דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פולקסווגן ID.5 (מבחן ראשון) - תראו אותו

Getting your Trinity Audio player ready...

פולקסווגן נחשבת ליצרנית שהשכילה להסתער על עולם החשמל באופן מרשים, לאחר ששנים ארוכות ישבה על הגדר ב(כמעט) חוסר מעש מבחינה זו. בעיקר עם סדרת דגמי ה-ID שהושקה עוד ב-2019. בישראל? כאן הדברים התנהלו באיטיות מתסכלת. לצרכן, אך גם ליבואן שנתקל במשוכות בירוקרטיות חדשות לבקרים.

וכך, ה-ID.3 המשפחתית, מייסדת הסדרה ומי שהפכה ללהיט מכירות באירופה, מעולם לא נחתה כאן באופן רשמי למרות ההבטחות. וכך גם ה-ID.BUZZ המסחרית-נוסטלגית בה נהגנו בהשקה עולמית כבר לפני כשנתיים. ה-ID.4 היתה למעשה נציגה יחידה באולם התצוגה המקומי מאז שנחתה כאן בסוף 2022, ורק כעת מצטרפת אליה גרסת קופה - ה-ID.5, שהוצגה כבר לפני קרוב ל-3 שנים וגם בה נהגנו לראשונה לפני כשנתיים.

אבל ה-ID.5 מסקרנת לא רק בגלל העיצוב האופנתי, אלא גם בגלל יחידת ההנעה חדשה (והחזקה משמעותית) שהציגה פולקסווגן לפני מספר חודשים ומשולבת כאן לראשונה.

סיכום: ל-ID.5 יש את מה שצריך כדי להצליח. מראה מושך מזה של האחות המוכרת, ללא פגיעה במרווח ובשימושית, עם מפרט אבזור עשיר, ביצועים טובים וטווח נסיעה נדיב. לצד מחמאות אלה, היא גם סובלת (עדיין) מהנדסת אנוש לא מבריקה, נוחות עירונית לא מרשימה ויכולת דינמית סבירה בלבד. להערכתנו, בעיות שלא ימנעו ממנה להצליח.

  • מתחרים ישירים: סקודה אניאק קופה, טסלה מודל Y, אקספנג G6
  • מחיר: 257 אלף שקל
  • טוב: עיצוב, שימושיות, טווח נסיעה, ביצועים
  • בסדר: איכות חומרים, בידוד רעשים
  • טעון שיפור: הנדסת אנוש, נוחות עירונית
  • ציון: 8

מה שכן עשוי להוות בלם להצלחה גדולה הוא תג המחיר שנמצא בקצה העליון של הקטגוריה - רחוק מדי מגרסאות הכניסה של מתחרים מעולים כמו יונדאי איוניק 5 וטסלה מודל Y. אנשי המכירות של המותג צפויים לעבודה קשה למדי בניסיונות השכנוע. ולא בטוח שגם זה יועיל.

איך נראה: השינוי הבולט לעומת ה-ID.4 הוא כמובן בחלק האחורי של המרכב, עם גג משתפל שאחראי למראה הפנאי-קופה הנפוץ בעידן החשמל, גם אצל האחיות סקודה ואודי. הוא נראה דינמי הרבה יותר, ולא רק בגלל הספוילר מאחור וגם מסייע למקדם גרר נמוך יותר מאחיו לבית (0.26 לעומת 0.28). מלפנים כמקובל במותג פס תאורה לרוחב הסבכה ותאורת מטריקס-לד מרשימה.

תא הנוסעים עדכני, עם מסך מגע גדול ("12.9) ואיכותי שנוח הרבה יותר לתפעול מהמקובל ביצרנית, וכולל גם אפשרות להתאמה אישית של הפקדים השונים. פסי תפעול הנמצאים תחתיו מוארים, אך לצערנו, עדיין מבוססי מגע וגם המתגים על ההגה אינם נוחים. לוח מחוונים דיגיטלי עדיין קטן למדי ("5.3) עם בורר מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה) הניצב מימין להגה ומפנה בכך מקום  לתאי אחסון גדולים בין הנהג לנוסע שלצידו. מושב הנהג מציע נוחות ותמיכה טובים למדי כולל גם הארכת בסיס המושב. הראות לפנים טובה, אך לצדדים מוגבלת כתוצאה מזווית קורה A וגם הספוילר פוגע בראות לאחור.

 בסיס גלגלים (277 ס"מ) זהה ל-ID.4 מאפשר מרחב מחיה טוב ליושבים מאחור, ללא הקרבה במרווח הראש כמקובל בגרסאות דומות, והם זוכים גם לפתחי מיזוג עם שליטה נפרדת וצמד שקעי USB. גם נפח תא המטען  דומה (549 ליטר) עם מפתח רחב, אך ללא תא מלפנים כמקובל בחשמליות מודרניות.

רשימת האבזור ברכב המבחן עשירה וכוללת כוונון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, מצלמות היקפיות, משטח טעינה אלחוטי ודלת תא מטען חשמלית. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת אקטיבית המונעת מעבר לנתיב לא פנוי.

איך נוסע: יחידת ההנעה החדשה מפיקה 286 כ"ס, תוספת 82 כ"ס לעומת המנוע ב-ID.4, בעוד נתון המומנט זינק ב-75% ועומד כעת על 55 קג"מ. והתוצאה ללא ספק מורגשת, עם 6.7 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש שהן כמעט שתי שניות יותר מה-ID.4. גם היכולת לבצע עקיפות מהירות יותר או לשמור על קצב מזורז בכביש הררי עם מספיק רזרבות כוח.

הבלימה הרגנרטיבית כוללת רק שני מצבי עוצמה, עם בחירה באמצעות הבורר מימין להגה, אך גם העוצמתי ביותר אינו מאפשר נהיגה "בדוושה אחת" כמקובל בחשמליות מודרניות. גם מצב אוטומטי, הקיים באודי Q4 למשל ומאפשר האטה בהתאם למשתמשי הדרך ובהתאם לנתונים המתקבלים מהרדאר, אינו בנמצא.

סוללת 82 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה של 522 ק"מ. אנחנו השגנו צריכת חשמל ממוצעת של 17.1 קוט"ש ל-100 ק"מ וטווח של 450 ק"מ, נתון טוב למדי בהתחשב בטמפרטורות הגבוהות. עוד התרשמנו מקצב טעינה מרבי גבוה מהצהרת היצרנית (145 קילוואט לעומת 135) שאפשר למלא את הסוללה מ-10% ל-80% בחצי שעה בדיוק.

נוחות הנסיעה בעיר סבירה אך לא יותר מזה, וניכר קושי של מערכת המתלים להתמודד עם המשקל הגבוה. בולמי זעזועים אדפטיביים היו יכולים לשפר את המצב, אך אלו לא מוצעים כאן. מחוץ לעיר הנוחות משתפרת וה-ID.5 מאפשר צבירת מרחקים נעימה, אך רעשי דרך נוכחים בתא.

הסיבה העיקרית לכך היא בחירה תמוהה של היבואנית ב'צמיגי כל-עונות השנה' (ברידג'סטון Weather Control A 005) עם התמקדות ביכולת בכבישים רטובים או מושלגים. בניגוד גמור אגב לצמיג בו הושקה המכונית - הנקוק Ventus S1 Evo EV, צמיג יעודי לרכב חשמלי עם רמת רעש נמוכה במיוחד ויכולת גבוהה על כביש יבש.

התנהגות הכביש בטוחה אך לא מעבר לכך. זוויות הגלגול מודגשות ורמת האחיזה נמוכה יחסית בגלל הצמיגים. הבלמים ספוגיים ונטולי תחושה מספקת וגם יחס ההעברה בהגה ארוך (3.25 סיבובים מקצה לקצה), אבל כושר התמרון מצוין עם קוטר סיבוב קטן מפולו (10.2 מטר).

  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 82 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 286 כ"ס / 55 קג"מ
  • הנעה: אחורית
  • אורך: 459.9 ס"מ
  • רוחב: 185.2 ס"מ
  • גובה: 160.7 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 277 ס"מ
  • משקל: 2,204 ק"ג
  • נפח תא מטען: 549 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 6.7 שניות
  • מהירות מרבית: 180 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 257 אלף שקל

למאמר זה התפרסמו 37 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה