קטגוריית המשפחתיות הגדולות, שהתכווצה בשנים האחרונות לממדים זעומים בעקבות העדפה ברורה של לקוחות לרכבי פנאי, חווה פריחה מחודשת בעידן החשמל. גם בגלל היתרונות האווירודינמיים שמאפשרים למקסם את טווח הנסיעה, גם בגלל ההצלחה של טסלה מודל 3 ויש ללא ספק גם סיבות אחרות. בכל מקרה, מדובר בקאמבק מרשים ומפתיע.
טסלה אגב מצליחה מכולן, אבל היא בוודאי לא לבד. פולקסווגן ID.7 הצטרפה לשם, ב.מ.וו עם ה-i4 ויונדאי עם האיוניק 6, וכמובן סוללת סיניות דוגמת ניו ET5, אקספנג P7, זיקר 001 ואחרות.
ובשבועות האחרונים הצטרפה לקטגוריה גם היצרנית הדומיננטית ביותר בשוק החשמליות הישראלי, BYD, עם משפחתית גדולה בעלת מפרט מפתה ותמחור אגרסיבי. וכרגיל, לקחנו אותה למבחן מפרך.
סיכום: BYD סיל היא לא רק אחת המתחרות היותר-קשוחות של טסלה וחברותיה, אלא גם מהדגמים היותר-משכנעים שהגיעו ארצה מסין בשנתיים האחרונות. היא נראית מצוין, מאובזרת היטב, חזקה ומרווחת, נוחה בכבישים בין-עירוניים ולא פחות חשוב, היא מצליחה להימנע מפתרונות התפעול המעצבנים והמתחכמים-בכוח שמציעות חלק ממתחרותיה הסיניות. היא מרגישה כמו מכונית אמיתית, לא עוד גאדג'ט על גלגלים.
- מתחרות ישירות: טסלה מודל 3, אקספנג P7, יונדאי איוניק 6
- מחיר: 234 אלף שקל
- טוב: מראה, מרווח, אבזור, בידוד רעשים
- בסדר: נוחות נסיעה, התנהגות כביש
- טעון שיפור: תא מטען, האצות ביניים, טווח נסיעה
- ציון: 8
חסרונות יש, ולא זניחים. תא המטען קטן מדי, נוחות הנסיעה בעיר סובלת מכיול נוקשה מדי וטווח הנסיעה כמו גם יכולת ההאצה ממהירויות ביניים, רחוקים מדי מהצהרות היצרן. אם ישכילו ב-BYD לשפר את אלה בהמשך, תהיה להם אלופה ברורה. בינתיים היא "רק" טוענת לכתר.
איך נראה: העיצוב החיצוני מרשים. צללית נמוכה עם קווי מתאר דינמיים, כונסי אוויר גדולים בחזית, מעין 'זימים' בכנפיים הקדמיות ומסיט אוויר מתחת לפגוש האחורי. חישוקי "19 נאים משלימים את ההופעה ותורמים למקדם גרר מצוין של 0.219cd.
גם סביבת הנהג נראית מצוין, עם קווים נקיים ומיעוט מתגים, צמד מסכים גדולים ומושבי ספורט - נוחים לישיבה - מעוצבים ודיפוני עור ואלקנטרה בפריסה נדיבה ואיכות גבוהה. הקונסולה המרכזית כוללת גם מעין בורר הילוכים כמעט מסורתי שאחראי על כיוון הנסיעה, משהו שכבר נדיר למצוא בדגמים חשמליים מודרניים. היצע רחב של תאי אחסון מוסיף לשימושיות.
המסך המרכזי ("15.6) דומה לדגמים אחרים של BYD, וזה אומר שגם הוא מציע את אפשרות הסיבוב (המיותרת לטעמנו), וכולל אינספור אפשרויות להתאמת מערכות הרכב, החל מבקרת אקלים (כיוון פתחי המיזוג רק מהמסך) ומערכות הבטיחות, ועד לתאורת האווירה ולצלילי האיתות. אגב, על חלק מהפונקציות היינו מוותרים לטובת תפעול פשוט יותר.
בניגוד לחלק מהמתחרות הסיניות, סיל מציעה קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי בתפעול אלחוטי, וגם מתגים פיזיים לשליטה בעוצמת השמע, מצבי הנהיגה או כוונון המראות. לא מובן מאליו אבל מועדף לגמרי. אהבנו גם את לוח המחוונים הדיגיטלי הגדול ("10.25) ואת התצוגה העילית שמשלימה מערך צגים מצוין.
נציין לטובה גם את משטח הטעינה האלחוטי שמאפשר הצבת שני מכשירים במקביל ואת האפשרות לפתיחה ולהנעה של הרכב באמצעות כרטיס NFC, בנוסף לשלט המסורתי. פחות אהבנו למצוא את כיסוי הבד של גג השמש כשהוא מקופל בתא המטען, ודורש הרכבה ידנית לטובת הצללת הרכב. שדה הראייה לא אידיאלי - בעיקר לא לאחור, שם השמשה קטנה במיוחד.
