ה-EV3 הוא חשמלי ייעודי שלישי של קיה, ומתמודד באירופה בעיקר עם מתחרים מקומיים - מפולקסווגן, רנו וסטלנטיס. אצלנו המצב קצת שונה, אבל התחרות לא קלה יותר. שכן הוא נדרש להתמודד מול מספר אדיר של מתחרות סיניות חדשות. מעשית, הוא נציג ראשון של תעשיית הרכב הוותיקה שמנסה את מזלו בקטגוריה החשובה, שנשלטת על ידי תוצרת הרפובליקה העממית. להיטי מכירות מבית ג'ילי ו-BYD למשל.

סיכום: ה-EV3 הוא מראשי החץ של תעשיית הרכב המסורתית, המנסה לנהל קרב בלימה חשמלי מול ההשתלטות הסינית. והוא עושה זאת עם תג-מחיר, מערכת חשמלית וביצועים דומים, לרבות טווח ומהירות טעינה.
הוא אמנם קצת קטן ממתחריו הישירים ובהתאם מציע מעט פחות מקום לנוסעים, אינו מציג רשימת אבזור ארוכה כמותם ואיכות החומרים בו - במפתיע, יש לציין - רחוקה מלהרשים.
- מתחרים ישירים: BYD אטו 3, ג'ילי EX5, איון V
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 170 אלף שקל (165 אלף שקל)

- טוב: נוחות נסיעה, התנהגות כביש, תפעול
- בסדר: מרחב מחיה, ביצועים
- טעון שיפור: איכות חומרים, אבזור
- ציון: 8
מצד שני, הוא בפירוש מביא לשולחן איכויות נסיעה גבוהות, יתכן שאף הגבוהות בקטגוריה, לצד ממשק משתמש נוח מאוד לתפעול ותחושה מעולה מאחורי ההגה.
עבור מי שמחפש מקסימום גודל ואבזור במינימום מחיר, הוא לא יהיה בחירה מתבקשת. מי שלעומת זאת מחפש חשמלי שלא ירגיש שונה מדי, עם יכולות דינמיות גבוהות שמזכירות רכב בנזין "רגיל", חייב לקחת אותו לניסיון.
איך נראה: העיצוב החיצוני מאמץ אלמנטים מוכרים מה-EV9 הגדול, עם מרכב זוויתי, יחידות תאורה מזוהות וכמובן איפור קרבי של רכב פנאי. אהבנו, קצת פחות את מיקום ידיות פתיחת הדלתות האחוריות המוסלקות במסגרת השמשה, המקשה על ילדים.

סביבת הנהג היא העדכנית של קיה, עם צמד מסכים ("12.3 כל אחד) מחוברים עם צג נוסף ביניהם ("5.3) לבקרת האקלים שבמפתיע מוסתר על ידי ההגה. לצד זאת - וטוב מאוד שכך - נשמרו מתגים פיזיים לבקרת האקלים ולמערכת השמע. התפעול כך קל ונוח גם תוך כדי נסיעה.
את בורר מצבי הנסיעה (לפנים-אחור-חניה) מימין להגה אנחנו עדיין לא אוהבים, אבל הוא מפנה מקום לתאי אחסון גדולים בקונסולה שבין המושבים הקדמיים ומייצר תחושה אוורירית. תנוחת הנהיגה טובה, עם שדה ראיה ראוי לפנים ולצדדים, ואנחנו גם אוהבים את ההגה המקורי בעל שתי הצלעות.
אבל במפתיע, בעיקר מקיה שהוכיחה בשנים האחרונות כי היא מסוגלת לייצר תחושת יוקרה כשצריך, איכות החומרים נמוכה מהמקובל בסביבת מחיר זו. יותר מדי משטחי פלסטיק קשיח ומחוספס בצבע אפור, כולל ריפוד דמוי עור שאינו משכנע. זה נראה פלסטי ומרגיש כך. נכון שהשימוש בחומרים ממוחזרים פוגם באופן גורף כמעט באיכות תאי הנוסעים כיום, אבל נדמה כי קיה הלכו צעד אחד רחוק מדי.

בהשוואה ל-BYD אטו 3 הקיה קטן משמעותית, קצר ב-15.5 ס"מ (430 ס"מ) עם בסיס גלגלים קטן ב-4 ס"מ (268 ס"מ). בהתאם, מרחב המחיה ליושבים מאחור צנוע במרב המכר הסיני, אם כי הוא עדיין מסוגל להוביל צמד מבוגרים בנוחות יחסית, הודות לתכנון יעיל שמאפשרת הפלטפורמה הייעודית. לנוסע שלישי יהיה צפוף יותר. לתא המטען 460 ליטר של נפח (גדול במעט מהאטו 3) ובאופן נדיר בקטגוריה, יש גם תא קדמי (25 ליטר) לטובת אחסון כבל טעינה, למשל.
רשימת האבזור צנועה ומסתפקת בבקרת אקלים מפוצלת (כולל פתחים מאחור), מצלמת נסיעה לאחור, מפתח חכם וברכב המבחן בגרסה הבכירה גם ריפוד דמוי עור, מושב נהג מתכוון חשמלית וחלון שמש קטן. זה בפירוש פחות ממה שהמתחרים מציעים באותה קבוצת מחיר, גם כאשר הם גדולים יותר במידותיהם.
מערך הבטיחות כולל בכל הגרסאות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת אקטיבית, כולל על פתיחת דלת. אופי הפעולה של מערכת התרעת העירנות מטריד, ולא ניתן לנתק אותה באופן מוחלט וגם יתר המערכות היו פעלתניות מהרצוי.

איך נוסע: מערכת ההנעה כוללת מנוע חשמלי עם 204 כ"ס העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים, ומספקים ביצועים טובים עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות ותחושה נמרצת בדומה למתחרים הסיניים.
מערכת הבלימה הרגנרטיבית היא המתקדמת של הקונצרן הקוריאני, עם מצב אוטומטי המתאים את העוצמה לקרבה לכלי רכב אחרים באמצעות נתוני רדאר, או עם בחירה ידנית באמצעות מנופי שליטה מההגה, כמו שאין באף אחת מהסיניות.
יש ארבעה מצבים ואפשרות לעבור ביניהם גם בזמן לחיצה על דוושת הבלם, בשונה מדגמים אחרים של הקונצרן. בנוסף ניתן לשלב את מצב i-PEDAL לכל אחד ממצבי העוצמה (0 עד 3), ובמצב העוצמתי ביותר מתאפשרת נהיגה בדוושת אחת.

ה-EV3 מוצע עם אפשרות בחירה בין סוללת 81.4 קוט"ש וטווח תיאורטי נדיב במיוחד של 589 ק"מ בגרסת LR הבכירה, או 58.3 קוט"ש בגרסת SR שנבחנה והבטחה ל-432 ק"מ. עם צריכת חשמל של 16.1 קוט"ש ל-100 ק"מ בממוצע המבחן, השגנו טווח ריאלי של 360 ק"מ, נתון דומה למתחרים הישירים.
מערכת הטעינה פחות מתקדמת מזו של אחיו הגדולים, עם קצב מרבי של 100 קילוואט ומילוי מ-10% ל-80% בתוך חצי שעה, נתון אותו אימתנו בעמדה ייעודית.
איכויות הנסיעה של ה-EV3 אמנם לא מצטיינות כמו ב-EV6 למשל, אבל הן טובות ועדיפות בהרבה על מתחריו הסיניים, בין היתר בזכות כיול מוקפד למערכות המכאניות. עם יכולת שיכוך טובה ושמירה ראויה על ריסון מרכב במהירות גבוהה. גם כושר התמרון טוב בנסיעה בעיר (קוטר סיבוב של 10.4 מטר), וממדיו הקומפקטיים מאפשרים למצוא חניה בקלות. עם זאת, ראוי היה להקפיד יותר על בידוד מרעשי דרך ורוח.

היכולת הדינמית טובה, מעניקרה הרגשה בוגרת ומהוקצעת, עם זוויות גלגול מבוקרות ואופן פעולה טבעי של בקרת היציבות, ללא ההיסטריה המוגזמת בהתקרבות למגבלות. גם להגה ולבלמים תחושה טבעית יחסית התורמת לביטחון.
- מנוע: חשמלי
- קיבולת מצבר: 58.3 קוט"ש
- הספק / מומנט: 204 כ"ס / 29 קג"מ
- הנעה: קדמית
- אורך: 430 ס"מ
- רוחב: 185 ס"מ
- גובה: 156 ס"מ
- בסיס גלגלים: 268 ס"מ
- משקל: 1,845 ק"ג
- נפח תא מטען: 460 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 7.5 שניות
- מהירות מרבית: 170 קמ"ש
- כריות אוויר: 7
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): 5 כוכבים
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 170 אלף שקל (165 אלף שקל)