דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סקודה קודיאק (מבחן ראשון) - המלך עירום

Getting your Trinity Audio player ready...

קודיאק הוא לא רכב הפנאי הראשון של סקודה. התואר הזה שמור לייטי הייחודי. אבל הוא כן זה שאיפשר ליצרנית להשתלב בקטגוריה הפופולרית של רכבי פנאי לשבעה, זו שהכחידה את המיניוואנים הקומפקטיים. והוא עשה זאת תוך שהוא מחבר לבסיס המעולה של הסופרב מרכב ארוך ושורה שלישית, יחד עם פתרונות חכמים ומקוריים. תמהיל שהפך אותו למנצח סדרתי בכל מבחן השוואתי בו לקח חלק.

כעת נוחת כאן דור חדש שמבטיח לשמור על המתכון המוכר, עם אותה פלטפורמה ואותה מערכת הנעה, אבל שיפור מכל בחינה אחרת. נשמע מאוד מבטיח.

סיכום: הקודיאק החדש שומר על דמיון ניכר לדגם היוצא, ויש לכך יתרונות וחסרונות. בצד החיובי הוא עדיין מציע תא נוסעים שימושי ומרווח, תא מטען גדול יחסית, איכות נסיעה טובה בסך הכל וביצועים מספקים. אבל נדמה שבדומה לפולקסווגן, גם סקודה נופלת קורבן להשקעת משאבים אדירים בפיתוח דגמים חשמליים, בתמורה להזנחת דגמי ליבה מוכרים ומצליחים.

  • מתחרים ישירים: מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן אקסטרייל, פיג'ו 5008
  • מחיר: 215 אלף שקל
  • טוב: מרחב מחיה, תא מטען
  • בסדר: נוחות נסיעה, יכולת דינמית, צריכת דלק
  • טעון שיפור: ביצועים, אבזור
  • ציון: 7

ובמקרה של קודיאק זה בולט במיוחד, שכן הוא דומה מדי לקודמו ולכן עשוי להתקשות בלשכנע לקוחות ותיקים לשדרג לדגם החדש. הוא גם משתמש באותה יחידת הנעה ותיקה, והיא כבר מרגישה מיושנת. וחשוב לא פחות, הוא מציע כיום מפרט דל יותר באבזור, תוך ויתור על חלק ניכר מהרעיונות השימושיים שהפכו אותו נחשק כל-כך בקרב משפחות מרובות ילדים.

והמשמעות היא ששמירה על מקומו בצמרת הקטגוריה, מול מתחרים ישירים ומול אלטרנטיבות חשמליות, אינה מובטחת כלל.

איך נראה: העיצוב החיצוני התעדכן במקצת ולטובה, בעיקר הודות ליחידות תאורה ופגושים חדשים. בין היתר טוענת סקודה להורדת מקדם הגרר (0.28 לעומת 0.31). אבל בסך הכל הרכב פחות מרשים מבעבר, גם בגלל חישוקים צנועים ("17) בעיצוב שמזכיר כיסויי פלסטיק.

סביבת הנהג עברה עדכון משמעותי, עם גרפיקה עדכנית ללוח המחוונים הדיגיטלי ("10.25) ומסך מגע גדול ("13 לעומת "8) ואיכותי מבעבר. בשונה מהמקובל בפולקסווגן, סקודה הותירה כאן שלוש חוגות רב-שימושיות לשליטה בבקרת האקלים ובעוצמת השמע, ולכן התפעול נוח ואינטואיטיבי יותר. בורר ההילוכים מוצב מימין להגה ומפנה מקום לתא אחסון גדול בין הנהג לנוסע, עם צמד משטחי טעינה. פתחי המיזוג לעומת זאת ממוקמים נמוך מבעבר, ומקשים על צינון יעיל של התא.

למושבים הקדמיים שפע אפשרויות כיוון ותמיכה והם מאפשרים ישיבה ממושכת ללא מאמץ, עם תנוחת נהיגה גבוהה ושדה ראיה מצוין. איכות החומרים טובה יחסית, אבל שימוש נרחב בצבע שחור יוצר תחושה קודרת, בזמן שדיפוני הקרבון מיותרים.

בסיס הגלגלים זהה לקודיאק היוצא (279 ס"מ) עם מרחב מחיה דומה ליושבים בשורה השניה, ואפשרות הסטת הספסל לפנים-אחור. הוא ארוך מבעבר ב-6 ס"מ (476 ס"מ), ולכן מרחב המחיה לילדים בשורה השלישית טוב במעט. תא המטען גדל ב-56 ליטר כשכל המושבים בשימוש (289 ליטר), וב-201 ליטר לאחר קיפול השורה השלישית (794 ליטר). עדיין עם גלגל חלופי (זמני).

לצד זאת, מאכזב לגלות שרבים מהאביזרים החכמים לא עשו דרכם לדור החדש. ברשימת החוסרים ניתן למנות את וילונות ההצללה לחלונות האחוריים, פסי הגומי הנשלפים מקצות הדלתות למניעת פגיעה בחניה, ואת משענות הראש עם המנגנון הייעודי והחכם שתומך בראש בנסיעות ארוכות. גם רשימת אבזור הנוחות צנועה, ללא מפתח חכם, עם כיוון ידני למושבים הקדמיים, פתיחה ידנית לתא המטען ומצלמה פשוטה לנסיעה לאחור. כן יש חלון שמש גדול.

מערכות הבטיחות מתקדמות כוללת כעת שמירת נתיב (תיקון בעבר) והתרעה על פתיחת דלת בנוסף לבלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת שהוצעו בעבר. מספר כריות האוויר לעומת זאת צנוע מבאירופה (7 לעומת 9).

איך נוסע: מערכת ההנעה ההיברידית-נטענת המתקדמת, עם טווח נקי מזיהום של יותר מ-100 ק"מ, לא תשווק כאן שכן מיקום הסוללה מבטל את האפשרות לשורת מושבים שלישית. המנועים שמוצעים כאן עברו בירושה מהדגם הקודם: טורבו-דיזל עם 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטר בשתי רמות הספק (150 או 193 כ"ס), או בנזין מוגדש עם 4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (150 כ"ס) כמו ברכב המבחן. אליו מחוברת מערכת היברידית קלה (48V) והוא צפוי להיות הפופולרי בהיצע.

הוא מחובר לתיבת 7 הילוכים כפולת מצמד עם אופי פעולה לא אחיד בנסיעה עירונית, ועם תגובות איטיות יחסית. אלה משפיעים על הביצועים בזינוק מהמקום (9.9 שניות, 0.1 שניות יותר מבעבר) ובעיקר בתאוצות ביניים המדמות עקיפה.

מערכת ההנעה מתקשה בעומס של 4 מבוגרים ושלושה ילדים על הסיפון בכביש הררי . בנוסף, בעומס נמוך המנוע מדומם בכל הרפיה מדוושת התאוצה ובהיעדר בורר מצבי נהיגה, לא ניתן לבטל את הפונקציה. צריכת הדלק הייתה טובה יחסית – 12.4 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.

כאמור הפלטפורמה (MQB) ומערך המיתלים (מקפרסון מלפנים ורב חיבורי מאחור) נותרו ללא שינוי. במפתיע, למרות החישוקים הקטנים, נוחות הנסיעה העירונית לא מבריקה, נוקשה יתר על המידה על גבי אספלט מצולק. בידוד הרעשים טוב יחסית.

התנהגות הכביש בטוחה וטובה יחסית לרכב מסוגו, בזמן שלהגה משקל טבעי אבל הבלמים חסרי תחושה בתחילת המהלך.

  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר
  • הספק: 150 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 25.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 475.8 ס"מ
  • רוחב: 186.4 ס"מ
  • גובה: 167.8 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 279.1 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,735 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 289 ליטר, 794 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.9 שניות, 205 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 16.4 ק"מ לליטר, 140 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 215 אלף שקל

למאמר זה התפרסמו 84 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה