- במה נהגנו: BYD סיל U
- מתחרים: טסלה מודל Y, יונדאי איוניק 5, MG מארבל R
- מתי אצלנו: קיץ 2024
- מחיר משוער: מעט פחות מ-200 אלף שקל
- בעד: מרחב פנימי, נוחות, אבזור
- נגד: ביצועים, הנדסת אנוש
בגדול: הקטע הזה עם שמות הדגמים הסיניים יכול לבלבל. קחו לדוגמה את סיל U, בו נהגנו ממש לאחרונה בהשקת הדגם באירופה. על אף שמו, אין לו שום קשר לדגם הסדאן שנקרא סיל. לא, אין כאן קרבת משפחה כמו טסלה מודל 3 ו-Y, או יונדאי איוניק 5 ו-6. הפלטפורמות שונות, המנועים אחרים, המתלים לא דומים, חלל הפנים אחר ולמרות שבשני הדגמים נמצא את סוללות 'בלייד', הקיבולת והסידור שונים.
השניים גם הוצגו בהפרש של שנים ארוכות. הסיל תוכנן כרכב חשמלי לחלוטין והוצג ב-2022, סיל U שמגיע לכאן עכשיו לראשונה הוא למעשה רכב בן ארבע, הוצג במקור ב-2019 תחת השם 'סונג פלוס' ועם מנוע בנזין בכלל. גרסה חשמלית שלו הצטרפה להיצע רק אשתקד.
אז הסינים עוד לא לגמרי ברורים כשזה מגיע לכינויי הדגמים ולקשרים משפחתיים. ולא, זה לא רק קורה ב-BYD. אבל אחרי נהיגה ארוכה בסיל U, מתברר שהם מאוד (מאוד) סגורים על עצמם כשזה מגיע לדברים החשובים באמת. למשל התאמת מכונית לקהל היעד. ומיד תבינו מדוע.
עיצוב ותא נוסעים: אם חיפשתם מאפיין כלשהו שיבהיר שלא מדובר ברכב חדש ועדכני לחלוטין, תנו בו מבט. יש משהו מעט כבד במראה של ה-U. החרטום ארוך ומעט מגושם, האחוריים עמוסים בפרטים, ובסיס הגלגלים נראה קצר ביחס להמשך המרכב המסתיים בפגושים. במילים פשוטות, פרופורציות לא מקובלות בעידן החשמלי.
בפנים נמצא עיצוב שמרני יחסית, חומרים טובים ברובם וגם כמה גימיקים שכבר התרגלנו לקבל מ-BYD. למשל מסך מולטימדיה ענק ("15.6) שמסתובב - איך לא - על צירו, תאורת אווירה שמשולבת בתוך הקונסולה וצמד משטחי טעינה לסלולר.
אלא שתפעול מרבית המערכות משולב כאן במסך המגע וזה פחות נוח. ויחד עם זאת, יש גם ערב רב של פקדים ומתגים בתחתית הקונסולה בין המושבים, וגם תפעולם מבלבל ולא ממש נגיש. דוגמאות: בורר מצבי הנהיגה ובורר מצבי הבלימה הרגנרטיבית.
בנוסף, חלק מהחיוויים בלוח המחוונים ממש קטנים, כמו זה של שמירת המרחק בכיוון בקרת השיוט האדפטיבית. מצד שני, יש מספר מתגים עם מיקום מעולה כמו השניים שעל גלגל ההגה: לחצן סיבוב מסך המולטימדיה ולחצן הפעלת המצלמות ההיקפיות.
הממדים החיצוניים מעורבים. מצד אחד אורך, רוחב וגובה נדיבים כמו שיש למובילי הקבוצה כשמדובר במטר-פח. מצד שני בסיס גלגלים קצר משמעותית, מהצנועים בקטגוריה, 276.5 ס"מ. וזו עדות לתכנונו כרכב בנזין במקור. אלא שלמרות זאת, הוא מרווח מלפנים ומאחור עם המון מקום לכל כיוון ולכל מפרק גוף.
המושבים הקדמיים נראים נהדר, עם משענת ראש מוטמעת במושב, אבל המשענת כוללת בליטה שדוחפת את הגב קדימה באופן שעשוי להציק לאורך זמן.
מאחור המושבים נוחים וכמו במרבית המכוניות כיום, המושב במרכז נוקשה ופחות מזמין. את זווית המשענת האחורית ניתן לכוון אבל רק בעזרת רצועה שבחיבור המשענת והמושב. נוח לכיוון בעת ישיבה, לא בשום אופן אחר. גם לא ברור לנו מדוע המשענת ננעלת בעת קיפול לרצפה, וכדי לשחרר את הנעילה צריך שוב למשוך באותה רצועה לא נוחה.
מאחורי המושבים ממוקם תא מטען ענק בנפח של 552 ליטר עם מפתח גדול ונוח, וסף הטענה מעט גבוה ולכן פחות ידידותי.
מנוע וביצועים: סיל U מצויד במנוע חשמלי בודד מלפנים (218 כ"ס) המניע את הגלגלים הקדמיים. ההספק דומה למרבית המתחרים, נתון התאוצה פחות - 9.3 או 9.6 שניות (בהתאם לגודל הסוללה) מעמידה ל-100 קמ"ש הוא נתון שאנחנו לא רגילים לראות אפילו במכוניות בנזין, בוודאי חשמליות.
עם זאת אפשר לומר שהביצועים סבירים לייעוד משפחתי. אל תחפשו כאן פרצי כוח, אפילו לא במצב ספורט, בוודאי שלא בהתנהלות רגילה. זהו רכב שמרגיש מאוד רגוע באופיו, עם עלייה לינארית במהירות ויכולת להסתדר כראוי בתנועה הזורמת. לא פחות, לא יותר.
גם בישראל ישווק סיל U עם שתי סוללות לבחירה: 71.8 קוט"ש, טווח מוצהר של 420 ק"מ וקצב טעינה מהירה של 115 קילוואט, או 87 קוט"ש וטווח מוצהר של 500 ק"מ, עם קצב טעינה מהירה של 140 קילוואט. במסגרת ההשקה נכחה רק גרסת הטווח הארוך, ובמסלול שכלל בעיקר כבישים מהירים ומהירות גבוהה יחסית עמדה הצריכה על 5 ק"מ לקוט"ש שמשמעותה טווח ריאלי של 435 ק"מ. במסלול אחר ורגוע יותר רשמה המכונית צריכה מתונה יותר של 5.3 ק"מ לקוט"ש, או טווח של 462 ק"מ.
נוחות והתנהגות: בדומה לדגמי פנאי אחרים של BYD, גם כאן נמצא כיול רך למערך המתלים שאחראי על רכות ונוחות המתאימה לאופי המשפחתי. האופי הכללי רגוע וההתנהלות בו נינוחה, עם המוטו 'למה למהר ולגזול אנרגיה יקרה מהסוללה כשאפשר להתקדם באופן רגוע ושלו'.
בידוד הרעשים? תלוי בצמיגים. על אספלט פחות חדש וחלק, הרעש היה נוכח. על כביש מהיר וסלול היטב, פחות. לעומת זאת, רעש הרוח הפך לדומיננטי בשלב מוקדם יחסית של 80 קמ"ש והמשיך להתגבר כל הדרך עד 120 קמ"ש. משם והלאה נותר די קבוע.
עם ביצועים כה פושרים וכיול מתלים רך, אף אחד לא מצפה ליכולת דינמית מבריקה במיוחד. אבל זו הפתיעה דווקא מעט לטובה. על אף רכות המתלים, וכנראה הודות למשככים מכוילים היטב, זוויות הגלגל היו סבירות וההיגוי חד יחסית. אלא שמערך הבלימה חסר תחושה. גם כאן הגיל אומר את שלו, וה-U הרגישה בסעיף זה כמו מכוניות מדור קודם. עם מצב בלימה ראשוני מאוד נקודתי ובלימה רגנרטיבית בעלת שתי דרגות, שהפער ביניהן קטן מדי.
סיכום: סיל U הוא רכב פנאי ותיק בגרסה חשמלית חדשה, אבל הוא לא מרגיש עדכני מספיק. המראה, סגנון העיצוב והחומרים עברו ב-BYD שדרוג משמעותי מאז 2019, ומספיק לפתוח דלת של סיל סדאן כדי לראות את ההתקדמות.
עם זאת, על אף השנים שחלפו הוא מבצע את רוב המטלות המשפחתיות באופן ראוי-פלוס. הוא מרווח, מאובזר, נוח, שימושי ובעל טווח מכובד.
אם המחיר הסופי - שלא נקבע עדיין בזמן כתיבת שורות אלה - אכן יעמוד מתחת ל-200 אלף שקלים, הוא יהיה מיידית זול משמעותית ממרבית מתחריו ויחד עם ההצלחה הפנטסטית של המותג בשנתו המלאה הראשונה כאן, בעיקר עם האטו 3, הוא יכול בהחלט להפוך ללהיט של ממש ב-2024. לא המכונית הנמכרת ביותר בישראל כמו אחותו הקטנה, בהחלט הנמכר ביותר מסוגו.
- מנוע: חשמלי
- קיבולת מצבר: 71.8 / 87 קוט"ש
- הספק / מומנט: 218 כ"ס / 33.6 קג"מ
- הנעה: קדמית
- אורך: 478.5 ס"מ
- רוחב: 189 ס"מ
- גובה: 166.8 ס"מ
- בסיס גלגלים: 276.5 ס"מ
- נפח תא מטען: 552 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 9.3 / 9.6 שניות
- מהירות מרבית: 175 קמ"ש
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
- מחיר משוער: מעט פחות מ-200 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת BYD
פורסם לראשונה ב- 31.01.24
למאמר זה התפרסמו 33 תגובות