דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טויוטה לנד קרוזר (נהיגה ראשונה) – מלך השטח מת, יחי המלך החדש

Getting your Trinity Audio player ready...
  • במה נהגנו: טויוטה לנד קרוזר 250
  • מתחרים: לנד רובר דיפנדר, פורד ברונקו, ג'יפ רנגלר
  • מתי אצלנו: רבעון רביעי, 2024
  • מחיר: החל מ-450 אלף שקל
טויוטה לנד קרוזר 250
  • בעד: עיצוב, יכולת שטח, תא נוסעים
  • נגד: מנוע, מחיר

בגדול: את טויוטה לנד קרוזר לא צריך להציג. כבר יותר משני עשורים שהוא רכב השטח הנמכר ביותר בישראל, סמל סטטוס לעכברי עיר, כלי עבודה קשוח עבור חקלאים וקבלנים, ובעיקר החבר הטוב ביותר של חובבי נהיגת שטח.

גם בעולם הוא רב מכר, עם לא פחות מ-11.3 מיליון יחידות שיוצרו מאז הוצג לראשונה בשנות ה-50, וניתן למצוא אותו באולמות תצוגה של טויוטה ב-170 מדינות, תפוצה גדולה יותר ממקדונלדס.

לתהילת עולם ומעמד של אייקון שטח הוא זכה בעיקר כי היה הבחירה המועדפת על מי שנאלץ לנהוג במקומות הנידחים ביותר בפלנטה, מחוואים באאוטבק האוסטרלי, עובדי הצלב האדום וארגוני זכויות אדם באפריקה ועד מדריכי טיולים במדבריות המלח של בוליביה.

טויוטה לנד קרוזר 250

אירועי ההשקה של לנד קרוזר חדש נחשבים לנדירים, שכן הם מתקיימים אחת לעשור, או אפילו יותר כמו במקרה של ה-250 החדש, שמחליף את קודמו אחרי 15 שנים ללא שינויים משמעותיים.

בהתאם לגישת 'סוס מנצח לא מחליפים', טויוטה לא הייתה מעוניינת וגם לא צריכה לשנות יותר מדי את רב המכר שלה כדי להמשיך ולמלא את פנקסי ההזמנות. שכן הוא עדיין הציע נקודת איזון אידאלית בין שימושיות משפחתית באמצע השבוע ויכולת עבירות להרפתקאות בסופו.

ובמשך שנים הוא נעדר מתחרים, שכן מיצובישי (פאג'רו), ניסאן (טראנו ופאת'פיינדר), איסוזו (טרופר) ואחרים, כבר מזמן אינם מייצרים רכבי שטח משפחתיים.

בכל זאת, התאמות לתקני בטיחות וזיהום אוויר נדרשים, וגם תחייה מחדש של אייקוני שטח כמו לנד רובר דיפנדר ופורד ברונקו המציבים כעת תחרות משמעותית, חייבו את היפנים להתחדש. משימה לא פשוטה כאשר מדובר בנעליים גדולות כל כך. ובכל זאת.

טויוטה לנד קרוזר 250

עיצוב ותא נוסעים: טויוטה לא רק בידלה את ה-250 מקודמו בשושלת, אלא החזירה אותו למראה קשוח וזוויתי בהשראת סדרות 60 ו-80 המפורסמות מעברו. עם אפשרות בחירה בין יחידות תאורה קדמיות עגולות או רבועות בהתאם לרמת הגימור, יחד עם אפשרות לצביעה דו-גונית ופתחי אוורור נפתחים ונסגרים חשמלית בהתאם לצורך לטובת יעילות אווירודינמית. והתוצאה מרשימה מאוד, גם עבור מי שמחפש רכב שטח רק כתכשיט מסוקס.

סביבת הנהג שודרגה באופן ניכר הודות ללוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע גדול ("12.3 כל אחד), תוך שמירה על מתגים פיזיים (לבקרת האקלים) נוחים לתפעול בקונסולה המרכזית. שטחי חלונות גדולים ושינוי זווית של קורות A ומראות הצד, מקנים שדה ראייה טוב מאוד יחד עם תחושת חיבור-לשטח.

המושב נוח מבעבר (עדיין ללא תמיכה מספקת) וזווית ההגה הבשרני פחות אופקית ועם טווח כיוון גדול. התוצאה היא תנוחת נהיגה טובה משמעותית ופחות מעייפת לאורך זמן. גם איכות החומרים שופרה, אם כי עדיין ניתן למצוא פה ושם פלסטיק נוקשה ומחוספס. בלם חניה חשמלי מפנה מקום ליותר תאי אחסון, ומתגי השליטה במצבי הנהיגה וההנעה נוחים לתפעול.

טויוטה לנד קרוזר 250

בהשוואה ל-150 היוצא הוא ארוך ב-8.5 ס"מ (492.5 ס"מ), רחב ב-9.5 ס"מ (198 ס"מ) ועם בסיס גלגלים ארוך ב-6 ס"מ (285 ס"מ). כתוצאה מכך, מרחב המחיה בשורת המושבים השלישית גדל, אם כי הגישה אליה עדיין לא נוחה במיוחד. בשונה מהמקובל, טויוטה בחרה להציב את מנגנון הקיפול של שליש הספסל דווקא בצידו השמאלי של הרכב, שלרוב פונה לכביש ולא למדרכה. ספסל השורה השנייה מוצב גבוה מבעבר והיושבים בו ייהנו משטחי חלונות גדולים החוצה.

כמו ב-150 היוצא, גם כאן יש צמד ידיות אחיזה סמוך לסף כל אחת מדלתות הצד, מה שמקל את הכניסה לתא הנוסעים. וגם יחידת מיזוג נפרדת ליושבים מאחור עם פתחים לצמד שורות המושבים, ותא מקורר מתחת למשענת היד. תוספת מבורכת הם משטח טעינה אלחוטי ושבעה שקעי USB (שקע בודד ב-150).

דלת תא המטען נפתחת כעת כלפי מעלה (חשמלי ברכב המבחן), סידור נוח משמעותית מהמנגנון על צירים הצידה בדגם היוצא.

מערכות בטיחות מתקדמות יותר, לרבות שמירת נתיב (התראה ותיקון באמצעות הבלמים בעבר), בקרת שיוט אדפטיבית הפועלת עד עצירה מלאה, התרעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי וגם כרית אוויר (אחת מתשע) בין הנוסע לנהג.

טויוטה לנד קרוזר 250

מנועים וביצועים: הלנד קרוזר יוצע עם כמה מערכות הנעה בהתאם לשוק אליו הוא מיועד. יש בנזין מוגדש עם 4 צילינדרים בנפח 2.4 ליטר (281 כ"ס) עבור המזרח התיכון ומזרח אירופה, גרסה היברידית למנוע הזה (330 כ"ס) עבור צפון אמריקה, סין ובעתיד אולי גם אצלנו.

עד אז אנחנו נקבל את אותו טורבו-דיזל מהדגם היוצא, עם 4 צילינדרים בנפח 2.8 ליטר והספק זהה (204 כ"ס), אבל הבטחה לזמינות כוח טובה מבעבר הודות למגדש חדש. בשנה הבאה הוא יקבל גם מערכת היברידית קלה (48V) לצמצום צריכת הסולר ופליטת המזהמים.

הוא מחובר לתיבת 8 הילוכים אוטומטית (6 הילוכים בעבר) עם יחסי העברה מחולקים היטב ותגובות מהירות עם אפשרות שליטה ידנית נוחה באמצעות מנופים מאחורי ההגה. למרות שטויוטה עדיין לא מפרסמת נתונים רשמיים, הביצועים טובים מבעבר עם תחושה בשרנית יותר, אבל עדיין לא יוצאי דופן. גם כושר הגרירה גבוה מבעבר (3.5 טון, 500+ ק"ג). המנוע שקט מעבר, אם כי טרטור הדיזל עדיין קיים.

טויוטה לנד קרוזר 250

נוחות והתנהגות: בדומה ל-300 הגדול, גם כאן יש שלדת סולם חדשה (TNGA-F) שלדברי היצרנית מאפשרת קשיחות מרכב גבוהה ב-30%. מערך המיתלים משלב כבעבר סרן חי מאחור ומתלה נפרד (עצמות עצה כפולות) מלפנים, אך שניהם תוכננו מחדש ונתמכים בולמי זעזועים אדפטיביים. נוחות הנסיעה טובה משמעותית מה-150 היוצא, בעיקר בשמירה על ריסון המרכב בשילוב של מהירות גבוהה ורצף שיבושים.

גם היכולת הדינמית טובה מבעבר, עם פחות רכינות מרכב על ציר הרוחב והאורך, ותחושה 'מהודקת' משמעותית. יכולת הבלימה שופרה הודות לדיסקים גדולים מבעבר (335-340 מ"מ לפנים-אחור) וגם הם מרגישים טוב יותר. ההגה מתוגבר כעת חשמלית (הידראולי ב-150) והוא מדויק יותר ובעל משקל טבעי ופחות רעידות בשטח.

טויוטה לנד קרוזר 250

שטח: שינוי העיצוב לא מביאים לשיפור בזוויות הגישה-נטישה (22-31 מעלות) ומרווח הגחון (21.5 ס"מ) שנותרו דומים, וכעת עם מיקום צינור פליטה נמוך ופגיע מבעבר. גם מערכת הנעה נותרה כפולה-קבועה עם הילוך כוח ונעילת דיפרנציאל אחורי.

השינויים העיקריים הם בורר מצבי נהיגה (MTS) הפועל כעת גם ב-4H ומאפשר התאמה של שלל המערכות (מנוע-גיר, מתלים, בקרת יציבות ומשיכה) לתוואי הדרך הנבחר (בוץ, חול, כורכר, שלג, סלעים), ונוסף מצב אוטומטי המתאים את הרכב לתוואי.

אך השדרוג העיקרי הוא אפשרות לניתוק המוט המייצב הקדמי, רכיב שקיים כיום רק בדגמי שטח קיצוניים של המתחרים מאמריקה – ג'יפ רנגלר רוביקון ופורד ברונקו בדלנס. פעולה שמאפשרת את הארכת מהלך המתלה הקדמי, בעוד המהלך מאחור נותר ארוך כבעבר. בכך מתאפשרת שמירה על קשר רציף של הצמיגים עם הקרקע, והתמודדות גם עם הצלבות קיצוניות ללא צורך בנעילה האחורית. מצד שני, זה גם משפר את נוחות הנסיעה בשביל סלעי ומשובש.

לתיבת ההילוכים החדשה יחס העברה קצר יותר בראשון LOW, ובהתאם יכולת שמירה על קצב איטי במיוחד בעליות ובמורדות. להפתעתנו, בקרת הזחילה האלקטרונית (DAC) לא פעלה היטב, לא בירידה ולא בעלייה.

טויוטה לנד קרוזר 250

סיכום: עם הלנד קרוזר החדש הצליחה טויוטה לשמר את הנוסחה שהפכה את קודמיו בשושלת למוערכים כל כך, שילוב נכון בין שימושיות משפחתית, איכויות נסיעה טובות (יחסית) בכביש ובעיקר יכולת עבירות גבוהה בשטח. כעת עם שדרוג משמעותי בסביבת הנהג שנראית מודרנית כראוי וכל זאת בעטיפה מרהיבה שמעוררת המון רגש.

אי אפשר להשתחרר מהתחושה שטויוטה הצליחה כאן מעל ומעבר להתאים רכב כביש-שטח לדרישות תקינה מערביות מבלי לאבד כהוא זה מיכולתו בשטח, וכנראה לשפר את זו של הכביש. טויוטה העלתה את הרף מכל בחינה כמעט, ועל כך מגיעות לה המון מחמאות.

  • מנוע: טורבו-דיזל, 4 צילינדרים, 2.8 ליטר
  • הספק: 204 כ"ס ב-3,400 סל"ד
  • מומנט: 51 קג"מ ב-1,600 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה, הילוך כוח
  • אורך: 492.5 ס"מ
  • רוחב: 198 ס"מ
  • גובה: 187 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 285 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,330 ק"ג
  • תא מטען: אין נתון
  • מרווח גחון: 21.5 ס"מ
  • זוויות גישה/נטישה: 23/31 מעלות
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: אין נתון, 170 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: אין נתון
  • כריות אוויר: 9
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר משוער: 450 אלף שקל

הכתב היה אורח חברת טויוטה

למאמר זה התפרסמו 58 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה