דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סקודה קודיאק (נהיגה ראשונה) – שיפור המתכון המנצח

Getting your Trinity Audio player ready...
  • במה נהגנו: סקודה קודיאק
  • מתחרים: מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן אקסטרייל, פיג'ו 5008
  • מתי אצלנו: רבעון שלישי
  • מחיר: החל מ-200 אלף שקל
  • בעד: סביבת נהג, שימושיות, איכויות נסיעה
  • נגד: ביצועים בבנזין, היברידי ללא שורה שלישית

בגדול: הקודיאק אפשר לסקודה לפני שנים להשתלב בקטגוריית רכבי פנאי לשבעה, זו שזכתה כאן לפולאריות יוצאת דופן, כתחליף אופנתי למיניוואנים הנושנים. והוא הפך כמעט בן לילה ללהיט מכירות. הודות לאיכויות גבוהות שנגזרו מהסופרב המצוינת, בתוספת רעיונות תכנון מקוריים ומוצלחים. בהתאם, הוא גם ניצח בכל מבחן השוואתי, גם מול מתחרים עדכניים שקמו מאז.

הקודיאק החדש מנסה לשחזר את הצלחת קודמו, אבל נאלץ כעת להתמודד עם רשימה ארוכה של מתחרים ישירים ומשובחים, לרבות אלטרנטיבות חשמליות.

עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החיצוני התעדכן רק מעט, בעיקר עם יחידות תאורה שונות מלפנים ומאחור וסבכה גדולה ויותר. ולמרות שינויים צנועים בלבד, הם מסייעים לשיפור נאה של מקדם הגרר (מ-0.31 ל-0.28).

סביבת הנהג עברה עדכון משמעותי יותר, עם איכות חומרים גבוהה יותר ואפשרות לבחירת צבעים מגוונת, ובעיקר עם מסך מגע גדול ("13) בחלק העליון של הקונסולה המרכזית. אך בשונה מפולקסווגן, תוך שמירה על מתגים פיזיים רב-תפקודיים לתפעול בקרת האקלים ומערכת השמע.

בהתאם התפעול קל ונוח הרבה יותר מדגמי פולקסווגן, בעלת הבית הגרמנית. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל דומה לדגם היוצא ("10), עם תצוגת נתונים עילית שתוצע כאופציה. יש גם בורר הילוכים שעבר לימין ההגה ומפנה כך מקום לעוד תאי אחסון ומשטח טעינה אלחוטי כפול.

בהשוואה לקודיאק היוצא, החדש ארוך ב-6 ס"מ (476 ס"מ) אם כי בסיס הגלגלים נותר זהה (279 ס"מ). מרחב המחיה ליושבי השורה השניה נותר דומה, עדיין עם אפשרות להסטת הספסל לפנים-אחור. לילדים בשורה השלישית יש כעת יותר מרווח ראש, וגם מפתח הכניסה והיציאה ממנה נוח יותר. נפח תא המטען גדול ב-70 ליטר כשכל המושבים בשימוש (340 ליטר), וב-80 ליטר לאחר קיפול השורה השלישית (845 ליטר).

סקודה משלבת הפעם יכולת חדשה כמו אפשרות כניסה ויציאה אוטונומית לחניה צפופה, או חניה אוטומטית עם זיכרון לחמישה מקומות חניה עם יכולת זיהוי ונהיגה עצמאית עד 50 מטרים אליה.

מערך הבטיחות שודרג וכולל כעת גם שמירה על נתיב (תיקון בעבר), בקרת שיוט אדפטיבית עם נתונים ממערכת הניווט, בלימה אוטונומית גם לתנועה חוצה ובנסיעה לאחור, והתרעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.

מנוע וביצועים: מערכות ההנעה עברו בירושה מהקודיאק היוצא. יש בנזין מוגדש בנפח 1.5 ליטר (150 כ"ס) או 2.0 ליטר (204 כ"ס) וטורבו-דיזל בנפח 2.0 ליטר בשתי רמות הספק (150 או 193 כ"ס). כולם מחוברים לתיבת 7 הילוכים כפולת-מצמד והנעה קדמית או כפולה-קבועה בבנזין ובדיזל החזקים. למעט מנוע הדיזל החלש, לכל הגרסאות מערכת היברידית קלה.

הוא גם יוצע בגרסה היברידית-נטענת המשלבת בין מנוע הבנזין המוגדש (1.5 ליטר) למנוע חשמלי, עם 204 כ"ס, תיבת 6 הילוכים כפולת מצמד והנעה קדמית. סוללה בקיבולת 25.7 קוט"ש תאפשר תיאורטית יותר מ-100 ק"מ נקיים מזיהום, אבל מיקום המצברים מנטרל את שורת מושבים שלישית ולכן ספק אם תשווק כאן.

מנוע הבנזין הקטן צפוי להיות הפופולארי והוא מציע ביצועים דומים לקודיאק היוצא (9.9 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, 0.1 שניות יותר). לשימוש יומיומי זה יספיק, אבל עם חמישה (או שבעה) נוסעים על הסיפון וכביש הררי הוא יתקשה. לחיוב נציין את אופי הפעולה החלק יותר של תיבת ההילוכים עם פחות קפיצות בתחילת נסיעה או בזחילת פקקים.

נהגנו גם במנוע הדיזל החזק, שאף הוא מציע ביצועים דומים לדגם היוצא (8 שניות ל-100 קמ"ש, 0.1 שניות יותר מבעבר), טובים משמעותית מהבנזין. עם זמינות כוח טובה והנעה כפולה יעילה יחד עם כושר גרירה מרשים (2.5 טון). אך טרטור הדיזל מורגש מדי בתא הנוסעים ותיבת ההילוכים פחות משכנעת מזו בבנזין, עם תגובות איטיות להורדת הילוך.

נוחות והתנהגות: מאפייני הניהוג של הקודיאק החדש דומים לקודמו, עם נוחות נסיעה טובה במהירות נמוכה ויכולת ספיגה ראויה וגם במהירות גבוהה. גם בידוד הרעשים מרשים ומנטרל באופן כמעט מוחלט אוושת דרך ורוח.

היכולת הדינמית טובה ביחס לרכב מסוגו, עם אחיזה גבוהה ותגובה ראויה לשינויי כיוון. סקודה גם משלבת בקודיאק אופציה לבולמי זעזועים אדפטיביים חדשים, המאפשרים שינוי רמת הקשיחות בהתאם למצב הנהיגה הנבחר, אך לא יכולנו להתנסות בהם. להגה משקל טבעי אך הוא נעדר משוב מספק.

סיכום: הקודיאק החדש משדרג במעט את המתכון המוכר והאהוד, עם שמירה על היכולות המוכרות תוך שדרוג מתבקש של סביבת הנהג ונוחות נסיעה גבוהה. ולכן מאכזב לגלות כי דווקא הגרסה ההיברידית-נטענת המסקנת מכולם מבטלת את יתרונו המרכזי - שורת מושבים שלישית.

עבור לקוחות ותיקים זה אמור להספיק כדי לשכנע לשדרג לדגם החדש. אבל שמירה על מעמדו כטוב ביותר בקטגוריה תהיה משימה מאתגרת מאי פעם. גם מול חלק מהמתחרים הישירים שלוקחים את החשמל ברמת רצינות גדולה מסקודה - כמו פיג'ו 5008 למשל - וגם מול שחקנים חדשים שינחתו בקרוב מסין.

  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר
  • הספק: 150 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 25.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 475.8 ס"מ
  • רוחב: 186.4 ס"מ
  • גובה: 165.8 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 279.1 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,703 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 340 ליטר, 845 ליטר
  • 0-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.9 שניות, 205 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 16 ק"מ לליטר, 143 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 9
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר משוער: 200 אלף שקל

הכתב היה אורח חברת סקודה

למאמר זה התפרסמו 30 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה