דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ב.מ.וו iX3 (נהיגה ראשונה) – חוזרת לצמרת

Getting your Trinity Audio player ready...
  • במה נהגנו: ב.מ.וו iX3
  • מתחרים: אודי Q6, מרצדס GLC EV
  • מתי אצלנו: רבעון 3 בשנה הבאה
  • מחיר משוער: 600 אלף שקל
  • בעד: טווח נסיעה, מערכת טעינה, עיצוב, ביצועים
  • נגד: תפעול, נוחות נסיעה, אין אטימה לחלון שמש

בגדול: ב.מ.וו הייתה מחלוצות ההנעה החשמלית בין יצרניות הרכב הוותיקות, כשהציגה כבר בתחילת העשור הקודם את ה-i3 המהפכנית. עם יתרונות הנדסיים ועיצוביים וגוף שעשה שימוש נרחב בקרבון לטובת נטרול חלקי של משקל הסוללות הכבדות. אבל ההצלחה לא הייתה זו שקיוותה לה היצרנית. גישה שיווקית מוטעית, יחד עם מראה שנוי במחלוקת וחוסר בשלות תדמיתית לצד היעדר תשתית הולמת, גרמו לב.מ.וו ללחוץ על הברקס, ובמקום זאת להתמקד במערכות הנעה היברידיות-נטענות.

גם כאשר החל צונאמי החשמליות, והמתחרות מכיוון פולקסווגן ומרצדס עברו מישיבה זחוחה ויהירה על הגדר לריצת אמוק ופיזור הון בכיוון החשמל, ב.מ.וו נותרה מאחור והמשיכה להסתמך על דגמי בנזין שהוסבו בעלות נמוכה לחשמל - וההצלחה בהתאם.

כתוצאה מכך נרשמו שני אירועים מאוד משמעותיים. הראשון, המותג הבווארי נותר הרחק מאחור בכל הנוגע לדגמים חשמליים. השני: בזמן שהענקיות הגרמניות סבלו (ועדיין סובלות) ממשבר כלכלי חמור שנגרם בין היתר מההיסטריה החשמלית, ב.מ.וו עוד מסתדרת איכשהו.

ובכל זאת, הגיע הזמן להתקדם. ב-iX3 החדש רואה היצרנית עידן חדש על בסיס פלטפורמת ניאו קלאסה (Neue Klasse) ייעודית ומתקדמת, שתשמש מעתה בסיס לכל הדגמים החשמליים, כולל סדרה 3 הבאה. ואי אפשר להגזים בחשיבות האירוע מכל הסיבות שהוזכרו. מבחינות רבות, הרכב הזה בו אנחנו נוהגים לראשונה אמור להגדיר את סיכויי ההצלחה של ב.מ.וו בעידן החדש. אם הוא כושל, פיטורי הנהלה סיטונאיים תהיה הבעיה היותר קלה של היצרנית.

עיצוב ותא נוסעים: ה-iX3 שומר על קווי רכב התצוגה, ובמציאות הוא נראה טוב, מהדגמים העדכניים הבודדים של היצרנית שלא מעורר בנו תהיה בנוגע להחלטות המעצבים. עם שילוב מוצלח בין זהות משפחתית לעדכנות מתבקשת, עם סבכת כליות קטנה (תודה על זה ב.מ.וו. תודה רבה) ומוארת, יחד עם יחידות תאורה מקוריות מלפנים והימנעות מבורכת מפס תאורה - בסגנון שנגחאי פינת גוואנגז'ו - לרוחב דלת תא המטען.

יש ידיות פתיחת דלתות נשלפות חשמלית כמובן, ומעניין לציין שהוא חף מאיפור קרבי של רכב פנאי קשוח לכאורה. כי אין בזה טעם כמובן ומקדם הגרר יוצא מכך נשכר (0.24).

עיצוב הפנים מאמץ גישה מינימליסטית, עם מסך מגע מרכזי ("17.9) האחראי על תפעול כל המערכות, ללא מתגים כלל, כולל עבור כיוון זרימת האוויר. לפחות את כיוון המושב, המראות וההגה אפשר לבצע עם מתגים קונבנציונליים. המשמעות היא שלמרות הסטייל המוצלח, איכות התפעול שהייתה בעבר מנקודות החוזקה של היצרנית, לוקה בחסר. ובזמן נהיגה, כמו בכל המקרים הדומים, הבחירה בתפעול שכזה פוגעת בבטיחות ומסיחה את הדעת. בתחתית ולכל רוחב השמשה הקדמית יש מסך נוסף עם מגוון תצוגות נתונים. מרשים, אבל הוא עמוס מדי במידע לא מחוייב המציאות.

עיצוב ההגה מקורי והוא בגודל נכון, אך חבל שנותרו ליצרנית עודפי משטחי 'קריסטל' (עשו הופעת בכורה ב-X5 שנועד לקסום לסינים לפני שבע שנים) מדגמים אחרים, ולכן מישהו התעקש לשלב אותם במתגים שעל ההגה. מושב הנהג מצויין, נוח ותומך היטב, והראות לפנים ולצדדים טובה. מתג זעיר למצבי נסיעה (לפנים-אחור) מחליף בורר מיושן ומפנה מקום לתאי אחסון גדולים.

זוכרים את X3? ובכן, בהשוואה אליו הוא גדול במקצת, ארוך ב-2.5 ס"מ (478 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-3 ס"מ (289.5 ס"מ) ולכן מרחב המחייה ליושבים מאחור טוב יותר, כולל עבור נוסע שלישי הודות לרצפה שטוחה. מפתיע לגלות כי אין ידיות אחיזה בתקרה, ועוד יותר מפתיע הוא שחלון השמש הגדול נטול וילון אטימה. מילא היה מקבל את אפשרות האטימה החלקית שקיימת ב-iX הוותיק, אבל גם זה לא ועשויה להיות כאן בעיה באקלים המקומי. תא המטען מציע 520 ליטר כמו ב-X3, ולראשונה ביצרנית יש גם תא נוסף מלפנים (58 ליטר) לטובת כבל טעינה.

ב.מ.וו משלבת מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה, הודות לשבב ניהול חדש עם יכולת עיבוד נתונים מהירה יותר, שמאפשר נהיגה ברמה אוטונומית 2.5 (ללא ידיים על ההגה בכבישים מהירים, אבל עם מבט לכביש), כולל אפשרות למעבר נתיב אוטונומי. על הכבישים המהירים בספרד היא פעלה היטב, אולם לא ברור עדיין האם המערכת תשולב בדגמים שיגיעו ארצה. אותם דברים אמורים לגבי מערכת לחניה אוטומטית באמצעות אפליקציה.

מנועים וביצועים: החידוש המשמעותי ביותר נוגע למחשב ניהול חדש (מכונה Heart of Joy) המאגד תחתיו ניטור, עיבוד וניהול המערכות המכאניות והאלקטרוניות. גם המנועים חדשים, עם הפחתה של 40% באובדן אנרגיה, כ-10% במשקל והוזלת עלויות הייצור ב-20% - לפי היצרנית.

בשלב ראשון ישווק ה-iX3 עם מערכת הנעה כפולה באמצעות שני מנועים ו-469 כ"ס. הביצועים על הנייר מרשימים עם 4.9 שניות ל-100 קמ"ש, 1.9 שניות פחות מה-iX3 היוצא, ובעיקר עם עודף כוח שמאפשר לשייט בקלות במהירויות גבוהות הרבה יותר.

יש אפשרות בחירה בין כמה מצבי רגנרציה באמצעות מעבר בכמה תפריטים במסך המגע, ולכן מעבר ביניהם אינו רלוונטי בזמן נהיגה. לא ברור מדוע ב.מ.וו ממשיכה להימנע ממנופי שליטה ידנית הנוחים פי אינסוף לתפעול ושליטה. לחיוב נציין את המצב האוטומטי הנעזר בנתוני רדאר, GPS ומערכת זיהוי תמרורים, ומתאים את הרגנרציה לתנאי ומשתמשי הדרך. לפחות בכבישים בהם נהגנו הוא פעל באופן כמעט מושלם. טוב מכל מערכת דומה בה התנסינו עד כה.

לסוללה קיבולת גדולה משמעותית מהדגם היוצא (108.7 קוט"ש לעומת 74), עם טווח מוצהר ומרשים מאוד של 805 ק"מ, 334 ק"מ יותר מה-iX3 וגדול משמעותית ממתחריו הישירים (ב-90 ק"מ ממרצדס GLC EV וב-180 ק"מ מאודי Q6). לראשונה בב.מ.וו, מערכת חשמל במתח גבוה (800V) תאפשר טעינה אולטרה-מהירה (400 קילוואט) והוספת כ-370 ק"מ לטווח הנסיעה ב-10 דקות, או 10% ל-80% ב-21 דקות. נזכיר כי בדיקת טווח נסיעה מעשי ומערכת טעינה מהירה יתבצעו במבחן מקומי שנערוך לו כשיגיע ארצה.

נוחות והתנהגות: הפלטפורמה החדשה והייעודית משלבת את הסוללה כחלק אינטגרלי במרכב, והופכת אותה לנושאת בעומס ומגדילת קשיחות מבנית. מה שמאפשר לב.מ.וו לבחור במערך מתלים פשוט, עם קפיצי פלדה ובולמי זעזועים פסיביים, בשונה מהמתחרים שמשתמשים במערכות מתקדמות יותר.

נוחות הנסיעה לא מבריקה, נוקשה וקופצנית, כשהחישוקים הגדולים עם צמיגים נמוכי חתך של רכב המבחן פוגעים בה ללא ספק. גם בידוד הרעשים אינו מהמשובחים, בין היתר בהיעדר שמשות כפולות כמקובל.

היכולת הדינמית בטוחה וההתנהגות צפויה. כדי להוכיח זאת, שלחה אותנו היצרנית למסלול המירוץ אסקארי, שם הוא התגלה כבעל אחיזה גבוהה מאוד, גם כשהוא נדחק אל ומעבר למגבלות. אל תצפו כאן ליכולת דומה לדגמי הסלון של היצרנית, שכן הגובה והמשקל עושים את שלהם ולכן התחושה פחות חדה ונמרצת מהמקובל במותג. הוא מכוייל לתת-היגוי (אובדן אחיזה בגלגלים הקדמיים) בטוח, אך ההגה משדר מעט מאוד מסרים לידי הנהג. דוושת הבלמים לעומת זאת מרגישה טבעית לחלוטין - לא עניין שכיח ברכב חשמלי.

סיכום: עד עכשיו זה נראה מבטיח. ה-iX3 מציג ללא ספק קפיצת מדרגה רעיונית וביצועית, עם גישה שונה וממוקדת מאוד בחשמל על כל היבטיו. כולל שפת עיצוב חדשה ומוצלחת בחוץ ובפנים. אם ב.מ.וו ישכילו לתקן את הליקויים בהנדסת האנוש, ויבצעו כיול מחודש של מערך המתלים הפוגע בנוחות, ניתן יהיה לדבר ללא חשש במונחי "הטוב בקטגוריה".

  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: 108.7 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 469 כ"ס / 65.8 קג"מ
  • הנעה: כפולה
  • אורך: 478.2 ס"מ
  • רוחב: 189.5 ס"מ
  • גובה: 163.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 289.7 ס"מ
  • משקל: 2,360 ק"ג
  • נפח תא מטען אחורי/קדמי: 58/520 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 4.9 שניות
  • מהירות מרבית: 210 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר משוער: 600 אלף שקל

הכתב היה אורח חברת ב.מ.וו

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 30 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צריכים ייעוץ? חזור למעלה