שוק הרכב המקומי עובר טלטלה בחודשים האחרונים, בין היתר בגלל המצב הביטחוני, פוליטי-מדיני וכלכלי שגורם להאטה במשק, בעיות שילוח שמביאות למלאי מוגבל בחלק מהדגמים, התייקרות כוללת של דגמים חדשים, עליית מיסוי גורפת ובתוכה הקטנת ההטבות על רכב חשמלי. ההתפתחות האחרונה עשויה להחזיר לדלקן חלק מהישראלים שנשבעו לשקע, ולפתוח מחדש את הקרב בזירת רכבי הפנאי הקומפקטיים, שנחשבה בעבר לאחת הקטגוריות הפופולאריות בשוק.
לקחנו אם כך את פיג'ו 3008 החדש שנחת כאן לאחרונה וממשיך את שושלת אחד הדגמים המצליחים של המותג בעשור האחרון, והצבנו אותו מול יונדאי טוסון וניסאן קשקאי, שני דגמים מוכרים וותיקים שעברו לאחרונה מתיחות פנים של אמצע החיים. נעדר מההשוואה קיה ספורטאז' שצפוי לנחות כאן בקרוב לאחר מתיחת פנים.
- מנוע: טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, 1.2 ליטר, 136 כ"ס
- תמסורת: 6 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10.2 שניות, 200 קמ"ש
- צריכת דלק (יצרן): 17.1 ק"מ לליטר
- בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 207 אלף שקל (187 אלף שקל)
- מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.6 ליטר, 160 כ"ס
- תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.9 שניות, 192 קמ"ש
- צריכת דלק (יצרן): 14.1 ק"מ לליטר
- בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 223 אלף שקל (187 אלף שקל)
- מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.3 ליטר, 156 כ"ס
- תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.2 שניות, 199 קמ"ש
- צריכת דלק (יצרן): 15.6 ק"מ לליטר
- בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 200 אלף שקל (177 אלף שקל)
ה-3008 מרשים בהרבה מקודמו והוא ללא ספק מהבולטים בקטגוריה, אבל לא כל אחד אהב את הכיוון שלקחו הצרפתים, בו החליפה גישת "כמו קופה" מסוגננת את המראה הפונקציונלי-קשוח של קודמו. הרענון העיצובי של הקשקאי מתמקד בחרטום אגרסיבי יותר, עם סבכה ויחידות תאורה שונות המקנות לו מראה מודרני מבעבר. בטוסון מעצבי יונדאי כמעט ולא נגעו, ואם להתעלם מהשכיחות שלו על הכביש, הוא עדיין מרשים למראה.
סביבת הנהג של פיג'ו היא המרשימה והמודרנית ביותר, עם חומרים מגוונים ומקוריים וקונסולה גבוהה בין הנהג לנוסע. מסך ענק ("21) וקעור משמש כלוח מחוונים ומסך מגע, והוא גם אחראי על תפעול כלל המערכות, כמעט ללא מתגים פזיים. יש אומנם מסך נוסף (מכונה i-Toggles) שכולל מגוון קיצורי דרך לתפריטים השונים, אך התפעול מסורבל, גוזל תשומת לב בנהיגה ומחייב הסתגלות ארוכה מדי.
את ההגה הקטן אנחנו עדיין לא אוהבים, שכן הוא מחייב מיקום נמוך מדי על מנת שלא להסתיר את לוח המחוונים, וגם מתגי השליטה עליו לא נוחים לשימוש.
אך המושבים הקדמיים משובחים, עם נוחות ותמיכה צידית המאפשרת נסיעות ארוכות ללא מאמץ בתוספת לא פחות משמונה תכניות עיסוי. למרות שכלי הרכב לא נבחנו בקיץ לוהט אלא בסתיו קריר, ראוי לציין כי המיזוג מחייב עוצמת מאוורר גבוהה כדי לצנן את התא כראוי.