המושבים האחוריים מציעים מרווח מצוין לרגלי הנוסעים הודות לבסיס גלגלים נדיב של 292 ס"מ. היושבים מאחור ייהנו גם מרצפה שטוחה לגמרי, פתחי מיזוג נפרדים ושקעי USB לטעינה, אך מרווח הראש סביר בלבד בשל התקרה הנמוכה יחסית. אגב, המושב מעוצב כך שיהיה נוח לשני נוסעים, לנוסע במרכז יהיה פחות נעים.
תא המטען צנוע בגודלו בקטגוריה (400 ליטרים), והרצפה הגבוהה ופתח ההטענה הצר מקשים על הכנסת חפצים גדולים. מלפנים יש חלל אחסון נוסף בנפח נדיב של 53 ליטרים, המאפשר לאכלס מגוון נדיב של כבלים שמעניקה היבואנית ללקוחות: אחד לטעינה בעמדות AC ציבוריות, אחד לטעינה משקע ביתי ("כבל סבתא") ו-V2L לשימוש ברכב כמקור חשמל למכשירים חיצוניים.
המפרט הסטנדרטי של הסיל כולל מלבד מה שכבר הוזכר גם כוונון חשמלי, אוורור וחימום למושבים הקדמיים, חימום לגלגל ההגה, מצלמות היקפיות, דלת תא מטען עם פתיחה חשמלית ואפליקציה לשליטה מרחוק ברכב.
בתחום הבטיחות כולל המפרט לא פחות מתשע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב, התרעת עייפות, התרעת רכב חולף בפתיחת דלת, ניטור שטחים מתים והתרעת תנועה חוצה מלפנים ומאחור. וכולן פועלות היטב.
איך נוסע: אל המבחן התייצבה הסיל בגרסה החזקה מהשתיים המשווקות כאן, עם צמד מנועים חשמליים בהספק משולב של 530 כ"ס, הנעה כפולה ותאוצה מובטחת של 3.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש.
במצב הספורטיבי ניתן לאמת את זמן התאוצה המוצהר, נתון שנשמר בעבר באופן בלעדי לספורטיביות שבאקזוטיות, אך היום מפאר דף נתונים של חשמליות מכל סוג. בשני מצבי הנהיגה האחרים מאיצה הסיל בצורה ליניארית ומתונה יותר.
במפתיע, בתאוצות הביניים - כלומר בעקיפות או ביציאה מעיקולים - סובלת הסיל מהשהיה מפתיעה בהעברת הכוח, גם במצב הנהיגה הספורטיבי. כך שלמרות ההספק הפנטסטי ונתון התאוצה המרשים, קצב הנהיגה בכבישים מפותלים אינו גבוה כפי שיכול היה להיות. גם במצב מחובר או מנותק של מערכת חלוקת המומנט בין הגלגלים.
בלימה רגנרטיבית מתאפשרת בשתי רמות עוצמה, אלא שהבחירה ביניהן מתאפשרת באמצעות מסך המגע בלבד ולא בעזרת מנופים נוחים ובטיחותיים יותר מאחורי ההגה.
סוללת 82.5 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה מרשים של 520 ק"מ, אלא שבפועל השגנו 380 ק"מ בלבד בנסיעה מתונה ברובה. טעינה מהירה בקצב של 150 קילוואט מאפשרת מילוי של הסוללות מ-10% ל-80% בתוך 38 דקות אך קחו בחשבון שמתחרות לבית יונדאי, פולקסווגן וטסלה יטענו מהר יותר, בפער לא מבוטל.
בתוך העיר מפגינה הסיל נוחות נסיעה סבירה בלבד. הבחירה בכיול נוקשה למערכת המתלים, בבירור בחירה בהעדפת יכולת דינמית, גובה כמעט תמיד מחיר ברמת הנוחות. מחוץ לעיר הנסיעה נוחה בהרבה והסיל מגהצת מרחקים בנינוחות מרשימה, אגב בידוד רעשים מוצלח.
בחזרה לעניין הדינמי. עם שלדה מוצלחת וכיול מתלים טוב, המרכב שומר על איזון והעברות המשקל לקצוות אינן משפיעות לרעה. אבל ההגה - גדול מדי לטעמם של חלק - חסר תחושה, הבלמים (יעילים בדרך כלל) הופכים לספוגיים וחסרי תחושה, וכולם יחדיו מונעים נהיגה נינוחה בקרבת המגבלות. אם זה מה שאתם מחפשים ברכב כזה.
- מנוע: חשמלי
- קיבולת מצבר: 82.5 קוט"ש
- הספק / מומנט: 530 כ"ס / 68.3 קג"מ
- הנעה: כפולה
- אורך: 480 ס"מ
- רוחב: 187.5 ס"מ
- גובה: 146 ס"מ
- בסיס גלגלים: 292 ס"מ
- משקל: 2,260 ק"ג
- נפח תא מטען אחורי / קדמי: 400 / 53 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 3.8 שניות
- מהירות מרבית: 180 קמ"ש
- כריות אוויר: 9
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 234 אלף שקל (217 אלף שקל)
פורסם לראשונה ב- 25.02.24
למאמר זה התפרסמו 48 תגובות