שברולט סילברדו EV הוא טנדר חשמלי ראשון למותג האמריקאי הגאה, חלק מאסטרטגיה שמובילה מארי בארה, מנכ"לית קונצרן האם ג'נרל מוטורס, לפיה בכל קטגוריה ותחת כל מותג תהיה נוכחות ליצרנית עם דגם נטול זיהום. ובצפון אמריקה זה כמעט קורה, עם טנדר חשמלי היא דווקא כמעט האחרונה להגיע למסיבה, בעיקר אחרי פורד, יריבתה הגדולה מדטרויט.
אצלנו, יבואנית המותג (UMI) אומנם הכריזה כבר לפני ארבעה חודשים על תחילת שיווק, אבל זה לא קרה. לא רק עם הסילברדו, שכן היא אינה מציעה כיום אף אופציה נקיה מזיהום משלל דגמי הקונצרן. לוואקום המפתיע הזה נשאבו בשמחה חברות רבות של יבוא אישי ומקביל שכבר משווקות את הטנדר החשמלי במשך מספר חודשים. כמו למשל אוטומקס המוכרת היטב, שציידה אותנו בשמחה ברכב המבחן.
עוד הערה אחת מעניינת לפני שנצלול למבחן. עם משקל כולל של 4.5 טון, נהיגה בו מחייבת רישיון C1 (ג'), בדומה לסילברדו 2500HD. מגבלה שיווקית כמובן, אבל מצד שני זה מאפשר לו את כל ההטבות הכלכליות שמקבלים טנדרים גדולים מאמריקה, לרבות שווי שימוש אפס, פחת שנתי גבוה יותר (20% לעומת 15%), אגרת רישוי מופחתת והחזר מע"מ מלא בכל הוצאה (טיפולים, ביטוח וכו') ובעיקר ברכישה. לא במקרה, תג המחיר שלו מתחיל ב-300 אלף שקל.
סיכום: שברולט אמנם כמעט אחרונה להתחיל בשיווק טנדר חשמלי, אבל היא כנראה ראשונה שפוגעת בול בצרכי קהל היעד. על בסיס פלטפורמה ייעודית ומתקדמת, עם יתרונות משמעותיים על פני המתחרה הישיר (שבדומה לו משווק בינתיים רק בייבוא מקביל) לרבות טווח נסיעה, ביצועים ומערכת טעינה מהירה יוצאת דופן.
- מתחרים: פורד F150 לייטנינג
- מחיר: החל מ-300 אלף שקל
- טוב: טווח נסיעה, טעינה מהירה, ביצועים, מרחב תא נוסעים
- בסדר: עיצוב, אבזור
- טעון שיפור: אין כיוון גובה מושב נהג, טעינה ביתית, עבירות
- ציון: 8
תג המחיר יקר במעט מגרסאות בסיס לטנדרים יפנים לעבודה כמו איסוזו דימקס וטויוטה היילקס, אבל יש לו יתרונות משמעותיים עליהם כמו מרחב מחייה עדיף לנוסעים וגדול למטען ויכולת גרירה טובה בהרבה, לצד הטבות מיסוי מפתות.
הוא לא חף מחסרונות. תנאי השירות של הנהג אינם מהמשובחים וטעינה ביתית מחייבת פתרון מורכב יחסית. אבל מי שמחפש טנדר עבודה רציני וגדול, עם שימושיות מרשימה וחסכון עצום בעלויות שוטפות, חייב להעיף בו מבט.
איך נראה: העיצוב החיצוני לא מקורי כמו ריביאן R1T, לא מצועצע כמו טסלה סייברטראק, אבל גם לא אנמי כמו פורד F150 לייטנינג. מלפנים יש סבכה אטומה עם יחידות תאורה יוצאות דופן, בעוד הארגז מחובר כיחידה אחת עם תא הנוסעים במטרה לצמצם את מקדם הגרר (0.33) הגבוה, שלדברי שברולט הוא הנמוך בקטגוריה.
סביבת הנהג כוללת כמקובל לוח מחוונים דיגיטלי ("8) ומסך מגע ("11) מופנה לכיוון הנהג, עם מתגים פיזיים ונוחים לבקרת האקלים. אהבנו גם את המצלמות ההיקפיות שמציעות מגוון זוויות ומקלות בכך על תמרונים בעיר או התחברות לעגלה.
עדיין היינו מעדיפים שפעולות כמו כיבוי המנוע, מצב אורות הדרך או שינוי עוצמת הרגנרציה, יתבצעו ממתגים פיזיים ולא מהמסך. גם מתג ארבעה מאותתים ממוקם באופן מוזר בתקרה מאחורי המראה המרכזית, ובמצב חירום (בלימת פתע בכביש מהיר למשל) תתקשו למצוא אותו.
תא הנוסעים מותאם לעבודה ושטיפה, עם כיסוי ייעודי לרצפה וללא שטיחים. כך גם לגבי ריפודי דמוי-עור למושבים - המבטיחים עמידות גבוהה - ודיפוני פלסטיק קשיחים. יש מגוון גדול של תאי אחסון אך מושב הנהג נטול כיוון לגובה, והופך את הנהיגה ברכב הענק לבעייתית עבור נמוכי קומה, בעיקר בעיר.
מבחינת ממדים הוא גדול מאיסוזו דימקס ב-64 ס"מ לאורך (592 ס"מ) ב-57.5 לבסיס הגלגלים (370 ס"מ) אבל קטן מסילברדו 2500HD (ב-43 ס"מ לאורך וב-34 ס"מ לבסיס הגלגלים). מרחב המחיה ליושבים מאחור דומה לטנדר האמריקאי הגדול, ויכיל בקלות שלושה מבוגרים גבוהים, עם כניסה נוחה הודות לידיות אחיזה על קורות הצד, במפתיע ללא ידיות בתקרה. ליושבים מאחור יש פתחי מיזוג נפרדים, צמד שקעי USB ושקע חשמל (120V).
בדומה למקובל בחשמליות מודרניות, יש תא נוסף ענק מלפנים (303 ליטר), המעניק לו יתרון משמעותי על טנדרים רגילים נטולי תא מטען סגור ונסתר מהעין. הוא גדול מספיק כדי להכיל ארבע כיסאות מתקפלים, ערכת חילוץ, פק"ל קפה ושישיית מים מינרליים, עם שקע חשמל ייעודי (120V) לטובת מקרר למשל.
אורך הארגז (1.8 מטר) מציב אותו בין דימקס (23- ס"מ) לסילברדו 2500HD (29+ ס"מ), ויאפשר לו להכיל בקלות צמד אופנועי שטח. כושר ההעמסה נמוך דווקא מהטנדר היפני (645 ק"ג).
מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
איך נוסע: מערכת ההנעה משלבת שני מנועים חשמליים והנעה כפולה עם 515 כ"ס. עם 5.5 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש הוא יהיה מהיר יותר מגולף GTI (ב-0.4 שניות), עם תחושה קבועה של עודף כוח זמין בכל מצב. בעיקר מרשימים הביצועים בנסיעה עם נגרר במשקל 3.5 טון בכביש הררי, שם הוא מתייחס בזלזול מוחלט לעליות, טוב אפילו מטנדרים אמריקאיים גדולים עם מנועי דיזל ענקיים.
מערכת בלימה רגנרטיבית פשוטה יחסית עם שלושה מצבים ובחירה דרך מסך המגע, סידור לא נוח ולא בטוח. יש מצב מוחלש המדמה הסרת רגל מדוושת התאוצה ברכב רגיל ושניים עוצמתיים יותר, החזק מהם מאפשר נהיגה בדוושה אחת אבל מחייב רגל עדינה כדי למנוע בחילה מהנוסעים. יש עם זאת לציין כי המצב הזה מאפשר להמנע לחלוטין משימוש בדוושת הבלם גם בירידות ארוכות ותלולות עם נגרר כבד מאחור.
