ה-EV9 הוא דגם חשמלי שני שמציגה קיה על בסיס הפלטפורמה הייעודית (E-GMP) המשובחת של הקונצרן הקוריאני, וראשון עם מקום לשבעה נוסעים וללא פליטת מזהמים. הוא גם הדגם היקר ביותר שהמותג שיווק בישראל מעולם, עם תג מחיר שמתחיל צפונית ל-400 אלף שקל, ומגיע לכמעט חצי מיליון במקרה של רכב המבחן בגרסה הבכירה. מוגזם או ראוי?
סיכום: קיה EV9 הוא מהדגמים המרשימים ביותר שהציגה קיה בשנים האחרונות, אם לא המרשים שבהם. עם מערכת הנעה חשמלית מתקדמת של הקוריאנים המשלבת כאן ביצועים טובים, טווח נסיעה ראוי ומערכת טעינה מהמתקדמות בתעשייה. לצד זאת תא נוסעים סופר-מרווח לשימוש משפחות מרובות ילדים, איכותי למדי ובמקרה של רכב המבחן גם עשיר באבזור נוחות ומערכות בטיחות מתקדמות.
- מתחרים ישירים: BYD טאנג, ניו ES8, הונגצ'י E-SH9
- מחיר: 489 אלף שקל
- טוב: מרחב מחיה, אבזור, ביצועים, טעינה מהירה
- בסדר: טווח נסיעה, נוחות עירונית
- טעון שיפור: כושר תמרון, בידוד רעשים
- ציון: 9
הוא אמנם מגושם בעיר עקב גודלו ואפשר היה להשקיע מעט יותר בנוחות הנסיעה. הוא גם יקר מעל ומעבר למה שהכרנו בקיה.
אבל השורה התחתונה קובעת, והוא פשוט הרכב הטוב ביותר לשבעה נוסעים שמתחבר רק לחשמל בו נהגנו עד היום, ללא קשר למחיר. ועד שהאחות הקוריאנית יונדאי תציג את האיוניק 7, או שסקודה תעלה לכביש את הוויז'ן 7S, אין לו מתחרים.
איך נראה: העיצוב החיצוני מרשים עם קווי מתאר חדים, חרטום אנכי וממדי ענק המשווים לו מראה אגרסיבי, כמעט מאיים כשהוא בשחור כמו רכב המבחן. יחידות התאורה מודרניות, ועל פוזת השטח אחראים פסי גגון בולטים ופגושים מוכספים המדמים מגיני גחון. פרט מעניין, למרות הממדים נשמר מקדם גרר צנוע יחסית (0.28), נמוך אפילו מנירו EV הקטן משמעותית.
סביבת הנהג כוללת צמד מסכים ("12.3 כל אחד) כלוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע, עם צג נוסף ביניהם ("5.3) לבקרת האקלים. זה נראה מצוין ועובד היטב, בין היתר הודות לסוללת מתגים המשולבת בדיפון הקונסולה המרכזית, אם כי צג בקרת האקלים מוסתר על ידי ההגה. מערכת ההפעלה כוללת חיישן טביעת אצבע לזיהוי הנהג והתאמת הפרופיל האישי.
איכות החומרים מצוינת עם שילוב צבעים נאה שחור-חום, יש תאי אחסון גדולים ונוחים ולחובבים, תאורת אווירה עשירה. תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת עם שדה ראיה מצוין, ומושב הנהג הוא מהטובים שבהם נתקלנו, עם אינספור אפשרויות כוונון לרבות תמיכה צדית.
בהשוואה לסורנטו הוא גדול משמעותית, ארוך ב-20 ס"מ (501 ס"מ), רחב ב-8 ס"מ (198 ס"מ), גבוה ב-5.5 ס"מ (175.5 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-28.5 ס"מ (310 ס"מ).
מרחב המחיה לנוסעים מאחור מצוין, עם צמד מושבי קפטן מצוינים בשורה השניה. הכניסה לשורה השלישית קלה ונוחה והמושבים שם מתאימים גם לילדים מתבגרים. מאחור יש גם יחידת מיזוג נפרדת עם פתחים בתקרה לצמד שורות המושבים, וילונות הצללה לחלונות הצד, צמד שקעי USB לכל שורת מושבים ועוד תאי אחסון.
גם תא המטען גדול משל הסורנטו, עם 333 ליטר כשכל המושבים בשימוש (כ-160 ליטר יותר) ו-828 ליטר לאחר קיפול השורה השלישית (כ-220 ליטר יותר) ושקע חשמל (250V). מלפנים יש תא אחסון נוסף (52 ליטר) לטובת כבל טעינה למשל.
רשימת האבזור ברכב המבחן עשירה וכוללת בין היתר חימום אוורור וכיוון חשמלי עם הדום לרגליים לצמד המושבים מלפנים ובשורה השניה, קיפול חשמלי לשורה השלישית, מצלמות היקפיות עם הקרנה של השטח המת על לוח המחוונים, תצוגת נתונים עילית, משטח טעינה אלחוטי, צמד חלונות שמש, דלת תא מטען חשמלית ומתאם (V2L) המאפשר אספקת חשמל למכשירים חיצוניים ובעתיד גם תמיכה בטכנולוגיית V2G שתאפשר אספקת חשמל מהרכב אל הרשת הציבורית.
מערכות הבטיחות הן המתקדמות של קיה, לרבות בלימה אוטונומית (לתנועה חוצה ובנסיעה לאחור), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת מעבר לנתיב לא פנוי) ועל פתיחת דלת, ותאורת מטריקס-לד.
איך נוסע: ה-EV9 ישווק כאן עם אפשרות בחירה בין שתי מערכות הנעה, אחורית (204 כ"ס) בגרסת הבסיס או כפולה ברכב המבחן (385 כ"ס). הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 5.3 שניות, ולמרות שזה לא מהיר כמו מתחרים סיניים דוגמת BYD טאנג או הונג'צי E-HS9, זה יותר ממספק לרכב מסוגו. עם עודף כוח בכל מצב, כולל בטיפוס לרמת הגולן עם תפוסת נוסעים מלאה.
מערכת הבלימה הרגנרטיבית היא המוכרת של קיה, מהמתקדמות בתעשייה, עם אפשרות לשליטה ידנית בארבע רמות עוצמה באמצעות מנופים מאחורי ההגה, כשהעוצמתית ביותר מאפשרת נהיגה "בדוושה אחת". בנוסף יש גם מצב אוטומטי נעזר רדאר, המתאים את עוצמת הרגנרציה לתנועה שמסביב.
סוללת ענק בקיבולת של 99.8 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה של 505 ק"מ. בממוצע המבחן עמדה צריכת החשמל על 22.4 קוט"ש ל-100 ק"מ, מקנה בכך טווח אמיתי של 430 ק"מ. סוללה במתח גבוה (800V) מאפשרת טעינה אולטרה מהירה, עם הבטחה ל-24 דקות מ-10% ל-80% בעמדות 350 קילוואט. אנחנו מדדנו לו 27.5 דקות דקות בעמדה מהירה (175 קילוואט), כמחצית מהזמן שיקח לכם לטעון את המתחרים הסיניים ואפילו כ-5 דקות פחות ממרצדס EQS SUV.
איכויות הנסיעה טובות, באופן שמאפשר לו גמיאת מרחקים ללא מאמץ, אבל לא מצוינת כמו בדגמים אחרים של קיה ויונדאי על בסיס הפלטפורמה הייעודית. נוחות הנסיעה טובה יחסית, למעט בידוד שיבושים קטנים במהירות נמוכה כתוצאה מחישוקים גדולים ("21) ברכב המבחן, וחוסר ריסון מספק על כביש גלי במהירות שיוט. שילוב בולמי זעזועים אדפטיביים יכול היה להביא לשיפור משמעותי מבחינה זו.
גם בידוד רעשי הרוח והדרך אינו מושלם והרעשים נשמעים בתא הנוסעים בשיוט מזורז המקובל בכביש 6, בעוד הממדים הגדולים מביאים לתחושה מגושמת בנסיעה בעיר ולקוטר סיבוב גדול (12.4 מטר).
אך היכולת הדינמית מפתיעה לטובה, עם אחיזה גבוהה והתנהגות סלחנית וצפויה במגבלות. גם ההיענות לשינויי כיוון חדים מרשימה, בין היתר הודות למתלה קדמי דומה ל-EV6 GT. הבלמים טובים עם תחושה טבעית, בשונה מהמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
- מנוע: חשמלי
- קיבולת מצבר: 99.8 קוט"ש
- הספק / מומנט: 384 כ"ס / 71.4 קג"מ
- הנעה: כפולה
- אורך: 501.5 ס"מ
- רוחב: 198 ס"מ
- גובה: 178 ס"מ
- בסיס גלגלים: 310 ס"מ
- משקל: 2,648 ק"ג
- נפח תא מטען אחורי / שורה שלישית מקופלת / קדמי: 333 / 828 / 52 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 5.3 שניות
- מהירות מרבית: 200 קמ"ש
- כריות אוויר: 9
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
- מחיר רכב מבחן: 489 אלף שקל