כל מי שהתיישב אי פעם מאחורי ההגנה בשברולט סילברדו, יודע שכוח זה כנראה הדבר האחרון שחסר לטנדר הענק הזה. ובכל זאת, במתיחת הפנים שעבר דאגה שברולט להזריק לתחנת הכוח הזו עוד 20 כ"ס ו-10 קג"מ. ולכן מעתה הוא מציג 470 כ"ס ו-134.8 של מומנט. נתונים מופרכים כמובן, אלא אם אתה גורר על בסיס של קבע 3.5 טון בעליות של רמת הגולן.
ומה שמזין את מרוץ הכוח הזה הוא כיפוף הידיים הבלתי רשמי שבין שברולט ומתחרותיה פורד וראם, על ראשות טבלת הטנדרים בארה"ב. אבל הספק בצד, יש עוד כמה פרמטרים שבהם סילברדו התחדש, והם הרבה יותר חשובים עבור בעליו המאושר.
סיכום: הדור הרביעי לסילברדו עבר מתיחת פנים מרשימה, כזו שטיפלה בדיוק במה שצריך. כוח בצד, ליטוש סביבת העבודה הוא עניין חשוב בהרבה כשממילא יש לך 450 כ"ס. גם שיפור מפרט הבטיחות הוא עניין ששווה לעודד, ועל הדרך החליטה היבואנית לשנות את מידות החישוקים והצמיגים ושיפרה בכך את נוחות הנסיעה. והתוצאה מרשימה מאוד.
- מתחרים ישירים: פורד F250, ראם 1500
- מחיר: 310 אלף שקל (רכב מבחן: 314 אלף שקלים)
- טוב: נוחות נסיעה, מרחב פנים, דיפון וריפוד, ביצועים
- בסדר: יכולת שטח, התנהגות כביש
- טעון שיפור: צריכת דלק, התנהלות עירונית
- ציון: 8
וזה מגיע בדיוק בזמן. כי שברולט סילברדו שהיה להיט מכירות מיומו הראשון בישראל לפני 16 שנים, התקשה אשתקד מול מתחרים חזקים וצעירים. השיפור שעבר נותן לו צ'אנס טוב יותר להתמודד מולם. מבחן השוואתי בדרך.
איך נראה: סילברדו מעולם לא הציג מראה ביישני, ובחבילת הגימור של רכב המבחן - 'מידנייט אדישן' - על שלל פריטיה המושחרים כמו חרטום וחישוקים, הוא נראה בולט, אגרסיבי ובעל אישיות, מילים שמסוות את ההגדרה "מוחצן". לטעמנו, מאוד מוצלח.
הפרצוף הקשוח מבחוץ מתעדן עם הכניסה לרכב. העיצוב, החומרים, הגימור והאבזור לא מספרים כאן סיפורי עבודה, אבק וזיעה, אלא קידמה וטכנולוגיה. מול הנהג ניצב לוח מחוונים דיגיטלי בגודל "12.3, ברור, קריא ושופע מידע שמחליף מחוונים אנלוגיים. לצידו מסך מולטימדיה חדש וגדול מבעבר ("13.4 לעומת "8) עם תצוגה נאה וברורה וממשק ניהול חדש, מהיר תגובה וקל להבנה.
מפרט הבטיחות כולל כעת כסטנדרט בקרת שיוט אדפטיבית שלא היתה בעבר ושעובדת מצוין, ובנוסף בלימה אוטונומית עם יכולת זיהוי משופרת של הולכי רגל, גם בנסיעה לאחור.
המוזכרים מעלה אחראים לתחושה שונה לגמרי, מתקדמת ומושקעת הרבה יותר. וכל אלה מצטרפים לרשימת אבזור ארוכה שהיתה גם בעבר וכוללת בין היתר תצוגה עילית ענקית ("15), חלון גג חשמלי, דיפוני עור, כיוונון חשמלי למושבים ולהגה, מערכת שמע משובחת ועוד. בנוסף וכאופציה בתוספת תשלום (5,000 שקלים) מוצעת לראשונה בישראל דלת 'מולטיפלקס' לתא המטען, למעשה שני מפרקים שהופכים את הדלת למדרגה נוחה לטיפוס וירידה אל ומהארגז.
סביבת העבודה של הנהג כוללת פחות או יותר את אותם מתגים שנמצאו בה בעבר, ובאותו מיקום - לא תמיד מוצלח. למשל לחצן בלם הפליטה שמוסתר על-ידי בורר ההילוכים או צביר מתגי אורות שמוסתר על-ידי החלק השמאלי של ההגה.
אין חדש לגבי הממדים שנותרו עצומים ומציעים מקום מרווח מאוד לחמישה נוסעים, שגם ייהנו משלל פתרונות אחסון וטעינה. הראות טובה בזכות שטח חלונות גדול, הישיבה נוחה ועדיין, המבנה הקובייתי של מכסה המנוע וגובהו מהקרקע, מקשים על התמרון בעיר. מזל שיש מצלמות יעילות.
איך נוסע: התנהלות עירונית לא אמורה להיות קלה עם רכב עבודה ענק שתפקידו נשיאה וגרירת משאות כבדים. אז ותרו על החוויה. אבל מחוץ לעיר הבעיה נפתרת מעצמה. ה-V8 עצום המידות והכוח מעניק מספיק אנרגיה כדי לזוז בכל מצב, מכל מקום, עם כל משא שתחשבו עליו. וממילא, בדרך כלל מנוצלים לא יותר מ-0% מפוטנציאל הכוח כאן. סגנון הנהיגה הטבעי כאן הוא רגוע ושליו דיו כדי לשמור על דופק נמוך בכל תנאי. ככה זה כשאתה יודע שאם רק תרצה, תשאיר את כל התנועה מאחור.
תיבת 10 הילוכים דואגת להשאיר את המנוע בתחום היעיל ומסוגלת - עם פעולה רכה כחמאה ומהירה מאוד - להקפיץ מטה מספר הילוכים אם יש צורך בכך. יתרון ריבוי ההילוכים בכל מקרה מאפשר להתגלגל בסל"ד נמוך יותר, ולשמור כך על צריכת דלק שפויה. במבחן שכלל גם נסיעת שטח והעמסה של עד חצי טון מדדנו 6.5 ק"מ לליטר סולר.
בניגוד למראה בפנים ובחוץ, אין כל שינוי בסידור או כיול המתלים. וגם אחרי מתיחת הפנים הסילברדו מציע בולמי זעזועים של 'רנצ'ו' (סטנדרט בחבילת Z71, המוצעת בישראל בגרסאות הנעה כפולה), סרן חי מאחור (עם קפיצי עלים) כשמלפנים עצמות עצה כפולות ומוט פיתול.
החידוש כעת: חישוקים גדולים בשתי מידות ("20 במקום "18) וירידה של מידה אחת בדופן הצמיג: 65 לעומת 70. התוצאה קסומה כי נקודת התורפה של הדור הקודם היתה נוחות נסיעה ירודה, בעיקר בעיר ובשביל. כעת הבעיה נעלמה לחלוטין. נזכיר כי התוצאה עומדת בניגוד למוכר והמקובל (הגדלת קוטר-הנמכת דופן: הרעה בנוחות), ובמקרה של הסילברדו יושמה לאחר המלצה מצד היצרנית. יחד עם בידוד משובח ומניפת ההילוכים שהורידה את רמת הדציבלים, מדובר באחד מתאי הנוסעים השקטים שבנמצא.
מי מכם שתוהה אם זה בא על חשבון יכולות העבודה או זמן הפנאי, נרגיע כאן ועכשיו: עדיין אפשר לסחוב עד 1,634 ק"ג בארגז, יותר מהמתחרים. ועדיין אפשר לגרור עד 3,500 ק"ג, כמותם. גם אין שינוי במרווח הגחון (25.7 ס"מ) או זוויות הגישה והנטישה (24.1 ו-21.9 ס"מ בהתאמה), וגם לא באבזור ייעודי כמו נעילת דיפרנציאל אחורי, הילוך כוח ומהלך מתלה מכובד.
כך שגם כעת סילברדו יכול לשמש כמפלט ראוי למי שמחפש לצאת אל מעבר לשדות האספלט. רק צריך לזכור כי בכל זאת מדובר בכלי מגודל, כבד (מאוד), רחב ועם בסיס גלגלים ארוך, שמקשה על מעבר סוללות או שטח טכני קשה. אם הוא נתקע, האפשרות היחידה ליציאה היא חילוץ מוסק וגם אז, עדיף עם יסעור.
על האספלט הוא מתנהג דינמית היטב, עם נימוסי כביש טובים יחסית למוצאו וגודלו ובלמים שמתמודדים היטב עם המשקל, ומסוגלים לחלוק את המשימה עם 'בלם הפליטה' (אגזוז ברקס) יעיל ושקט במיוחד. בסך הכל, השאיר רושם מצוין.
- מנוע: V8, 6.6 ליטר, טורבו-דיזל
- הספק: 470 כ"ס ב-2,800 סל"ד
- מומנט: 134.8 קג"מ ב-1,600 סל"ד
- תיבת הילוכים: אוטומטית, 10 הילוכים
- הנעה: אחורית, כפולה, הילוך כוח, נעילת דיפ' אחורית
- אורך: 635 ס"מ
- רוחב: 208 ס"מ
- גובה: 203 ס"מ
- בסיס גלגלים: 408 ס"מ
- ארגז אורך/רוחב: 181.4/208.9 ס"מ
- משקל עצמי/מותר: 1,628/3,520 ק"ג
- מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 25.7 ס"מ, 22/24 מעלות
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: - שניות, - קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: - ק"מ לליטר, - גרם לק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר רכב מבחן: 310 אלף שקל (רכב מבחן: 314 אלף שקלים)
פורסם לראשונה ב- 08.02.24
למאמר זה התפרסמו 24 תגובות