ג'ילי מוכרת לנו בעיקר כזו שמשווקת את המשפחתית-פנאי החשמלית גיאומטרי C, בעבר החשמלית מספר 1 בישראל, אבל למעשה אוחזת בלא פחות מ-14 מותגים שונים. בהם וולוו, פולסטאר, לוטוס, לינק & קו, חברת המונית הלונדונית, וגם בסמארט ביחד עם מרצדס. את כל אלה רכשה. בין המותגים שהקימה בעצמה נמצא מותג 'זיקר', שהוזנק ב-2021 ואמור להיות תת-מותג חשמלי עם פן טכנולוגי-יוקרתי, כך הוא לפחות מוצג על ידי החברה. וכך הוא גם מכוון ישירות לליבם של לקוחות טסלה, ניו ואקספנג.
001 הוא הדגם הראשון של זיקר, הוא הוצג כבר ב-2021 ומתבסס על מדף החלפים העצום שיש לקונצרן האם להציע. למשל פלטפורמת SEA1 החשמלית-ייעודית שמשרתת בין היתר גם את וולוו EX30, פולסטאר 2 ודגמים אחרים בקבוצה. וכזו שמסוגלת לאכלס את המילה האחרונה בתחום הבטיחות והטכנולוגיה, הודות לשותפות הצמודה שיש לג'ילי עם מובילאיי הישראלית.
סיכום: העולם משתנה לנגד עינינו כשגבולות הממדים והתצורות מטשטשים את החלוקה המסורתית לקבוצות רכב וקהלי יעד. גם הטכנולוגיה המתקדמת במהירות מטלטלת את הספינה, כי 'יוקרה' כבר אינה רק היצמדות למסורת ומוניטין, אלא גם - ולפעמים רק - קידמה וטכנולוגיה. וטסלה שהתברגה בעיקר בארה"ב לקטגוריית יוקרה, היא דוגמה מובהקת לכך.
- טוב: עיצוב, מרחב, אבזור, יכולת דינמית
- בסדר: נוחות נסיעה, מערכת הנעה
- טעון שיפור: הנדסת אנוש, מערכות בטיחות, טווח
- ציון: 7
ואין ספק שזיקר 001 ראויה מבחינה זו. שכן היא נטועה עמוק בתחום הטכנולוגי, עם הקפדה ניכרת על איכות חומרים ותחושת יוקרה אמיתית בתא הנוסעים ובעיקר סביבת הנהג. מצד שני, היא חושפת מספר כשלים שמונעים ממנה בינתיים הצלחה מלאה. בראש ובראשונה שליטה מסורבלת על מערכות הרכב דרך מסך המגע.
מחיר ה-001 מתחיל ב-270 אלף שקלים ומטפס עד 330 אלף שקלים, כמו ברכב המבחן. עד כמה המחיר הזה ראוי? אם מתייחסים למרחב הפנים, לגימור מלוטש, לאבזור העשיר וליכולת הדינמית, בהחלט כן. אבל הנדסת האנוש עדיין לא שם, טווח הנסיעה מאכזב ומערכות הבטיחות משהקות. ולכן, בעיקר על רקע התחרות העזה, הציון בסימסטר זה נותר כמעט-טוב בלבד.
איך נראה: זיקר בחרו בקו שונה מהסדאן המקובל, והעניקו ל-001 מראה 'שוטינג-ברייק', מעין סטיישן-קופה מסוגנן שלא רק גורם לנו להיזכר בפורשה טייקן ספורט-טוריזמו, אלא בעיקר להעריך את התעוזה ולהלל את התוצאה שבעינינו פשוט מעולה.
בפנים ממשיך המראה הייחודי-חדשני עם צמד צגים גדולים (מולטימדיה "15.4 ולוח מחוונים בגודל "8.8) ופתחי אוורור נסתרים, הגה מעניין למראה וחומרים נעימים למגע ויוקרתיים למראה, כולל משטחי אלומיניום מלוטש, מסגרות ברונזה ותפירה מוקפדת. נהדר.
עם בסיס גלגלים עצום של 300 ס"מ, החלל הפנימי ענק לכל כיוון ומכל מושב, למעט מושב הנוסע מלפנים בגלל מבנה הקונסולה שבין המושבים. המושבים עצמם נוקשים-משהו, אבל נוחים מאוד וכל רמות האבזור כוללות תפעול חשמלי לארבעה מתוך החמישה. וכמו בכל מכונית מודרנית כיום, נוסע במרכז הספסל האחורי יסבול ממשענת גב נוקשה מידי בגלל ידית מרכזית המחביאה כאן מחזיקי כוסות.
אבזור הנוחות עשיר במיוחד והרשימה ארוכה מכדי לגעת בכל פרט בה. כולל סייען קולי עם אפשרות בחירה בין קול של גבר או אישה שיעזרו למי שמתקשה לפתוח חלון. שלל האפשרויות נגישות באמצעות אצבעות הנהג על משטחי מגע על גלגל ההגה, או נבירה אינסופית ומתסכלת-משהו בתפריטים ואייקונים על מסך המגע הגדול.
ובשני המקרים נדרשת יותר מדי התעסקות. כי משטחי המגע לא תמיד רגישים דיים והנחת יד מרושלת מעוררת אותם לחיים להם לא נדרשו. ופריטת אצבעות על מסך המולטימדיה גוררת אחריה צליל התרעה על עירנות פגומה של הנהג. זה לא ייחודי לזיקר, אבל כאן זה על גבול המטריד והמתיש.
אפילו מאחור היא סופר טכנולוגית. הטכנולוגיה מגיעה גם לתא המטען כשבפנים נמצא גם ידיות להשכבת המושבים האחוריים ובגרסה זו שגם כוללת מתלים אדפטיביים, אפשרות להנמכת המכונית שתקל על הנפת שקי קניות לתא המטען. הנפח הרשמי הוא 539 ליטר מרשימים אך זה לא נראה כך. ובכל מקרה, הבעיה הגדולה כאן היא פתרון לכיסוי תא המטען שמחולק לשניים ומסרבל מאוד ושלא לצורך.
איך נוסע: בגרסת קריפטון הנבחנת יש 544 כ"ס, שני מנועים והנעה כפולה וגם זינוק מסחרר של 3.8 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש. כמו בחשמליות רבות אחרות, ההספק המרבי מתקבל רק במצב 'ספורט', ואז היציאה מהמקום באמת אגרסיבית מספיק כדי לעורר בחילה. אבל לא חסר כוח גם באינספור המצבים האחרים (כולל מצב 'התאמה אישית') כולל ב'אקו' הנרפה ביותר. עדר הסוסים תמיד יהיה גדול מספיק כדי להתגבר בקלות על יותר מ-2.3 טון של מכונית, לפני נוסעים.
תאוצות תכופות בעוצמה מלאה - כמו גם נסיעה במהירות מאוד גבוהה - מגיעות יד ביד עם הפחתת טווח משמעותית. בחשמליות מודרניות כמו ה-001 זו בעיה לא מהותית, שכן היא נושאת סוללת 100 קוט"ש ענקית. אבל העניין הוא ניהול אנרגיה ביום-יום.
הנתון הרשמי טוען לצריכה של 5.4 ק"מ לקוט"ש, או 580 ק"מ טווח. בפועל ובמסלול המבחן הרגיל שלנו, הצריכה הייתה כ-4 ק"מ לקוט"ש, שמאפשרים כ-400 ק"מ בלבד. ומי שממש ילחץ על הסוללה וינצל את מלוא הכוח לאורך זמן, צפוי לטווח נמוך עוד יותר. זה מעט מידי, ורחוק מדי מהמובטח עם פער של עשרות אחוזים.
הגרסה הבכירה בה נהגנו מצוידת במערך מתלים אדפטיבי שמעלים את רוב שיבושי הכביש כמעט בכל מהירות, ויחד עם שקט מופתי שנשמר גם במהירות גבוהה, מעניקה ה-001 את אותה תחושה נעימה ונינוחה מתבקשת מרכב טכנולוגי יוקרתי.
אבל החדשנות צועדת כאן צעד נוסף ומיותר קדימה. כי גם כשהנהג קובע את רמת הנוחות הרצויה, המכונית מחליטה כי המהירות גבוהה מדי והמרכב יונמך בהתאם. מעולה לאווירודינמיות ונימוסי הכביש, אבל הגבלת המהלך פוגעת בנוחות. לא מתאים לכל הכבישים, ובכל מקרה לא מתאים לבקשת הנהג. התחכמות דומה קיימת גם בתאורה האדפטיבית שפעילה מ-40 קמ"ש ונדלקת במופע מתרחב ואיטי, במקום להאיר באופן מלא כנדרש עם תחילת תנועה.
היכולת הדינמית נשכרת מהגבלת גובה מערכת המתלים, עם שתי דרגות מתחת ל'סטנדרט' שמצמידות את המכונית לקרקע ויחד עם היגוי מהיר וחד יחסית, וצמיגי 265-40 על חישוקי "22 עצומים, המכונית שומרת כמעט בכל מצב על קו ההתקדמות גם במהירות גבוהה ממש. רק עם כל כך הרבה כוח ומהירות, ראוי היה להתקין בלמים שלא ידעכו במהירות ויותירו את הדוושה רכה מדי וחסרת עוצמה.
אפרופו בטיחות, יש כאן נקודה ישראלית שכן לדברי היצרנית זהו הרכב הראשון בעולם עם מערכת 'סופר-וויז'ן' של מובילאיי בעלת השבב המתקדם ביותר - EyeQ5H, זו שאמורה להיות הצעד הסופי בדרך לנהיגה אוטונומית מלאה, עם 14 חיישנים, מצלמות ורדאר. על הנייר. בפועל היא מתקשה לזהות עצמים ביום ובעיקר בלילה, מתקנת ללא הרף - וללא צורך - את ההיגוי, וגורמת לחוסר ביטחון אצל הנהג. עם כל הכבוד לטכנולוגיה הזו, רף הדיוק והפעולה הרהוטה מצוי כיום הרבה יותר גבוה.
- מנוע: חשמלי
- מצבר: 100 קוט"ש
- הספק / מומנט: 544 כ"ס / 40.8 קג"מ
- הנעה: כפולה
- אורך: 495.5 ס"מ
- רוחב: 200 ס"מ
- גובה: 156 ס"מ
- בסיס גלגלים: 300 ס"מ
- משקל: 2,335 ק"ג
- נפח תא מטען: 539 ליטר (ועוד 15 ליטר מלפנים)
- 100-0 קמ"ש: 3.8 שניות
- מהירות מרבית: 200 קמ"ש
- כריות אוויר: 7
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
- מחיר: 330 אלף שקל