- במה נהגנו: פיג'ו E-3008
- מתחרים: טסלה מודל Y, יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק
- מתי אצלנו: סוף 2024
- מחיר משוער: החל מ-250 אלף שקל
- בעד: סביבת נהג, בידוד רעשים, טווח נסיעה
- נגד: נוחות עירונית, ביצועים, מושב אחורי
בגדול: 3008 נחשב דגם מהפכני עבור פיג'ו. בדור הראשון הוא הכניס את היצרנית לקטגוריית הפנאי הפופולארית, בדור השני הוביל את קו העיצוב העדכני. ובכל פעם היה אחראי לשינויים שהתבטאו בזינוק נאה מאוד במכירות. ועכשיו יש דור חדש, כזה שאמור לבצע (גם) את המעבר ההכרחי לחשמל.
הוא אמנם לא דגם ראשון של היצרנית הצרפתית להתנתק מהבנזין, שכן גרסאות נקיות מזיהום ל-208 ול-2008 משווקות כבר זמן רב. אבל הוא כן משלב מערכת הנעה מתקדמת עם הבטחה לטווח נסיעה ראוי ומאוד מרשים על הנייר (עד 700 ק"מ). והוא עושה זאת על בסיס פלטפורמה חדשה (STLA מדיום) של קונצרן סטלנטיס, וזו גם חדשה חיובית.
קצת פחות חיובית מבחינתו היא רשימת המתחרות - החל בטסלה מודל Y, החשמלית הנמכרת בעולם, דרך יונדאי איוניק 5 הנחשבת מבחינתנו לפחות לטובה ביותר מסוגה כיום, סקודה אניאק המצוין, טויוטה bZ4X שמגיעה מבית היצרנית הגדולה בעולם, פולקסווגן ID4 המבטיח.
ואם זו לא רשימה מספיק מאתגרת (היא כן, קשה לדמיין מאתגרת יותר כיום), אפשר להוסיף לה גם את פורד אקספלורר EV ורנו סניק-E הצפויים בקרוב. חתיכת נבחרת.
עיצוב ותא נוסעים: קודם כל, הדור החדש פחות מהפכני מקודמו, גם אם לא פחות מרשים למראה. עם סבכה גדולה מלפנים, יחידות תאורה עדכניות, חישוקים מקוריים ובעיקר גג משתפל לאחור ליצירת מראה כמו-קופה שגם מסייע אווירודינמית. עם זאת, הנתון שפיג'ו מספקת אינו יוצא דופן לדגמים מסוגו - 0.28.
סביבת הנהג מציגה פרשנות חדשה ל-i-Cockpit עם מסך ענק ("21) המשמש כלוח מחוונים ומסך מגע בחלק העליון של הקונסולה, והגה קטן - שאנחנו לא אחידי דעים לגביו - המוצב תחתיו. סידור מרשים בעיקר בנסיעה לילית בסיוע תאורת אווירה.
בקונסולה המרכזית יש סוללת מתגים גדולים ((מכונה i-Toggles) המאפשרת התאמת קיצורי דרך לתפריטים השונים. הזה סידור נוח יותר לשימוש ממערכת ההפעלה הקודמת של היצרנית, אבל תגובת המסך הייתה איטית מדי לעיתים.
בין המושבים הקדמיים (נוחים למדי, עם תנוחת נהיגה גבוהה ושלטת) מוצבת קונסולה גבוהה המסייעת ליצירת סביבת נהיגה אינטימית ומבודדת יחסית מהנוסע, עם תא אחסון שימושי בחלקה התחתון. איכות החומרים מעורבת ולצד חומרים רכים ואיכותיים במקומות בולטים, מצאנו גם פלסטיק קשיח מדי ופחות נעים למגע. במכוניות ההשקה גילינו גם חיפויי בד רופפים פה ושם.
בהשוואה ל-3008 היוצא, החדש ארוך ב-9 ס"מ (454 ס"מ), רחב ב-4 ס"מ (189 ס"מ) גבוה ב-2 ס"מ (164 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-5.5 ס"מ (273 ס"מ). אלה עדיין ממדים צנועים ביחס למתחרים מודרניים, ועל אף הצמיחה הקלה המרחב מאחור דומה לזה שהיה בעבר.
תא המטען נותר בנפח דומה (520 ליטר), עם סף הטענה גבוה ורצפה כפולה המאפשרת חלל נוסף. בשונה מחלק מהחשמליות מודרניות אין תא מלפנים.
מערכות הבטיחות כוללות את ההיצע המוכר של היצרנית (בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית) אבל למערכת התרעת שטח מת יש טווח זיהוי מורחב, ונוספו אפשרויות למעבר נתיב עצמאי והמלצות לבחירת מהירות נסיעה על בסיס זיהוי תמרורים, מערכת הניווט ותנאי מזג האוויר.
מנוע וביצועים: פיג'ו תציע ב-3008 אפשרות בחירה בין מנוע בנזין והיברידי-נטען, וכמובן חשמלי מלא המסקרן מכולם, שיוצע בשלוש גרסאות. עם צמד מנועים והנעה כפולה (320 כ"ס), או בגרסת בסיס עם מנוע בודד מלפנים עם 210 כ"ס (או 230 כ"ס) כמו ברכב המבחן.
הביצועים? במפתיע, פושרים מדי, מעט מאכזבים. זינוק ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות אינו איטי במונחים של עד לפני שנים ספורות, אבל היום תהיו איטיים (ביותר מ-1.5 שניות) מדגמי פנאי חשמליים פופולריים מאוד, בסיסיים וזולים משמעותית מסין כמו BYD אטו3 או ג'ילי גיאומטרי C. וממש לא התייחסנו כאן ליותר מהירות - ולא יותר יקרות - בחבורה המרשימה שהוזכרה בתחילה.
גרסת ההנעה הכפולה מבטיחה ביצועים נמרצים יותר, עם 6 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, אבל גם כאן זה ארוך משמעותית מגרסאות מקבילות של יונדאי או טסלה.
לטענת פיג'ו שנשמעת גם מפי יצרנים אחרים כמו קבוצת פולקסווגן וקבוצת טויוטה, הצרכן לא זקוק ליותר כוח, וזינוק פראי מידי עלול להפחיד נהגים מסוימים בדגש על צעירים או מבוגרים כמו גם את שאר משתמשי בהדרך.
יש ל-3008 מערכת בלימה רגנרטיבית מתקדמת יותר מזו בה צוידו דגמים קודמים של פיג'ו, עם אפשרות בחירה בין שלושה מצבי עוצמה באמצעות מנופי שליטה מאחורי ההגה. ועדיין, גם המצב העוצמתי ביותר אינו מאפשר נהיגה בדוושה אחת כמקובל ומ-7 קמ"ש הנהג הוא זה שצריך ללחוץ על דוושת הבלם. אין גם מצב אוטומטי (הנעזר בנתונים מהרדאר וממערכת הניווט) בדומה לחשמליות מודרניות של יונדאי ופולקסווגן.
סוללת 73 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה של 527 ק"מ, נתון דומה למתחרים. טעינה מהירה (160 קילוואט) מאפשרת מילוי מ-20% ל-80% בכחצי שעה, נתון דומה למרבית המתחרים, למעט יונדאי המתעלה מבחינה זו. תנאי ההשקה לא אפשרו לנו לאמת את טווח הנסיעה וזמני הטעינה, עימם נמתין למבחן המקומי שנערוך לו שינחת כאן.
בהמשך תוצע גם גרסת LR (ר"ת Long Range) עם מנוע חשמלי בודד מלפנים (230 כ"ס) וסוללת 98 קוט"ש המבטיחה 700 ק"מ בין טעינות, טווח גדול משמעותית מהמתחרים.
נוחות והתנהגות: בשונה מהמתחרים העושים שימוש בפלטפורמה ייעודית, פיג'ו עושה שימוש בפלטפורמה המיועדת גם למנועי בנזין. הגרסה החשמלית נבדלת מגרסת הבנזין במתלה אחורי שונה ומתקדם יותר(רב-חיבורי לעומת קורת מתח), אך בחירה בכיול נוקשה יחסית אחראית לנוחות נסיעה בינונית במהירות נמוכה, המשתפרת במהירות גבוהה יותר עם ריסון מרכב ראוי. מרשים בעיקר הוא בידוד רעשי רוח ודרך, נקודה תורפה במרבית החשמליות, מהטובים בהם פגשנו לאחרונה.
גם היכולת הדינמית טובה יחסית, כמקובל ביצרנית הצרפתית, עם תנודות מרכב מתונות גם בעומסי פניה קיצוניים. הבלמים גדולים יותר מאלו של גרסת הבנזין עם תחושה טובה וטבעית מהמקובל במערכות אוגרות אנרגיה. קוטר הסיבוב צנוע מהמתחרים (10.6 מטר) ומאפשר כושר תמרון טוב בעיר.
סיכום: עבור פיג'ו, E-3008 מהווה כניסה חשובה לקטגוריה חשמלית בה היא לא הייתה נוכחת עד כה, וכזו שזוכה לפופולריות רבה באירופה ואצלנו. עם מראה מרשים, סביבת נהג מקורית ואפילו גרסה עם סוללה גדולה וטווח נסיעה יוצא דופן.
אבל הוא לא משחזר את קפיצת המדרגה של הדור הקודם, ומסתפק בללטש את אותם מרכיבי עיצוב ונראות שהפכו את הדור הקודם לכל כך מיוחד, תוך שהוא שומר על היכולת הדינמית שהחמיאה לו בעבר ומוסיף גם יחידות הנעה חשמליות לחלוטין כמתבקש מצו השעה.
בחירת היצרנית להתבסס על פלטפורמה אחת למערכות הנעה שונות ברורה. היא יעילה יותר מבחינת יכולת הייצור על פס הרכבה אחד, זולה משמעותית כמובן, אך התשלום מגיע בדמות לא מעט פשרות. כי פיג'ו, מחלוצת ההנעה החשמלית בדגמים עממיים, האטה במקצת את הדהרה - שהוכחה כמואצת מדי - לכיוון החשמלי-טהור. באופן טבעי, זה הופך אותה מנושאת הדגל לזו שסוגרת פערים.
אך בעולם המוטורי החדש בו השוק מוצף על בסיס שבועי במתחרים חדשים, בעיקר כאלה המגיעים מסין בעלת האפשרויות הבלתי מוגבלות, ה-3008 צפוי לשמור על מקומו הייחודי, גם אם לא בפסגה כפי שהיה קודמו, וללא הילת הייחודיות שנשא בעבר.
- מנוע: חשמלי
- מצבר: 73 קוט"ש
- הספק / מומנט: 210 כ"ס / 21.4 קג"מ
- הנעה: קדמית
- אורך: 454 ס"מ
- רוחב: 189 ס"מ
- גובה: 164 ס"מ
- בסיס גלגלים: 273 ס"מ
- משקל: 2,108 ק"ג
- נפח תא מטען: 520 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 8.8 שניות
- מהירות מרבית: 170 קמ"ש
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר משוער: החל מ-250 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת פיג'ו
פורסם לראשונה ב- 08.03.24
למאמר זה התפרסמו 43 תגובות