עירני ונוכח.
4. חניה זה החיים – תהיו אמני חניה. רכב עירוני קומפקטי, עם קוטר סיבוב קטן וראות נהדרת החוצה יעשה את החיים בחניונים וגם בחניה בעיר לקלים במיוחד. בחרו ברכב שיש לו רדיוס סיבוב קטן - 4.6 מטרים במקרה של מיצובישי ספייס סטאר - וגם מצלמת חניה שימושית. אפשר להוסיף גם חיישני חניה כאביזר עזר נוסף, אבל בסופו של דבר אין תחליף להכרה של הרכב ולהתנסות. בינינו? לא בושה גם לתרגל חניה במקום בטוח. אגב, ישנן ערים המאפשרות לחנות עם שני גלגלים על המדרכה – נצלו זאת.
5. כשנוח לכם אתם רגועים – מכירים את זה שמנמיכים את הרדיו כשמחפשים חניה? אז עשו לכם הרגל: עצרו לרגע אחד במהלך הזחילה האיטית והנואשת בחיפוש אחרי ספייס פתוח לחניה בעיר, הרפו את חגורת הבטיחות במשיכה קלה, נערו את הבגדים, מתחו את הזרועות והגבירו את המיזוג (כלומר, הורידו טמפרטורה). בקרת אקלים דיגיטלית יעילה היא הכרח לחיים בקיץ הישראלי (וגם המפתח להפשרת אדים מהירה בחורף). נצלו ההתרעננות הקצרצרה הזו כדי להישאר קול גם כשמאחריכם יש נהג עצבני שצופר לכם לעוף לו מהדרך. קחו אוויר, חפשו חניה מתאימה והשתחלו לתוכה בקלות מעוררת קנאה ובסטייל מלא.
בסופו של דבר, לכל משימה יש את הכלי שלה. הכלי הנכון ביותר לנהיגה עירונית הוא רכב קומפקטי בעל מרחב פנימי טוב, כשר תמרון מעולה ויחידת הנעה חסכונית ויעילה. להכנס לעיר עם רכב שטח גדול זה כמובן אפשרי, אבל לא תורם לשקט הנפשי. לעומת זאת, כלי עירוני קטן וחכם כמו הספייס סטאר יביא אתכם לעיר ולתנועה בתוכה באופן חסכוני, יעיל ונינוח.