הסיבוב הראשון של ליפמוטור בישראל לא ירשם כהצלחה מסחררת בדברי הימים של שוק הרכב המקומי. עם דגם אחד קטן (T03) וזול ששווק ללא מערכות בטיחות, ויבואן שעשה צעדים ראשונים בעולם הארבע גלגלי, לא הוגן היה לצפות ליותר מזה. אבל עכשיו יוצא המותג לדרך חדשה, תחת החטיבה האירופית שנשלטת על ידי קונצרן סטלנטיס העצום, עם יבואנית ותיקה מאוד ובעיקר עם דגם מתקדם בהרבה. מה שנותר הוא רק תג-מחיר אטרקטיבי.
שכן ה-C10 קיבל תג-מחיר דומה לזה של להיטי החשמל BYD אטו 3 וג'ילי גיאומטרי C, אך עם ממדים גדולים בהרבה ואבזור עשיר. כמו שמר ישראלי הכי אוהב. אבל האם מדובר בעסקה יוצאת דופן גם אחרי נהיגה ארוכה על כבישי ישראל? התשובה לפניכם.
סיכום: ל-C10 יש יתרונות על מתחריו בכמה פרמטרים חשובים, בראשם מרחב הפנים שהוא ללא ספק חסר תחרות ביחס לסביבת המחיר שלו. גם האבזור עשיר, העיצוב נאה, תא הנוסעים איכותי ונוחות הנסיעה טובה.
- מתחרים ישירים: BYD אטו 3, ג'ילי גיאומטרי C, לינק אנד קו 02
- מחיר הגרסה הנבחנת: 185 אלף שקל
- טוב: מרחב פנים, נוחות נסיעה, איכות חומרים, אבזור
- בסדר: ביצועים, טווח נסיעה
- טעון שיפור: קצב טעינה, הנדסת אנוש, מערכת בלימה
- ציון: 7
אבל יש גם רשימת חסרונות לא קצרה. הנדסת האנוש לא משכנעת, הביצועים פושרים, טווח הנסיעה רק סביר והתנהגות הכביש אינה מלוטשת. חשוב מכך, משמעות השימוש בטעינה חד-פאזית בישראל היא שקצב הטעינה בעמדות ביתיות (AC) ארוך עד כדי הגבלת השימוש ברכב. טוב אם אתם נוסעים למרחקים קצרים או לא משתמשים ברכב מדי יום, פחות מוצלח אם מדובר ברכב ראשון ועיקרי במשפחה.
וזה חבל. אחרי ארבעה ימים עם ה-C10 נותרנו עם תחושה שאילו היו הסינים מקפידים יותר, הליפמוטור הזה היה הופך להפתעה גדולה לטובה. אפילו אם מדובר יהיה בעדכון תוכנה (צפוי) ושדרוג מתבקש (מאוד) של מערכת הטעינה, התמונה הייתה שונה לגמרי. הכדור אצל הסינים.
איך נראה: המראה החיצוני חשמלי-גנרי, עם סבכה קדמית אטומה ויחידות תאורה רוחביות מלפנים ומאחור, אבל הממדים המכובדים יוצרים בכל זאת רושם מוצלח, וכך גם פסי הגגון ה"קשוחים". ידיות הדלתות נשלפות, אבל באופן תמוה זה לא קורה באופן חשמלי, מה שהופך את פתיחת הדלתות למסורבלת שלא לצורך.
סביבת הנהג מרשימה עם צמד מסכים גדולים וללא מתגים כלל - עוד נראה איך זה מסתדר. אהבנו את הגוון החום של הדיפונים דמויי העור, עם איכות חומרים מצוינת ועדיפה על המתחרות הישירות. היצע תאי האחסון נדיב, אך תא הכפפות קטן יחסית.
מסך המגע המרכזי ("14.6) תומך בעברית ופועל באופן חלק ומהיר, כאשר לצדו יש לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) יעיל. אהבנו גם את האפשרות הייחודית להגדרת "תסריטי הפעלה" נוחים, למשל הפעלת קירור ופתיחת חלונות בכניסה לרכב כאשר הטמפרטורה בו עולה על הרף שהוגדר, או טיפשיים יותר כמו למשל קיפול מראות בנסיעה מעל 130 קמ"ש כאשר החלון האחורי-שמאלי פתוח.
אבל ריכוז כל מערכות הרכב בתוך המסך הוא עניין מסורבל ומטריד כצפוי (לא רק כאן, בכל מכונית), שגם יוצר סיכון בנהיגה עקב הצורך להסיט מבט מהכביש. כתבנו את זה לא מעט בעבר, ונמשיך להעיר על זה: אין כל היגיון בכיוון פתחי מיזוג או מראות הצד דרך המסך.
גם הצגת אחוז הטעינה הרגעי או שינוי מצב הנהיגה, אפשריים דרך תפריטי המסך בלבד. ובאותו זמן שבחירת רגנרציה מירבית או ניתוק חלק ממערכות הבטיחות ברי ביצוע במצב "P" בלבד, הגדרת התסריטים המופרכת שתיארנו יכולה להתבצע בזמן נהיגה מהירה. אין ספק שנדרש כאן תכנון קפדני יותר. לא פחות בעייתית עבור הנהג המקומי היא חסרונה של קישוריות למכשירי אנדרואיד ואפל. היבואנית מבטיחה שבעתיד תהיה כזו.
מצד שני, ובניגוד לדגמים מוערכים ויקרים יותר (היי יונדאי איוניק 5), לליפמוטור יש כמו למרבית החשמליות אפליקציה ייעודית. זו מאפשרת בין היתר בדיקה של מצב הטעינה, פתיחה של הרכב מרחוק והפעלת מיזוג מראש. בנוסף ישנה גם תמיכה ב-V2L לטובת הפעלת מכשירי חשמל חיצוניים.
מושב הנהג גדול ונוח עם ראות טובה לכל הכיוונים. המושב האחורי הוא מליגה אחרת: עם בסיס גלגלים של 282.5 ס"מ ורוחב של 190 ס"מ - נתונים טובים מסקודה קודיאק למשל - ה-C10 מציע מרווח יוצא מהכלל לנוסעים מאחור. בנוסף יהנו היושבים שם גם מרצפה שטוחה, שקעי טעינה ופתחי מיזוג ייעודיים.
דף הנתונים מדווח על נפח תא מטען של 435 ליטר, אך בפועל הוא מרגיש גדול יותר. עם זאת, גלגל חלופי אין כאן וברכב המבחן לא היה גם מדף לכיסוי המטען. גם כאן, בעתיד הוא צפוי להגיע.
מפרט האבזור בגרסה הבכירה שנבחנה כולל כוונון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, גלגל הגה מחומם, חלון שמש גדול, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "20.
מפרט הבטיחות כולל בין היתר בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת ומצלמה לניטור הנהג. הרשימה מכובדת, אך קצב ההתרעות והצפצופים שהמערכות מייצרות מטריד גם בנסיעה שגרתית, ללא כל צורך.
כן, אפשר לנתק את המערכות (רק במצב "P"), אך חלקן חוזרות לפעולה בתוך זמן קצר ללא התערבות הנהג, עם התרעה נוספת על "הפעלת חירום". מתיש ומיותר.
איך נוסע: בשונה ממרבית מתחרותיה, ל-C10 יש מנוע אחורי המחובר לגלגלים הסמוכים אליו. עם הספק של 215 כ"ס הוא מבטיח 7.5 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, אך בפועל התחושה איטית יותר, עם קושי בשמירה על הקצב בעליות ארוכות. לא מפתיע, שכן ההספק דומה למתחרים, אך המשקל העצמי כבד מהם ב-200-350 ק"ג.
בלימה רגנרטיבית מתאפשרת בשלוש רמות עוצמה, אך הבחירה בהן (מהמסך כמובן) מתאפשרת רק בהתאם למצב הנהיגה, כך שכדי לבחור ברגנרציה גבוהה יש להעביר למצב "חסכון", או להגדיר אישית את כל מאפייני הרכב - שוב, מסורבל ומיותר. יש גם מצב לנהיגה ב"דוושה אחת", אך הבחירה בו מתאפשרת, ניחשתם נכון, רק ב"P".
סוללת 70 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה תיאורטי של 424 ק"מ. אנחנו מדדנו צריכת חשמל של 18.9 קוט"ש ל-100 ק"מ של נסיעה רגועה וטווח מעשי של 335 ק"מ. מאכזב? כן. אבל לא כמו קצב הטעינה.
בניגוד למרבית מתחריו, ל-C10 מערכת טעינה חד-פאזית, שבאופן רשמי מאפשרת למלא את הסוללות בתוך 12.5 שעות בעמדת AC מהסוג המצוי בבתים. בפועל המצב גרוע בהרבה. שכן נדיר (מאוד) שעמדות טעינה ביתיות מספקות מתח עבודה של 32 אמפר הנדרש כדי לעמוד בהערכות ליפמוטור.
במקרה הטוב מדובר במחצית מכך, וכתוצאה זמן הטעינה בפועל יהיה כפול ויעמוד על כ-25 שעות לטעינה ביתית, כתלות באספקת החשמל שתוכל העמדה לקבל. מגבלה של ממש למי שמשתמש ברכב באופן יומיומי ומעדיף להימנע מעמדות מהירות ומאוד יקרות לשימוש.
בטעינה בעמדות AC ציבוריות המצב נסבל יותר, שכן הן לרוב מספקות 32 אמפר ויאפשרו להגיע לאותן 12.5 שעות מובטחות. גם בטעינת DC מהירה ה-C10 קרוב יותר למתחרים - עם קצב טעינה של 90 קילוואט שמאפשר מילוי מ-10% ל-80% בתוך 35 דקות. לא רע.
כיול מתלים רך מעניק נוחות נסיעה טובה מאוד על מרבית סוגי הכבישים, אך במהירויות נמוכות נשמעת אוושת מנוע (מלאכותית) מוגזמת המטרידה למדי בפקקים. במהירויות גבוהות יותר חודרים רעשי צמיגים, עקב בחירה משונה בצמיגים רחבים (245 מ"מ) בעלי אופי ספורטיבי (דנלופ e.sport MAXX).
אותו כיול רך יוצר שקיעת מרכב ניכרת תחת עומס, עם מעט מאוד תחושות מההגה המלאכותי ועוד פחות מכך מהבלמים שהתגלו כספוגיים וחסרי כל תחושה. יכולת התמרון בנסיעה עירונית טובה.
- מנוע: חשמלי
- קיבולת מצבר: 69.9 קוט"ש
- הספק / מומנט: 215 כ"ס / 32.6 קג"מ
- הנעה: אחורית
- אורך: 473.9 ס"מ
- רוחב: 190 ס"מ
- גובה: 168 ס"מ
- בסיס גלגלים: 282.5 ס"מ
- משקל: 1,980 ק"ג
- נפח תא מטען: 435 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 7.5 שניות
- מהירות מרבית: 170 קמ"ש
- כריות אוויר: 7
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): 5 כוכבים
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 185 אלף שקל (170 אלף שקל)