כבר לא גימיק לחניות צפופות בעיר: סמארט 1 פונה לקטגוריה העמוסה של רכבי הפנאי הקומפקטיים-חשמליים, עם בסיס סיני מוכר וסיוע ממרצדס. התוצאה? עשויה להפתיע רבים
בקצה אולם התצוגה של מרצדס, בין מכוניות היוקרה שלחלקן מוצמד תג-מחיר של שבע ספרות, עומדת החשמלית החדשה של סמארט. ממש כמו אז, בימים שבהם יצרנית השעונים סווטש שיתפה פעולה עם מותג היוקרה הגרמני ויצרה את הסמארט הזערורית, תופעה עירונית שניתן לפגוש עד היום חונה בניצב ובאופן מעצבן במיוחד ברחובות תל אביב. אגב, כבר אז היא לא היתה חלק טבעי מההיצע של מרצדס, אבל בהחלט פנתה לאותם לקוחות יוקרה שחיפשו רכב ייחודי לשימוש עירוני כתחליף לקטנוע, או כאביזר להתהדר בו עבור אחד מילדי המשפחה.
צפייה בתוכן סמארט 1 (מבחן דרכים) - היא אחלה חמודה
אבל היום זו סמארט שונה - גדולה יותר, סינית (מבית ג'ילי) עם השפעות מרצדס ורק חשמלית. ובעיקר כבר לא רק תכשיט אופנתי לשימוש מוגבל; סמארט 1 מתברגת בזירה הצפופה של רכבי הפנאי החשמליים-קומקפטיים, ותנסה למצוא את מקומה מול להיטי מכירות סיניים אחרים.
סיכום: למרות הקרבה המשפחתית, סמארט 1 לא מרגישה כמו אחות קרובה של דגמי מרצדס ולמרות נגיעות עיצוב שונות שמזכירות את החברה האם, היא לא אוחזת בשתי האיכויות העיקריות של רכב היוקרה - איכות חומרים גבוהה ונוחות נסיעה מופתית. ולמרות שגדלה משמעותית היא פחות מתאימה למשפחות עם ילדים בוגרים שזקוקות לתא מטען שימושי שלא בא על חשבון המרחב לנוסעים מאחור.
מתחרים ישירים: BYD אטו 3, ג'ילי גיאומטרי C, זיקר X
מחיר: 190 אלף שקל
טוב: מראה, אבזור, מערכות בטיחות, ביצועים
בסדר: איכות חומרים, טווח נסיעה, מושב אחורי
טעון שיפור: נוחות בעיר, תא מטען
ציון: 8
ואחרי כל אלה, וידוי - אנחנו אוהבים אותה. יש לה עיצוב מקורי ונאה, מפרט נוחות ובטיחות עשיר, מערך מולטימדיה מלוטש, ביצועים מצוינים ואפילו התנהגות כביש מוצלחת - עם הקפדה אירופית ניכרת ויכולת גבוהה ממתחרותיה הסיניות. היא יקרה מהן במקצת, אך תוספת המחיר מוצדקת לגמרי לטעמנו, בעיקר בגרסת הבסיס שמחירה 175 אלף שקלים.
איך נראית: כמותג שאינו מחויב למסורת עיצובית נוקשה או לקו דגמים ותיק, מעצבי סמארט קיבלו חופש פעולה כמעט מוחלט. והם ניצלו אותו: בעידן בו קשה להבחין בזהות הסינית התורנית שנחתה אצלנו, לסמארט קווי מרכב יחודיים, רכים ומעוגלים וההקרנה הכללית מחויכת, שונה לגמרי מהסגנון האגרסיבי-תוקפני שנפוץ כיום. לא בטוח שאיפור הפנאי בדמות קשתות בתי גלגלים שחורות ופגושים אגרסיביים נחוץ כאן, אבל הוא ישנו בכל זאת.
עוד נמצאים כאן אלמנטים אחרים נפוצים בדגמים חשמליים מודרניים. למשל סבכה קדמית אטומה, ידיות דלתות נשלפות וחישוקי גלגלים ("19) ייחודיים גם אם לא נאים במיוחד - כמעט כרגיל בדגמים חשמליים כיום המעמידים את הקטנת מקדם הגרר בצמרת סדרי העדיפויות. אך כל אלו לא מסייעים למקדם הגרר, שמגיע לנתון כמעט מביך של 0.29.
סביבת הנהג עדכנית כמובן, נאה, עם קונסולה מרכזית גבוהה ופסי תאורת אווירה צבעוניים לרוחב ופתחי מיזוג, א-לה מרצדס. אבל איכות החומרים אינה מרצדסית, אלא פלסטית-נוקשה ולמרות גוון נאה, פחות משכנעת. תאי אחסון יש, ובשפע.
במרכז תא הנוסעים ניצב מסך מולטימדיה גדול ("12.8) ששולט על מרבית מערכות הרכב, ועושה זאת ברזולוציה גבוהה ומרשימה, תוך תפעול ידידותי מהמקובל בדגמים סיניים. ובניגוד למקובל בחלק מהן, כאן יש קישוריות למכשירי אנדרואיד ואפל שעובדת נהדר, כולל הצגת הוראות ניווט על גבי תצוגה עילית גדולה ונוחה. לוח המחוונים הדיגיטלי ("9.2) צר, אך מכיל את התצוגות הנדרשות בצורה ברורה וקריאה.
ביקורת? מתגים פיזיים למערכת המיזוג היו הופכים את התפעול לנוח הרבה יותר בעיקר במדינה מוכת קיץ לוהט כישראל. ואפשר (וכדאי) היה לוותר על האנימציות הצבעוניות והמעט ילדותיות על המסך, כמו גם על השועל המרקד והמיותר בפינת המסך. או לפחות להציע אפשרות לבחירת תצוגה סולידית ונינוחה יותר לעין.
תנוחת הישיבה גבוהה והראות טובה, אם כי המושב עלול להתגלות כקטן מדי לנהגים גדולי-גוף. חלק מהבוחנים גם התקשה למצוא תנוחה מתאימה למרות אפשרויות הכיוון הנרחבות.
עם בסיס גלגלים של 275 ס"מ לא הופתענו למצוא מרווח ראוי לרגלי הנוסעים מאחור, מבלי לוותר על מרווח ראש הולם - פועל יוצא של העיצוב העגלגל. היושבים מאחור יהנו גם מרצפה שטוחה, פתחי מיזוג וצמד שקעי USB לטעינה. אך לנוסע שלישי יהיה כבר צפוף יותר.
תא המטען לעומת זאת מציע נפח צנוע של 273 ליטרים בלבד, כמעט-זעיר במונחים משפחתיים. הסטת המושבים לפנים על גבי מסילה מגדילה אותו עד ל-411 ליטרים, אך זה אינו פתרון אידיאלי. שכן במצב זה לא נותר מרווח רגליים גם לנוסעים מאוד צעירים וצנועי קומה. חלל אחסון נוסף מלפנים בקיבולת של 15 ליטרים מזכיר תא כפפות, פחות תא מטען.
מפרט האבזור כולל כבר בגרסת הכניסה (פרו +) מושבים דמויי עור עם חימום וכוונון חשמלי למושב הנהג, דלת תא מטען חשמלית, גג שמש פנוראמי ומצלמות היקפיות. גרסת הביניים שנבחנה (פרימיום) כוללת ריפודי עור אמיתיים ומוסיפה למפרט גם תאורת מטריקס לד, תאורת אווירה מורחבת, תצוגה עילית, טעינה אלחוטית לסלולארי ומערכת שמע (מצוינת) מבית Beats.
מפרט הבטיחות כולל בכל הגרסאות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת רכב חולף בפתיחת דלת ומערכת לבקרת עירנות הנהג - שפועלת מצוין ומגיבה מיד על הסטת מבט אסורה לסלולארי, מבלי להפריע עם התרעות שווא. גם יתר המערכות מתפקדות היטב.
איך נוסע: מנוע חשמלי-אחורי מייצר הספק של 272 כ"ס, נתון גבוה משמעותית מהמתחרות הסיניות שמציעות כ-200 כ"ס בלבד. הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש מסתיים רשמית בתוך 6.7 שניות. בפועל זה מרגיש זריז אפילו יותר, הודות לאחיזה העדיפה שמעניקה ההנעה האחורית לצד תגובת דוושה מיידית.
שלושה מצבי נהיגה ניתנים לבחירה - חבל שרק באמצעות מסך המגע - כאשר במקביל יש שלוש רמות שונות לרגנרציה - העוצמתית שבהן מאפשרת נהיגה ב"דוושה אחת" שמתגלה כיעילה מאוד. רק חבל שלא ניתן לשלוט בבחירה באמצעות פקדים פיזיים או מנופים מאחורי ההגה. באופן תמוה, המעבר למצב זה דורש המתנה משונה של 10 שניות לפני ההפעלה.
סוללת 66 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה תיאורטי של 440 ק"מ בגרסה הנבחנת, אך הנתון אופטימי כרגיל. בפועל השגנו 360 ק"מ בלבד ובנהיגה מתונה ברובה המוחלט. קצב הטעינה גבוה משמעותית משל המתחרות, עם טעינת AC בקצב של 22 קילוואט שמאפשרת לנצל ביעילות גם עמדות איטיות במרחב הציבורי ולהגיע לטעינה מלאה בתוך 3 שעות בלבד. הטעינה המהירה (DC) מתבצעת בקצב גבוה מהמקובל של 150 קילוואט, ומאפשרת מילוי מ-10% ל-80% בתוך קצת פחות מחצי שעה.
כיול המתלים מוצק ויחד עם חישוקי "19 מוגזמים בגודלם, מוביל לנסיעה נוקשה יחסית בעיר וליכולת שיכוך רחוקה מלשכנע של שיבושים נפוצים. מחוץ לעיר המצב משתפר משמעותית, וגם בידוד הרעשים מוצלח בדרך כלל. מערך הבלמים הפגין יכולת מרשימה וגם כאן, מעל המקובל בבנות מינה של סמארט.
אותו כיול מתלים נוקשה בשילוב עם ההנעה האחורית, מעניק לסמארט יכולת דינמית מפתיעה לטובה. זוויות הגלגול צנועות והתגובה לפקודות ההגה מיידית. שוב, בשונה מחלק הארי של הדגמים הסיניים המתחרים בסמארט. גם אלה שמבוססים על אותה פלטפורמה מבית ג'ילי למשל.
ה"מכונית" הזו קטנה אפילו יותר ממכונית מיקי מאוס...!
אפילו עם כוח חשמלי לרכב הזה יש רק תאוצה נמוכה = 6.7 שניות = בושה למרסדס.
תצוגת ההפעלה המרכזית מאוד בעייתית = העיניים לא נמצאות על הכביש בזמן ההפעלה!
מרחק הנסיעה התיאורטי מזויף = 265 ק"מ - בגלל תנאי הדרך.
הרבה בעיות עם הסוללות!
במילים אחרות - המכונית הזו = זבל!
מחיר ממוצע של 200K זה לא מחיר לכל כיס אלא מחיר של רכבי יוקרה. לרכב חשמלי יש טווח שכל הזמן הולך וקטן בגלל הבלאי של הסוללה מה שהופך רכב כזה מיד שניה לרכב מאוד לא אטרקטיבי.
החסכון בעלות הדלק לא שווה בכלל את תוספת המחיר לרכב וההגבלות שנובעות מזמן טעינה ארוך מאוד ביחס לזמן תדלוק בבנזין.
בקיצור, מכוניות חשמליות זה גימיק כי הן לא באמת מוכנות לעולם האמיתי. לא פרקטית כי יש להן טווח מוגבל וזמן הטענה ארוך מאוד. ולא כלכלי בגלל מחיר גבוהה מאוד ביחס ליכולת ההשתכרות של האוכלוסיה.
זה נדחף ע"י "הירוקים" והשנה זה יתפוצץ לכולם בפרצוף!
הרכב הזה מתנגד לאויר נחרצות והתוצאה טווח קטן. יחסית למתחרים הישירים זיקר ווולוו הוא יותר מאובזר יחסית למחיר. איכות הנסיעה לא טובה יותר מהמתחרים. הסטייל רטרו לשנות האלפיים. המחיר יחסית לאירופה גבוה ב40,000 שח בדגם עם הנעה כפולה. וזה כבר מחיייב קונים שהפרוטה מצויייה בכיסם ושיקול דעתם משובש.
3 ו-4 ו-6 - כולם נכונים ומוצדקים מאוד.
אני יודע על המכוניות החשמליות שלו כי בדקתי 4. לכל המגיבים - אל תשכחו ששתי הקרנות ELF ו-EMF גדלות ככל שהמהירות עולה - כפי שמדדתי.
כמובן שיש עוד הרבה בעיות עם המכוניות החשמליות.
מדוע אף חברה לא מפרסמת את קרינת המצברים על הנוסעים..אומר לכם.הם כל החברות אינן רוצות שתדעו את הרס הקרינה על הנהג או בהתאמה על הנוסעים..דני מטורונטו..אני אוהב אותך המשך בפעילותך בגאון..!!
9. סבלה - תודה על המחמאה. החברות = היצרנים לא מפרסמים את הקרנות כי רוכשי המכוניות האלה לא יקנו אותן = לא לטובתם.
10. מבין עניין - בטוח שהמכונית הזו היא צעצוע. אם אתה יכול להרשות לעצמך וזה מתאים לך בישראל - בבקשה קנה מכונית גדולה שיש בה מקום בנוחות להרבה יותר אנשים. המכונית החדשה או הישנה יותר תהיה נוחה יותר מהצעצוע הזה ויכולה להכיל אותך ואת שאר האנשים במכונית.
אני לא אוהב את הפוקוס 2006 של אשתי = קטן מדי. אנחנו מאוד אוהבים את הבנטלי 1997 ואת לינקולן 2007 = הרבה מקום ונוחות קיצונית. אבל זו קנדה שבה הבנזין זול = ארה"ב.
שוב - לא, לא ולא לרכבי רכב חשמליים!
אני חושב שאני הראשון שרכש סמארט בארץ. כמות הכסף שהוצאתי במוסך היתה לא הגיונית. כשהמותג מבית מרצדס החלפים והטיפולים גם... מה יהיה מחיר התחזוקה של הדבר הזה?