- במה נהגנו: אופל פרונטרה
- מתחרים: סקודה קאמיק, סיטרואן C3 איירקרוס, דאצ'יה ג'וגר
- מתי אצלנו: מחצית שניה של 2025
- מחיר משוער: החל מ-135 אלף שקל
- בעד: עיצוב, מרחב מחיה, איכות נסיעה
- נגד: איכות חומרים, אבזור נוחות, גרסה חשמלית
בגדול: עם הפרונטרה מחזירה אופל לחיים את שמו של אחד מרכבי השטח החביבים ששווקו כאן בסוף שנות ה-90, על בסיס איסוזו רודיאו רק במרכב קצר ועם גג פריק. אבל הקשר בין הפרונטרה העדכני לזה שהיה פעם, קלוש.
מדובר במתמודד חדש בקטגוריית הפנאי-קטן, מחליף לקרוסלנד שלא ממש הצליח וגרסה נוספת של קונצרן סטלנטיס על אותו בסיס המשמש גם את שאר חברות החברה - פיג'ו (2008), אופל (מוקה), ג'יפ (אוונג'ר), פיאט (600), אלפא רומיאו (ג'וניור) ולנצ'יה (אפסילון).
כמקובל בדגמים המוזכרים גם הוא ישווק עם אפשרות מנועי בנזין וחשמל, בניגוד אליהם ובאופן ייחודי הוא מציע שורת מושבים שלישית ומקום לשבעה.
עיצוב ותא נוסעים: אהבנו את המראה המשלב את החזית המוכרת של אופל עם מרכב זוויתי מעט. ואיך אפשר בלי שילוב אלמנטים מוכרים בקטגוריה כמו מגנים שחורים סביב למרכב, פסי גגון ואפשרות צביעה דו גוונית. בעיקר אהבנו את חישוקי הברזל הלבנים של גרסת הבסיס, המוסיפים ייחוד ושאר רוח, עם הקרנה קשוחה.
סביבת הנהג כוללת את הסידור המוכר של לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע (בגודל "10 כל אחד), המופנה בזווית לכיוון הנהג אך אינו איכותי במיוחד. שמירה על מתגים פיזיים לבקרת האקלים (חד-אזורית) מעניקה תפעול קל ונוח יחסית, אבל פתחי המיזוג מוצבים נמוך מדי ופוגעים ביכולת לקרר את התא.
יש גם תאי אחסון שימושיים בקונסולה המרכזית, כולל אחד יעודי לאייפד עם רצועת גומי, שלא ממש ברור למה היא משמשת וספק אם תחזיק מעמד במבחן הזמן.
איכות החומרים בינונית והמראה הכללי מעט קודר, עם תחושה בסיסית (מדי). לא רק בגלל השימוש במפתח הנעה ולא מתג כמקובל כיום והיעדר מנגנון סגירה אוטומטית בלחיצה אחת לחלונות. גם אפשרות כיוון גובה לחגורות הבטיחות, חסרונם של פתחי מיזוג מאחור ואי נוכחותה של בקרת שיוט אדפטיבית, הפתיעו אותנו.
מושב הנהג נוח ותומך היטב, ותנוחת הנהיגה גבוהה. חבל רק שלהגה טווח כיוון מוגבל לעומק. זה מפריע, בעיקר בגרסה החשמלית בה המושב ממוקם גבוה יותר עקב הסוללות שתחתיו.
בהשוואה לקרוסלנד היוצא, הפרונטרה גדול משמעותית. הוא ארוך ב-15.5 ס"מ (438.5 ס"מ), רחב ב-3 ס"מ (179.5 ס"מ), גבוה ב-5 ס"מ (165.5 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-6.5 ס"מ (267 ס"מ). בהתאם, מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב משמעותית והוא כעת מהמרווחים בקטגוריה, עם אפשרות להכיל בקלות ארבעה מבוגרים גבוהים, בעוד תא המטען מכיל 460 ליטר.
בגרסה החשמלית המרווח מוגבל יותר בגלל מיקום הסוללה, המגביה את הרצפה. ובהקשר זה ראוי לציין כי שורת מושבים שלישית ומקום לשבעה יש רק בגרסת הבנזין, אך זו לא הופיעה לאירוע ההשקה כך שלא יכולנו להתרשם ממנה, ובעיקר מהאפשרות להושיב בה נוסעים.
מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב והתרעת שטח מת.
מנועים וביצועים: הפרונטרה יוצע עם אפשרות בחירה בין בנזין לחשמל. זו האחרונה בעלת סוללה קטנה יחסית (44.2 קוט"ש) וטווח נסיעה מוגבל (מאוד) ל-305 ק"מ בלבד, עם טעינה מהירה (100 קילוואט) ומילוי מ-10% ל-80% ב-32 דקות. לדברי היצרנית, בשנה הבאה תוצג גרסת טווח מוגדל עם 400 ק"מ תיאורטיים ולא מרשימים בין טעינות.
הספק המנוע החשמלי נמוך (113 כ"ס) מביא לביצועים פושרים (12.1 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש), ולא רק ביחס למקובל בדגמים חשמליים. במפתיע, המנוע החשמלי רועש יחסית במהירויות נמוכות. מערכת בלימה רגנרטיבית כוללת שני מצבים בלבד, אך בשונה מהמקובל ברירת המחדל היא דווקא למצב המוגבר (1.2 מטר לשניה לעומת 0.8). ולמרות זאת הוא לא מאפשר נהיגה בדוושה אחת כמקובל בחשמליות מודרניות.
מנוע הבנזין הוא מהסדרה החדשה של הקונצרן, עדיין עם 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, אבל עם מגדש חדש (בגיאומטריית מניפה משתנה) ומערכת היברידית מתונה (48V) עם מנוע חשמלי קטן (28 כ"ס) המשולב בתוך תיבת 6 הילוכים כפולת מצמד. הוא מוצע בשתי רמות הספק – 100 או 136 כ"ס כמו במקרה של רכב המבחן.
הביצועים טובים משמעותית משל הגרסה החשמלית (9 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש), וגם אופי הפעולה חלק יחסית, שכן המנוע החשמלי אחראי על ההנעה בתחילת נסיעה, אך רחוק מהבטחות אופל לשימוש בו ב-50% מהנסיעה בעיר. הוא גם שקט יותר ופחות רועד מקודמו, למעט בבטמפרטורות נמוכות כמו הנעת בוקר. במפתיע, לא ניתן לבטל את פעולת מערכת עצור-סע המדוממת את המנוע וגורמת להפסקת פעולת המזגן.
פעולת תיבת ההילוכים חלקה יחסית, אבל אין כל אפשרות לשליטה ידנית, אלא רק מצב L האמור להוריד להילוך הנמוך ביותר אבל בפועל לא ממש עושה זאת, ולכן לא ניתן לייצר בלימת מנוע יעילה. נזכיר כי מלבד הקטנת השימוש בבלמים בירידות ושמירה על כשירותם, המערכת אמורה לסייע בהאטת הרכב במקרה של כשל כלשהו במערכת הבלימה.
נוחות והתנהגות: כבסיס משמשת הפלטפורמה העדכנית המיועדת לדגמים הקטנים בקונצרן והמשותפת בין היתר לאחיו הצרפתי סיטרואן C3 איירקרוס, אבל עם הכיול המוצק היסטורית של אופל, פועל יוצא של מותג גרמני, נוחות הנסיעה אינה מושלמת אך טובה יחסית בכל מהירות.
היכולת הדינמית בטוחה וצפויה, עם נטיה ברורה לתת-היגוי (אובדן אחיזה בגלגלים הקדמיים) במגבלות. ההגה מעורפל וארוך (כמעט 3 סיבובים מקצה לקצה) ולבלם תחושה דו-שלבית, כמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
סיכום: עם הפרונטרה אופל מנסה לבדל את עצמה מהמתחרים ולא נגררת למרוץ החימוש הטכנולוגי, אלא מתמקדת בגישה תכליתית ובסיסית. בצד השלילה יש מגרעות הקשורות בעיקר בסביבת נהג, אבזור נוחות צנוע ומערכת הנעה חשמלית עם ביצועים וטווח נסיעה לא משכנעים.
בצד החיוב הוא מתמקד בתחומים החשובים לשימוש משפחתי כמו מרחב מחיה מהטובים בקטגוריה, עם אפשרות נדירה לשורת מושבים שלישית (אותה נדרש עוד לבחון) ובעיקר תג-מחיר אטרקטיבי.
אם היבואנית תצליח לשמור על תמחור דומה לגרמניה, כלומר תג-מחיר של כ-135 אלף שקל לגרסת הבנזין, הוא עשוי להיות לא רק הדגם הנמכר ביותר של אופל בישראל, אלא של כלל הקונצרן.
- מנוע: טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, 1.2 ליטר
- הספק: 136 כ"ס ב-5,500 סל"ד
- מומנט: 23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד
- תמסורת: 6 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
- אורך: 438.5 ס"מ
- רוחב: 179.5 ס"מ
- גובה: 165.5 ס"מ
- בסיס גלגלים: 267 ס"מ
- משקל עצמי: 1,344 ק"ג
- נפח תא מטען: 460 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9 שניות, 190 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 19.2 ק"מ לליטר, 118 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר משוער: מ-135 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת אופל