צ'רי זכתה להצלחה מיידית ואדירה בשוק המקומי מאז נחתה כאן לפני כשנה וחצי, עם מקום שביעי בטבלת המסירות אשתקד, נתון יוצא דופן למותג סיני לא מוכר וכזה שמשווק דווקא דגמי בנזין. חשמלי לא היה אפילו באופק. ועכשיו זה השתנה.
על בסיס ה-FX בנזין המוכר היא משווקת גם גרסה חשמלית. לא כזו שנבנתה באופן ייעודי, לא כזו שפותחה בתקופה האחרונה. האם הוא תוספת ראויה?
סיכום: ה-FX החשמלי הוא דגם שעושה הרבה רושם באולם התצוגה, ומחירו גבוה אמנם מגרסת הבנזין, אך "רק" ב-7,000 שקלים. סכום שבקלות ניתן להצדיק עם חסכון ניכר בתשלום על דלק וטיפולים. עם הבטחה לטווח נסיעה ראוי, מערך בטיחות הולם ומפרט אבזור עשיר במקרה של רכב המבחן הוא מחזיק בקלפים טובים להצלחה. בפועל זה פחות מסתדר.
- מתחרים ישירים: MG ZS EV, ג'ילי גיאומטרי C ו-BYD אטו3
- מחיר רכב מבחן: 167 אלף שקל
- טוב: אבזור
- בסדר: טווח נסיעה, ביצועים
- טעון שיפור: נוחות נסיעה, התנהגות כביש, הנדסת אנוש, בלימה רגנרטיבית
- ציון: 6
שכן טווח הנסיעה צנוע מהמוצהר וממתחריו הישירים, מערכת הטעינה המהירה לא מבריקה, ואיכויות הנסיעה נמוכות בעיר ומחוצה לה, באופן שהופך את הנהיגה למעייפת לאורך זמן. הוא עדיין רכב שנעים לשבת בו, אך בתנועה הוא לא מצליח להשתוות ליכולת שמפגינה גרסת הבנזין שלו.
ולכן, היכולת שלו להתמודד עם מתחריו אינה משכנעת בדרך כלל. להגנת צ'רי נציין כי בתור ניסיון ראשון על בסיס של רכב בנזין, זה לא נורא. אבל זה גם אומר שמעתה צ'רי לא תזכה להנחה על חוסר ניסיון. הדגמים הבאים חייבים להיות טובים הרבה יותר.
מה שונה: המנוע החשמלי מעביר 204 כ"ס (בדיוק כמו מרבית מתחריו ולא במקרה) לגלגלים הקדמיים, 18 כ"ס יותר מגרסת הבנזין, יחד עם זמינות כוח טובה משמעותית בהנתן הטכנולוגיה. הזינוק ל-100 קמ"ש אכן מהיר ב-1.5 שניות (7.6 שניות), אך כל תאוצה חזקה מלווה בסחרור צמיגים המתקשים להוריד את הכוח לאספלט. בחירת יצרן לא מוצלחת בהקשר לגומי, כיול מתלים לא איכותי שאינו מתחשב בהבדלי העומס והכוח, וכנראה גם ניהול תוכנה שאינו מהוקצע דיו.
למערכת הבלימה הרגנרטיבית שלוש רמות עוצמה עם שליטה, אבל רק דרך מסך המגע - סידור שאנחנו מבקרים בקביעות על חוסר הנוחות שהוא מייצג בזמן נהיגה, כזה שהופך אותו לכמעט לא רלוונטי. אם כבר בחרתם, המצב העוצמתי ביותר אינו מאפשר נהיגה בדוושה אחת, כמקובל בחשמליות מודרניות.
מצברי 61.1 קוט"ש מבטיחים טווח של 430 ק"מ, וזה נתון נאה גם אם לא מרשים במיוחד. אלא שבפועל השגנו רק 350 ק"מ צנועים יחסית בנהיגה לא מאתגרת במיוחד, אחרי חישוב ידני המבוסס על 17.5 קוט"ש ל-100 ק"מ. ככה זה כאשר מחשב הדרך מתאפס לאחר כל נסיעה. כמקובל בדגמים סיניים, הטעינה המהירה איטית יחסית (80 קילוואט) ומדדנו לו 40 דקות מ-10% ל-80%.
ה-FX החשמלי כבד מגרסת הבנזין בכ-360 ק"ג וזה ניכר. שוב, לא נראה שמערך המתלים עבר את הכיול הנדרש לתוספת המשקל והוא מתקשה להתמודד ומייצר נסיעה קופצנית בעיר ומטלטלת באופן מטריד עם חוסר שיכוך תנועה בולט בכביש מהיר. כל זאת לצד רעשי דרך ורוח ניכרים גם במהירות שיוט חוקית. בהתאם למתלים הלא מבריקים, גם היכולת הדינמית טעונה שיפור, עם אובדן אחיזה מוקדם מהצפוי והגה ובלמים נטולי תחושה.
שינויי העיצוב מסתכמים בחרטום ללא סבכה וחישוקים שונים, בעוד שבתא הנוסעים יש לוח מחוונים ומסך מגע גדולים יותר ("12.3 לעומת "10.5). אך תפעול המערכות מסורבל ודורש כניסה לתפריטים מתישים ובשונה מהבנזין ובאופן מוזר, אין מתג ייעודי לשינוי עוצמת השמע.
בורר מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה) מוצב כידית מימין להגה המאפשרת הוספת תאי אחסון בקונסולה שבין המושבים. את שילוב הצבעים של דיפוני וריפודי דמוי עור פחות אהבנו.
מה דומה: מרחב המחיה זהה לגרסת הבנזין, הודות לשילוב יעיל של המצברים ברצפה, אם כי מרחב המחיה ליושבים מאחור צנוע יחסית ופחות מרווח מגיאומטרי C ואטו3 בגלל בסיס גלגלים קצר יותר (263 ס"מ). תנוחת הישיבה גבוהה ושלטת, עם שדה ראיה טוב לפנים ולצדדים, אך טווח כיוון גלגל ההגה למרחק מוגבל ומקשה על תנוחת נהיגה נוחה ונכונה. לתא המטען נפח דומה לגרסת הבנזין (380 ליטר), והוא כולל גם גלגל חלופי נדיר בדגמים חשמליים.
רשימת האבזור בסך הכל צנועה בגרסת הבסיס. לא כך ברכב המבחן היקר יותר שהוסיף מצלמות היקפיות, כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, תצוגת נתונים עילית, חלון שמש ודלת תא מטען חשמלית.
מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת. אבל הן בפירוש לא מהטובות שבנמצא וסובלות מריבוי בלתי מוסבר ולא מרגיע של התרעות שווא, יחד עם פעולה לא מהוקצעת כשיש כזו.
- מנוע: חשמלי
- קיבולת מצבר: 61.1 קוט"ש
- הספק / מומנט: 204 כ"ס / 35.3 קג"מ
- הנעה: קדמית
- אורך: 442 ס"מ
- רוחב: 183 ס"מ
- גובה: 159 ס"מ
- בסיס גלגלים: 263 ס"מ
- משקל: 1,785 ק"ג
- נפח תא מטען: 380 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 7.6 שניות
- מהירות מרבית: 172 קמ"ש
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 167 אלף שקל (157 אלף שקל)