לסוללת הענק קיבולת מפלצתית ונדירה של לא פחות מ-200 קוט"ש, ובהתאם היא מבטיחה טווח אדיר של 720 ק"מ. במהלך המבחן גילינו צריכת החשמל של כ-34.5 קוט"ש ל-100 ק"מ במסלול ששילב גם גרירה ושטח קל, עם טווח אמיתי של 570 ק"מ. צריכה של כ-29.5 קוט"ש ל-100 ק"מ בשיוט בינעירוני נינוח, תעניק טווח של 675 ק"מ, קרוב מאוד להצהרת היצרנית.
בשני המקרים זהו טווח נסיעה שמותיר מרווח ביטחון גם ללקוחות הקטגוריה הגומעים מרחקים ארוכים והוא גדול משמעותית מהמתחרה הישיר של פורד.
מערכת החשמל היא במתח גבוה (800V) ולכן מאפשרת טעינה אולטרה מהירה. עד כמה מהירה? ובכן, שברולט לא מפרסמת את קצב הטעינה, אבל בעמדה ייעודית הוא קבע את הקצב המהיר ביותר שאי פעם מדדנו - 310 קילוואט ותוספת של 140 ק"מ בתוך 10 דקות. משך המילוי סופר מהיר ביחס לגודל הסוללה: 40 דקות מ-10% ל-80%.
נציין כי שקע החשמל בסילברדו EV הוא בתקן אמריקאי, ולכן מחייב מתאם ייעודי לטובת חיבור לעמדה מהירה. אך בשונה ממתאמים אחרים בהם עשינו שימוש בעבר, אשר מנעו אפשרות לשימוש בעמדה מהירה, זה שסיפקה לנו אוטומקס פעל היטב ועמד בקצבי הטעינה המהירים.
כמקובל בדגמים אמריקאים, מערכת הטעינה הביתית (AC) היא חד-פאזית ולכן מילוי הסוללה מ-10% ל-100% ייקח לכם, תחזיקו חזק, כ-48 שעות. אוטומקס מציעה אמנם עמדת DC ביתית (בין 15 ל-20 קילוואט) המאפשרת מילוי מלא בכ-10 שעות, אבל מחירה עומד על כ-20 אלף שקלים.
בשונה מהטנדר של פורד, שהוא למעשה הסבה של הגרסה הרגילה להנעה חשמלית, כבסיס משמשת פלטפורמת אולטיום הייעודית של GM לדגמים חשמליים. המתלים נפרדים ונתמכים קפיצי סליל, בשונה מהמקובל בטנדרים רגילים המצוידים בסרן חי מאחור וקפיצי עלים לרוב.
בהתאם, הנסיעה נוחה למדי, ללא הקופצנות המוכרת של החלק האחורי בטנדרים ללא מטען בארגז. הוא גם מבודד היטב רעשי דרך ורוח וכושר התמרון שלו טוב ביחס למידות הענק, עם משקל טבעי להגה (מתוגבר חשמלית) ויכולת דינמית ראויה.
למרות מרווח גחון נדיב יחסית ו'בטן' חלקה ללא כל בליטות, יכולת השטח מוגבלת בעיקר לדרכי כורכר. שכן זוויות מרכב צנועות, מדרגות צד פגיעות ובעיקר מהלכי המתלה קצרים, גורמים בקלות להצלבת צירים (שני גלגלים באוויר) ואובדן אחיזה אותו בקרת המשיכה לא מצליחה למנוע.
- מנוע: חשמלי
- קיבולת מצבר: 200 קוט"ש
- הספק / מומנט: 510 כ"ס / 85 קג"מ
- הנעה: כפולה
- אורך: 592 ס"מ
- רוחב: 207.2 ס"מ
- גובה: 198.2 ס"מ
- בסיס גלגלים: 370 ס"מ
- משקל עצמי/מותר: 645/3,887 ק"ג
- מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 22.6 ס"מ, 22.9/21.7 מעלות
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.5 שניות, 180 קמ"ש
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): לא נבחן
- מחיר: החל מ-300 אלף שקל
תודה למיני סיידוף מאופנטורק, סוכנות משנה של עופר אבניר בבית שמש, על הסיוע במבחן הגרירה