- במה נהגנו: לנצ'יה אפסילון
- מתחרים: רנו 5, פיג'ו e-208
- מתי אצלנו: לא ברור
- מחיר משוער: 160 אלף שקל
- בעד: מראה מקורי, שם מעורר רגש
- נגד: אם היא זהה לפיז'ו, מדוע לא את המקור?
בגדול: לנצ'יה, מי שהייתה במאה הקודמת אחת מיצרניות הרכב המוערכות בעולם וזו שאחראית לשורה ארוכה של חידושים טכנולוגיים, כמעט ונעלמה באלף הנוכחי. היו לכך סיבות רבות, והיו גם ניסיונות להחיות אותה, למשל עם הדלתא ב-2008. אבל ללא הצלחה. נדמה היה שפניו של המותג, כמו רבים וטובים לפניו, לפנסיה מלאה.
אבל זה השתנה כשבעלת הבית FCA התאחדה עם PSA ויצרה את קונצרן סטלנטיס הענק. הרוח הגבית שלאחר האיחוד, והגישה לפלטפורמות המוצלחות ומערכות ההנעה המתקדמות שפיתחו הצרפתים, שכנעו את האיטלקים לנסות שוב להחזיר את לנצ'יה לימי הזוהר. ובהתאם, הציגו לפני כשנתיים קונספט מרהיב שעורר המון סקרנות.
אבל בתחילת השנה שעברה נחתו האיטלקים שוב אל קרקע המציאות, והבינו שהתכניות לחזור ולהתחרות במרצדס - כן, אלה היו התכניות - יאלצו בינתיים להמתין. וכך, הדגם הראשון שלנצ'יה הציגה תחת כנפי הקונצרן הענק הוא אפסילון חדשה, דור רביעי לסופר-מיני האיטלקית שמחליפה את קודמתה ששווקה כ-13 שנים כדגם יחיד בארסנל ורק בארץ המגף.
ובדיוק כמו פיאט, אלפא רומיאו וגם ג'יפ, לנצ'יה לקחה בסיס צרפתי, העמיסה עליו קוסמטיקה משלה, והציגה דגם עצמאי לכאורה. רק לכאורה, כי כמו פיאט ואלפא וסיטרואן וג'יפ ואופל, גם לנצ'יה במקרה זה היא סוג של פיג'ו (208) בתחפושת. אז היכן בעצם הייחוד שעמד בבסיס ההחלטה המפתיעה?
עיצוב ותא נוסעים: המראה הייחודי עם יחידות תאורה עגולות מלפנים ומאחור, כמו גם צביעה בשחור לבתי הגלגלים ולגג, לא מתכתב עם דגמי עבר ולא מסגיר בשום אופן שמדובר בלנצ'יה. אולי לכן מופיע שם המותג בגדול מלפנים ומאחור.
סביבת הנהג כוללת כמקובל בדגמי הקונצרן לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע ("10.25 כל אחד), אך תוך שמירה על מתגים פיזיים לבקרת האקלים כך שהתפעול קל ונוח יחסית. בקונסולה המרכזית מוצב משטח קטן המכונה "טאבולינו" (tavolino, שולחן באיטלקית), עליו ניתן לטעון טלפון סלולרי, וזהו. הגימור המוזהב לפתחי המיזוג והריפוד הצבעוני למושבים, לא מרשימים במיוחד. עוד פחות מכך איכות הפלסטיק פה ושם.
תנוחת הנהיגה טובה, אבל בדומה ל-208 המשמשת לה בסיס, גם כאן קורה B ניצבת במיקום קדמי מהמקובל כך שהיא מפריעה לשדה הראיה של נהגים גבוהים. הממדים כמעט זהים לסופר מיני הצרפתית, ולכן גם כאן צמד מבוגרים יתקשה להשתחל למושב האחורי. ליושבים שם יש צמד שקעי USB אבל אין ידיות אחיזה בתקרה או פתחי מיזוג. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מנועים וביצועים: גם היצע המנועים הגיע מפיג'ו, והוא כולל מנוע בנזין מוגדש עם 100 כ"ס מ-3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר עם מערכת היברידית מתונה (48V), המשלבת מנוע חשמלי קטן (28 כ"ס) בתוך תיבת 6 הילוכים כפולת מצמד.
הגרסה החשמלית בה נהגנו חזקה יותר, עם 156 כ"ס העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים ומאפשרים ביצועים נמרצים יחסית ביחס לגרסת הבנזין, עם 8.2 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, 1.1 שניות מהר יותר. בהמשך גם תוצע גרסת ביצועים חשמלית המכונה HF, עם אותה מערכת הנעה של אלפא רומיאו ג'וניור וולוצ'ה.
מערכת הבלימה הרגנרטיבית בסיסית וכוללת שני מצבים: רגיל ומוגבר (B) המופעל באמצעות מתג בסמוך למצבי הנסיעה (לפנים-אחור-חניה), אבל גם המצב העוצמתי יותר אינו מאפשר נהיגה בדוושה אחת.
סוללה בקיבולת 51 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה תיאורטי אותו לא הצלחנו לאמת של 403 ק"מ, עם טעינה מהירה (100 קילוואט) שתאפשר מילוי מ-10% ל-80% בחצי שעה.
נוחות והתנהגות: מאפייני הנהיגה של האפסילון דומים עד זהים לאלה של הסופר-מיני הצרפתית עליה היא מתבססת. נוחות הנסיעה טובה יחסית ועדיפה משמעותית על חשמליות קומפקטיות מסין, עם ספיגה טובה של שיבושים במהירות נמוכה ושמירה על ריסון מרכב במהירות גבוהה. בידוד רעשי הדרך והרוח טוב יחסית.
גם היכולת הדינמית טובה בדומה לאחות הצרפתית, עם אחיזה גבוהה ותגובות חיוביות לשינויי כיוון. ההגה מדויק יחסית ולמערכת הבלימה תחושה טובה ביחס למקובל במערכות אוגרות אנרגיה.
סיכום: לנצ'יה אפסילון החדשה היא סופר-מיני מודרנית, ושיפור ניכר ביחס לדגם שיצא לגמלאות. בשוק האיטלקי, הביתי עבור המותג, זה עשוי לאפשר לה לשמור על לקוחות ותיקים שישדרגו לדגם החדש. אבל מכל בחינה אחרת אין כאן כל בשורה, שכן היא למעשה מציעה מתכון זהה לזה שהציגה פיג'ו כבר לפני חמש שנים.
אין ספק שהשכפול הסדרתי לפלטפורמות בו דוגל הקונצרן, מביא עמו הגדלת רווחים, אבל רק בטווח הקצר. שכן הוא מונע מהמותגים השונים לבטא את זהותם. כך שבסופו של תהליך, להערכתנו, קברניטי הקונצרן הגדול יצטרכו לקבל החלטות קשות ולהתחיל לחתוך מהיצע המותגים, בדומה לתהליך ההבראה שביצעה GM לאחר משבר הסאב-פריים.
כרגע זה עוד נבלם הודות לפוליטיקה פנימית, קרבות אגו בין האיטלקים לצרפתים וכנראה גם מספיק שומן כדי לשרוד. זה עומד להשתנות, ואין ספק שסטלנטיס יאלצו לחתוך בבשר החי בעתיד הלא רחוק. במקרה כזה, לנצ'יה (הגם שלא רק היא) עשויה לסיים את דרכה סופית. זה לא יקרה אם היא תתעורר באמת ותציג דגמים ייחודיים, אבל נראה שלכך אין התכנות פיננסית. חבל.
- מנוע: חשמלי
- מצבר: 51 קוט"ש
- הספק / מומנט: 156 כ"ס / 26.5 קג"מ
- הנעה: קדמית
- אורך: 407.5 ס"מ
- רוחב: 175.5 ס"מ
- גובה: 143.5 ס"מ
- בסיס גלגלים: 254.5 ס"מ
- משקל: 1,561 ק"ג
- נפח תא מטען: 309 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 8.2 שניות
- מהירות מרבית: 150 קמ"ש
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחנה
- מחיר משוער: 160 אלף שקל