דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ג'אקו 7 PHEV (מבחן ראשון) - השילוב הראוי

Getting your Trinity Audio player ready...

יצרני הרכב הסיניים, שאת פריצת הדרך שלהם במערב עשו בחסות החשמל, מתרחבים בעת האחרונה גם לדגמים היברידיים, עם חיבור לשקע או בלעדיו. זה קורה מתוך אילוץ, בשל מכסים גבוהים שהוטלו באירופה ובארה"ב על מכוניות חשמליות מתוצרת סין, אבל לא רק.

צפייה בתוכן ג'אקו 7 PHEV (מבחן ראשון) - השילוב הראוי

שכן מעגל הלקוחות הפוטנציאליים של המכוניות החשמליות תלוי במידה רבה בתשתית שאינה מתקדמת בקצב הראוי, עלויות הטעינה מזנקות וההטבות שהמדינות מעניקות לרוכשים מצטמצמות או נעלמות כליל. בקצרה, רכישת רכב חשמלי חדש כבר אינו מהלך פיננסי משתלם כשהיה, ועל רקע התפתחות זו מבצעת תעשיית הרכב פנייה חדה בחזרה לבנזין. גם לבנזין.

אבל אצל ג'אקו פגשנו בתהליך הפוך, שהתרחש בתוך זמן קצר במיוחד. מותג רכבי הפנאי של צ'רי הגיע אלינו לפני חודשים ספורים עם דגם בודד בגרסת בנזין, וכעת קיבל גם גרסה היברידית-נטענת (PHEV), לקראת דגמים חשמליים שיצטרפו בעתיד. הוא יתחרה כאן בקטגוריה שבעבר כללה גרסאות נטענות ללהיטים כמו טויוטה ראב 4, קיה ספורטאז' ופיג'ו 3008, אבל כיום שייכת באופן מובהק לסינים - עם מתחרים כמו לינק אנד קו 01, BYD סיל U ובקרוב גם הדור החדש של MG HS.

האם לג'אקו 7 יש את מה שנדרש כדי להתמודד בזירה הזו? ולא פחות חשוב - האם מדובר באלטרנטיבה ראויה לרכבי הפנאי הפופולריים?

סיכום: את 'מבחן אולם התצוגה' עובר ג'אקו 7 בהצלחה: יש לו מראה מרשים (גם אם לא כל אחד יאהב), אבזור עשיר, שפע של מערכות בטיחות ותא נוסעים מרווח, מאובזר ואיכותי. לזה מצטרפת יחידת הנעה מעולה, שאמנם לא מרגישה חזקה כמו שדף הנתונים מבטיח, אבל משלבת היטב בין יתרונות בנזין וחשמל, עם צריכת דלק נאה לרכב בגודל כזה.

  • מתחרים ישירים: BYD סיל U, לינק אנד קו 01, MG HS
  • מחיר: 203 אלף שקל
  • טוב: יחידת הנעה, צריכת דלק, אבזור
  • בסדר: מושב אחורי, תא מטען
  • טעון שיפור: נוחות נסיעה, התנהגות כביש, הנדסת אנוש
  • ציון: 7

וכאן מגיע ה"אבל". על הנדסת אנוש לא מהוקצעת אנחנו יכולים לסלוח בקלות. על כיול מתלים לא מוקפד שמוביל לנוחות נסיעה בינונית במקרה הטוב והתנהגות כביש לא טובה, הגה ובלמים חסרי תחושה, פחות.

להערכתנו, במבחן הלקוח בעיות אלה פחות יפריעו לו להצליח. שכן תג-מחיר תחרותי והטבת שווי שימוש למקבלי רכב צמוד, יכולים להפוך את הגרסה הזו ללהיט מכירות.

איך נראה: המראה מוחצן, אפילו בוטה, עם סבכה קדמית אנכית ועצומה שאי אפשר לפספס. יש כאן גם כמה טריקים עיצוביים שהושאלו מדגמים חשמליים, למשל ידיות דלתות נשלפות וצלחות פלסטיק שמכסות חישוקים קלים לטובת שיפור האווירודינמיקה, וגם אזכורים פחות אלגנטיים לדגמי לנד רובר.

בפנים ממשיך הסגנון הקשוח לצד אלמנטים מחויבי מציאות בימינו כמו מסך מגע גדול, מיעוט במתגים והיצע נדיב של תאי אחסון. איכות החומרים טובה מאוד, אך צבעי דיפון בהירים יותר היו עושים לרכב רק טוב.

המסך המרכזי ("14.8) עם רזולוציה גבוהה ותגובה מהירה, שולט בכל מערכות הרכב ולכן דורש הסטת מבט לא בטיחותית בזמן נהיגה. הוא גם מסורבל לעיתים לתפעול ודורש למשל לצאת לחלוטין מתפריטי האנדרואיד-אוטו כדי לשנות טמפרטורה במיזוג. איפוס מחשב הדרך מתבצע בשתי פעולות נפרדות מתפריטי מסך המגע ומלוח המחוונים הדיגיטלי ("10.25), ומשום מה יש תצוגת מחשב דרך ל"טריפ B", אך אין "טריפ A".

מנגד, בימים אלו גם צריך להודות על כך שנשמרו ידיות מכניות לכיוון פתחי המיזוג, לצד אפשרות אמיתית לסגירת וילון הגג. לא מובן מאליו.

בשונה מגרסת הבנזין, בורר מצבי הנהיגה (לפנים-אחור-חניה) ממוקם על מנוף מימין לגלגל ההגה, אך תפעולו לא מדויק ולא פעם נדרשנו ליותר מניסיון אחד במעבר מ-D ל-R ולהיפך. ובמה שהפך בדגמים סיניים לסידור פופולרי (ומעצבן במיוחד) בעת האחרונה, מתגי החלונות פועלים בדחיפה-משיכה, במקום הרמה-הורדה.

תנוחת הישיבה גבוהה ושדה הראיה מצוין, אך באופן משונה המראה המרכזית היא פנורמית ולכן פחות יעילה ממראות רגילות. בסיס גלגלים של 267 ס"מ, נתון מקובל בקטגוריה, מעניק מרווח טוב ליושבים מאחור. אלו יהנו גם מרצפה שטוחה, פתחי מיזוג ושקעי טעינה, אך השילוב בין מושב נמוך וקו חלונות גבוה יקשה על ילדים לראות את המתרחש בחוץ. בהנחה והם לא שקועים ממילא בסמארטפון. תא המטען קטן בכ-100 ליטר מגרסת הבנזין (340 ליטר), אך עם מבנה נגיש ושימושי.

מפרט האבזור בגרסה הבכירה שנבחנה כולל מושבים דמויי עור עם כיוון חשמלי, חימום ואוורור, טעינה אלחוטית לסלולרי, מצלמות היקפיות, חלון שמש ודלת תא מטען חשמלית.

מפרט הבטיחות כולל בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת מעבר לנתיב לא פנוי) ועל פתיחת דלת. המערכות מתפקדות היטב, אבל ביטול מלא של שמירת נתיב, למשל, מחייב מעבר בין שלושה תפריטים שונים.

איך נוסע: יחידת ההנעה משלבת מנוע חשמלי המחובר לגלגלים הקדמיים (201 כ"ס) והוא האחראי העיקרי על ההנעה, ולצידו מנוע בנזין מוגדש עם 4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (143 כ"ס) המשמש כגנרטור לטעינת הסוללה ומתחבר ישירות לגלגלים הקדמיים במהירות גבוהה. ההספק המשולב עומד על 342 כ"ס.

מבלי לערער על נתוני היצרן, קשה לומר שנתון ההספק הזה מורגש בפועל. כך גם עולה מזמן התאוצה ל-100 קמ"ש, שעומד על 8.5 שניות - סביר, אך איטי ביחס להספק הגבוה. עם זאת, מדובר ביחידת הנעה מצוינת, עם שפע של כוח זמין שנשמר גם במהירות גבוהה, תגובה מיידית ופעולה שקטה וחלקה.

בנהיגה מאוד מאומצת בכביש הררי הרגשנו מחסור בכוח לאחר שקיבולת הסוללה ירדה באופן משמעותי. אך חובה לציין כי מדובר בתנאי קיצון.

סוללה בקיבולת 18.3 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה חשמלי של 91 ק"מ, ומאפשרת ליצרנית להתהדר בנתון צריכת דלק רשמי ומופרך לחלוטין של 143 ק"מ לליטר. זאת הודות לשיטת המדידה של תקן ה-WLTP, שמאפשרת לעוות לחלוטין את תמונת המציאות בכל הנוגע לדגמים היברידיים-נטענים.

כמה דלק הוא באמת צורך? תלוי בעיקר במרחק הנסיעה. בפועל, בנסיעה שהתחילה במצב חשמלי, נכנס מנוע הבנזין לפעולה אחרי 75 ק"מ, כשנותרו 18% בסוללה, מה שאומר שבטעינה יומיומית יוכלו מרבית הנהגים להימנע מביקור בתחנות הדלק.

לאחר מכן עבר הרכב למצב היברידי, שבו משמש מנוע הבנזין גם כגנרטור ודואג לשמור על רמת טעינה של 20-28%, במטרה לאפשר שימוש נרחב יחסית במנוע החשמלי. אחרי 300 ק"מ עמדה צריכת הדלק על 21 ק"מ לליטר.

אך אחרי קרוב ל-800 ק"מ, שכזכור רק 75 מתוכם בוצעו באופן חשמלי מלא, מדדנו 17.5 ק"מ לליטר. המשמעות: ללא טעינה מהשקע כלל ניתן להשיג נתון של 16 ק"מ לליטר. לא שובר שיאים, כן חסכוני בהתחשב במימדי הרכב.

בלימה רגנרטיבית מתאפשרת ב-3 מצבים שונים, עם בחירה באמצעות המסך. מערכת הטעינה היא חד פאזית, אך מכיוון שמדובר במכונית היברידית עם קיבולת סוללה צנועה, ניתן לטעון אותה גם בעמדה ביתית בתוך 6 שעות סבירות.

באופן חריג יש כאן גם אפשרות לטעינה מהירה (DC) בקצב 40 קילוואט ואפשרות למילוי מ-30% ל-80% בתוך 20 דקות. תמיכה ב-V2L מאפשרת שימוש בסוללה להפעלת מכשירים חיצוניים.

אחרי התשבוחות ליחידת ההנעה, כלפי מערכת המתלים יש לנו בעיקר תלונות. שילוב בין קפיצים קשים ובולמים נעדרי ריסון מביא לנוחות נסיעה לא טובה, על כל סוגי הכבישים ובכל מהירות. בידוד הרעשים דווקא סביר.

היכולת הדינמית גם היא רחוקה מלהצטיין, ולא רק בגלל כיול המתלים המרושל. להגה יש שטח מת גדול במיוחד, לצד נטיה מוגזמת למרכוז ומחסור כללי בתחושות. גם השלדה והבלמים נעדרים משוב מינימלי, ואלו האחרונים אף מציגים פעולה עצבנית מהרצוי, גם במהירויות חניה.

  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר וחשמל
  • הספק, מומנט מנוע בנזין: 143 כ"ס, 21.9 קג"מ
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי: 201 כ"ס, 31.6 קג"מ
  • הספק, מומנט משולב: 342 כ"ס, 53.5 קג"מ
  • תמסורת: הילוך יחיד, הנעה קדמית
  • אורך: 450 ס"מ
  • רוחב: 186.5 ס"מ
  • גובה: 167 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 267.2 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,870 ק"ג
  • נפח תא מטען: 340 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.5 שניות, 180 קמ"ש
  • צריכת דלק משולבת, פליטת מזהמים: 143 ק"מ לליטר, 23 גרם CO2 לק"מ
  • טווח נסיעה חשמלי: 91 ק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 202 אלף שקל (190 אלף שקל)

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 13 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה