דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

וולוו EX30 (מבחן ראשון) - סינית במבטא שוודי

Getting your Trinity Audio player ready...

בעשור וחצי שחלף מאז נרכשה וולוו על ידי ג'ילי הסינית היא זוכה להצלחה פנטסטית, וכבר מזמן חילצה עצמה מהבוץ ומהפסדי הענק שנגרמו בתקופת בעלת הבית הקודמת - פורד. הסינים היו מאוד אקטיביים בניהול החברה השוודית עם עדכון מהיר יחסית של היצע הדגמים ומעבר זריז להנעה חשמלית, מהלך שיושלם עד סוף העשור הנוכחי.

ה-EX30 הוא אחד המשמעותיים בדרך לשם, אם לא המשמעותי מכולם. דגם ראשון של היצרנית על בסיס ייעודי לחשמל שהוא חולק עם סמארט 1 וזיקר X - עוד שני מותגים בבעלות ג'ילי.

במידה רבה מכיוון שהוא החשמלי הזול ביותר של וולוו, כשבאירופה תג המחיר שלו נמוך מדגמי חשמליות עממיים כמו פיג'ו e2008 ואפילו מרב-המכר המקומי BYD אטו 3. בהתאם הוא הפך מיד לאחד מעשרת הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר באירופה והאחראי העיקרי לגידול במכירות של וולוו בעולם מתחילת השנה.

סיכום: וולוו ניצבה בפני אתגר משמעותי, כאשר החליטה לייצר דגם חשמלי שיפנה אל ליבת שוק הרכב. במובנים מסוימים היא רשמה הצלחה, שכן ה-EX30 מציג יכולת גבוהה במגוון תחומים, כמו נוחות הנסיעה, ביצועים, התנהגות כביש ומערכות בטיחות.

  • מתחרים ישירים: זיקר X, סמארט 1
  • מחיר: 230 אלף שקל
  • טוב: ביצועים, נוחות נסיעה, מערכות בטיחות
  • בסדר: בידוד רעשים, אבזור, תא מטען, איכות חומרים
  • טעון שיפור: הנדסת אנוש, מושב אחורי
  • ציון: 7

אבל הוא סובל במקביל ממה שנראה (ומרגיש) כמו מהלך חסכנות מוגזם, בחומרים ובאבזור. וגם החלטה על ממשק משתמש עצמאי ומסורבל, מושב אחורי צפוף וטווח נסיעה אמיתי קצר משמעותית מהמוצהר.

ומעל הכול, מחיר מקומי - למרות הוזלה לאחרונה - גבוה בהשוואה למתחרים בשוק וביחס לאירופה. עד כמה? רכב המבחן חוצה את 200 אלף השקלים וגבוה אפילו מזה של האחים לפלטפורמה בעלי מערכת הנעה זהה - ב-20 אלף שקל יותר מהסמארט 1 ו-25 אלף שקל יותר מהזיקר X. ברור שוולוו המקומית יישמה כאן 'פרמיית מוניטין' על פני המתחרים הדומים, אבל התעלמה מכך שהעידן הזה נעלם.

ולכן, למרות פוטנציאל הצלחה ענק עם תג מחיר ידידותי יותר, ה-30 צפוי להפוך לעוד דגם חשמלי בשוק מוצף מתחרים. ללא ספק עם הצלחה מסחרית בסטנדרטים של היבואנית, אבל מבלי להפוך ללהיט מכירות אמיתי כפי שעשוי היה להיות.

איך נראה: המראה כולל את המוטיבים המוכרים של וולוו, לרבות פנסי "הפטיש של ת'ור" מלפנים ויחידות תאורה אנכיות מאחור, לצד סבכה קדמית אטומה כמקובל בחשמליות מודרניות. התוצאה הסופית ייחודית, אבל חסר לנו קצת איפור קרבי כמקובל בקטגוריה.

סביבת הנהג מינימליסטית על גבול הספרטנית, עם מסך מגע מרכזי ("12.3) האחראי על הפעלת כל המערכות תוך ויתור כמעט מוחלט על מתגים. זה מרשים עיצובית אבל דוגמה מצוינת לאחת הרעות החולות שפוקדות את תעשיית הרכב, המקריבה את נוחות התפעול על מזבח העיצוב והמסכים הגדולים.

זה לא רק התפריטים הרבים המחייבים מעבר ביניהם כדי להחליף תחנה ברדיו או לשנות את טמפרטורת המיזוג; גם פעולות סופר-בסיסיות כמו הפעלת מאותתי אזהרה, אורות הדרך, כיוון מראות ואפילו פתיחת תא הכפפות מתבצעות בעזרת המסך. זה מעייף ובעיקר מיותר.

בנוסף, ללא לוח מחוונים או תצוגת נתונים עילית על השמשה, הנהג נדרש להסיט את המבט באופן קבוע אל המסך, שחלקו העליון מוקדש לתצוגת המהירות, בדומה לטסלה. במפתיע, אין צימוד לאנדרואיד אוטו, כשמערכת ההפעלה של גוגל עם מפות מקוונות מחפה על כך במעט.

כמקובל בתעשייה, גם ה-EX30 עושה שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים (30% מחומרי הפנים), וכמו במקרים רבים אחרים זה מגיע על חשבון האיכות. וכאן היא נמוכה ביותר מדי מקומות עם פלסטיק קשיח, מחוספס וזול.

החיסכון גם מורגש בצמצום מתגי פתיחת החלונות, עם צמד מתגים המוצבים בקונסולה המרכזית ולא בדלתות כמקובל, שלצידם כפתור מגע שלישי לשליטה בחלונות הקדמיים לאחוריים. גם מתגי הפיקוד בהגה אינם פועלים היטב, והמפתח החכם ונטול המתגים לא תמיד פועל.

תנוחת הנהיגה טובה, גבוהה ושולטת, אבל המושב קצר למדי וחסר תמיכה בירכיים, לצד כיוון חשמלי מסורבל. לחיוב נציין תאי אחסון רבים עם פתרונות מקוריים כמו מחזיקי כוסות נשלפים מתחת למשענת היד או תא גדול ונסגר במרכז.

בסיס הגלגלים קצר ב-10 ס"מ מהאחים לבית זיקר וסמארט (265 ס"מ), ולכן המושב האחורי צפוף למדי, עם מפתח דלת קטן שיקשה על הכניסה והיציאה. ליושבים שם אין ידיות אחיזה בתקרה או פתחי מיזוג נפרדים - מה שעלול להיות חיסרון גדול בקיץ מקומי.

גם נפח תא המטען צנוע (318 ליטר) אך המפתח רחב ויש מדף המאפשר חלוקת-גובה. מלפנים ישנו חלל אחסון נוסף, אך הנפח שלו (7 ליטר) מספיק בקושי לכבל טעינה.

רשימת האבזור בגרסה הבכירה שנבחנה כוללת בין היתר מושבים קדמיים עם חימום וכוונון חשמלי, מצלמות היקפיות, משטח טעינה אלחוטי, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש נטול וילון ולכן לא אוטם לחלוטין חדירת אור וחום.

במערכות הבטיחות: בלימה אוטונומית (לתנועה חוצה ובנסיעה לאחור), בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב עם סיוע להתחמקות במצבי חירום ומעבר נתיב אוטומטי, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) ועל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.

איך נוסע: ה-EX30 מוצע עם אפשרות בחירה בין כמה מערכות הנעה וסוללה, בגרסת הבסיס עם מנוע אחורי (272 כ"ס), סוללת 51 קוט"ש וטווח נסיעה צנוע של 344 ק"מ בלבד או בגרסה בכירה עם צמד מנועים המאפשרים הנעה כפולה (428 כ"ס) וסוללת 69 קוט"ש עם כ-450 ק"מ בין טעינות.

רכב המבחן היה בגרסת ביניים, עם הנעה אחורית וסוללה גדולה. הביצועים טובים עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-5.3 שניות, בין היתר הודות להורדת כוח יעילה משמעותית מדגמים חשמליים בעלי הנעה קדמית, וגם תאוצות ביניים טובות למדי. במפתיע, אין אפשרות לבחירת מצבי נהיגה.

עוד הפתיעה אותנו מערכת בלימה רגנרטיבית עם בחירה (מסורבלת, דרך המסך) בין שתי רמות עוצמה. העוצמתית מבין השתיים מאפשרת נהיגה בדוושה אחת, אך באופן תמוה היא כוללת בתוכה גם את פונקציית Auto Hold.

סוללת 69 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה של 471 ק"מ, אך עם צריכת חשמל של 18.6 קוט"ש ל-100 ק"מ במסלול המבחן הקבוע שלנו וביום אביבי חמים השגנו 350 ק"מ בלבד. טעינה מהירה (153 קילוואט) מאפשרת למלא את הסוללות מ-10% ל-80% ב-28 דקות, נתון שאימתנו בעמדה ייעודית.

כיול מתלים רך יחסית מקנה לו נוחות נסיעה טובה למדי במהירות עירונית ונמוכה, עם ספיגת שיבושים טובה למרות חישוקים גדולים וצמיגים נמוכי חתך מיותרים הפוגעים בטווח הנסיעה. בכבישים גליים ובמהירות גבוהה הוא מתנדנד לעיתים יותר מהרצוי, אך בידוד הרעשים טוב מאוד.

היכולת הדינמית טובה יחסית, עם אחיזה גבוהה ונכונות לשינויי כיוון מהירים, אך להגה אין תחושה מספקת באף אחד משלושת מצבי התגבור (נוחות, רגיל וספורט). עם זאת, כושר התמרון טוב למדי (10.6 מטר קוטר סיבוב). גם הבלמים סובלים מחוסר תחושה, כמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.

  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 69 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 272 כ"ס / 35 קג"מ
  • הנעה: אחורית
  • אורך: 423.3 ס"מ
  • רוחב: 183.7 ס"מ
  • גובה: 154.9 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 265 ס"מ
  • משקל: 1,850 ק"ג
  • נפח תא מטען אחורי / קדמי: 318 / 7 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 5.3 שניות
  • מהירות מרבית: 180 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחנה
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 230 אלף שקל (210 אלף שקל)

פורסם לראשונה ב- 09.04.24

למאמר זה התפרסמו 48 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה