- בעד: שימושיות, טווח, ביצועים, איכות נסיעה
- נגד: יכולת דינאמית, מחיר צפוי
בגדול: זה כבר לא סוד שהפלישה הסינית לאירופה היא חתיכת כאב ראש עבור תעשיית הרכב של היבשת, שעד כה לא באמת הצליחה להציג מענה הולם עם דגם חשמלי ראוי במחיר אטרקטיבי. ולמרות שסקודה אניאק נחשב לסיפור הצלחה, עם 200 אלף יחידות שיוצרו בתוך ארבע שנים, הוא בטח לא זה שמסוגל להתמודד מול דגמים קומפקטיים-זולים יותר מבית צ'רי, BYD, ג'ילי ואחרות.
ולא שסקודה נתפסה מופתעת. האפיק העתידי צפוי למלא את המשבצת של רכב פנאי חשמלי מוזל, ולקבל תג-מחיר מפתה של 25 אלף אירו. אבל עם תאריך השקה משוער שכרגע עומד על 2026, ועם אינספור מתחרים סינים על הגדרות, האפיק הוא כנראה עתידי מדי.
אז עד שהוא יגיע, בסקודה בחרו בפתרון ביניים מהיר והציגו את האלרוק. רכב פנאי חשמלי שהוא למעשה גרסה מקוצרת לאניאק, על בסיס אותה פלטפורמה ועם אותן יחידות הנעה, רק במחיר זול יותר בכ-10-15%. האם זה יספיק כדי להציל את המולדת, או שזה יהיה קצת גדול עליו? האם מדובר בעסקה טובה יותר או שמא הפרש המחיר אינו גדול דיו?
עיצוב ותא נוסעים: האלרוק מציג את החזית החשמלית החדשה של סקודה, שתכלול מעתה סבכה קדמית שחורה, צרה ואטומה, שבקצותיה יחידות תאורה מפוצלות. סמל המותג המוכר נמחק מכל מקום, מבפנים ומבחוץ, למעט מרכז חישוקי הגלגלים, אך הבשורה החשובה יותר היא ההישג האווירודינמי שהביא העיצוב עם מקדם גרר של 0.26, נתון מצוין עבור רכב פנאי שהושג גם בזכות מסיטי אוויר חשמליים בחזית.
סביבת הנהג זהה כמעט לחלוטין לאניאק, עם מסך מגע גדול ("13) ולוח מחוונים קטנטן ("5), כאשר את מערך הצגים משלימה תצוגה עילית מצוינת במציאות רבודה. למסך המרכזי מערכת הפעלה חדשה עם אפשרות ליצירת קיצורי דרך לפונקציות מועדפות, ויחד עם 'סרגל' מתגים פיזיים התפעול ידידותי למשתמש.
שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים אחראי לאיכות חומרים סבירה בלבד, וכרגיל בסקודה היצע תאי האחסון רחב מאוד ומכיל לא פחות מ-48 ליטרים.
בהשוואה לאניאק האלרוק אמנם קצר ב-16 ס"מ (449 ס"מ), אך מציע בסיס גלגלים זהה של 276.5 ס"מ ואפילו נהנה מיתרון של כמה מילימטרים זניחים לרוחב ולגובה. וזה אומר שמדובר ברכב מרווח. מלפנים הישיבה גבוהה ונוחה, המושבים תומכים היטב בגוף וגם שדה הראיה מוצלח.
גם מאחור המרחב נדיב, לשני נוסעים לפחות וגם לילד שיצטרף במרכז, עם שפע של מקום לרגליים ולראש וגם עם בסיס מושב ארוך ונוח, פתחי מיזוג ושקעי טעינה.
לתא המטען נפח של 470 ליטרים, קטן ביותר מ-100 ליטרים לעומת האניאק אך גדול ממרבית המתחרים. אהבנו את המדף המתכוונן, שבחלקו התחתון יש רשת לאחסון כבל הטעינה - פתרון נוח שמאפשר לשלוף בקלות את הכבל גם כאשר התא עמוס בציוד. וכן, זה אומר שאין תא מטען נפרד מלפנים.
על מפרט האבזור הרלוונטי לנו נרחיב כאשר האלרוק יגיע לישראל. מפרט הבטיחות עשיר וכולל 9 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית (עם התאמת המהירות על בסיס מידע שנאסף ממשתמשי דרך אחרים) והתרעת שטחים מתים כולל על פתיחת דלת ועל תנועה חוצה.
מנוע וביצועים: מערך המנועים-סוללות מוכר גם הוא מהאניאק, עם 170 כ"ס וסוללת 52 קוט"ש בגרסת 50 הבסיסית, 204 כ"ס ו-59 קוט"ש בגרסת הביניים המכונה 60, או עם 286 כ"ס ו-77 קוט"ש בגרסת 85 הבכירה. בכל המקרים עם הנעה אחורית, כאשר ה-85 יוצע בהמשך גם בהנעה כפולה, ללא שינוי בהספק.
באירוע ההשקה נהגנו בשתי גרסאות. ה-50 מציע ביצועים סבירים ובמרבית הזמן מספקים, עם 9 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש. אך הסבירות שיגיע לישראל נמוכה יחסית, בעיקר בגלל טווח צנוע של 375 ק"מ.
גרסת ה-85 מהירה בהרבה, עם 6.6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ועם תחושה של עודפי כוח כמעט בכל מצב, כאשר ההנעה האחורית מאפשרת להוריד את הכוח לכביש ללא קושי. הטווח התיאורטי כאן מרשים משמעותית - 581 ק"מ.
בלימה רגנרטיבית מתאפשרת באמצעות מנופים מאחורי ההגה עם בחירה בין שלוש רמות עוצמה, אך זו מתאפסת בכל לחיצה על דוושת התאוצה ועוברת בחזרה למצב אוטומטי (נעזר רדאר). יש גם מצב B עם בחירה באמצעות בורר ההילוכים, שמספק רגנרציה עוצמתית יותר אך לא מאפשר נהיגה "בדוושה אחת".
קצב הטעינה המהירה מרשים - 145 קילוואט לסוללה הקטנה ו-175 לגדולה, מה שמאפשר את מילוי הסוללות מ-10% ל-80% בתוך 25 או 28 דקות בהתאמה.
נוחות והתנהגות: כל גרסאות האלרוק מצוידות במתלה מקפרסון מלפנים ורב-חיבורי מאחור, אך בגרסאות הבסיס הנסיעה נוקשה יחסית במהירויות נמוכות. המצב השתפר משמעותית בגרסאות שצוידו בבולמי זעזועים אדפטיביים (DCC), המציעים בחירה בין שלושה מצבי שיכוך מוגדרים מראש (רגיל, נוחות וספורט), או התאמה אישית ב-15(!) רמות שונות. במהירות גבוהה יותר, איכות הנסיעה השתפרה ובידוד הרעשים מצוין.
נציין לטובה גם את כושר התמרון, עם קוטר סיבוב של 9.3 מטרים בלבד - קטן ב-40 ס"מ אפילו מזה של סקודה סיטיגו הזעירה. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה הודות לאחיזת כביש גבוהה ורכינה מינימילית, אך היגוי מעורפל ובעיקר בלמים ספוגיים (עדיין עם תופים מאחור) מקהים את התחושות העוברות לנהג.
סיכום: האלרוק אמנם לא מחדש הרבה, אבל מי שאהב את האניאק (ואנחנו אהבנו), יחבב את האח הקטן אפילו יותר. הוא מציג עיצוב מודרני ותא נוסעים מרווח ושימושי הכולל לא מעט פתרונות חכמים, יש לו איכות נסיעה טובה (בעיקר בגרסאות עם בולמי הזעזועים האדפטיביים) ביצועים מצוינים וטווח נסיעה מרשים (בגרסאות הבכירות).
עם תג-מחיר נמוך יותר, סקודה אלרוק היה יכול להיות בשורה אמיתית לשוק החשמליות האירופי. אבל הרצון להעמיס עליו מכל טוב גרר מחיר גבוה יחסית, שאצלנו עשוי להיות מתורגם ליותר מ-200 אלף שקלים. ובתנאים האלה הוא לא יוכל לחסום את השטף הסיני, וגם לא יצליח להתמודד מול מתחרים סיניים בממדים דומים כמו BYD אטו 3 או זיקר X.
מה כן? האלרוק לטעמנו עשוי להוות אלטרנטיבה מצוינת לדגמים מערביים אחרים, למשל פיג'ו E-3008, קיה נירו או אפילו פולקסווגן ID.4. לעומתם, החבילה שהוא מציע נראית אטרקטיבית בהחלט.
- מנוע: חשמלי
- מצבר: 77 קוט"ש
- הספק / מומנט: 286 כ"ס / 55.6 קג"מ
- הנעה: אחורית
- אורך: 448.8 ס"מ
- רוחב: 188.4 ס"מ
- גובה: 162.5 ס"מ
- בסיס גלגלים: 276.5 ס"מ
- משקל: 2,044 ק"ג
- נפח תא מטען: 470 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 6.6 שניות
- מהירות מרבית: 180 קמ"ש
- כריות אוויר: 9
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר משוער: 210 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת סקודה