- בעד: מראה, התנהגות כביש
- נגד: סביבת נהג, אבזור, ביצועים, שימושיות
בגדול: השושלת של הסוויפט נולדה כבר בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת, אך בשני העשורים הראשונים הצמידה סוזוקי את השם "סוויפט" לאוסף של מכוניות קטנות מסוגים שונים שנמכרו ברחבי העולם, ללא קשר אמיתי ביניהן. אבל לפני 20 שנה הוצגה סוויפט מודרנית בתערוכת פריז, סופר-מיני שיוצרה במתכונת כמעט זהה בשמונה מדינות שונות והפכה לגלובאלית, ולאחד הדגמים המצליחים ביותר בהיסטוריה של היצרנית היפנית.
כעת מושק דור רביעי שלה, על בסיס אותה פלטפורמה מאוד ותיקה אךעם שורה ארוכה של שיפורים, ובראשם יחידת הנעה חדשה. ושבועות ספורים לפני שהיא נוחתת כאן, נהגנו בה לראשונה. ואלה המסקנות.
עיצוב ותא נוסעים: למרות שורה ארוכה של שינויים, ספק אם נהגים בכביש יזהו שמדובר בסוויפט חדשה. ובכל זאת, החרטום שונה מעט לרבות יחידות התאורה. החישוקים שונים וידית פתיחה לדלת האחורית ממוקמת במקום מתבקש, ולא בקצה העליון כבעבר. עדיף לילדים. מאחור יש יחידות תאורה צרות וגדולות יותר, לצד פגוש שונה במעט. בקיצור, הסוויפט הקודמת עברה נגיעות ריטוש קלות שהפכו אותה מעט יותר מודרנית.
סביבת הנהג עברה עדכון משמעותי יותר. בולט לעין הוא שילוב הצבעים הבהירים והטקסטורה הייחודית לדיפונים, אם כי איכות החומרים נותרה בסיסית. מסך המגע איכותי וגדול מבעבר ("9 אינץ' לעומת "7), מגיב מהר יותר מקודמו והוא כעת "צף" מעל הדשבורד ומקושר אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. חבל רק שתפעולו מתבצע במגע בלבד דרך אייקונים זעירים לשליטה בעוצמת השמע וללא לחצנים פיזיים.
את הגדרות מערכות הבטיחות ניתן לבחור רק מתוך מסך זעיר שנמצא במרכז לוח המחוונים (האנלוגי), באמצעות כפתור דקיק בפינת הלוח. את זה, וגם את בלם החניה המכאני, לא ציפינו לפגוש במכונית שמושקת ב-2024.
הסוויפט החדשה מבוססת על הפלטפורמה של קודמתה וגם מציגה מימדים זהים, למעט תוספת זניחה של ס"מ וחצי לאורך בשל החלפת הפגושים. ולכן אין שינוי במרחב לנוסעים מאחור שנותר מצומצם למדי, אם כי בכך הסוויפט לא שונה ממתחרות צעירות ממנה כמו טויוטה יאריס או פיג'ו 208. כמקובל בקטגוריה, היושבים מאחור לא יהנו מפתחי מיזוג נפרדים וגם לא משקעי טעינה. במפתיע, נפח תא המטען גדל ל-265 ליטרים (23+).
היבואנית תציע את הסוויפט ברמת גימור אחת, הבכירה בהיצע של היצרנית, ואשר כוללת בין היתר גם מפתח חכם, קיפול מראות חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, בקרת אקלים ושלושה שקעי USB מלפנים. אפליקציית שליטה חדשה תאפשר לאתר את מיקום הרכב באמצעות הסלולרי, לפקח מרחוק על נהגים צעירים ולקבל התרעות על טיפול מתקרב או הסברים על נורות האזהרה.
מפרט הבטיחות הורחב וכולל כעת מערכת לשמירת נתיב (תיקון סטיה בעבר), בלימה אוטונומית (כעת גם עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים), בקרת שיוט אדפטיבית משודרגת (עם האטה לקראת סיבוב ותוספת מצבים לשמירת מרחק), ניטור שטחים מתים, התרעת תנועה חוצה מאחור ומצלמה פנימית חדשה לזיהוי עייפות והסחת דעת.
מנוע וביצועים: יחידת ההנעה המוכרת של הסוויפט הוחלפה באחת חדשה לחלוטין, עדיין בנפח 1.2 ליטרים וללא מגדש אך עם שלושה צילינדרים במקום ארבעה בעבר. ההספק המרבי (82 כ"ס) זהה אך מגיע מעט מוקדם יותר ויש גם שיפור קל בנתון המומנט (11.4 קג"מ), אך דווקא הוא מגיע ב-4,500 סל"ד גבוהים לעומת 2,800 סל"ד בדגם היוצא - לא מפתיע בהתחשב בבחירה להסיר בוכנה אחד. עם זאת, המנוע חלק, שקט וזריז לא פחות מקודמו.
למעשה, זמני התאוצה אפילו השתפרו לעומת הדגם היוצא, עם נתון של 12.5 שניות (0.6-) לגרסה הידנית ו-11.9 שניות (0.3-) לאוטומטית. במקביל, צריכת הדלק הרשמית השתפרה ב-15%, אך ניאלץ להמתין למבחן מקומי כדי לקבוע עד כמה מתבטא נתון זה בכביש ישראלי. כבעבר, גם כאן יש מערכת היברידית-קלה (12V) עם מנוע חשמלי בהספק של קצת יותר מ-3 כ"ס, אך פעולתה אינה מורגשת.
במסגרת ההשקה נהגנו במכוניות ידניות בלבד שימשיכו להגיע לישראל גם בדור החדש, אם כי בכמויות מצומצמות. תפעול התיבה שופר לטענת היצרנית, ומהלך הבורר אכן קצר ומדויק. בישראל תשווק גם גרסה עם תיבת הילוכים רציפה חדשה.
נוחות והתנהגות: בסוזוקי מדווחים על שדרוג למערך המתלים עם מהלך ארוך יותר מאחור, בעוד מלפנים עובה המוט המייצב ושודרגו תושבות המתלים. התוצאה, לפחות בכבישי ההשקה, היא רמת נוחות גבוהה מבעבר, עם "בוגרת" ומוצקה כראוי. היא לא מהנוחות מסוגה, אבל השיפור ניכר.
בהקשר זה ראוי לזכור כי למרות תוספת משקל של 20-50 ק"ג, הסוויפט היא עדיין מכונית קלה מאוד עם משקל עצמי של פחות מטון אחד, מספרים שכמעט שכחנו בעידן החשמל וההיברידי. המשקל הנמוך הזה מתבטא בהתנהגות כביש זריזה ומהנה עם תגובות מהירות לפעולות הנהג. ביחס לדור הקודם ההיגוי מרגיש מהיר יותר, וזוויות הגלגול מתונות מבעבר.
סיכום: למרות שסוזוקי מציעה כיום דגמים ותיקים למדי ואינה חלק ממירוץ החדשנות בתעשייה, נתוני המכירות שלה מוכיחים כי קיים קהל ראוי שמעריך את הגישה הזו, ובעיקר את תג המחיר הצנוע יחסית שהיא מאפשרת.
אי אפשר לשכוח שסוויפט היא מכונית עם תמהיל צנוע בבסיסו, החל בביצועים, דרך מרחב המחייה ועד האבזור. אך כמו בעבר, היא נאה למראה, עם יחידת הנעה יעילה והתנהגות כביש מוצלחת. וגם, לא מאיימת על הנהג עם חידושים ורעיונות חדשניים. היא ביתית ומוכרת ובעולם שמשתנה בקצב הטיקטוק, זה בהחלט מאפיין שראוי להערכה.
- מנוע: בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר
- הספק: 82 כ"ס ב-5,700 סל"ד
- מומנט: 11.4 קג"מ ב-4,500 סל"ד
- תמסורת: 5 הילוכים ידנית, הנעה קדמית
- אורך: 386 ס"מ
- רוחב: 173.5 ס"מ
- גובה: 149.5 ס"מ
- בסיס גלגלים: 245 ס"מ
- משקל עצמי: 949 ק"ג
- נפח תא מטען: 265 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 12.5 שניות, 165 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 22.7 ק"מ לליטר, 99 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): שלושה כוכבים
- מחיר משוער: מ-110 אלף לידנית, מ-125 אלף לאוטומטית
הכתב היה אורח חברת סוזוקי