- במה נהגנו: אלפא רומיאו ג'וניור וולוצ'ה
- מתחרים: מיני אייסמן JCW, אלפין A290
- מתי אצלנו: פברואר 2025
- מחיר משוער: החל מ-260 אלף שקל
- בעד: יכולת דינמית, ביצועים, עיצוב
- נגד: תא נוסעים, טווח נסיעה
בגדול: כבר זמן רב שאלפא רומיאו, בעבר מהמלהיבות שביצרניות עם דגמים ספורטיביים מעוררי חשק, לא הציגה מכונית או גרסה שמעוררת רגשות ואמוציות. בעיקר כשזוכרים כי בעשור הקודם הציגה גרסאות ביצועים עם סמל תלתן ירוק המפורסם במחיר נגיש יחסית למיטו הקטנה ולג'ולייטה המשפחתית, וכמובן הג'וליה הספורטיבית והיקרה.
כעת מבטיחה אלפא לחזור למקורות, הצהרה ששמענו אינספור פעמים מהאיטלקים בעשרות השנים האחרונות, כזו שהתגלתה בדרך כלל כנטולת סיכוי. בוודאי כשמדובר בגרסת ביצועים חשמלית לג'וניור, דגם שמבוסס על בסיס צרפתי בייצור פולני. גם הבחירה של אלפא להצמיד לו את השם וולוצ'ה ולא את סמל התלתן הירוק כמקובל, מנמיכה את רף הציפיות.
אלפא מצדה טוענת כי היא-היא זו שהובילה את תהליך התאמת הפלטפורמה הוותיקה של סטלנטיס לגרסת ביצועים, מהשמשת בסיס גם לאבארט 600e ובעתיד גם את פיג'ו 208 GTI המובטחת. היצרנית האיטלקית גם מדגישה שצוות המהנדסים שנבחר לפיתוח הוא זה שאחראי היה גם על דגמי קצה הנחשקים ביותר שלה בשנים האחרונות, כמו 8C קומפיטציונה, 4C והג'ולייה GTA.
אנחנו לא בטוחים עד כמה הטענות האלה אכן מייצגות נאמנה את התהליך, ויש לנו גם ספקות מוצדקים. מה שבטוח, באלפא לא יכולים היו להפגין יותר ביטחון ביכולת הדינמית של הספורטיבית הצעירה, ושיגרו אותנו לאינספור הקפות במסלול הניסויים המפורסם שלה בבלוקו. נכון, אירוע שלא ממש מעניק מידע על השימוש היומיומי, אבל בהחלט כזה שאמור להסיר ספק באשר ליכולת הספורטיבית של אלפא חשמלית.
עיצוב ותא נוסעים: למרות שהמקורות הם לא מארץ המגף, העיצוב הוא איטלקי למהדרין ומרשים למדי, כנראה רכב הפנאי-קטן הנאה בקטגוריה. עם יחידות תאורה מקוריות, עם מרכב מעורר עניין וחישוקי ענק ("20) בעיצוב ייחודי. אה כן, ויש מספר גדול מהמקובל של סמלי מותג מסביב. שלא תטעו.
סביבת הנהג משלבת מוטיבים מסורתיים של אלפא כמו לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) שמוצב בתוך מסגרת עם צמד מנהרות, עם אלמנטים ספורטיביים מתג התנעה בולט בקונסולה שבין המושבים בעלי תמיכה צדית טובה והגה עם גימור אלקנטרה בחלקו העליון והתחתון. אבל לא הרבה מעבר לכך.
חבל רק שעודף פלסטיק שחור מסביב מייצר אווירה קודרת מדי ונטולת בידול מגרסת הבסיס, וכך גם במקרה של נתוני אקשן חסרים על לוח המחוונים או מסך מגע ("10.25). התפעול לעומת זאת נוח יחסית הודות למתגים פיזיים לשליטה בבקרת האקלים.
בהשוואה ל-2008 עליו הוא מבוסס, הג'וניור קצר ב-13 ס"מ (417 ס"מ) עם בסיס גלגלים קצר ב-4 ס"מ (256 ס"מ), ולכן הוא מציע פחות מרחב ליושבים מאחור. לתא מטען נפח דומה (400 ליטר) ובדומה לשאר החשמליות של הקונצרן, גם כאן אין תא נוסף מלפנים.
מנועים וביצועים: מערכת ההנעה כוללת מנוע חשמלי חדש (280 כ"ס) המעביר כוח לגלגלים הקדמיים, ומשלב דיפרנציאל מוגבל החלקה (טורסן). הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 5.9 שניות, לא מרשים בהשוואה למשפחתיות ביצועים חשמליות כמו MG4 XPower או סמארט 1 בראבוס, אבל חצי שניה מהר יותר מהמתחרה הישירה מבריטניה – מיני אייסמן JCW. גם על המסלול לא הרגשנו מחסור בכוח, לפחות כל עוד הסוללה טעונה ביותר מ-50%.
נציין כי ששתי הקפות סביב המסלול מרוקנות בערך 20% מקיבולת הסוללה (54 קוט"ש), ואלה ללא ספק תנאים שרחוקים מנהיגה רגילה. כך שבדיקת צריכת חשמל וטווח נסיעה תמתין למבחן המקומי שנערוך כשתנחת כאן.
כן ברור המנוע החשמלי חזק משמעותית מג'וניור הרגיל, ולכן גם צורך הרבה יותר חשמל. ומכיוון שקיבולת הסוללה זהה לגרסה הרגילה, נתון הטווח התיאורטי-רשמי מאכזב למדי, עם 320 ק"מ בתנאים אידיאליים, כ-80 ק"מ פחות. טעינה מהירה (100 קילוואט) תאפשר מילוי מ-10% ל-80% בכחצי שעה.
מערכת הבלימה הרגנרטיבית היא המוכרת והבסיסית של סטלנטיס, עם בחירה באמצעות מתג צנוע בין שני מצבי עוצמה, אבל גם המוגבר לא חזק מספיק כדי לאפשר נהיגה בדוושה אחת, ומספק האטה הדומה להורדת הילוך ברכב בנזין.
נוחות והתנהגות: השינויים המשמעותיים ביותר בוולוצ'ה לעומת גרסאות רגילות מתבטאים במערכות מכאניות נסתרות מהעין אבל עם משמעות גדולה למאפייני הניהוג. כך למשל, תצורת המתלים זהה אבל, עם קורת מתח קשיחה יותר מאחור, גיאומטריה שונה מלפנים והמרכב מונמך ב-2.5 ס"מ. על הקשר לאספלט אחראים צמיגי מישלין פיילוט ספורט EV דביקים ורחבים (225/40) יותר מהגומי של הגרסאות הרגילות.
על מסלול המירוץ הפגין הג'וניור היענות מרשימה לשינוי כיוון בלי שמץ של תת היגוי, ובכך אפשר מהירות כניסה יוצאת דופן לרכב מסוגו בכניסה לפניה. הוא גם נענה למשחקי העברות משקל קלות, ואפשרות לחדד את הרדיוס הפניה עם החלקה קלה של האחוריים במיטב מסורת הקומפקטיות החמות מעידן הבנזין.
את בקרת היציבות לא ניתן לנתק באופן מלא, אבל במצב הנהיגה הספורטיבי היא מעניקה בדיוק את חופש הפעולה הדרוש כדי ליהנות מבלי להסתכן.
מרשימה לא פחות היא יכולת הורדת הכוח של מערכת ההנעה לאספלט הודות לדיפרנציאל מוגבל החלקה, המאפשר פתיחת מצערת מוקדמת ושיגור מהיר אל מחוץ לפניה, כמעט כמו מערכות הנעה כפולה. זכרו רק, מדובר במסלול מירוץ, עם אספלט מושלם ואחיזה גבוהה מאוד.
אלפא טוענת כי להגה יש את היחס הישיר ביותר בקטגוריה, והוא אכן מדויק, בעל משקל טבעי ומהיר במעט מהגרסה הרגילה. מערך הבלימה מלפנים מגיע מאלקון, עם דיסקים גדולים מלפנים (380 מ"מ) ותחושה טובה יחסית למערכות המשלבות אגירת אנרגיה. בשימוש אגרסיבי במיוחד הרגשנו מעט דעיכה ביכולת, אבל שוב זכרו כי מדובר במהירויות גבוהות במיוחד על מסלול סגור, לא בחיי היומיום.
התשלום על היכולות הדינמית הוא בנוחות נסיעה לא מבריקה, עד כמה שניתן היה להתרשם בנסיעה מנהלתית בקטעי הקישור שבין המסלולים.
סיכום: עם הג'וניור וולוצ'ה אלפא תהיה - יחד עם מיני ואלפין - מחלוצות בקטגוריה שהגיעה לסכנת הכחדה בעידן הבנזין, וכעת חווה רנסנס חשמלי. נכון, לא מדובר במפגן כוח טכנולוגי יוצא דופן ומשנה סדרי עולם כמו יונדאי איוניק 5N למשל, אבל בהחלט זו יכולה להיות אלטרנטיבה נקייה מזיהום ללקוחות משפחתיות ביצועים קלאסיות כמו פולקסווגן גולף GTI למשל.
ההתרשמות הקצרה הותירה בנו טעם של עוד, בעיקר הודות ליכולת דינמית מפתיעה תוך השקעה משמעותית בכיול מערכות מכאניות, ואפילו עם לא מעט הנאה מאחורי ההגה למרות היעדר רעם אגזוזים והחלפות הילוכים. אבל שוב, זו התרשמות מאוד מוגבלת, מיכולת על מסלול מירוץ ולא בתנאים מקומיים קשוחים משמעותית. בכל מקרה, אחרי הרבה מאוד שנים של קיפאון, אלפא רומיאו מתעוררת. בראוו.
- מנוע: חשמלי
- מצבר: 54 קוט"ש
- הספק / מומנט: 280 כ"ס / 35.2 קג"מ
- הנעה: קדמית
- אורך: 417.3 ס"מ
- רוחב: 178.1 ס"מ
- גובה: 150.5 ס"מ
- בסיס גלגלים: 256.2 ס"מ
- משקל: 1,590 ק"ג
- נפח תא מטען: 400 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 5.9 שניות
- מהירות מרבית: 200 קמ"ש
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר משוער: 260 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת אלפא רומיאו