ג'נסיס, חטיבת היוקרה של יונדאי, עוד לא סוגרת עשור להיווסדה, ינוקא של ממש בהשוואה לטריו היוקרה הגרמני: אודי, ב.מ.וו ומרצדס. ולמרות זאת היא הצליחה בתוך זמן קצר להעמיד היצע דגמים מגוון ומודרני של מכוניות נוסעים ורכבי פנאי, על בנזין, דיזל וגם חשמל. משהו שחטיבות יוקרה יפניות כמו לקסוס, אקורה ואינפינטי לא ממש הצליחו גם לאחר 35 שנות ניסיון.
כעת היא מנחיתה כאן את ה-GV80 קופה, דגם שאמור להתחרות ישירות באודי Q8, ב.מ.וו X6 ומרצדס GLE קופה.
סיכום: ה-GV80 קופה הוא דגם חדש ראשון של ג'נסיס מזה כשנתיים. עם עיצוב מרשים, תא נוסעים איכותי ומאובזר מהמקובל, איכות נסיעה טובה ובעיקר מערכת הנעת בנזין משובחת, מהטובות (והבזבזניות) ביותר בהן נתקלנו בשנים האחרונות.
- מתחרים ישירים: אודי Q8, ב.מ.וו X6, מרצדס GLE קופה
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 719 אלף שקל (669 אלף שקל)
- טוב: ביצועים, תא נוסעים, אבזור
- בסדר: יכולת דינמית, נוחות נסיעה, מרחב מחיה
- טעון שיפור: צריכת דלק, הצטעצעות יתר
- ציון: 8
עם זאת, הוא יקר בכ-100 אלף שקל מה-GV80 הרגיל שמציע יכולת דומה לצד שימושיות משופרת ומקום לשבעה נוסעים. וזה מבחינתנו יותר מדי כסף עבור ישבן מעוצב. מצד שני, זו הגישה הגורפת בקטגוריה וג'נסיס מעדיפה ליישר כאן קו עם הגרמנים. אבל לא בדיוק.
כי יחד עם יכולת שאינה נופלת מהם, הוא זול מאודי וב.מ.וו המתחרים בכ-60 אלף שקל, כשעבור המרצדס המתחרה תתבקשו לשלם לא פחות מתוספת לא ממש מובנת של 180 אלף שקל. כך שאם אתם לא חייבים את הלוגו על המפתח - ורבים מרוכשי הקטגוריה בהחלט חייבים אותו - ההצעה של הקוריאנים בהחלט אטרקטיבית.
איך נראה: העיצוב החיצוני דומה מדי ל-GV80 הרגיל, בעיקר בחרטום. השוני מתבטא כמובן בחלק האחורי, המשתפל בחדות לאחור עם רביעיית מפלטים וויתור פסי גגון. הוא אמנם נראה כך אתלטי יותר, אבל מלוק דונקרוולקה שערק מבנטלי לתפקיד המעצב הראשי של ג'נסיס, היינו מצפים ליותר השקעה.
סביבת הנהג מודרנית עם מסך קומבינציה ענק ("27), יחד עם מתגים פיזיים לתפריטים השונים ולבקרת האקלים. התפעול כך קל ונוח וניתן לשלוט גם באמצעות חוגת שליטה, אך היא ממוקמת בסמוך לבורר הילוכים הדומה לה, וכך ניתן להתבלבל מדי פעם.
איכות החומרים משובחת, גבוהה לא פחות - ואף יותר - מהמקובל כיום בתוצרת גרמניה, עם דיפוני עור בכל פינה לרבות התקרה. מצד שני, גימורי הקרבון המצועצעים מותירים טעם רע ועדיף היה לוותר עליהם.
מושב הנהג מצוין, נוח ותומך (עם כיוון לירכיים ולמותניים) ולא מעייף גם לאורך זמן. שדה הראיה טוב לפנים ולצדדים, אבל המראות "האמריקאיות" קטנות מדי וסובלות משטחים מתים.
בסיס הגלגלים זהה ל-GV80 הרגיל (295.5 ס"מ) ולכן מרחב המחיה לרגלי היושבים מאחור טוב מאוד, עם אפשרות לכיוון מרחק המושב וזווית המסעד. יש גם וילונות הצללה לחלונות הצד, אבל הגג המשתפל מגביל את מרווח הראש. גם תא המטען קטן ב-91 ליטר (644 ליטר) מהגרסה הרגילה.
רשימת האבזור עשירה וכוללת ברכב המבחן בין היתר ריפודי עור, חימום ואוורור למושבים הקדמיים והאחוריים, מצלמות היקפיות עם הקרנה של השטח המת על לוח המחוונים בהפעלת איתות, תצוגת נתונים עילית, דלת תא מטען חשמלית, סגירת דלתות רכה ואפשרות להסיע את הרכב לכניסה או יציאה מחניה צפופה.
מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת עירנות נהג באמצעות מצלמה סורקת פנים והתרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) גם על פתיחת דלת.
איך נוסע: בשונה ממתחריו המצוידים במנועי דיזל, ה-GV80 קופה משווק רק עם מנוע בנזין: V6 כפול מגדשים בנפח 3.5 ליטר עם מערכת היברידית קלה (48V) המשלבת הפעלה חשמלית למגדש, במטרה לצמצם השהיית טורבו. ההספק עומד על 409 כ"ס, בחיבור לתיבת 8 הילוכים אוטומטית וההנעה כפולה-קבועה.
הביצועים טובים למדי, עם 5.9 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, 0.2 שניות פחות מ-X6 ו-Q8, אבל הנתונים המרשימים האלה פחות חשובים. יותר חשוב הוא שמדובר לטעמנו באחד ממנועי הבנזין הטובים ביותר מהם התרשמנו בשנים האחרונות, עם כוח זמין בכל מצב ובעיקר אספקה חלקה ולינארית בהרבה מהמקובל במנועים מוגדשים.
גם החיבור שלו לתיבת ההילוכים מושלם, עם תגובות מהירות ומיידיות בכל מצב. הביקורת העיקרית היא על הצימאון לבנזין, עם 7.3 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
בשונה מהמתחרים הגרמניים המצוידים בקפיצי אוויר אדפטיביים, ג'נסיס מתבססת - - תוך מטרה לשמור על תג-מחיר נמוך יותר - על קפיצי סליל מפלדה, בעוד בולמי הזעזועים אדפטיביים עם קשיחות משתנה בהתאם למצב הנהיגה הנבחר ולמצלמה סורקת דרך מלפנים.
יכולת השיכוך טובה למדי, אך חישוקי ענק מוגזמים ("22) עם חתך צמיגים נמוך (מדי) פוגמים ביכולת העירונית. לצד זאת, ריסון המרכב על כביש מהיר ולא סלול היטב גם אינו טוב דיו, אלא בבחירה במצב הנוקשה יותר באמצעות התאמה אישית.
בידוד הרעשים טוב, בין היתר הודות למערכת המסייעת לצמצם אותם באמצעות יצירת הד חוזר מהרמקולים, אבל מעט רעשי רוח חודרים בכל זאת במהירויות שיוט גבוהה, בעיקר מהשמשות האחוריות שאינן כפולות כמו הקדמיות.
מאפייני הניהוג של הקופה דומים ל-GV80 הרגיל, עם יתרון קל בהורדת הכוח לאספלט ביציאה מפניות הודות לדיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור. בסך כל, היכולת הדינמית טובה למדי, עם התנהגות בטוחה וצפויה במגבלות, אבל לא הרבה מעבר לכך.
- מנוע: V6, טווין-טורבו-בנזין, 3.5 ליטר
- הספק: 409 כ"ס ב-5,800 סל"ד
- מומנט: 56 קג"מ ב-1,300 סל"ד
- תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
- אורך: 496.5 ס"מ
- רוחב: 197.5 ס"מ
- גובה: 171 ס"מ
- בסיס גלגלים: 295.5 ס"מ
- משקל עצמי: 2,340 ק"ג
- נפח תא מטען: 644 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.9 שניות, 240 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 8.4 ק"מ לליטר, 357 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 10
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 719 אלף שקל (669 אלף שקל)