השינוי העמוק שעובר על עולם הרכב, עם כניסה מהירה של מערכות הנעה חשמליות ומחושמלות, מתחיל להשפיע גם על שוק היד השניה, אליו מגיעות המכוניות בנות שנתיים-שלוש ויותר המחליפות ידיים בפעם הראשונה.
אם היום בישראל כרבע מכלל המכוניות החדשות שנמכרות הן חשמליות, לפני שלוש-ארבע שנים היו אלה ההיברידיות ששלטו בטבלאות המכירה ולהן יש עתה נוכחות בולטת במגרשי היד השניה. זאת לצד מכוניות בעלות טכנולוגיות הנעה ותיקות ומוכרות של בנזין ודיזל. אז כשהמבחר כל כך גדול ומבלבל – איזו בוחרים את מערכת ההנעה המתאימה לנו?
ראשית אנו צריכים להגדיר את השימוש. האם הרכב ישמש לנסיעות עירוניות ויבלה את מרבית זמנו בפקקים, או שהוא יעשה נסיעות יומיות ארוכות בכבישים מהירים מהפריפריה למרכז? האם על הרכב לגרור או לשאת משקל כבד, או שהוא יסע רוב הזמן עם נהג בלבד? אלה שאלות שכל נהג צריך לשאול את עצמו, והתשובות ישפיעו לא רק על חווית הנסיעה אלא גם על הארנק.
"לא משנה מה סוג ההנעה שנבחר, בדיקת הרכב כשקונים יד שניה היא חשובה מאד כדי לקבל תמונת מצב עדכנית", מסביר קובי ניסים, מנהל מכירות ארצי בכלמוביל טרייד. "אין שתי מכוניות משומשות זהות – אפילו שהן מאותו יצרן, דגם, גרסה ושנתון. כל נהג משתמש ומטפל ברכב אחרת וזה ניכר במצב הרכב. כמובן שיש לוודא שהיסטוריית הרכב נקיה מתאונות ומפגיעות משמעותיות, ששגרת הטיפולים התבצעה כנדרש במרווחים הנכונים ובמרכזי שירות מוכרים המתעדים את הטיפול".
הפיתוי של מעבר לרכב חשמלי, גם מיד שניה, הוא גדול. החסכון השנתי בעלויות הדלק עשוי להסתכם באלפי שקלים או אפילו עשרות אלפי שקלים (תלוי כמה נוסעים) - אבל אם לא ניתן להתקין עמדת טעינה בבית, מימד החסכון בכסף מצטמצם מאוד שכן הטעינה בעמדות ציבוריות יקרה יותר באופן משמעותי. בנוסף, זמני הטעינה בעמדות הציבוריות ארוכים ויבואו על חשבון שעות העבודה או הפנאי. בשורה התחתונה, אם לא ניתן להתקין עמדת טעינה (מכל סיבה שהיא) בבית או במקום העבודה – רכב חשמלי יד שניה יהיה פחות אטרקטיבי. כך גם במקרים שבהם התקציב מאפשר רכישת רכב חשמלי עם טווח נסיעה קצר שלא יתאים לצרכים.
רכב היברידי יאפשר חסכון משמעותי בהוצאות הדלק לעומת רכב מקביל עם מנוע בנזין, ללא צורך בעמדת טעינה. ההנעה ההיברידית יעילה מאוד בנסיעות במתווה עירוני ובפקקי התנועה, שם הרכב יוכל לנסוע בעיקר בכוח החשמל, אך גם תחסוך לא מעט בכבישים מהירים ולמרחקים ארוכים. חסרונות? היצע הדגמים ההיברידיים גדול אך עדיין מוגבל לעומת דגמי בנזין ודיזל, ומחירי הרכישה גבוהים יותר מאלו של רכבים ללא סיוע חשמלי - כך שההשקעה משתלמת רק אם אתם משוכנעים שהיקף הנסיעות שלכם מצדיק זאת בהיבטים של חסכון בדלק.
מכונית עם מנוע דיזל תתאים למי שנוסע למרחקים ארוכים וזקוק גם הוא לפתרון חסכוני בדלק, והיא נפוצה יותר ברכבים גדולים יחסית - רכבי פנאי ושטח או רכבים מסחריים, בשל היעילות שהיא מפגינה בהתמודדות עם משקל כבד. עם זאת, גם כאן ההיצע מצומצם ולא כל נהג ימצא רכב שיתאים לצרכיו.
ולבסוף ישנו הפתרון הנפוץ ביותר של מכוניות עם מנועי בנזין קלאסיים, עם מגדש טורבו או בלעדיו. ישנן מכוניות בנזין עם צריכת דלק גבוהה, אך לצידן לא קשה למצוא גם דגמים חסכוניים יחסית, עם מנועי טורבו קטנים או עם תיבות הילוכים יעילות. אלו מנועים נפוצים, זולים יחסית לרכישה ולאחזקה ונעימים לשימוש. היצע דגמי הבנזין הוא הנפוץ ביותר כיום בשוק היד השניה, כך שלא תתקשו למצוא מכונית מתאימה.
וכמובן שמערכות הנעה שונות דורשות התמקדות באספקטים שונים של הרכב. למשל, מערכת ההזרקה ברכבי דיזל או מסנני חלקיקים שהחלפתם עשויה להיות יקרה מאוד. ברכב היברידי חשוב להתמקד במצב מערכת ההנעה החשמלית וביכולת של סוללת ההנעה לשמר את הטעינה.
"רכישה מטרייד אין גדול ומסודר נותנת שקט נפשי לנהג", מסביר קובי ניסים מכלמוביל טרייד. "המכוניות כבר נבדקו ואפשר לראות את הדוחות, ישנה אחריות מורחבת של הטרייד לרכב הנבחר".
"כאמור ישנם יתרונות גדולים לרכישה ממתחמי היד שניה הגדולים והמסודרים, שיודעים לתת מעטפת של רכב אמין, עם נתונים מצוינים, אחריות, טרייד אין ומימון. בשתי מילים - ראש שקט".