סובארו פורסטר נחשב – יחד עם טויוטה ראב 4 והונדה CR-V - לאחד ממייסדי קטגוריית רכבי הפנאי, זו שכבר כבשה כל קטגוריית ושוק רכב על הפלנטה. אבל בעוד מתחריו הוותיקים וגם הצעירים שקמו לו מאז התאימו את עצמם לתקופה עם מערכות הנעה משולבות חשמל, בסובארו העדיפו גישה שמרנית הממעטת בשינויים.
זה בולט עוד יותר בדור החדש והשישי שנחת כאן לאחרונה, על בסיס אותה פלטפורמה ועם אותו מנוע בנזין ותיק שהגיע מהפורסטר היוצא. וכרגיל, הוא מוצע עם מרכב מוגבה והנעה כפולה-קבועה שהפכה אותו לפופולרי במדינות למודות החורף של צפון אמריקה וגבהי אירופה. וגם אצלנו, בעיקר עבור אלה שמבקשים לטייל בשטח עם רכב הפנאי, מבלי למצוא עצמם על מפלצות כביש-שטח כבדות ויקרות.
סיכום: אחת מחוזקותיו של הפורסטר היא העובדה שהוא נצמד לאותה נוסחה ייחודית שמביאה לו את ההצלחה כבר 27 שנים, מבלי שמתחריו יצליחו לסכן את הדומיננטיות שיצר לעצמו. בכל דור שחולף הוא מעדכן במעט את העיצוב והמערכות השונות, אך בבסיס נשאר אותו פורסטר מוכר ואהוב.
וכך גם הפעם. המראה קשוח כבעבר, איכויות הנסיעה בכביש נותרו כשהיו, יכולת השטח לא נפגעה ואם בכלל, יש לו פחות מתחרים מכפי שהיו בעבר. עבור לקוחות ותיקים זה בדיוק מה שנדרש מסובארו. אלא שזה לא כל הסיפור.
- מתחרים ישירים: טויוטה ראב 4, מאזדה CX-5
- מחיר: 235 אלף שקל
- טוב: יכולת שטח, מרחב פנים, נוחות נסיעה
- בסדר: תפעול, איכות תא נוסעים
- טעון שיפור: ביצועים, צריכת דלק, תיבת הילוכים
- ציון: 8
הצד השני של מטבע השמרנות מורגש היטב, ולא רק לטובה. בעיקר בגלל מערכת הנעה עם ביצועים פושרים וצריכת דלק גבוהה מהמקובל, ובסביבת נהג שמרגישה מיושנת ביחס למתחרות.
ולכן נראה שהפורסטר ימשיך לקסום למי שרוצה רכב פנאי המסוגל גם להרחיק קצת לעומק השטח. שאר הלקוחות יחפשו רכב מתקדם יותר. אנחנו מנחשים שבעלי פורסטר לא יתלוננו על כך.
איך נראה: העיצוב החיצוני עבר הקשחה ויזואלית קלה עם קווים זוויתיים וקרביים יותר. בחזית יש סבכה ויחידות תאורה שגדלו, בעוד שבתי הגלגלים הורחבו ועוטים פסי הגנה שחורים, מסיביים מבעבר. גם יחידות התאורה מאחור שונות, ושם הדגם מוטבע כעת לרוחב הישבן.
התחושה היא של רכב עדכני יותר, אבל בשום אופן לא חדש, שכן שינויים אלה נתפסים כקלים גם במסגרת מתיחת פנים שגרתית.
בסביבת הנהג העדכון העיקרי הוא מסך מגע גדול יותר ("11.6 לעומת "8) במבנה אנכי, עם אפשרות התאמה אישית לחלקו העליון והתחתון. לצדו יש מתגים למערכת השמע ולבקרת האקלים, אבל לצערנו, מרבית התפעול מתבצע מהמסך עצמו.
למרות שהוא עדיף על פני מערכות מתחרות, עדיין נעדיף כמובן מתגים פיזיים. ועוד שתי הערות: בשונה מהמקובל, לוח המחוונים נותר אנלוגי ובאופן תמוה, רק לחלון הנהג יש מנגנון פתיחה-סגירה אוטומטית.
איכות החומרים טובה מבעבר, עם חומרי דיפון רכים ונעימים למגע. כמקובל בסובארו, תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת, בעוד חלונות גדולים מעניקים שדה ראיה מצוין.
המושבים מציעים נוחות ותמיכה טובים מבעבר, כאשר ברכב המבחן הם גם מתכווננים חשמלית עם כיוון גובה גם למושב הנוסע. מראות הצד לעומת זאת קטנות, סובלות משטחים מתים - כמקובל במכוניות בתקינה אמריקאית - ואף אינן מתקפלות חשמלית.
