דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

לינק אנד קו 02 (מבחן ראשון) - עסק משפחתי

Getting your Trinity Audio player ready...

מתקפת הדגמים של קונצרן ג'ילי בשוק הישראלי מסרבת לדעוך, עם לא פחות מחמישה רכבי פנאי חשמליים-קומפקטיים שנחתו כאן בשנה האחרונה, כולם מבוססים על פלטפורמה הייעודית של הקונצרן (SEA) ומצוידים במערכות הנעה דומות.

הארסנל המרשים, שלא כולל אגב את ג'ילי (גאומטרי C) עצמה המבוססת על פלטפורמת בנזין ותיקה ולא מיועדת לשווקי מערב אירופה, מכיל את זיקר X, וולוו EX30 וסמארט 1 ו-3, והתרחב בשבועות האחרונים עם הגעתה של לינק אנד קו 02. חשמלית ראשונה למותג עבור השוק האירופי ועבורנו, שעד לאחרונה מכר במערב דגם בודד עם הנעה היברידית-נטענת, ולא בהצלחה מרובה.

תג המחיר של ה-02 מציב אותה כמתחרה ישירה לא רק מול אחיותיה, אלא גם מול BYD אטו 3, המכונית הנמכרת ביותר בישראל בשנתיים האחרונות. האם יש כאן פוטנציאל ללהיט חדש? אחרי למעלה מ-600 ק"מ מאחורי ההגה, יש לנו תשובה לשאלה.

סיכום: במבחן התמורה לינק אנד קו 02 מציעה חבילה נאה בדומה לאחיותיה, ובמספר סעיפים אף עולה עליהן. העיצוב מרשים, הביצועים נמרצים, האבזור עשיר ועם תג-מחיר אטרקטיבי יחסית, היא הצעה מפתה.

  • מתחרים ישירים: BYD אטו 3, זיקר X, סמארט 1 
  • מחיר: 177 אלף שקל
  • טוב: אבזור, ביצועים, מחיר
  • בסדר: שימושיות, טווח נסיעה
  • טעון שיפור: הנדסת אנוש, נוחות נסיעה, מערכת רגנרציה, תפקוד מערכות בטיחות
  • ציון: 7

אבל על הכביש היא פחות משכנעת. בעיקר בגלל תפעול מערכות מסורבל, מערכות בטיחות טורדניות, טווח נסיעה סביר בלבד וכיול מתלים לא משכנע, שפוגע הן בנוחות והן ביכולת הדינמית. כל אלה פוגעים בחווית השימוש וחשוב מכך, לא נוכחים אצל חלק מאחיותיה - גם אם הן יקרות ממנה.

בסופו של יום ברור כי יהיו מי שישתכנעו - בצדק - מהמראה המצודד וחבילת האבזור המרשימה, אבל לא היינו מהמרים עליה כלהיט המכירות הבא בשוק הרכב הישראלי.

איך נראה: מלפנים קשה לזהות את ההבדלים בין ה-02 לבין האחות זיקר X, שכן לשתיים יחידות תאורה זהות והבדלים זניחים בלבד בפגוש הקדמי. אבל מהצד היא מציגה מראה ייחודי, עם גג המשתפל מוקדם לאחור במראה דמוי-קופה, התורם גם למקדם גרר טוב מהמתחרים הישירים (0.26). אגב, מבנה הדלת האחורית יחד עם יחידת התאורה הרוחבית מזכיר את טויוטה C-HR.

סביבת הנהג מודרנית, עם מסך מגע גדול ("15.4) ולוח מחוונים דיגיטלי ("10.2), אבל הוא נטול כמעט לחלוטין מתגים פיזיים. לא הסידור האהוד עלינו ולא זה שנתפס כיום כבטיחותי. איכות החומרים גבוהה ואת הנהג מקיפים מגוון תאי אחסון, חלקם ניתנים לשליפה. פחות אהבנו את הגוון הכהה השולט בתא, למרות נגיעות הצבע הצהוב על הריפודים וגלגל ההגה.

עוד פחות חיבבנו את תפעול המערכות המתחכם והמסורבל, חלקו בדומה לדגמים מקבילים מבית וולוו וזיקר (לא בסמארט, שם המצב טוב יותר). כך למשל לוח המחוונים מציג התרעות לנהג בכתב קטן ולא קריא בזמן נהיגה, עם מתג פתיחת דלת חשמלי לא נוח, מתגי חלונות שפועלים בדחיפה ומשיכה (במקום הרמה והורדה), כיוון פתחי מיזוג מתוך מסך המגע ומתג אורות חירום בתקרה. וזו רשימה חלקית.

המסך עצמו מגיב באיטיות יחסית, לא מציע קישוריות מתבקשת לאנדרואיד ואפל (אמורה להצטרף בחודשים הקרובים לפי היבואנית) ודורש שיטוט מייגע בתפריטים אפילו לצורך פעולות פשוטות כמו בדיקת אחוז טעינת הסוללה או שינוי מצב הבלימה הרגנרטיבית.

