- במה נהגנו: פורד E-טרנזיט
- מתחרים: פיאט E-דוקאטו, מרצדס מרצדס e-ספרינטר
- מתי אצלנו: עכשיו
- מחיר: 400 אלף שקל
- בעד: יכולת עבודה, ביצועים, איכויות נסיעה
- נגד: טווח, מחיר
לפורד טרנזיט יש מעמד מיוחד, אייקוני כמעט, בקטגוריה של אנשי צווארון כחול נטולי תהילה. הוא נחשב לאחד מהגורמים ששינו את כלכלת אירופה בימים שלאחר מלחמת העולם השנייה, כשהציע איכויות דינמיות ובטיחותיות גבוהות ברמה של מכוניות נוסעים פרטיות דאז. וכל זאת מבלי לוותר על היכולת להוביל סחורות ביעילות ובמהירות ברשת הכבישים שהתפתחו באותה תקופה. הטרנזיט היה הוואן של כל האנשים, זה שאפשר לבעלי עסקים קטנים לנפץ את המונופולים של ענקיות התעשייה, וגם של הרכבי פופ שהתאהבו ביכולתו להוביל אותם בין מספר במות בלילה אחד.
מהירות מרבית של 145 קמ"ש, שהוא הציע אז, הייתה גבוהה ממה שיכולת לקבל ממרבית המכוניות באותה תקופה, עד כדי כך שהוא שימש כרכב המילוט של 95 אחוזים משודדי הבנקים בבריטניה בשנות ה-70. שנים אחר כך הוא גם קבע שיא הקפה בנורבורגרינג בפרק בלתי נשכח של "טופ גיר". אגב, את תדמית המהירות פורד דאגה לפמפם באופן קבוע בעזרת גרסאות ביצועים ייחודיות תחת השם המבטיח (והמקיים) "סופר-וואן", שניפצו כל שיאי מהירות אפשריים.
ועם יותר מעשר מיליון יחידות שיוצרו על פני כשישה עשורים, הוא היה גם הרכב המסחרי הנמכר ביותר. עד כדי כך שטרנזיט הפך לשם גנרי למסחרית, כמעט כמו ג'יפ לרכב פנאי שטח.
ועכשיו הוא עובר את השינוי המשמעותי ביותר, עם מעבר מתבקש לחשמל. זהו אתגר קשוח במיוחד לדגמים מסחריים שמתקשים ממילא בחיתוך יעיל של האוויר עקב מבנה ש"נפח מרבי" הוא שמו הראשון, ושנדרשים לשאת משקל רב. שני תחומים שמייצרים אתגר גדול, אם אתם לא מעוניינים לבלות באופן קבוע בעמדות טעינה.
הטרנזיט הוא אמנם לא המסחרי הגדול הראשון שממיר את הסולר בחשמל נקי. אבל הוא כן הראשון שמציע על הנייר טווח נסיעה ראוי. ועוד עניין חשוב: הוא הראשון מסוגו שגם מגיע ארצה, לאחר שיבואנית פורד החליטה לשווק אותו כאן באופן סדיר.
מכיוון שמראה מהפנט לא יכניס אגורה אחת נוספת לקופת חברת ההובלה, עיצוב מרשים לא ממש חשוב כאן. ועדיין מעט מפתיע לגלות שגם הגרסה החשמלית, שחלק מהצדקת הרכישה שלה היא היכולת של אותן חברות שילוח והיסעים להתהדר בתדמית ירוקה, שומרת על צניעות למעט נגיעות כחלחלות זניחות מלפנים.
בפנים? אותו סיפור. פשטות ופרקטיות מציפות את סביבת הנהג עם פלסטיק נוקשה ומחוספס למגע, אבל כזה שמחויב כדי לשרוד בתנאי עבודה קשוחים. יש כמובן אינסוף תאי אחסון בכל גודל אפשרי וזה שימושי להפליא, רק שצריך לזכור איפה שמתם כל דבר.
גם הנדסת האנוש טובה למדי, עם הגה שמתכוונן למרחק ולגובה ומאפשר תנוחת נהיגה נוחה שאינה מעייפת גם לאחר שעות רבות בקבינה. מה שאי אפשר להגיד על שני המושבים שממוקמים ליד הנהג, שנטולי כל יכולת כיוון.
האבזור עשיר באופן חריג לנהוג בקטגוריה, עם מסך מגע גדול ("12) ואיכותי, מצלמת חניה היקפית, מפתח חכם, חימום לשלושת המושבים ואפילו בלם יד חשמלי. מערך הבטיחות המתקדמות של פורד הוא ציוד תקני, לרבות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
בחו"ל הטרנזיט החשמלי מוצע ב-25 תצורות מרכב, כולל שלדה שעליה ניתן להציב מתקון ייעודי לפי דרישה. אצלנו הוא משווק רק בתצורה ייעודית להובלת סחורה או נוסעים עם מושבים בהתקנה מקומית.
למרות הסוללה שתופסת נפח לא מבוטל ומוסיפה משקל מכביד, נפח ההטענה בגרסה החשמלית זהה לזה שבגרסת הדיזל (עד 15.1 קו"ב) וכך גם יכולת העמסה (עד 1.7 טונות) במקרה של הגרסה המשווקת כאן, עם אפשרות להעמסה דרך שתי דלתות צד ושתי דלתות אחוריות שנפתחות וננעלות ב-180 וב-270 מעלות - תצורה נדירה בקטגוריה.
המפתחים כאן כה גדולים עד כי ניתן לשנע דרכם שני משטחי "יורו פאלט" עם מלגזה, ולהיעזר בטבעות עיגון תקניות לקיבוע הסחורה. גרירה, לעומת זאת, אינה אפשרית בגרסאות שמשווקות כאן.
המנוע החשמלי מפיק 269 כ"ס, וההנעה היא אחורית. אם הוא לא עמוס, הוא גם מאיץ היטב בנמרצות מפתיעה. אם הוא כן עמוס, אותה הנעה אחורית מאפשרת יותר אחיזה חשובה, בשונה ממתחרים בעלי הנעה קדמית שנדרשים - בעיקר אם הם בעלי הנעה חשמלית עם פרץ כוח מידי - לקחת בחשבון אובדן אפשרי של אחיזה בהאצה חזקה. מערכת הבלימה הרגנרטיבית פשוטה יחסית ומציעה רק שני מצבים המופעלים על ידי מתג בבורר ההילוכים, העוצמתית ביותר מאפשרת האטה אפקטיבית יעילה בעיקר בנסיעה בעיר.
סוללות 68 קוט"ש מאפשרות טווח נסיעה של 305 ק"מ, נתון טוב משמעותית מכל המתחרות. עם זאת, במהלך המבחן השגנו 27 קוט"ש ל-100 ק"מ, או 250 ק"מ טווח. טעינת מהירה (115 קילוואט) מאפשרת מילוי מ-15% ל-80% בכחצי שעה, נתון אותו אימתנו בעמדה ייעודית.
אם הוא אינו עמוס, יכולת המתלים (נפרדים מלפנים ומאחור) לבודד את האספלט השבור והמצולק השכיח באזורי תעשיה נידחים, מרשימה למדי. ולא פחות מכך כשהוא עמוס, עדות לכיול מרשים של מערכת המתלים, המסוגלת לפעול היטב על פני טווח משקלים רחב. זה גם המצב מחוץ לעיר, עם שמירה מרשימה על ריסון מרכב, ובידוד מרשים של רעשים.
אז מה היה לנו פה? טרנזיט החשמלי עם מפרט מצוין וביצוע משובח, כמעט בכל סעיף. כמעט, כי הוא עולה 400 אלף שקל. ואלה 115 אלף שקל יותר מאשר טרנזיט דיזל. זה פער שקשה עד בלתי אפשרי לכסות עליו באמצעות עלויות תדלוק ואחזקה זולות יותר. ובקטגוריה שבה יעילות וחסכנות הן הכל, יהיה לטרנזיט החשמלי קשה עד בלתי אפשרי להצדיק עצמו.
אין דרך אחרת. כדי שטרנזיט חשמלי ומתחריו בקטגוריה שיוצגו בעתיד אכן יגיעו בהמוניהם לכבישי הערים הגדולות ויסייעו לצמצום דרסטי של פליטת המזהמים, המדינה תהיה חייבת להעניק תמריצים לבעלי מסחריות חשמליות. עד שזה יקרה, חברות שיבחרו בטרנזיט החשמלי יעשו זאת רק בגלל אג'נדה סביבתית. כל האחרות, ימשיכו לזהם לנו את האוויר.
- מנוע: חשמלי
- קיבולת מצבר: 68 קוט"ש
- הספק, מומנט: 269 כ"ס, 43.8 קג"מ
- הנעה: אחורית
- אורך: 598.1 ס"מ
- רוחב: 205.9 ס"מ
- גובה: 255.4 ס"מ
- בסיס גלגלים: 375 ס"מ
- נפח תא מטען: 11 קוב
- משקל עצמי, מותר: 2,678 ק"ג, 1,222 ק"ג
- מחיר: 400 אלף שקל
פורסם לראשונה ב- 12.04.24
למאמר זה התפרסמו 26 תגובות