דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

האם כדאי לרכוש מכונית היברידית ב-2025?

Getting your Trinity Audio player ready...

שוק הרכב הישראלי משתנה במהירות לנגד עינינו. אחרי שהחשמליות הגיעו לנתח שוק של 25% - שיעור חדירה כפול מזה שבאירופה ופי שלושה מארה"ב – ישנה כעת הצטננות והסטה של הביקוש בחזרה לעבר ההיברידיות.

אולם לא כל ההיברידיות שוות ויש למעשה שלוש דרגות להנעה היברידית: היברידי-מתון שבו לחשמל יש חלק מזערי בהנעת הרכב, היברידי-נטען (PHEV) שבו הרכב טוען את עצמו אבל גם מסוגל להיטען מעמדת טעינה ולהנות מעשרות קילומטרים של הנעה חשמלית, או ההנעה ההיברידית המסורתית, בטעינה עצמית, שבה נתמקד כעת. מדובר במערכת היברידית שלא צריכה את רשת החשמל ולא "סוחבת" סוללה מאד גדולה, כבדה ויקרה, והחלק החשמלי שבה לוקח חלק פעיל בהנעת הרכב גם במהירויות בינעירוניות. קבוצת הרכבים ההיברידיים היא עצומה וכוללת לא מעט רבי מכר שכבשו את צמרת המכירות בישראל.

בתחילת שנת 2025 הרבה מההטבות שהיו לרוכשי רכב חשמלי בוטלו או צומצמו באופן מאד מורגש. מס הקניה עלה מ-35 ל-45% (ותקרת ההטבה ירדה ל-35,000 שקלים), אגרת הרישוי התייקרה באלפי שקלים מסכום אחיד של כ-500 שקלים לסכום המחושב (כמו ברכבי בנזין) בהתאם לקבוצת המחיר שלו וגיל הרכב. כל זה כשברקע הובלת הרכבים דרך הים התייקרה מאד (ותודה לחות'ים), מחיר הטעינה בעמדות הציבוריות התייקר משמעותית ובחלק גדול מהדגמים המחירים הרשמיים לצרכן התייקרו דרמטית.

כל זה יחד, לצד דגמים חדשים שנכנסים בעיקר מיצרניות המזרח, הסיטו את תשומת הלב בחזרה לדגמים ההיברידיים שישראלים רבים מכירים את היתרונות שלהם.

הפתרון ההיברידי של יונדאי

מערכת הנעה היברידית היא פתרון טכנולוגי מורכב שהוא הרבה מעבר ל"חיבור מנוע חשמלי למנוע בנזין + סוללה". אך בכל המקרים ועם כל הטכנולוגיות, יש כמה מטרות עיקריות למערכת ההנעה הזו: חסכון בדלק, צמצום פליטת מזהמים לצד שמירה על רמת ביצועים טובה וטווח נסיעה ארוך.

יונדאי סונטה אלנטרה

הבסיס למערכת ההיברידית הנפוצה ביותר של יונדאי, זו שתוכלו למצוא באלנטרה ובקונה, הוא מנוע בנזין אטמוספרי עם 4 צילינדרים בנפח 1.6 ליטרים. ביונדאי קוראים לו Smartstream ולנו זה אומר שיש לו הזרקת דלק ישירה. על פניו, מדובר בטכנולוגיה מוכרת בתעשייה. בניגוד למנוע 4 פעימות רגיל, המנוע בהיברידיות עובד במחזור אטקינסון. מבלי להכנס לתיאור מייגע, מדובר בפעולה שהיא יעילה יותר במחזורי העבודה והיניקה-פליטה, כאשר המטרה היא להגיע לצריכת דלק נמוכה ככל האפשר.

ההספק ביחס לנפח מעט נמוך יותר ממנוע רגיל, 105 כ"ס. אבל כאן נכנס לתמונה המנוע החשמלי שמוסיף 43.5 כ"ס למערכת וגם מפצה עם מומנט גבוה בסל"ד נמוך (למשל בנסיעה איטית בעיר ובזינוקים מהמקום). תפוקת המערכת המלאה עומדת על 139 כ"ס במקרה של האלנטרה או 129 כ"ס בקונה, והמומנט עומד על 27 קג"מ. הכוח יורד לגלגלים דרך תיבה אוטומטית כפולת מצמדים עם 6 הילוכים – תיבה שבה יש מינימום של הפסדי-כוח בדרך לגלגלים ולכביש. בנוסף, כמו ברכב חשמלי, גם המערכת ההיברידית של יונדאי מסוגלת לאחזר אנרגיה על ידי המרת התנע לחשמל ולטעינה של סוללת ליתיום-יון המזינה בהמשך את האנרגיה להנעת הרכב.

כל זה נשמע מאד מורכב, אבל בפועל המערכת שקופה לנהגים, שמשתמשים ברכב באופן רגיל לגמרי. על צג המולטימדיה ניתן לראות את מסך מאפייני המערכת ההיברידית המתאר את זרימה הכוח לתוך ומחוץ לסוללה ובעזרת בורר מצבי הנהיגה מאפשר לנהג לדייק את צריכת הדלק, הביצועים ואת חווית הנהיגה. מה עושים כשסופסוף מיכל הדלק מתרוקן? נכנסים לתחנת תדלוק ויוצאים ממנה אחרי 2-3 דקות עם מיכל מלא וטווח נסיעה של מאות קילומטרים.

האם המשפחה תהנה מרכב היברידי?

ההיצע ההיברידי של יונדאי כולל את הקונה, רכב הפנאי המשפחתי שכעת משווק בדור השני שלו. יונדאי קונה מציע תא מטען בנפח 466 ליטרים, מרחב נדיב לנוסעים מאחור וגם שורה של מערכות סיוע לנהג לטובת שיפור הבטיחות. המערכת ההיברידית מספקת כאן צריכת דלק מוצהרת של כ-21.7 ק"מ לליטר, כאשר מיכל דלק בנפח 38 ליטרים מספק טווח נסיעה תיאורטי של 825 ק"מ.

יונדאי קונה

יונדאי אלנטרה נהנית מאותה מערכת הנעה, בכיול מעט שונה. באלנטרה תפוקת המערכת מעט יותר גבוהה, וצריכת הדלק נמוכה עוד יותר עם נתון מוצהר של 22.7 ק"מ לליטר עם מיכל של 42 ליטרים אפשר תיאורטית להגיע לטווח של 954 קילומטרים בין תדלוקים.

לצד זאת, יונדאי אלנטרה מציעה למשפחה תא מטען בנפח 474 ליטרים, מרחב פנימי עצום במושב האחורי ובה וגם בקונה ניתן למצוא מגוון מערכות סיוע לנהג ובטיחות אקטיביות רבות ובהן התרעה של שכחת ילדים, מניעה של פתיחת דלת אם מגיעה תנועה מאחור ועוד.

כשעוברים לדגמים הגדולים יותר, יונדאי סונטה משווה ומעלה עם נפח מנוע גדול יותר של 2.0 ליטרים ותפוקת מערכת כוללת של 192 כ"ס ו-37.5 קג"מ. העברת הכוח נעשית על ידי תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 6 הילוכים וצריכת הדלק הרשמית היא 20 ק"מ לליטר - כל זה מבלי לוותר על ביצועים מצוינים. חישוב מהיר מלמד על טווח תיאורטי של 1,000 ק"מ ממיכל דלק של 50 ליטרים. כל זה כדי שהמנהל הבכיר לא יוטרד בתידלוקים בין פגישות (ולמי יש בכלל זמן לעמוד 40 דקות בעמדת טעינה?).

בפסגת ההיצע ההיברידי ניצבת יונדאי סנטה פה החדשה, שהגיעה ארצה בימים האחרונים. היא מביאה את הבשורה ההיברידית לדגם שמציע 7 מקומות ישיבה לצד אופציה להנעה כפולה. בהתאם, יש ממערכת ההנעה הזו ציפיות גבוהות יותר, להתמודדות עם המשקל של הרכב והדרישות הדינאמיות מ-SUV בממדים כאלה.

יונדאי סנטה פה

המערכת ההיברידית של סנטה-פה מוסיפה מגדש טורבו למנוע ה-1.6 ליטרים, ויחד עם המנוע החשמלי התפוקה כאן היא 215 כ"ס וכ-37.5 קג"מ. תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 6 הילוכים מזינה את הכוח להנעה כפולה-קבועה לכל הגלגלים, בחלק מהגרסאות. נתוני צריכת הדלק הרשמיים בישראל נעים בין 13.5 ל-14.2 ק"מ לליטר - מספרים מצוינים בהתחשב במימדי הרכב ובייעוד שלו.

לסיכום, האם כדאי לרכוש רכב היברידי ב-2025? התשובה היא "כן" מהדהד. מכיוון שעלות הרכישה כמעט תמיד תהיה זולה יותר מרכב חשמלי מאותה קבוצת גודל, פערי עלויות האחזקה קטנים היום יותר מתמיד, להיברידיות יש עדיין הטבה בשווי שימוש (500 שקלים) עבור מי שמקבל את הרכב ממקום העבודה, ולא פחות חשוב - אין צורך לדאוג לעמדת טעינה יקרה בחניה הביתית או לעצירות ממושכות בעמדות ציבוריות.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה