אקספנג (Xpeng) היא יצרנית מכוניות סינית שהוקמה לפני פחות מעשור ונחשבת כיום, יחד עם NIO, לאחת מהמתקדמות בתעשיית הרכב בסין עמוסת המותגים. מקימיה הם בכירים לשעבר ביצרנית מוצרי האלקטרוניקה שיואמי ויצרנית הרכב GAC, הכסף הגדול מגיע בין היתר מעליבאבא ופוקסקון, שתי חברות ענק עם כיסים מאוד עמוקים. ואיך זה קשור אלינו?
בעיקר כי היא החלה לשווק בישראל, לצד רשימת מדינות במערב אירופה ותכניות התפשטות רחבה יותר בעתיד הלא רחוק. והאקספנג G9 בו אנחנו נוהגים כעת הוא הדגם החדש ביותר שלה, משווק בסין מאמצע 2022 ודגם ראשון של המותג שנבנה בראייה גלובלית, ולא רק עבור השוק הסיני.
הוא לא לבד, שכן לצדו משווקת גם מכונית סדאן גדולה (P7) וותיקה יותר, שמכוונת לטסלה מודל 3, אבל לא רק. אקספנג בפירוש מעוניינת למצב עצמה גבוה יותר מסוללת מותגי הרכב החשמלי הסיני ששטפה את הכבישים. נראה עד כמה זה מצליח לה
סיכום: על הנייר נראה שמדובר בעוד חשמלית סינית. גדולה למדי אמנם, אבל סינית, וחשמלית, ולא מאוד מדהימה מבחינת מראה. אבל אחרי מאות קילומטרים בחברתה, אי אפשר שלא לגלות שהיא הרבה יותר מכך. ולא, זו לא עוד מכונית שמבטיחה להביס את טסלה במיאוץ רמזורים (למרות שהיא מסוגלת), לא עוד סינית עמוסה באבזור מפנק שנראה מעט זול ומאולץ.
- מתחרים ישירים: BYD טאנג, קיה EV9 (כאשר יגיע)
- מחיר: 365 אלף שקלים
- טוב: מערכת הנעה, מרחב מחיה, אבזור
- בסדר: יכולת דינמית, עיצוב, נוחות נסיעה
- טעון שיפור: תחכום יתר, פעולת מערכות בטיחות
- ציון: 8
זו מכונית שראויה למחמאות, והרבה מהן, ללא קשר למוצאה. פחות בגלל הברזלים, האלקטרוניקה והתקשורת נהג-תוכנה, כי כאן יש עדיין מקום לשיפור. יותר בגלל העסקה.
הגרסה הנבחנת, כפולת הנעה חזקה ומהירה במיוחד עולה 365 אלף שקלים. ברור, זה המון כסף. אבל ל-G9 אין מתחרים ישירים. בממדיו הוא דומה יותר לטסלה מודל X, אודי Q8 אי-טרון, מרצדס EQE SUV, אבל הם עולים כפול ממנו (לעיתים אף יותר מכך) וחלקם פחות מאובזרים. ל-BYD יש את הטאנג הגדול שמציע גם שבעה מושבים, אבל הטווח שלו קטן משמעותית, מערך הטעינה שלו איטי במיוחד ואין לו כל יומרת יוקרה או אבזור להצדיק את ההגדרה.
ולכן אפשר להגדיר את אקספנג G9 כקניה מוצלחת ומומלצת, ולא רק מכיוון שהיא נציגת מותג חדש שהגיע כדי 'להפוך שולחן' ומעוניין לשנות סדרי עולם בקטגוריה הכי נחשבת. היא מומלצת ומוצלחת מכיוון שהיא עושה את מה שמכונית מסוגה צריכה לעשות באופן מאוד מעורר הערכה.
איך נראה: התמונות לא עושות חסד עם רכב הפנאי הגדול, שכן במציאות הוא מאוד מרשים. שילוב של מכסה מנוע ארוך אחראי למראה שרירי, שנעזר ב-194 ס״מ של רוחב. עד כדי כך הוא נראה גדול, שמעצביו בחרו לנסות ולהקטין במעט את המאסה הוויזואלית באמצעות קצוות רכים יותר. התוצאה: מרחוק הוא לא באמת מרשים, למרות חישוקי ה-"21, מקרוב זה כבר סיפור אחר לגמרי.
בפנים עניין הגודל והרושם חוזר על עצמו. כניסה למושב הנהג דורשת טיפוס קל ומבט לפנים חושף יריעת מכסה קדמי עצומת ממדים. מלבד זאת, התחושה הכללית מאוד מרשימה. חומר, גימור, איכות הרכבה וירידה לפרטים וגוונים בהחלט מרשימים. יותר מהמקובל בתוצרת סין.
מול הנהג מוצב הגה ייחודי למראה עם מעט (יחסית) מתגי תפעול בעלי יישומים שונים שניתנים לקביעה על ידי הנהג. ובכלל, שיטוט קצר במערכות התפעול של הרכב על גבי מסך המידע-מולטימדיה הענק ("15), עשוי לגרום למי שאינו בקי בכך סחרחורת. נדמה שלכל מערכת יש אינספור כיולים וכיוונים והתאמות. לא נתחיל אפילו בפירוט, האמינו לנו שזה באמת, אבל באמת יוצא דופן.
לא רגיל הוא גם ריבוי התפריטים ותתי-התפריטים של רשימת מערכות הנוחות והסיוע לנהיגה ברכב, המסרבלים את התפעול. בעיקר לא חביבה עלינו הוא הצורך לפנות למסך המגע בכל פעולה, אפילו טריוויאלית בתנאי מזג האוויר הקייציים בישראל.
לוח המחוונים גדול יחסית ("10.25), אבל חלק מהחיוויים בו כה קטנים עד כי קשה מאוד לקרוא-לזהות אותם, כמו למשל נתון ההספק-כוח. ויש גם השגות על פעולת מערכות שונות. תפעול בקרת השיוט לא מאפשר להוריד או להעלות את המהירות אלא רק לקבע אותה, תיקון הסטייה מנתיב מציע כמה דרגות התערבות אבל מרכוז בתוך נתיב לא עבד כלל. וכמובן, אין עדיין - יהיה בעוד מספר שבועות - קישור לאפל קארפליי ואנדרויד אוטו.
ועוד נקודה חשובה. זו מכונית סינית ראשונה עבורנו ש'זוכרת' חלק מהכיוונים האחרונים של הנהג, ולא מחזירה את כל המערכות לברירת מחדל. וזו גם המכונית הסינית הכי מאובזרת בה נהגנו אי פעם. וכנראה גם אחת המאובזרות בה נהגנו, נקודה. הרשימה? לא נגמרת.
למשל כיוון חשמלי, עיסוי והארכת בסיס המושב גם מאחור. וו גרירה נשלף ונסגר חשמלית, מערכת שמע פנטסטית של 'דינואודיו', תוכנית מדיטציה שכוללת צליל, סידור מושבים הכוונה קולית ותאורה, מערך מולטימדיה נוסף מול עיני הנוסע על מסך ענק משלו, שלא ניתן לצפייה על ידי הנהג וכולל יישומוני YouTube, טיקטוק, דיסני ותכנים אחרים להזרמת מדיה. מערכת בטיחות אקטיבית עשירות ועוד.
תא המטען ענק וכולל מתגים להשכבה חשמלית של משענות המושבים האחוריים (ללא הרמה), כמו גם לחצנים להורדת גובה הרכב מאחור כדי שלא תתקשו להניח שם את השקיות מהסופר.