הממדים נותרו כמעט ללא שינוי, עם בסיס גלגלים זהה לדור היוצא (267 ס"מ). בהתאם, מרחב המחיה ליושבים מאחור נותר דומה וטוב למדי, כבעבר עם פתחי מיזוג נפרדים וצמד שקעי USB.
תא המטען בעל מפתח רחב יותר ועם יחידת תאורה בחלקו העליון, המקלה על פריקת ציוד בלילה. הוא גם גדול במעט (ב-17 ליטר על פי התקן האמריקאי), אך כבעבר כולל רק גלגל חלופי זמני.
רשימת האבזור של רכב המבחן, בגרסת 'לימיטד' הבכירה, כוללת בין היתר ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים (חימום גם לאחוריים, שלא במפתיע לאור שוקי היעד אותם הזכרנו), משטח טעינה אלחוטי, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש גדול מאוד. בולטים בהיעדרם מצלמת חניה היקפית וחיישני חניה מלפנים - לא אבזרים נדרשים בחניוני הענק של קוסטקו, מונטנה.
אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב והתרעת שטח מת.
איך נוסע: הפורסטר יקבל בעתיד גם גרסה היברידית, אבל בינתיים הוא משתמש באותו מנוע בנזין ותיק (מאוד) בתצורת בוקסר, עם 4 צילינדרים בנפח 2.5 ליטר ו-180 כ"ס. זמינות הכוח שופרה מעט עם שיא מומנט הזמין בסל"ד נמוך מבעבר, ותיבת ההילוכים הרציפה כוללת כעת חלוקה ל-8 יחסי העברה קבועים מראש (7 בעבר).
הביצועים? רק סבירים, ללא תחושה נמרצת הקיימת אצל מתחרים המסתייעים במגדש טורבו או בחיזוק חשמלי. זה מורגש בזינוק מהמקום (9.4 שניות ל-100 קמ"ש) וגם בתאוצות ביניים, בגלל תגובות איטיות של התיבה (המשתפרות במעט בבחירה במצב S).
התיבה עצמה מעניקה תחושה של תיבת הילוכים רגילה בנסיעה שגרתית, אבל תחת עומס ביציאה לעקיפה או בכביש הררי, המנוע נוסק לסל"ד גבוה מאוד ומייצר רעש רב. גם צריכת הדלק לא הרשימה עם נתון של 9.4 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
לדברי סובארו, המרכב קשיח במעט מבעבר והמתלים כוילו מחדש עם מפסקי סרנים מורחבים (בחצי ס"מ). בהתאם, היכולת הדינמית טובה יותר עם זוויות גלגול מצומצמות ותחושת ביטחון גבוהה יותר. נוחות הנסיעה היא מהטובות ביותר בקטגוריה, בעיקר במהירות שיוט, וגם בידוד רעשי הרוח והדרך שופר משמעותית.
עם זאת, רכב המבחן צויד בחישוקי "18 עם צמיגים נמוכי חתך המקשים על שיכוך שיבושים קטנים, למשל בנסיעה עירונית.
לסיום, יתרונו הגדול של הפורסטר היא יכולת שטח עדיפה על פני מתחריו, הודות למערכת הנעה כפולה ומרווח גחון ראוי (22 ס"מ). הדגם החדש מקבל שני מצבי נהיגת שטח (X-Mode בשפת סובארו), האחד לתנאי כורכר-שלג והשני לשלג עמוק ולנהיגה בחול.
אלו מאפשרים הורדה יעילה של הכוח לגלגל האוחז והתמודדות מוצלחת עם הצלבות צירים. זווית הנטישה נותרה דומה (24.6 מעלות) אך זווית הגישה קטנה במעלה אחת (19 מעלות), מה שמחייב משנה זהירות בשטח.
בצפון אמריקה ובאוסטרליה נמכרת גרסת גם 'ווילדרנס' המשפרת עוד יותר את העבירות הודות לזוויות מרכב משופרות ויחסי העברה קצרים יותר. היא אינה צפויה להגיע לארץ, וחבל.
- מנוע: בנזין, בוקסר 4 צילינדרים, 2.5 ליטר
- הספק: 180 כ"ס ב-5,800 סל"ד
- מומנט: 24.6 קג"מ ב-3,700 סל"ד
- תמסורת: רציפה, הנעה כפולה קבועה
- אורך: 465.5 ס"מ
- רוחב: 183 ס"מ
- גובה: 173 ס"מ
- בסיס גלגלים: 267 ס"מ
- משקל עצמי: 1,660 ק"ג
- נפח תא מטען: 779 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.4 שניות, 207 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 12 ק"מ לליטר, 240 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 8
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 235 אלף שקל (206 אלף שקל)