- במה נהגנו: פיג'ו E-5008
- מתחרים: BYD טאנג
- מתי אצלנו: תחילת 2025
- מחיר משוער: 270 אלף שקל
- בעד: מראה, מרווח, טווח נסיעה, התנהגות כביש
- נגד: נוחות עירונית, ביצועים
בגדול: הדור הראשון של פיג'ו 5008, שיצא לאוויר העולם כבר ב-2009, היה נסיון ראשון של היצרנית בקטגוריית המיניוואנים הקומפקטיים, קטגוריה שהלכה ודעכה עם השנים - בדומה לקטגוריות נוספות, כמו משפחתיות גדולות למשל - עם הנהירה ההמונית לעולם הפנאי. בהתאם לביקוש, הדור השני של ה-5008 כבר היה רכב פנאי לכל דבר ועניין, על פלטפורמה דומה לפיג'ו 3008 המצליח. וכך גם כעת - בדור שלישי בשושלת לראשונה על חשמל.
אלא שבניגוד לאחיו הקטן ממנו, הוא מוצא עצמו בבדידות מזהרת, כמעט נטולת מתחרים. BYD טאנג וקיה EV9 מציעים אף הם תא נוסעים רב-מושבי, אבל הם גדולים ויקרים משמעותית. מתחרים פופולריים בעולם השבעה-מושבים כמו סקודה קודיאק מיצובישי אאוטלנדר וניסאן אקסטרייל, עדיין לא מציעים אופציה חשמלית.
עיצוב ותא נוסעים: המראה מזכיר את הדור היוצא והנאה מאוד לטעמנו, עם עדכונים מתבקשים הכוללים בין היתר סבכה קדמית גדולה, חישוקי "20 ייחודיים ויחידות תאורה מעודכנות. ברמת גימור GT כמו רכבי ההשקה, יש גימור שחור-מבריק לחצאיות ובתי הגלגלים, צביעה דו-גונית ותאורת מטריקס-לד. מקדם הגרר עומד על 0.28, טוב בעולם הפנאי, לא מרשים בעולמות החשמל.
סביבת הנהג מציגה שינוי משמעותי לעומת הדור היוצא, עם מסך ענק ממדים ("21) ו'צף' שחלקו הימני מופעל במגע ומשמש כמסך מולטימדיה, בעוד השמאלי מתפקד כלוח מחוונים עם תצוגה מתחלפת. גרסאות בסיסיות (וזולות) יותר יקבלו שני מסכי "10 במקום המסך הענק.
בקונסולה המרכזית יש מסך מגע נוסף ('i-Toggles') ברזולוציה גבוהה ותגובות איטיות לעיתים, שמציע התאמת קיצורי דרך לתפריטים שונים, בנוסף לפעולות שכיחות כמו חיוג לאיש קשר ספציפי או ניווט ליעד קבוע. מדובר בסידור נוח יותר לשימוש ממערכת ההפעלה הקודמת של היצרנית, אבל עדיין נעדיף מתגים פיזיים שלא דורשים הסטת מבט.
כבעבר יש קונסולה גבוהה בין המושבים הקדמיים עם תאי אחסון גדולים, וגלגל הגה קטן הממוקם נמוך מהמקובל. איכות החומרים טובה אך לא אחידה, כאשר כיסוי בד דק (ונאה) מחפה על פלסטיקה נוקשה בתא הנוסעים. תנוחת הישיבה גבוהה והמושבים (האופציונליים) ברכבי המבחן היו נוחים במיוחד, עם תמיכת צד מצוינת (ומתכווננת חשמלית), חימום, אוורור ועיסוי.
כמקובל, הממדים גדולים מאלו של 5008 היוצא. האורך הכולל עומד על 479 ס"מ (15+), הרוחב על 189 ס"מ (5+), הגובה על 169 ס"מ (4+) ובסיס הגלגלים נמתח לאורך 290 ס"מ (6+). ובכך הוא ארוך במספר ס"מ משבעה מושבים-בנזין כמו סקודה קודיאק, מיצובישי אאוטלנדר וצ'רי טיגו 8 למשל, עם בסיס גלגלים ארוך משמעותית מכל השלושה. BYD טאנג החשמלי לעומת זאת ארוך ממנו במעט, אף הוא עם בסיס גלגלים קצר יותר.
מרווח הישיבה בשורה השניה מצוין בכל המדדים, אך בניגוד לדור הקודם שהציע שלושה מושבים נפרדים עם כוונון עצמאי, כאן המושב מתכוונן בחלוקה של שליש-שני שליש. לדברי פיג'ו, מרבית הלקוחות לא משתמשים באופן קבוע במושב האמצעי מאחור, כך שהסידור החדש מאפשר ליצור שני מושבים מרווחים יותר בקצוות, על חשבון צמצום מסוים של המושב האמצעי. נזכיר לטובה גם את הרצפה השטוחה מאחור, את וילונות הצד והשליטה הנפרדת במיזוג לשורה השניה.
הכניסה לשורה השלישית נוחה מבעבר הודות למנגנון קיפול חדש שמסיט ומרים בקלות את מושבי השורה השניה. המושבים שם מרווחים מבעבר, והסטת מושבי השורה השניה (על מסילה באורך 15 ס"מ) מאפשרת יצירת מרחב מחייה טוב יותר בעיקר לרגליים, אך השורה השלישית עדיין מתאימה בעיקר לילדים.
תא המטען גדול מבעבר, עם נפח של 259 ליטרים (49+) מאחורי השורה השלישית, או 748 ליטרים (46+) אחרי קיפול שלה. ועדיין, כאשר כל המושבים בשימוש, לא ניתן להכניס יותר ממזוודת טרולי קטנה וכמה שקיות לצידה.
מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב, התרעת שטחים מתים כולל מניעת מעבר לנתיב לא פנוי ומעבר נתיב עצמאי.
מנוע וביצועים: מערך יחידות ההנעה נלקח ממדף הרכיבים של פיג'ו, ובדומה ל-3008 הקטן יותר, גם כאן ניתן לבחור בין מנוע בנזין (1.2 ליטר, 136 כ"ס) שיגיע ארצה, או היברידי-נטען (1.6 ליטר, 195 כ"ס) שלא יגיע, לצד שלוש גרסאות חשמליות. עם מנוע בודד מלפנים (210 כ"ס), עם סוללה גדולה יותר (פירוט בהמשך) בגרסת טווח מוגדל חזקה יותר (230 כ"ס), או עם צמד מנועים, הנעה כפולה ו-320 כ"ס.
הביצועים פחות מרשימים מכפי שהורגלנו לפגוש בחשמליות מודרניות. הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש אורך 9.7 שניות בגרסת הבסיס בה נהגנו, נתון לא מרשים גם עבור מנוע בנזין צנוע. בכל זאת, מדובר בכוח מספק לכל צורך שגרתי, כולל עקיפות על כבישים מהירים, אך ללא סנסציית התאוצה בעידן החשמל.
בלימה רגנרטיבית מתאפשרת בשלוש רמות עוצמה עם שליטה ממנופים מאחורי ההגה, כאשר המצב העוצמתי ביותר מאפשר האטה משמעותית, אך לא מביא את הרכב לעצירה סופית.
סוללת 73 קוט"ש זמינה בגרסת הבסיס או בגרסה החזקה, עם טווח זהה של כ-500 ק"מ, בעוד גרסת הטווח המוגדל מציעה סוללת 96 קוט"ש עם טווח מוצהר של 660 ק"מ. טעינה מהירה בקצב של 160 קילוואט מאפשרת לטעון סוללות מ-10% ל-80% בתוך 36 דקות. את מדידת הטווח וזמן הטעינה בפועל נשאיר למבחן מקומי.
נוחות והתנהגות: ה-E-5008 מבוסס על פלטפורמת ה-STLA Medium של סטלנטיס, עם מתלי מקפרסון מלפנים ומתלה רב-חיבורי מאחור, בשונה מהבנזין המצוידת בקורת מתח פשוטה. ועדיין, המשקל הכבד (2.2 טון) והצמיגים נמוכי החתך וגדולי קוטר(235/50R20) במכוניות המבחן הקשו על ספיגת שיבושים במהירויות נמוכות.
על כבישים מהירים רמת הנוחות משתפרת משמעותית, בעוד בידוד הרעשים טוב אך לא מצטיין - עם חדירה של רעשי רוח וכביש במהירות תלת ספרתית.
התנהגות הכביש מוצלחת למרות רכינה מורגשת בעיקולים, ובזכות שלדה טובה והיגוי מדויק ומהיר, כמקובל במותג הצרפתי. הבלמים ספוגיים אך יעילים ואחיזת הכביש גבוהה. כושר התמרון טוב בהתחשב בממדים, עם קוטר סיבוב של 11.2 מטר.
סיכום: פיג'ו E-5008 החדש מצליח בדיוק היכן שצריך - אלטרנטיבה חשמלית למשפחות אירופאיות. והוא עושה את זה עם התקדמות מדודה אך מתבקשת בתא הנוסעים, ועם סוללות גדולות שמעניקות לו טווח נסיעה נדיב. כזה שיאפשר לרוכשים להתגבר על החרדות המוקדמות ולהעביר את המשפחה לתחבורה חשמלית מוזלת מבלי לשלם על כך מחיר בשימושיות היומיומית.
אבל לצערנו, הוא לא מבצע את קפיצת המדרגה של קודמו, לא מציג טכנולוגיות חדשניות או עיצוב מסעיר וסובל מנתוני האצה נרפים. כן, הוא יהנה מבדידות נוחה בשוק, כדגם שבעה מושבים חשמלי במחיר סביר (יחסית), אבל כשיגיעו המתחרים די בקרוב, ויהיו כמה וכמה מהם, משימתו תהיה קשה בהרבה.
- מנוע: חשמלי
- מצבר: 73 קוט"ש
- הספק / מומנט: 210 כ"ס / 35.2 קג"מ
- הנעה: קדמית
- אורך: 479 ס"מ
- רוחב: 189 ס"מ
- גובה: 169 ס"מ
- בסיס גלגלים: 290 ס"מ
- משקל: 2,218 ק"ג
- נפח תא מטען / בקיפול השורה השלישית: 259 ליטר / 748 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 9.7 שניות
- מהירות מרבית: 170 קמ"ש
- כריות אוויר: 8
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר משוער: החל מ-270 אלף שקל
הכותב היה אורח חברת פיג'ו