חלק מהפעולות (בחירת מצב הנהיגה למשל) ניתנות להפעלה מהירה באמצעות כפתור יעודי על גלגל ההגה, אך בהיעדר חיווי על ההפעלה, הנהג נדרש בכל זאת להיכנס לתפריט המתאים.

תנוחת הישיבה מלפנים נוחה, אך הראות לאחור מוגבלת עקב שמשה קטנה. בסיס גלגלים ארוך בדומה לזיקר (275.5 ס"מ) ומעניק מאחור מרווח רגליים טוב לשני נוסעים עם רצפה שטוחה ומרווח ראש סביר למרות עיצוב הכמו-קופה, אך המושב קצר ונמוך ולכן פחות נוח לישיבה ממושכת. יש צמד שקעי ה-USB ופתחי מיזוג על קורות הצד.

לתא המטען נפח של 410 ליטר, אך בניכוי החלל שמתחת לתא הנוסף ברצפה, נותר נפח מעשי של 350 ליטר בלבד, קטן מהמתחרים הישירים. מלפנים ישנו תא נוסף (15 ליטר) לטובת אחסון כבל הטעינה, למשל. גלגל חלופי אין בנמצא.

מפרט האבזור ברכב המבחן (בגרסה הבכירה) כולל מצלמות היקפיות, ריפוד דמוי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, דלת תא מטען חשמלית, צמד משטחי טעינה אלחוטית ומערכת שמע של הרמן קרדון. יש גם חלון שמש (שאינו נפתח) ולא ניתן לכסותו בקיץ עקב חסרון וילון צללה נגלל. במקומו יש כיסוי בד להתקנה ידנית, פתרון שרחוק מלהיות נוח.

מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת, חיישן (טורדני משהו) לניטור מצב הנהג וגם מעבר נתיב אוטומטי שהתגלה כלא-יעיל והתנתק בכל יציאה מהרכב. גם יתר המערכות סיפקו התרעות בעוצמה ומינון מוגזמים.

איך נוסע: בשונה מאחיו לפלטפורמה המוצעים גם בגרסאות כפולות הנעה, ה-02 מוצע רק עם מערכת הנעה אחת - מנוע אחורי (272 כ"ס) המזניק אותו ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות, 0.1 שניות פחות מזיקר X המקביל ו-1.2 שניות פחות מסמארט 1. ואכן תחושת הכוח מרשימה וזמינותו מלאה בכל מצב.

בלימה רגנרטיבית מתאפשרת בשתי רמות עוצמה (הנשלטות מהמסך לצערנו), עם מצב נוסף לנהיגה "בדוושה אחת". אך ההבדלים בין המצבים השונים מינוריים וחמור מכך, אין אפשרות למצב "גלישה", כך שבנהיגת שיוט נינוחה, כל עזיבת דוושת התאוצה מלווה בהאטה המייצרת טלטלה מיותרת לחלוטין.

סוללת 66 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה תיאורטי של 465 ק"מ בגרסה הנבחנת (בין השתיים יש הבדל של כמה עשרות ק"מ בשל ממיר מתח שונה), אך הנתון אופטימי מאוד. עם צריכת חשמל של 17.4 קוט"ש ל-100 ק"מ השגנו כ-370 ק"מ בלבד, וזאת בנהיגה מתונה ברובה המוחלט. טעינה מהירה (150 קילוואט) מבטיחה מילוי מ-10% ל-80% בתוך חצי שעה, נתון אותו אימתנו בעמדה מתאימה.

כיול מתלים רך באופיו, ומספק לכן נוחות נסיעה טובה במהירות נמוכה-עירונית. אך היעדר שיכוך הולם מייצר כצפוי תנודתיות-יתר על כבישים גליים ו-או במהירות גבוהה יותר. בידוד הרעשים טוב במרבית תנאי הדרך, למעט אוושת רוח קלה שחדרה מהצד הימני של הרכב, אך יש לקחת בחשבון שנהיגה למרחקים מעייפת יותר מהרגיל, בעיקר בגלל המתלים אך לא רק.

גם היכולת הדינמית סובלת מאותו שיכוך לא מספק בכיול המתלים, וזה מורגש בעיקר בשינויי כיוון חדים המדמים תמרוני חירום. אפרופו, בחירה במצב נהיגה ספורטיבי (דרך המסך, אלא מה) לא משפיעה על פעולת ההגה, אותה כן ניתן לכייל, אבל רק  באמצעות תפריט נפרד. מערך הבלימה נטול תחושה בדרך כלל.

  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 66 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 272 כ"ס / 35 קג"מ
  • הנעה: אחורית
  • אורך: 446 ס"מ
  • רוחב: 184.5 ס"מ
  • גובה: 157.3 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 275.5 ס"מ
  • משקל: 1,820 ק"ג
  • נפח תא מטען אחורי / קדמי: 410 ליטר / 15 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 5.5 שניות
  • מהירות מרבית: 180 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 177 אלף שקל (170 אלף שקל)

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 27 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה