בשנים האחרונות התרגלנו לשנן אינספור שמות של מותגים ודגמים חדשים, כאלה שהגיעו מסין או מאירופה והתברגו לקטגוריות מוכרות מול מתחרים ותיקים. אבל קטגוריית הסופר-מיני נותרה כמעין בועה מבודדת, ובה מוצעים אותם הדגמים במשך עשורים.
טויוטה יאריס, סקודה פאביה, מאזדה 2 וסיטרואן C3 כאן מתחילת המילניום; רנו קליאו איתנו מאז תחילת שנות ה-90, בעוד אופל קורסה, סיאט איביזה וסוזוקי סוויפט הם שמות שמוכרים כבר מהמחצית הראשונה של שנות ה-80.
עבור הסופר מיני היפנית זהו דור שישי, או רביעי אם מתחילים את הספירה - כפי שעושה היצרנית - בדגם האירופי שהוצג בתערוכת פריז לפני כ-20 שנה. אבל בזמן שהמתחרות מנסות לשרוד את שינויי הזמן באמצעות חידושים טכנולוגיים וחשמול מלא או חלקי, בסוזוקי דווקא מעדיפים לשמר את המתכון המוכר עם שינויים מינוריים.
ואחרי שפגשנו אותה בפעם הראשונה במסגרת ההשקה העולמית על כבישים אירופאיים ועם תיבת הילוכים ידנית, הגיע הזמן לנהוג בה גם עם לוחית רישוי צהובה, תיבה רציפה ועל אספלט ציוני לוהט של תחילת יולי.
סיכום: בימים בהם תעשיית הרכב נמצאת במירוץ חימוש בלתי נגמר, סוזוקי מציגה גישה מסורתית וצנועה יותר. הסוויפט שומרת כך על יתרונות מוכרים עם מספר שיפורים מינוריים. מראה עדכני, מסך מגע שגדל (וטוב שכך), היצע מערכות בטיחות מורחב. כל זאת לצד נוחות נסיעה משופרת ויחידת הנעה מעודנת יותר.
- מתחרים ישירים: מאזדה 2, סיאט איביזה, יונדאי i20
- מחיר: 127 אלף שקל
- טוב: התנהגות כביש
- בסדר: מולטימדיה, נוחות נסיעה, צריכת דלק
- טעון שיפור: שימושיות, סביבת נהג, ביצועים
- ציון: 7
ויש לקוחות שיסתפקו בכך. אבל אחרים שימצאו עצמם גם באולמות תצוגה של מתחרים, יגלו חיש קל עד כמה התקדמה התעשייה בזמן שסוזוקי קפאה. מרבית מתחרותיה של הסוויפט נראות טוב ממנה בחוץ ובעיקר בפנים, מצוידות ביחידות הנעה זריזות וחסכוניות יותר ומעניקות אווירה מודרנית וצעירה.
עכשיו, אם הסוויפט היתה מכונית זולה, זה פחות היה מפריע. אבל תג מחיר שמתקרב ל-130 אלף שקלים אינו מחמיא לה. ההיפך הוא הנכון.
איך נראה: הסוויפט החדשה נשענת על הפלטפורמה של קודמתה ודומה לה מאוד. עם חזית שונה ויחידות תאורה אחרות גם מאחור וקורה C (אחורית) מושחרת במלואה במטרה לייצר מראה של "גג צף". ידית הפתיחה לדלת האחורית חזרה למקומה הטבעי ותהיה כך נגישה יותר לילדים.
סביבת הנהג מציגה התקדמות ניכרת, עם צבעים בהירים וגימור מעניין לדיפונים, על אף שאיכות הפלסטיקה נותרה נמוכה. מסך המגע גדול מבעבר ("9 לעומת "7), מגיב מהר יותר ומציע קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. אבל תפעולו מתבצע במגע בלבד, בחלק מהמקרים עם אייקונים זעירים, והוא אינו שולט בכל הגדרות הרכב.
כך למשל, כדי להגדיר את מערכות הבטיחות או לשנות חלק מהגדרות התצוגה, יש צורך לחטט בתפריטי מחשב הדרך הקטן באמצעות לחצן דקיק וקטן עוד יותר בפינת לוח המחוונים (האנלוגי). ממש זכרונות מהניינטיז. בלט גם המחסור במשענת יד מרכזית ובבלם יד חשמלי, אך יש לא פחות משלושה שקעי USB מלפנים.
מושב הנהג נוח והראות החוצה מצוינת. אך פלטפורמת דור קודם מכתיבה ממדים כמעט-זהים ולכן גם הסוויפט הזו צפופה מאחור. מפתח דלתות צנוע יקשה על חגירת פעוטות, וכמקובל בקטגוריה אין פתחי מיזוג נפרדים מאחור וגם לא שקעי טעינה. נפח תא המטען גדל אמנם ל-265 ליטרים (23+), אך הוא עדיין מהקטנים בקבוצה.
מפרט האבזור כולל בין היתר חימום למושבים הקדמיים, הנעה בכפתור, מצלמת נסיעה לאחור ובקרת אקלים חד-איזורית. מפרט הבטיחות הורחב וכולל כעת בין היתר שמירת נתיב (רק תיקון סטיה בעבר), בלימה אוטונומית (כעת עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים), בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעת תנועה חוצה מאחור ומצלמה פנימית חדשה לזיהוי עייפות והסחת דעת.
מערכות עם התרעות אקטיביות לרוב, שאת חלקן אפשר לנטרל רק באמצעות אותו פקד זעיר בלוח המחוונים. נזכיר כי במבחני הריסוק האירופאיים שפורסמו השבוע זכתה הסוויפט בציון של 3 כוכבים בלבד מתוך 5 אפשריים.
איך נוסע: יחידת ההנעה המוכרת של הסוויפט הוחלפה באחת חדשה לחלוטין, עדיין בנפח 1.2 ליטרים וללא מגדש, אך עם שלושה צילינדרים במקום ארבעה בעבר. בחירה שמובילה לרעידות בסל"ד סרק, פעולה חלקה עם תחילת תנועה.
ובאשר לביצועים? נדמה כי הסוויפט היא אחת הבודדות שהופכת חלשה יותר עם השנים. בדור השלישי (2004) היא שווקה אצלנו עם מנוע 1.5 ליטרים בהספק של 102 כ"ס; ברביעי (2010) ירד ההספק ל-94 כ"ס, בחמישי (2016) ירד ל-90 כ"ס וכעת 82 כ"ס בלבד. לתנועה נינוחה (מאוד) זה מספק, ואפילו על תאוצה מהמקום ל-100 קמ"ש (11.9 שניות) אנחנו לא מתייחסים כחסרון משמעותי. אבל האצה חזקה לצורך עקיפה, עליות ונשיאת נוסעים נוספים יחשפו את חולשת המנוע באופן בולט.
תיבת ההילוכים הרציפה חלקה בתנועה עירונית, אך מייצרת רעש רב במאמץ. יש גם חלוקה מלאכותית לשבעה יחסי העברה קבועים מראש עם שליטה ידנית באמצעות מנופים מאחורי גלגל ההגה. זהו סידור שמאפשר בלימת מנוע יעילה בירידות, אך חזרה למצב אוטומטי אינה מתאפשרת ממנופי השליטה ודורשת שתי הסטות של ידית ההילוכים. מסורבל, לא נוח.
ויש גם מערכת היברידית-מתונה (12V) עם מנוע חשמלי בהספק צנוע של קצת יותר מ-3 כ"ס, שמספיק עבור סוזוקי כדי להגדיר את הסוויפט כ"היברידית". לשם השוואה, המנוע החשמלי של טויוטה יאריס מפיק 80 כ"ס.
בפועל השפעת החשמל בסוויפט אינה מורגשת, ואפילו אינה מונעת את כיבוי מערכת המיזוג בזמן שמערכת ה"עצור וסע" מדוממת את מנוע הבנזין ברמזורים, או את הפסקת הצינון בעת האצה חזקה לצורך עקיפה. וגם חשבתם שצריכת הדלק תצא מכך נשכרת, טעיתם. 15.3 ק"מ לליטר היא תוצאה נאה מאוד עבור מכונית משפחתית, פחות מרשימה כשמדובר בסופר-מיני עם מנוע (מאוד) צנוע.
בסוזוקי מדווחים על שדרוג למערך המתלים עם מהלך ארוך יותר מאחור, בעוד מלפנים עובה המוט המייצב ושודרגו תושבות המתלים. התוצאה המתקבלת היא נוחות נסיעה עירונית לא רעה. מחוץ לעיר על כבישים גליים היא פחות נוחה, וגם רמת הרעשים הופכת מציקה במהירות תלת-ספרתית.
למרות תוספת משקל של כמה עשרות קילוגרמים לעומת הדור הקודם, הסוויפט היא עדיין מכונית קלה מאוד עם משקל עצמי של פחות מטון אחד, מספרים שכמעט שכחנו בעידן החשמל וההיברידי. המשקל הנמוך הזה מתבטא בהתנהגות כביש זריזה עם תגובות מהירות. ביחס לדור הקודם ההיגוי מרגיש מהיר יותר, וזוויות הגלגול מתונות מבעבר.
חבל, עוד כמה עשרות כ"ס היו עושים לה טוב ומאפשרים למצות את פוטנציאל השלדה בצורה מוצלחת בהרבה.
- מנוע: בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר
- הספק: 82 כ"ס ב-5,700 סל"ד
- מומנט: 11 קג"מ ב-4,500 סל"ד
- תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
- אורך: 386 ס"מ
- רוחב: 173.5 ס"מ
- גובה: 148.5 ס"מ
- בסיס גלגלים: 245 ס"מ
- משקל עצמי: 957 ק"ג
- נפח תא מטען: 265 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11.9 שניות, 170 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 21.2 ק"מ לליטר, 98 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): שלושה כוכבים
- מחיר: 127 אלף שקל