גם היונדאי העדכני מגדיל את צמד המסכים ("12.3 כל אחד) המחוברים כעת יחדיו ויוצרים מראה אחיד, אך הוא שומר על מתגים פיזיים לבקרת האקלים ולתפריטים השונים, ולכן התפעול שלו קל ונוח. אהבנו גם את שילוב הצבעים הבהיר, אבל לא את בורר ההילוכים – ידית מימין להגה בדומה לדגמים החשמליים – למרות שהיא מפנה מקום לתא אחסון גדול בין המושבים.
עיצוב הפנים של ניסאן שומר על הפרדה בין לוח המחוונים הדיגיטלי למסך המגע ("12.3 כל אחד), כאשר יש גם מערכת הפעלה מתקדמת של גוגל ותצוגת נתונים עילית על השמשה. גם כאן התפעול קל ונוח, ואיכות החומרים גבוהה עם שילוב דיפוני עור שחור וחום, אבל יש פחות תאי אחסון מהאחרים.
למרות שבסיס הגלגלים של ה-3008 הוא הגדול בהשוואה (273 ס"מ, 5 ס"מ יותר מהטוסון ו-6.5 ס"מ יותר מהקשקאי) מרחב המחיה ליושבים מאחור סביר בלבד, עם מפתח צנוע של הדלת האחורית המקשה על ההשתחלות פנימה ועם גג נמוך יחסית הפוגע במרווח הראש. לקשקאי יתרון קל עליו הודות לדלתות אחוריות הנפתחות בזווית של כמעט 90 מעלות.
הטוסון הוא המרווח ביותר ובפער, והיחיד שמסוגל לאכלס ארבעה נוסעים גבוהים בנוחות. הוא גם היחיד עם כיוון לזווית המושב, שליטה נפרדת בפתחי המיזוג האחוריים וגם וילונות הצללה לחלונות האחוריים.
נפח תא המטען של הפיג'ו הוא הגדול ביותר (520 ליטר לעומת 515 ליטר ליונדאי ו-479 ליטר לניסאן) אבל המפתח שלו גבוה וצר מהטוסון.
רשימת האבזור של רכבי המבחן בגרסאות הבכירות כוללת ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים (רק לנהג בקשקאי, בטוסון וב-3008 גם עם חימום ואוורור), מצלמות חניה היקפיות (ביונדאי עם תצוגת שטח מת בלוח המחוונים בהפעלת איתות), משטח טעינה אלחוטי, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש (ללא פתיחה בניסאן).
מערך הבטיחות כולל בשלושתם בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת (אקטיבית המונעת כניסה לנתיב לא פנוי בניסאן וביונדאי), ביונדאי ובפיג'ו גם עם התרעה לפתיחת דלת. כרית אוויר מרכזית בין הנהג לנוסע יש בטוסון ובקשקאי.
שווה לציין שמערכות הבטיחות המתקדמות הן ציוד תקני בכל גרסאות הקשקאי והפיג'ו, בעוד גרסאות הבסיס של הטוסון מוותרות על חלק ניכר מהן.
ל-3008 מנוע בנזין מוגדש, עם 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, ומנוע חשמלי (22 כ"ס) המשולב בתוך תיבת 6 הילוכים כפולת מצמד, עם 136 כ"ס והנעה קדמית. מערכת ההנעה חלקה יחסית שכן תחילת הנסיעה מתבצעת בכוח החשמל, אבל הביצועים שלו הם הנחותים בהשוואה. בזינוק מהמקום (10.2 שניות ל-100 קמ"ש, 0.3 שניות יותר מהטוסון ושניה יותר מהקשקאי) ובעיקר בתאוצות ביניים המדמות עקיפה. הוא גם רועש ורועד יותר מצמד האסייתים. במהירות נמוכה ניכרת אוושה מתיבת ההילוכים ובנסיעה עירונית מערכת מחזור האנרגיה פועלת באופן אגרסיבי מדי.
תקנות זיהום האוויר העדכניות הביאו להפחתה בהספק מנוע הבנזין מוגדש (4 צילינדרים בנפח 1.6 ליטר) של הטוסון, שמפיק כעת 160 כ"ס (20-), ובהתאם הוא היה שני במבחני התאוצה. בעיקר בגלל תגובות מהוססות של תיבת 7 הילוכים כפולת מצמד, אם כי מצב ספורט משפר משמעותית את התגובות, ובכביש הררי ומפותל הוא מסייע לשמור את המנוע ברצועת הכוח היעילה. לצד זאת, אופן הפעולה אגרסיבי מדי בנהיגה עירונית או בזחילת פקקים, עם תחילת נסיעה קופצנית.
מנוע הקשקאי נותר ללא שינוי: בנזין מוגדש, עם 4 צילינדרים בנפח 1.3 ליטר (156 כ"ס), מערכת היברידית קלה (12V) ותיבת הילוכים רציפה. והוא היה הנמרץ בחבורה בכל מבחני התאוצה, בין היתר עם אופי פעולה טבעי של תיבת ההילוכים שמגיבה במהירות. גם צריכת הדלק שלו הייתה הנמוכה במבחן המאומץ עם 10.7 ק"מ לליטר לעומת 10.2 לפיג'ו ו-9 עגול ליונדאי.
איכויות הנסיעה של ה-3008 הן הטובות בהשוואה, פועל יוצא של כיול מתלים מוקפד, המשלב היטב בין ספיגת שיבושים בנסיעה עירונית ושמירה על ריסון מופתי במהירות גבוהה על כל סוגי האספלט. גם רעשי רוח ודרך הוא מבודד טוב מהאחרים, הודות לעיצוב האווירודינמי והוויתור על פסי גגון. גם היכולת הדינמית שלו היא הטובה בהשוואה, עם מגבלות אחיזה גבוהות יותר, תגובות והגה מדויקים.
לטוסון מתלה אחורי מודרני (רב-חיבורי לעומת קורת מתח באחרים) אבל במהירות נמוכה הוא קופצני מדי, והנוחות משתפרת רק במהירות גבוהה. היכולת הדינמית בטוחה וצפויה עם יציבות כיוונית ראויה במגבלות, אך לא מעבר לכך, עם הגה חסר תחושה.
מתלי הקשקאי מכויילים לרכות יחסית ולכן הוא נוח בנסיעה עירונית במהירות נמוכה, אבל במהירויות גבוהות הוא פחות מבריק משני מתחריו. גם בהיעדר ריסון מספק של המרכב, וגם ביכולת הדינמית עם זוויות גלגול מוחשיות יותר ורמת אחיזה נמוכה מהאחרים. הוא גם הרועש ביותר כתוצאה מאוושת צמיגים ורוח.
שלושת רכבי הפנאי שהתייצבו למבחן ראויים למקומם בצמרת, עם יתרונות וחסרונות כמעט-אופייניים לכל אחד.
לקשקאי הזול בהשוואה יש את מערכת ההנעה הטובה ביותר מבחינת ביצועים וצריכת דלק, ולשימוש עירוני הוא הטוב מכולם. אבל הוא סובל מאיכות נסיעה פחות מרשימה מחוץ לעיר ובנוסף, סביבת הנהג כבר מסגירה את גילו המתקדם, ולכן הוא מסיים הפעם שלישי.
ה-3008 העדכני הוא ללא ספק הנחשק בחבורה, הן מבחינת מראה, הן בתא הנוסעים המקורי ואיכות הנסיעה הטובה ביותר כאן. אבל הוא פחות מוצלח לשימוש משפחתי עקב מרחב מחיה מצומצם, ביצועיו היו פחות טובים בהשוואה והתפעול שלו נותר מבלבל גם אחרי יומיים במחיצתו. לכן הוא מסיים שני.
הטוסון לא חף מביקורת, בעיקר מכיוון שהוא היקר מכולם וגם עקב אבזור הבטיחות הצנוע בגרסת הבסיס. אך הוא עדיין רכב הפנאי המוצלח ביותר לשימוש משפחתי, עם מרחב מחיה טוב משמעותית ממתחריו וציונים גבוהים בשאר תחומי הנהיגה, התפעול, הביצועים והנוחות. לכן הוא המנצח הברור כאן, ושומר על מעמדו כטוב בקטגוריה.