- במה נהגנו: וולוו ES90
- מתחרים: אודי A6 e-טרון, ב.מ.וו i5, מרצדס EQE
- מתי אצלנו: סוף 2025
- מחיר משוער: 500 אלף שקל

  - בעד: נוחות נסיעה, בידוד רעשים, טווח נסיעה
- נגד: תפעול, ביצועים
בגדול: וולוו חוותה פריחה של ממש בעשור הקודם, עם המעבר לבעלות ג'ילי הסינית ותזרים המזומנים שהגיע בעקבותיו ואפשר רענון מסיבי של היצע הדגמים. אלא שירח הדבש אינו אינסופי, ופה ושם צצו בעיות. למשל בניסיון להפוך את פולסטר למותג חשמל ייעודי דווקא כשהשוק מתקרר, עד החלטה על פרידה. בין היתר מכיוון שההקעה במותג מנעה פיתוח דגמי וולוו חדשים, היצע הדגמים הפך למיושן ודל מדי וגם ההכרזה על אסטרטגיית חשמול מלא ב-2030 נדרשה לחוות סיבוב פרסה מרהיב. כמו רבים וטובים אחרים.
וזה הרקע לחשיפתה של ES90 חדשה, סאלון חשמלית שמצטרפת לקטגוריה סופר תחרותית בה שולטות ביד רמה מתחרות מבית מרצדס, ב.מ.וו ואודי. יומרני מדי?

עיצוב ותא נוסעים: המראה החיצוני סולידי, משלב מוטיבים מוכרים של וולוו כמו יחידות תאורה בצורת האות C מאחור ובעיצוב הפטיש של ת'ור מלפנים, עם סבכה אטומה בחזית. בקצה הגג מוצבת גיבנת המשמשת את חיישן LiDAR, סידור מקובל בסין שמעט פוגע במראה ההרמוני. וולוו מתגאה בנתון מקדם הגרר הנמוך ביותר למכונית מתוצרתה (0.25), אבל הוא עדיין גבוה מהמתחרות הגרמניות (0.21 באודי, 0.22 במרצדס, 0.23 בב.מ.וו).
סביבת הנהג כוללת לוח מחוונים דיגיטלי ("9) ומסך מגע גדול ואיכותי ("14.5 עם מערכת הפעלה של גוגל) האחראי על תפעול כלל המערכות, כולל כיוון המראות, ההגה ופתיחת תא הכפפות. ולמרות המראה המודרני, התפעול אינו נוח ולא ברור לנו מדוע וולוו האובססיבית לבטיחות בוחרת בפתרון שגוזל בהכרח תשומת לב מהנהג בזמן נסיעה. בעיקר בהתחשב בקהל לקוחות ותיק, מבוגר ושמרני יחסית.

המתגים שנותרו, כמו אלא שעל גלגל ההגה, אינם נוחים ולא מרגישים מספיק יוקרתיים. מאכזב גם לגלות שוולוו בחרה להעתיק מפולקסווגן את מנגנון פתיחת החלונות הגרוע בעולם: שלושה מתגים - צמד לימין-שמאל ואחד נוסף לבחירה לפנים-אחור. חסכון של מתג בודד על חשבון היכולת להפעיל ישירות.
איכות שאר החומרים גבוהה מאוד גם ביחס למתחרות הגרמניות, עם שילוב נאה בין דיפוני עץ, מתכת ועור בשני גוונים. המושבים הם מהטובים ביותר בתעשייה, עם נוחות ותמיכה מצוינות גם לאורך זמן. הראות לפנים ולצדדים טובה, אבל מוגבלת לאחור בגלל בחירה עיצובית האחראית לשמשה קטנה.
גג הזכוכית כולל מנגנון הכהייה יעיל כנגד קרני שמש אירופיות, אך לא בטוח איך יסתדר עם שמש אוגוסט מזרח תיכונית. מערכת השמע של B&W מצוינת, וכוללת רמקולים גם במשענות הראש ובתקרה.
בהשוואה ל-S90 הבנזינית והותיקה, היא קצרה ב-3 ס"מ (500 ס"מ) אבל בסיס הגלגלים ארוך ב-16 ס"מ (310 ס"מ), היא גבוהה ב-11 ס"מ (155 ס"מ) ורחבה ב-6 ס"מ (194 ס"מ). בהתאם, מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב משמעותית למעט רצפה גבוהה יחסית שעלולה לפגום בנוחות. בולטות בהיעדרן ידיות אחיזה בתקרה.

לתא המטען נפח דומה ל-S90 (446 ליטר), אבל המפתח גדול משמעותית הודות לתצורת דלת חמישית שימושית. יש גם תא נוסף מלפנים (22 ליטר) אבל לפחות במכוניות ההשקה מנגנון הפתיחה לא עבד היטב והוא מתרומם לגובה כזה שנהגים נמוכים יתקשו לסגור אותו. אנשי וולוו שנכחו בהשקה טענו כי הטעות נעוצה בעובדה שמדובר במכוניות טרום-ייצור, אנחנו חושדים שהם התבססו בעיקר על גובהו של שוודי ממוצע.
מערכת הבטיחות מבוססת על חמישה רדארים, שבע מצלמות, שנים-עשר חיישנים קוליים ואותו LiDAR על הגג. הסוללה המרשימה הזו אמורה לאפשר יכולת ניטור יוצאת מהכלל של הסביבה לטובת מערכות סיוע לנהיגה, בעיקר בתנאי ראות ירודים. אלא שתנאי מזג האוויר בזמן ההשקה לא אתגרו את המערכת, שפעלה באופן מרשים על כבישים מהירים. בתנועה עירונית לעומת זאת היא סבלה מגליצ'ים פה ושם, כולל בזיהוי נתיב נסיעה או התאמת מהירות לקראת האטה צפויה (צומת או כיכר).

מנוע וביצועים: למרות שלבעלת הבית ג'ילי יש מערכות הנעה היברדיות-נטענות מתקדמות במחסן החלפים, בוולוו מתעקשים כי ה-ES90 תוצע רק עם הנעה חשמלית מלאה ובמספר גרסאות. שתיים כפולות הנעה (עם 449 או 680 כ"ס) עם סוללת 106 קוט"ש ענקית וטווח תיאורטי של 700 ק"מ, אחת עם הנעה אחורית (333 כ"ס) וסוללה קטנה יותר (92 קוט"ש) בה גם נהגנו, עם טווח מוצהר של 650 ק"מ.
בשונה מדגמי עבר שריריים של וולוו בעידן הבנזין, עם 6.6 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש היא כמובן מהירה, אך איטית מאודי וב.מ.וו המתחרות. היא גם נטולת מצב 'ספורט' בבורר הנהיגה, אבל כן מציעה במפתיע מצב 'שטח'. בוולוו מסבירים כי הוא מתאים את המערכות לדרכי כורכר שנפוצות בפינות נידחות בסקנדינביה. הוא כמובן מיותר בכל מקום אחר על הגלובוס, בעיקר בקטגוריה אליה היא מכוונת.
מערכת הבלימה הרגנרטיבית מציעה שלושה מצבים בלבד: 'דוושה אחת' עוצמתי שיעיל בעיר או בפקקים, מצב ללא תגבור עבור כבישים מהירים או אוטומטי המתאים את עוצמת הרגנרציה וההאטה לנתוני הרדאר. האחרון פועל היטב, אך המעבר בין המצבים מתבצע רק באמצעות מסך המגע. שוב, לא אידיאלי כשמדובר בנוחות תפעול, בוודאי פחות ממנופי שליטה מאחורי ההגה.

ה-ES90 היא מכונית ראשונה של וולוו שעושה שימוש במתח גבוה (800V) האמור לאפשר טעינה אולטרה-מהירה (350 קילוואט לסוללה הגדולה, 310 לקטנה) והוספת 300 ק"מ לטווח ב-10 דקות, או מילוי מ-10% ל-80% ב-22 דקות. לבחינת היכולת הזו, כמו גם טווח הנסיעה האמיתי, נמתין לנהיגה מקומית.
נוחות והתנהגות: כבסיס ל-ES90 משמשת פלטפורמת SPA2 המשותפת גם ל-EX90 ולפולסטר 3. רכבי ההדגמה צוידו במתלי אוויר המוצעים כאופציה, ולדעתנו כדאי שיהיו חלק מהציוד התקני בישראל. שכן הם מציעים נוחות נסיעה משובחת למרות חישוקי ענק ("22), משככים היטב במהירות נמוכה ומרסנים את המרכב במהירות גבוהה. מרשים לא פחות הוא בידוד רעשי הדרך, רוח ותמסורת, הודות לשמשות צד כפולות ויצירת הד חוזר מהרמקולים.
גם היכולת הדינמית טובה יחסית, הגם שאינה מעודדת נהיגה נמרצת כמו חלק מהגרמניות. רמת האחיזה גבוהה והיא מרגישה בטוחה וצפויה במגבלות, עם יכולת בלימה טובה ותחושה טבעית מהדוושה. אלמנטים מעוררי ביטחון בנהג. מה שאי אפשר לומר על פעולת ההגה המנותק יחסית (יותר משלושה סיבובים מקצה לקצה). כושר התמרון טוב הודות לקוטר סיבוב צנוע מגרסאות בסיס מתחרות (11.8 מטר).

סיכום: ה-ES90 מצטרפת באיחור לקטגוריה, אבל בניגוד לעידן הבנזין בו מצאו עצמם השוודים בנחיתות מתמדת מול הגרמנים, היא אינה נופלת מהן בהתרשמות ראשונית. ולצד ביצועים פושרים וממשק משתמש מסורבל, היא מאוד נוחה, איכותי ומרווחת עם תחושת יוקרה מתבקשת.
אלא שלצערה היא מגיעה ארצה כשמומנט המעבר לחשמליות נמצא בנסיגה, ושחקניות חדשות וסופר-מסקרנות נכנסות לקטגוריה ומאיימות לנפץ גם בשוק היוקרה את ההגמוניה האירופית. המסקנה אחת - היא חייבת לענוד תג מחיר אטרקטיבי במיוחד כדי למכור במספרים משמעותיים. וזה הופך עבור כולן לקשה יותר מיום ליום.
  - מנוע: חשמלי 
- מצבר: 92 קוט"ש
- הספק / מומנט: 333 כ"ס / 48.9 קג"מ
- הנעה: אחורית
- אורך: 500 ס"מ
- רוחב: 194.2 ס"מ
- גובה: 154.7 ס"מ
- בסיס גלגלים: 310.2 ס"מ
- משקל: 2,441 ק"ג
- נפח תא מטען אחורי/קדמי: 22/446 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 6.6 שניות
- מהירות מרבית: 180 קמ"ש
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר משוער: 500 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת וולוו