איך נוסע: והנה עוד סנסציה. עם שני מנועים חשמליים שמייצרים 551 כ"ס והנעה כפולה, הזינוק של הרכב הענק הזה יבייש את מרבית המכוניות על הכביש, כולל חשמליות וביצועיסטיות כמובן. אחרי הכל, מכירים הרבה כלי רכב ששוקלים כמעט 2.5 טון ומציגים 100 על מד המהירות תוך 3.9 שניות? הכוח כאן מגיע מאוד מהר וכשהרכב במצב ספורט (מתוך ארבעה מצבים נבחרים ראש) גם באופן אגרסיבי מטלטל ואף מעורר בחילה בקרב עדיני בטן.
גם תאוצות הביניים, כל עוד לא מדובר במהירות גבוהה מ-130 קמ"ש, מחלצות חיוך או שניים אבל יש להן מחיר. ל-G9 סוללות ענקיות בקיבולת של 98 קוט"ש, המספיקות לטווח רשמי מצוין של 520 ק"מ. אבל נסיעה ממש מהירה עם האצות בדוושה מלאה, העמידה את הצריכה על 26.3 קוט"ש, וזה אומר טווח צנוע של 370 ק"מ.
אבל אף אחד לא ינהג כך ברכב, ובמרבית המקרים מצאנו עצמנו עם צריכה קרובה יותר ל-18 קוט"ש, והמשמעות היא עמידה די קלה בטווח המוכרז, או אף יותר מכך. הספק הטעינה הוא אולטרה-מהיר וזו נקודת זכות נוספת, 300 קילוואט והבטחה לטעינה מהירה כברק.
G9 נשען על מערך מתלים אדפטיביים עם תאי אוויר ומספר אפשרויות כיוון גובה מרכב על ידיי הנהג. התחושה היא שיכולת השיכוך מעט מוגבלת, ואפשר היה לצפות ליותר טווח פעולה לצורך עבודת מתלים משובחת באמת, אך גם כך הם עושים עבודה טובה. יש להניח שנוחות הנסיעה הייתה טובה עוד יותר אם לא היו בוחרים בחישוקי "21 (יש אפשרות בחירה ב-"19) וצמיגים בחתך 45 לרכב המבחן.
ובכל זאת, חסר לנו בידוד רעשים מוצלח יותר, שכן נשיפת הרוח הפכה לברורה באוזן כבר מסביבות 110 קמ"ש, ורעשי הכביש (והצמיגים הרחבים, יש לזכור) נוכחים כבר בשלב מוקדם יחסית.
נזכיר כי בחירת דרגת קשיחות המתלים מגיעה יחד עם בחירת מצב ההנעה, סידור מעט תמוה לכשעצמו. לכן במצב 'ספורט' נוצר רטט מתלים תמידי המעיב על נוחות הנסיעה. המאסה הגדולה מרוסנת היטב אמנם בעיקולים, אבל אי אפשר להתחמק מחוקי הפיזיקה.
ההיגוי קל מדי לטעמנו גם במצב הקשיחות הגבוה מכולם (מתוך שלושה), והבלמים החזקים תחילה מאבדים עם הזמן את יכולת הנשיכה. אפרופו, לוקח זמן למצוא את מינון הלחץ המתאים על דוושת הבלם בעת האטה נינוחה בתנועה עירונית. אחר כך, הפעולה נעימה ומעוררת ביטחון.
- מנוע: חשמלי
- מצבר: 98 קוט"ש
- הספק / מומנט: 551 כ"ס / 73 קג"מ
- הנעה: כפולה
- אורך: 489 ס"מ
- רוחב: 194 ס"מ
- גובה: 167 ס"מ
- בסיס גלגלים: 300 ס"מ
- משקל: 2,415 ק"ג
- נפח תא מטען: 660 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 3.9 שניות
- מהירות מרבית: 200 קמ"ש
- כריות אוויר: 7
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
- מחיר: 365 אלף שקל
פורסם לראשונה ב- 05.12.23
למאמר זה התפרסמו 29 תגובות