דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ב.מ.וו X3 (מבחן ראשון) - כמעט טוב מאוד

Getting your Trinity Audio player ready...

הרבה לפני שאודי ומרצדס - וגם וולוו ולקסוס - השיקו דגמי פנאי קומפקטיים, עשתה זאת ב.מ.וו עם ה-X3. בהצלחה גדולה לאורך השנים אך במפתיע, דווקא בערוב ימיו של הדור היוצא, הוא הפך לדגם הנמכר ביותר של היצרנית ממינכן, מדיח מהתואר את סדרה 3 שהחזיקה בו שנים רבות.

וכעת נוחת כאן הדור הרביעי, בשונה מקודמו ללא גרסה חשמלית, אותה שומרת היצרנית לניאו קלאסה X בעל הפלטפורמה הייעודית. עם מנועי בנזין שעברו בירושה מהדגם היוצא, בעיקר עם גרסה היברידית-נטענת משודרגת, סוג הנעה שזוכה כיום לעדנה מחודשת.

סיכום: ה-X3 החדש אינו דגם של מהפיכה. שכן הבסיס זהה לדור היוצא, המערכות המכאניות דומות ולמעט המראה השונה, אין המון חדש. בוודאי לא ביחס למקובל בהחלפת דורות בכלל, בב.מ.וו בפרט. ובהמשך נפרט כי לא את כל השינויים אהבנו. החל במראה הזוויתי מדי לטעמנו, דרך איכות החומרים בתא הנוסעים וממשק התפעול ועד נוחות נסיעה לא מרשימה בעיר. אבל.

  • מתחרים: מרצדס GLC, אודי Q5
  • מחיר: 580 אלף שקל
  • טוב: יכולת דינמית, טווח חשמלי
  • בסדר: ביצועים, נוחות נסיעה
  • טעון שיפור: תפעול, איכות חומרים
  • ציון: 8

בניגוד לרבים מסוגו, ה-X3 מצליח לשמור לאורך השנים על יכולת דינמית גבוהה, שהופכת את הנהיגה בו למעניינת ומרגשת יותר מדגמים מתחרים. ולכך צריך להוסיף כעת מערך היברידי-נטען משובח עם טווח נסיעה חשמלי נדיב במיוחד, שמסוגל לפתור לרבים את הדילמה בין חשמלי מלא לבנזין. כזה שבלי שום בעיה ייקח אתכם מהבית בקיסריה למשרד באזור התעשייה של הרצליה פיתוח מבלי לבזבז טיפת בנזין אחת וללא פליטת מזהמים.

עד כדי שכך שעבור לקוחות ותיקים של הדגם מדובר בשדרוג אמיתי ומאוד אטרקטיבי, כזה שלחלוטין שומר אותו בצמרת הקטגוריה. האם הוא שווה כמעט 600 אלף שקל (לרכב המבחן)? עשרות אלפי שקלים פחות מהמתחרה הישיר - מרצדס GLC - אך עדיין הון עצום. לטעמנו לא, אבל אנחנו לא קהל היעד. עבורם, הוא בול בפוני.

איך נראה: העיצוב החיצוני זוויתי יותר מקודמו, אך בשונה מדגמים אחרים של ב.מ.וו, סבכת הכליות (מוארת בגרסה ההיברידית-נטענת, שלא יטעו) לא גדלה לממדי ענק ותבוא הברכה על מי שהחליט על כך. את יחידות התאורה הצרות מלפנים פחות אהבנו, שכן הן מנטרלות חלק מהזהות הקלאסית של היצרנית. התוצאה היא הפחתת מקדם הגרר (0.27 לעומת 0.29), מן הסתם פרמטר מספר 2 או 3 בסדרי העדיפויות כאן.

סביבת הנהג והנוסעים היא העדכנית של ב.מ.וו, עם צמד מסכים - לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) ומסך מגע (14.9) - מחוברים ומיעוט במתגים. בשונה מהדגמים הקטנים במשפחה, חוגת iDrive לתפעול המערכת נשמרה. ואפרופו התפעול – בעבר סעיף הצטיינות במותג - מסורבל ומחייב שיטוט בין יותר מדי תפריטים. ומדוע כל יציאה מהרכב מדוממת את המנוע ומחייבת לכן הגדרה מחדש של מאפייני הנהיגה עם חזרה לנסיעה?

איכות החומרים, נקודת חוזקה נוספת של היצרנית, נמוכה מהדגם היוצא. בדומה למרבית היצרניות שמנסות כיום לחסוך היכן שרק אפשר. כך שאפשר למצוא כאן מתגי חלונות מפלסטיק מחוספס. ולא, גימור קריסטל מואר לא מחפה על כך. אך תנוחת הנהיגה מצוינת, עם שפע אפשרויות כיוון כולל תמיכה צדית במושב הנהג.

שדה הראיה אינו מספק עקב קורת A רחבה מבעבר המוצבת בזווית שונה ומנופי השליטה בהילוכים מאחורי גלגל ההגה קטנים מדי גם לכפות ידיים ממוצעות. גלגל ההגה גדול מבעבר ובורר ההילוכים המסורתי פינה מקום למתג צנוע המשחרר שטח יקר עבור תא אחסון גדול עם משטח טעינה אלחוטי.

בסיס גלגלים זהה ל-X3 היוצא (286.5 ס"מ) ולכן מרחב המחיה ליושבים מאחור דומה, עם מרווח נדיב לרגליים, אבל מעט פחות לראש בגלל צמצום ממד גובה (1.5- ס"מ). כבעבר יש ליושבים שם פתחי מיזוג עם שליטה נפרדת וצמד שקעי USB לטעינה. תא המטען גדל ב-10 ליטר בגרסה ההיברידית-נטענת הנבחנת (460 ליטר), אך כבעבר ללא גלגל חלופי.

אבזור הנוחות כולל בין היתר ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, מצלמות חניה היקפיות, תצוגת נתונים עלית, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלי וחלון שמש שאינו נפתח. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב (כולל סיוע בהתחמקות ממכשול), בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) ועל פתיחת דלת.

איך נוסע: ה-X3 משווק עם אפשרות בחירה בין שני מנועי בנזין שעברו בירושה מהדגם היוצא, שניהם עם מערכת היברידית קלה (48V): ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר (208 כ"ס) או שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר (398 כ"ס). רכב המבחן הוא בגרסה ההיברידית-נטענת שצפויה להיות הפופולרית בהיצע, ומשלבת כבעבר בין מנוע הבנזין הקטן (190 כ"ס) למנוע חשמלי חזק יותר (184 כ"ס, 75+). במפתיע, ההספק המשולב נותר דומה (299 כ"ס, 7+).

הביצועים פחות מרשימים, ולא רק בדף הנתונים. הזינוק ל-100 קמ"ש איטי ב-0.1 שניות (6.2 שניות) זניחות כתוצאה מעלייה קלה במשקל העצמי (75+ ק"ג), אך האשמה נופלת בעיקר על תגובותיה האיטיות של תיבת 8 הילוכים אוטומטית, בעיקר כשהיא נדרשת להוריד מספר הילוכים לצורך עקיפה.

השיפור העיקרי הוא בטווח נסיעה חשמלי מוצהר של 87 ק"מ, כפול מהדגם היוצא הודות לסוללה גדולה משמעותית (19.7 קוט"ש לעומת 11.1 בעבר), ובנהיגה מחושבת ניתן לגרד מלמטה 80 ק"מ נקיים מזיהום. באירופה מסוגל מחשב ניהול מערכת ההנעה לעבור אוטומטית בין חשמל לבנזין, בהתאם לנתונים מוגדרים ממערכת הניווט – לצערנו המערכת לא פעילה בישראל.

במהלך כ-700 ק"מ של המבחן השגנו צריכת דלק אמיתית סבירה ואף מחמיאה של 13.7 ק"מ לליטר. כדי למנוע אי בהירות, הבטחות היצרנית אינן ריאליות כלל ובעיקר ונשענות על שיטת מדידה רחוקה מריאלית לדגמים מסוג זה - 100 ק"מ לליטר. אגב, בשונה ממרצדס GLC המתחרה, הסוללה לא ניתנת לטעינת DC מהירה.

מערכת בלימה רגנרטיבית כוללת ב-X3 מצב אדפטיבי בדומה לדגמים החשמליים של ב.מ.וו, המאפשר התאמת עוצמה בהתאם לנתוני הרדאר. והיא עובדת היטב בדרך כלל, אך אינה מושלמת ומותירה תחושה של ביטחון-חסר בנהג.

את הבסיס לדגם העדכני ממשיכה להעניק הפלטפורמה הוותיקה של ב.מ.וו (CLAR), כאן במפתיע עם מערך מתלים פשוט, ללא קפיצי אוויר ו-או בולמי זעזועים אדפטיביים. ולכן, נוחות הנסיעה בעיר רק סבירה, ויכולה הייתה להשתפר אילו לא היו בוחרים להתקין ברכב חישוקי "20 גדולים מדי שמחייבים חתך צמיג נמוך. הנוחות משתפרת בנסיעה בינעירונית במהירות גבוהה על אספלט סלול היטב. אפרופו הצמיגים הרחבים שלא לצורך (255/45 מלפנים, 285/40 מאחור), הם אחראים גם לאוושת דרך שאפשר וכדאי היה לנטרל.

ב.מ.וו הבטיחה שיפור ביכולת הדינמית ונשבעה כי הקשיחה את המרכב, שינתה גיאומטריה במתלה הקדמי והרחיבה את המפסק מאחור. אולי בגלל כל אלה, ואולי מפני שהפלטפורמה כה איכותית. בכל מקרה, היכולת הדינמית גבוהה מאוד, כנראה הטובה והמשכנעת ביותר בקטגוריה. עד כדי כך שניתן היה לשכוח את משקלו הגבוה (מאוד) של הרכב.

לבלמים תחושה טובה מהמקובל במערכות אוגרות אנרגיה, אבל להגה מהלך ארוך יחסית (2.8 סיבובים מקצה לקצה) עם תחושה מעורפלת מבעבר, בעיקר באזור המרכז.

  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 2.0 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 190 כ"ס ב-6,500 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 31.6 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי: 184 כ"ס, 25.5 קג"מ
  • הספק, מומנט משולב: 299 כ"ס, 45.9 קג"מ
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
  • אורך: 475.5 ס"מ
  • רוחב: 192 ס"מ
  • גובה: 166 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 286.5 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,140 ק"ג
  • נפח תא מטען: 460 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.2 שניות, 215 קמ"ש
  • צריכת דלק משולבת, פליטת מזהמים: 100 ק"מ לליטר, 23 גרם CO2 לק"מ
  • טווח נסיעה חשמלי: 87 ק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר: 580 אלף שקל

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 45 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה