- במה נהגנו: MG סייברסטר
- מתחרים: אין
- מתי אצלנו: מחצית ראשונה 2025
- מחיר משוער: החל מ-350 אלף שקל
- בעד: ביצועים, עיצוב, מקוריות
- נגד: תפעול, דלתות מספריים
בגדול: MG מוכרת כיום בעיקר כזרוע האירופית של ענקית הרכב הסינית SAIC, המייצרת מגוון דגמים חשמליים, היברידיים והיברידיים-נטענים. וממותג כושל על סף חידלון הפכה להצלחה מסחרית ענקית.
רק מעטים זוכרים, אך מקורותיה של MG מהמאה הקודמת קשורים דווקא לדגמי רודסטר (דו מושביים) ייחודיים במחיר נגיש. כשהמפורסם שבהם הוא ה-MGB שיוצר מתחילת שנות ה-60 ובמשך כמעט שני עשורים.
הסינים? מעולם לא ייצרו מכוניות עם גג נפתח, בעיקר בגלל שזיהום האוויר בערים הגדולות גרם להעדפת מכוניות המבודדות ככל הניתן מהסביבה החיצונית.
ובכל זאת, MG בחרה להעניק לעצמה כמתנת יום הולדת 100 את הסייברסטר, מכונית שחוזרת למקורות הרודסטר, אבל עם הנעה חשמלית מתקדמת. דגם עם גג נפתח ראשון למותג מאז הופסק ייצור ה-MG F (כונתה לאח מכן TF) לפני שני עשורים.
ואם מתעלמים מטסלה רודסטר הנושנה בייצור מוגבל ובמחיר שערורייתי, MG היא ראשונה לשווק רודסטר חשמלית סדרתית. רמת הסקרנות שלנו לפני נהיגה ראשונה בה, הרקיעה שחקים.
עיצוב ותא נוסעים: היא נראית כמו מיליון דולר, אין ספק בכך. מושכת כמות תשומת לב השמורה בעיקר למכוניות-על של מותגים איטלקיים. עם קריצה לעבר בדמות יחידות תאורה אליפטיות מלפנים ופנסים אחוריים בדומה לדגל היוניון ג'ק. על מסיטי האוויר המוגזמים סביב למרכב אפשר וצריך היה לוותר, שכן הם נראים מצועצעים וממילא לא ממש תורמים ליעילות אווירודינמית.
כניסה לתא הנוסעים מתבצעת דרך דלתות נפתחות כלפי מעלה, בדומה ללמבורגיני למשל, אבל כאן עם מנגנון חשמלי: באמצעות המפתח, מתגים על המסגרת החיצונית, ומבפנים באמצעות מתגים בקונסולה המרכזית או על הדלת עצמה.
יש מי שיאהבו את הפוזה, אבל לנו זה הרגיש מעט מתאמץ מדי. בנוסף, משך הפתיחה-סגירה של המנוע החשמלי איטי למדי והחיישנים בחלקה החיצוני למניעת פגיעה רגישים מדי, כך שהתנועה פוסקת אם עמדתם קרוב מדי לדלת.
תא הנוסעים ממוקד בנהג ומרשים מאוד במבט ראשון, עם קונסולה מרכזית מופנה כלפי הנהג והפרדה אינטימית מהנוסע. מאחורי ההגה יש לוח המחוונים דיגיטלי ("10.25) ומצידיו צמד מסכי מגע ("7 כל אחד), הימני למערכת הניווט-בידור, השמאלי אחראי על מחשב הדרך ותצוגת נתונים (מד G, לחצי אוויר בצמיגים). ויזואלית זה מרשים, פונקציונלית פחות. שכן המסכים הצידיים מוסתרים על ידי גלגל ההגה.
מסך מגע נוסף מוצב בקונסולה המרכזית ("7) ואחראי על בקרת האקלים, כיוון התמיכה והחימום למושבים ומערכות בטיחות, אבל הוא מחייב הסטת מבט ואינו נוח לתפעול. על ההגה השטוח בחלקו התחתון ממוקם מתג המשלב למצב הנהיגה הספורטיבי ביותר, ואחד נוסף לשינוי מידת התגבור של ההגה. מאחוריו צמד מנופים, השמאלי לשינוי עוצמת הרגנרציה והימני למעבר בין מצבי הנהיגה, סידור מתחכם שלא לצורך. בזמן נהיגה, ספורטיבית בעיקר, הפתרון המקורי הזה עשוי לבלבל.
ואי אפשר בלי קצת "מקורות השראה", כפי שנהוג לכנות בתעשיית הרכב העתקה. ידית האחיזה בקונסולה המרכזית מגיעה מיגואר F-טייפ, בורר מצבי הנסיעה (לפנים-אחור-חניה) הושאל משברולט קורבט C8, תאי האחסון בדלתות מזכירים פורשה 911.
אפרופו אחסון. ביחס למקובל במכוניות מסוגה, ההיצע נדיב וכולל צמד מחזיקי כוסות ותא גדול מאחורי המושבים. גם תא המטען שימושי יחסית (249 ליטר), אך ללא תא נוסף מתחת למכסה הקדמי. מצד שני, איכות החומרים גבוהה מאוד, עם משטחים דמויי עור בכל פינה ותחושת עושר.
למושב הנהג תמיכה צדית סבירה, אבל טווח כיוון מוגבל לגובה ללא אפשרות ישיבה קרובה לאספלט כמתבקש במכוניות ספורט. נהגים גבוהים עשויים למצוא את התנוחה בעייתית. את גג הבד ניתן לפתוח או לסגור תוך 15 שניות, במהירות של עד 50 קמ"ש. מאחורי קשתות המושבים יש רשת המבודדת היטב חדירת מערבולות רוח גם במהירויות שיוט גבוהות.
MG משלבת כאן את כל מערכות הבטיחות המוכרות שלה, לרבות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת. אהבנו את המצלמות ההיקפיות המקרינות את השטח המת על המסכים הצדיים בהפעלת איתות, בדומה למערכת של יונדאי-קיה.
מנועים וביצועים: הסייברסטר מוצעת עם שתי מערכות הנעה: אחורית עם 340 כ"ס או כפולה עם 510 כ"ס כמו במקרה של רכב המבחן. ובהתאם, הזינוק שלה מעמידה ל-100 קמ"ש לקוח מעולמות הסופר-ספורט - 3.2 שניות, שתי עשיריות פחות ממה שנדרש לפרארי רומא ספיידר לסיים את המיאוץ הקלאסי.
העובדה שמדובר ברכב פתוח, מכפילה את הסנסציה לתחושה שמעולם לא חוויתם. והיא שומרת על קצב התאוצה הזה עמוק אל תוך המאה השניה, כך שעקיפות בכבישים צרים מתבצעות ללא כל חשש. פחות מרשים הוא פס הקול - דרך הרמקולים - המנסה ללא הצלחה לדמות מנוע בנזין. והבעיה הגדולה: גם בסיומו של יום שלם לא הצלחנו לבטל אותה.
למערכת הבלימה הרגנרטיבית שלושה מצבים הנשלטים מהמנוף השמאלי של גלגל ההגה, אבל זה מחייב לבצע סדר הורדה או העלאה מלאים (1-2-3-2-1) בכל פעם שרוצים להחליף מצבים. וזה מסורבל בדיוק כמו שזה נשמע.
יש גם מצב אדפטיבי שמתאים עוצמה למשתמשי הדרך האחרים באמצעות הרדאר, אך הפעולה רחוקה מלהיות מושלמת. המצב העוצמתי ביותר ("דוושה אחת") יעיל למדי לנסיעה בעיר, אבל גם ההפעלה שלו מסורבלת דרך תפריט חבוי במסך המגע המרכזי.
סוללה בקיבולת 77 קוט"ש מבטיחה טווח תיאורטי של 444 ק"מ לגרסה כפולת ההנעה (509 ק"מ להנעה אחורית), אך תנאי ההשקה מנעו מאיתנו לאמת אותו ולכך נמתין למבחן המקומי שנערוך לה כשתנחת כאן. טעינה מהירה (150 קילוואט) תאפשר מילוי מ-10% ל-80% ב-38 דקות.
נוחות והתנהגות: כבסיס משמשת הפלטפורמה הייעודית (MSP), המשותפת ל-MG4 המוערכת, עם הקשחה מתבקשת כתוצאה מהסרת הגג ועם מערך מתלי עצמות עצה כפולות מלפנים לשיפור חדות ההיגוי. נזכיר כי לא מדובר במכונית קטנה. היא ארוכה מב.מ.וו Z4 ביותר מ-20 ס"מ, וכך גם בסיס הגלגלים (453.5 ס"מ ו-269 ס"מ בהתאמה).
אלא שגם המשקל העצמי גבוה משמעותית (כ-400 ק"ג) ונושק לשני טון. MG מבטיחה חלוקת משקל אופטימלית (50-50 לפנים-אחור), עם מרכז כובד נמוך גם ממכוניות על.
היכולת הדינמית טובה בסך הכל, עם תגובות חיוביות לשינויי כיוון חדים ולהעברות משקל ויכולת שמירה על קצב גבוה. עם רזרבות הכוח האדירות והתגובה המיידית של מנוע החשמל, ספק אם נהג בוקסטר או Z4 מזדמן יצליח לנער בקלות את הסייברסטר מזנבו בכביש הררי ומפותל.
אבל היא לא מדרבנת את הנהג לגרד את המגבלות, ואין בה את תחושת החיבור נהג-מכונה כפי שיש במשובחות שברודסטרים. לא דרך ההגה, לא דרך הישבן ולא דרך הבלמים של ברמבו שהתגלו כנטולי תחושה ודיוק.
בדומה ל-MG4 XPower, גם כאן מחשב הניהול האחראי על חלוקת הכוח לפנים-אחור, לא עבר כיול מוקפד ולכן פתיחת מצערת מוקדמת מדי ביציאה מהפניה תגרום לסחרור גלגלים קדמיים והרחבת הקו בתת היגוי.
בנהיגה יומיומית איכויות הנסיעה טובות בסך הכל, עם נוחות סבירה במהירות נמוכה אך במהירות גבוהה ועל סלילה גרועה מתגלה מחסור בריסון.
סיכום: הסייברסטר היא אחת המכוניות המיוחדות שינחתו כאן בשנה הבאה, ולא רק בגלל שהיא מציעה שילוב בלעדי כיום בין גג נפתח עם רוח בשיער להנעה חשמלית מתקדמת וחרישית. עם עיצוב שהוא אחד המרשימים בשוק מתחת לרף מחיר של שבע ספרות, וסביבת נהג שמרגישה לא פחות מיוחדת.
ספק אם היא תצליח להמיר את דתם של חובבי רודסטר קלאסיים עם מנועי בנזין, בעיקר מכיוון ש-MG לא כיוונה לחווית נהיגה ויכולת דינמית משובחת, אלא יותר להצהרת כוונות והוכחת יכולת. ואת זה היא עושה ועוד איך.
שכן היא בהחלט עשויה לייצר אצל רבים, בין אם הם כבר מחוברים לחשמל או עדיין מכורים לבנזין, את רמת החשק הנדרש כדי להסתפק בשני מושבים ולהרוויח חווית נהיגה עם גג נפתח. ובעידן בו המכוניות דומות מדי האחת לאחרת, היא מייצגת משב רוח רענן בתעשייה. לא רק מסין, אלא בכלל.
- מנוע: חשמלי
- מצבר: 77 קוט"ש
- הספק / מומנט: 510 כ"ס / 73.9 קג"מ
- הנעה: כפולה אורך: 453.5 ס"מ
- רוחב: 191.3 ס"מ
- גובה: 132.9 ס"מ
- בסיס גלגלים: 269 ס"מ
- משקל: 1,995 ק"ג
- נפח תא מטען: 249 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 3.2 שניות
- מהירות מרבית: 200 קמ"ש
- כריות אוויר: 4
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר משוער: החל מ-350 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת MG