בגדול: ה-A6 e-tron (ברשותכם, מעתה נכנה אותה רק 'A6', כי אין אחרת) נולדה לעולם שבו יש לאודי היצע דגמים חשמליים רחב, הכולל שלישיית רכבי פנאי (Q4, Q6 ואת ה-Q8 הוותיק) לצד מכונית ספורט מרשימה ותאומה לפורשה טייקן (e-tron GT).
אבל עד כה, כל הדגמים החשמליים שלה זכו לשמות חדשים והצטרפו להיצע רחב ומוכר של דגמי בעירה פנימית. ורק עכשיו, חמש שנים לאחר שנכנסה לזירת החשמל, אודי מעזה לעשות את הצעד הבא, להוציא דגם ותיק לגמלאות ולחשוף דגם חשמלי מודרני עם שם ותיק ומוכר. המהפיכה הושלמה.
אגב, אנחנו לא מתעכבים סתם כך על השם. ה-A6 צברה במהלך השנים לקוחות ותיקים ונאמנים, כאלו שהעדיפו את הסגנון הסולידי שלה על פני מתחרות מוחצנות יותר כמו מרצדס E קלאס וב.מ.וו סדרה 5. לקוחות שבחרו בה למרות שמבחינה תדמיתית לפחות, אודי נאלצה לרדוף אחר מתחרותיה המוזכרות בקטגוריית הסאלון.
כעת, על פלטפורמה ייעודית (PPE) המבטיחה להכיל את הטכנולוגיה העדכנית ביותר בזירת החשמל, יש ליצרנית סיכוי למהפך. רק שלפני כן היא צריכה להוכיח שיש לה את מה שנדרש מול צמד מתחרות מצוינות.
עיצוב ותא נוסעים: ה-A6 עשתה מאמץ ניכר כדי להתרחק מהסגנון השמרני (מדי) של קודמתה, ושמרה במפתיע על הקווים הנועזים של מכונית הקונספט שהוצגה בסין לפני שלוש שנים. הסגנון ללא ספק ייחודי, עם המסגרת השחורה (והגדולה מדי) של הפגוש הקדמי ועם קו הגג המשתפל שמעניק לה מראה כמו-קופה, ומאפשר לכנותה ספורטבק ולא סדאן. ובכל זאת, במציאות היא מעט מגושמת למראה, פחות הרמונית.
מי שיוצא נשכר מהעיצוב הזה הוא כמובן מקדם הגרר, עם נתון כמעט-שיא (שייך למרצדס) של 0.21. שווה להזכיר גם את מערך התאורה המרשים, עם מטריקס-לד מלפנים ולא פחות משמונה אפשרויות לבחירה בחתימת אור, ועם תאורה לד אחורית שמאפשרת להציג התרעות לנהגים אחרים.
סביבת הנהג עמוסת מסכים, עם לוח מחוונים דיגיטלי ("11.9), מסך מגע מרכזי ("14.5) מופנה לכיוון הנהג, ומסך שלישי מול הנוסע הקדמי ("10.9) שמציג וידאו או מאפשר משחקים, והופך בלתי נראה עבור הנהג כאשר מוצגים בו תכנים מסיחי דעת בזמן נסיעה.
וזה לא הכל. יש גם תצוגה עילית מצוינת במציאות רבודה על השמשה הקדמית ועוד שני מסכים בפינות התא עבור מראות הצד הדיגיטליות (אופציונליות). וכפי שגילינו עד היום בכל הניסיונות הבולטים לפתרון הזה (ג'נסיס, לקסוס, אודי עצמה עם האי-טרון המקורי), זהו עדיין פתרון מסורבל ולא נוח שנראה אמנם עתידני, אבל סובל באופן גורף ממספר בעיות מוכרות. לנו הפריעו המצלמות בתמרוני חניה, לאחרים הייתה בעיה עם אומדן מרחק של רכב מגיע מאחור ושידור התמונה למסך במזג אוויר גרוע. אנחנו (עדיין) ממליצים לוותר.
מלבד זאת התפעול נוח למדי, שכן אודי שמרה על מתגים פיזיים למערכות חשובות. יש גם הפעלה קולית נרחבת בסיוע צ'אט GPT ואפשרות להורדת אפליקציות מתוך חנות מקוונת. לרשימת הטכנולוגיות שאהבנו נוסיף גם את גג השמש הפנורמי, שמתכהה חשמלית בארבעה מצבים באמצעות גבישים נוזליים - פתרון מצוין שאוטם היטב לא רק את חדירת האור אלא גם את החום.
יש גם מערכת שמע מצוינת מבית B&O עם 20 רמקולים, ארבעה מתוכם משולבים בתוך משענות הראש הקדמיות ומאפשרים בין היתר את קבלת הנחיות הניווט או ביצוע שיחות טלפון באיכות שמע גבוהה.
איכות החומרים לא רעה, אך במקומות רבים מדי פגשנו משטחים שלא הולמים את המעמד. אולי כפועל יוצא של ההחלטה לוותר על דיפוני עור (לפחות ברכבי ההדגמה) לטובת שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים. החלטה שאודי אינה היחידה לבחור בה. גם החשמליות של מרצדס סובלות מעניין זה.
המושבים נוחים ותומכים, עם שפע של אפשרויות כוונון. שדה הראיה, מנגד, פחות מוצלח בשל קו מותניים גבוה וקורות קדמיות עבות.
בהשוואה לקודמתה, ה-A6 החדשה גדולה כמעט בכל פרמטר. האורך אמנם 493 ס"מ (פחות ס"מ), אך הרוחב גדל ל-192 ס"מ (4+), הגובה ל-145.5 ס"מ (4+) ובסיס הגלגלים צמח ל-295 ס"מ (2+). בהתאם, היושבים מאחור נהנים ממרווח מצוין לרגליים, כאשר גם רוחב המושב נדיב בהחלט.
אך הסוללה מתחת למושב מאלצת ישיבה גבוהה ויחד עם התקרה המשתפלת יש פגיעה אמיתית במרווח לראשי הנוסעים מאחור, ולא רק לגבוהים שבהם. לתא המטען נפח של 502 ליטר ומפתח רחב ונגיש היוצא נשכר מפתרון הדלת החמישית, בניגוד למתחרותיה הישירות, מלפנים יש תא אחסון נוסף בנפח של 27 ליטר שניתן לפתיחה באמצעות מחוות יד. כושר הגרירה מרשים - 2.1 טון.
מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית (עם התאמת המהירות לעיקולים ולתנאי הדרך) והתרעת שטח מת.
מנועים וביצועים: ה-A6 תשווק עם אפשרות בחירה בין ארבע מערכות הנעה. שתיים עם הנעה אחורית (327 או 382 כ"ס) ושתיים עם הנעה כפולה (463 כ"ס או 552 כ"ס ב-S6), כאשר בכל המקרים מדובר על נתון אופטימלי בשימוש ב"בקרת שיגור". בכל מצב אחר ההספק נמוך בכמה עשרות סוסים.
באירוע ההשקה הוצמדה לנו A6 פרפורמנס, גרסת הנעה אחורית החזקה מהשתיים שמזנקת ל-100 קמ"ש בתוך 5.4 שניות, ואחריה התנסנו גם ב-S6 הבכירה שמקצרת את המיאוץ הקלאסי ל-3.9 שניות בלבד. לא תופתעו לשמוע שגם בגרסה החלשה מבין השתיים לא הורגש מחסור בכוח; ה-S מרגישה חזקה משמעותית, אך לטעמנו, עיקר יתרונותיה מגיעים דווקא בתחום הניהוג. מיד נגיע לשם.
עוד קודם נציין לטובה את מערכת הבלימה הרגנרטיבית, שמציעה שלושה מצבי עוצמה הנשלטים ממנופים מאחורי ההגה, מצב נוסף לנהיגה ב"דוושה אחת" וגם מצב אוטומטי יעיל הנעזר בנתוני ניווט ורדאר.
סוללת 100 קוט"ש מבטיחה טווח פנומנלי (תיאורטי) של 756 ק"מ בגרסת הפרפורמנס, או 675 ק"מ (מצוינים גם כן) ב-S6. מתח עבודה גבוה (800V) מאפשר טעינה אולטרה מהירה (270 קילוואט) עם מילוי הסוללה מ-10% ל-80% בתוך 21 דקות בלבד, והוספת 310 ק"מ לטווח הנסיעה בתוך 10 דקות. מה מתוך זה מתרחש בתנאי אמת? יש לבדוק זאת בארץ.
נוחות והתנהגות: רכבי המבחן צוידו במתלי אוויר אופציונליים, המנמיכים ומגביהים את המרכב על פני 2 ס"מ. אלו אפשרו ל-A6 להתגבר על צמיגי ענק נמוכי חתך (275/35R21 מאחור, 245/40/21 מלפנים), ודאגו לנוחות נסיעה מרשימה על כל סוגי הכבישים בהם התנסינו. שמשות בזיגוג כפול העניקו בידוד רעשים כמעט מושלם גם במהירות גבוהה מהמותר בישראל.
ה-S6 מצוידת בבלמים גדולים יותר מלפנים (400 מ"מ לעומת 350), לצד מוטות מייצבים מעובים, היגוי מהיר יותר, כיול מתלים מוקשח ומערכת הנעה שמתעדפת את הציר האחורי. והפערים בהחלט מורגשים, בעיקר בעיקולים הדוקים - שם ה-S6 מרגישה מעולה, ו'מעלימה' חלק ניכר ממדיה ומשקלה.
סיכום: נראה כי אודי השקיעהעם ה-A6 מאמץ ניכר, וקפיצת המדרגה לעומת הדגם היוצא - ללא קשר למערכת ההנעה - מרשימה בכל קנה מידה. החל מתא הנוסעים המושקע טכנולוגית (לעיתים יתר על המידה), דרך מערכת הנעה מרשימה ונתוני טווח וטעינה מהטובים בקטגוריה ועד נוחות נסיעה למופת.
היא לא חפה ממגרעות. למשל בתחום איכות החומרים, שדה הראיה, מרווח הראש מאחור ואם כבר, הבחירה באופציית מראות הצד הדיגיטליות. אבל יש לנו הרגשה שלמרות אלה, במסדרונות הנהלות מרצדס וב.מ.וו פחות רגוע כעת מבעבר.
לכל אלו שמשווים את הביצועים של כל רכב חשמלי לביצועים של טסלה, רכב זה קודם כל נוחות, אמינות, איכות, נהיגה ובסוף גם ביצועים, כי בפקק בין נקודה A ל B או בדרך בנסיעה כל הביצועים של טסלה נשארים בקטלוג.
אודי ישראל, מחירים מעל ומעבר לגבולות הטירוף, ירידת ערך יותר מזעזעת ממחיר הרכב. אודי אחת(2023) הספיקה לי ואם אגדיר זאת בהוגנות הרי שיצאתי מטומטם, רכב ראוי במחירים מטורפים, עם ירידת ערך שערורייתית, שירות גרוע ולא מקצועי, טיפולים וחלקים במחירים פליליים, צריכת דלק גרועה מהמוצהר, חוסר באיבזור הכי אלמנטרי. רכב נוח,איכותי ומכובד אך בטח ובטח לא בתימחור ההזויים של היבואן החזירי.
בשנות 82-84 היה רכב דומה, מאזדה 626 החלומית (פעם חלום היום בטח לא ) מסתמן שיצרני מכוניות כמו באופנה חוזרים אחורה עם המרכב וקדימה עם הטכנולוגיה.. שזה לא רע , כן?
ה-A6 e-tron הזה שוקל יותר מהלינקולן וקצת פחות מהבנטלי. המשקל הגבוה נובע מהסוללות שלו. הוא קטן יותר מהלינקולן והבנטלי.
A6 e-tron נקראת מכונית בגודל מלא בצפון אמריקה. אורכו 4.92 מטר. ה-BENTLEY BROOKLANDS גדול יותר ולכן הוא יותר מגודל מלא וה-lincoln היא מכונית בגודל סופר כי היא אפילו גדולה יותר.
שתי המכוניות שלי נוחות יותר מהאודי הזה והן משתמשות בבנזין. לשתי המכוניות הגדולות שלי אין את הסכנות והבעיות הקשורות ל-A6 e-tron כי הן משתמשות בבנזין.