דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

למרחקים ארוכים: סקודה סופרב מול יונדאי סונטה וטויוטה קאמרי

Getting your Trinity Audio player ready...

קטגוריית המשפחתיות הגדולות, סגמנט D בעגה המקצועית או מכוניות מנהלים בתקופה בה לתואר הזה התלוותה פריווילגיה מוטורית, היתה בעבר אחת החשובות בשוק. אבל בשנים האחרונות היא הצטמצמה משמעותית לטובת רכבי הפנאי. כמו שכל קטגוריה בערך נאלצה לפנות מקום לדגמים גבוהים ו"קשוחים יותר למראה". כיום, פורד, פיג'ו, אופל, רנו וסיטרואן לא משווקות עוד דגמים בקטגוריה. אפילו פולקסווגן, אחת המייסדות, הפסיקה לייצר את הפאסאט בתצורת סדאן קלאסית.

מי שתפסה את מקומה כנציגת הקונצרן הגרמני היא סקודה סופרב, כעת בדור חדש ורביעי של מי שנחשבת כבר שנים לאמת המידה בקטגוריה ומנצחת סדרתית של (כמעט) כל מבחן השוואתי בו היא לוקחת חלק.

על הנייר, היצרנית הצ'כית לא חידשה ולא שינתה יותר מדי בספינת הדגל שלה. זאת בשונה מצמד המתחרות הישירות האחרונות שנותרו לה - יונדאי סונטה שעברה לאחרונה מתיחת פנים קלה וטויוטה קאמרי חדשה. שתיהן עם יחידות הנעה היברידיות והבטחה לביצועים משופרים וצריכת דלק מופחתת.

טויוטה קאמרי

  • מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 2.5 ליטר וחשמל (230 כ"ס)
  • תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 7.2 שניות, 180 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 20.4 ק"מ לליטר
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 230 אלף שקל (215 אלף שקל)

יונדאי סונטה

  • מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 2.0 ליטר וחשמל (192 כ"ס)
  • תמסורת: 6 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.2 שניות, 192 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 20 ק"מ לליטר
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 235 אלף שקל (220 אלף שקל)

סקודה סופרב

  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר (150 כ"ס)
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.2 שניות, 225 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 18.2 ק"מ לליטר
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 231 אלף שקל (202 אלף שקל)

עיצוב ותאי נוסעים

אף אחת מהשלוש לא מושכת יותר מדי תשומת לב. הסופרב בקושי השתנתה, ועדיין מציעה את ההופעה המכובדת ביותר. הסונטה מציגה יחידות תאורה מקוריות מלפנים אבל עדיין שומרת על מראה צנוע, הקאמרי בכלל נחבאת אל הכלים.

גם עיצוב הפנים של הקאמרי נראה המיושן בחבורה, והיא היחידה עם בורר הילוכים מכאני (אלקטרוני באחרות) שכמעט נעלם מהזירה וגוזל מקום מתאי אחסון, ללא תאורת אווירה פנימית ובלי מנופי שליטה בהילוכים מאחורי ההגה כמו באחרות.

מושב הנהג לא נוח במיוחד שכן הוא נעדר תמיכה מספקת ויעייף בנסיעה ממושכת. הוא גם מוצב גבוה מדי עם מדרס קטן מדי לרגל שמאל. גבוהים ירגישו בו לא בנוח וגם במושב הנוסע, היחיד כאן שנטול כיוון לגובה. גם התפעול מסורבל יותר: כך למשל, ביטול מערכת זיהוי התמרורים או שמירת נתיב, מחייב כניסה אל תוך תפריט ייעודי בלוח המחוונים.

סביבת הנהג של הסונטה היא המודרנית ביותר, עם הסידור המוכר ביונדאי של לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע צמודים, תוך שמירה על סוללת מתגים פיזיים נוחים. איכות החומרים טובה יחסית, אבל לא ברור לנו מדוע הוחלט על גימור דמוי עץ לרוחב הקונסולה, שנראה זול ולא מתאים.

רשימת האבזור שלה עשירה מהאחרות לרבות תצוגת נתונים עילית, חלון שמש גדול, אפשרות להסיע את הרכב מהשלט לחניה צפופה ומצלמות היקפיות (לעומת מצלמת נסיעה לאחור פשוטה באחרות), הכוללת גם הקרנה של השטח המת על לוח המחוונים בהפעלת איתות, מערכת סופר חשובה בעיקר בהתחשב במראות קטנות מדי.

לסופרב לוח מחוונים דיגיטלי קטן מצמד האסייתיות ("10.25 לעומת "12.3) אבל מסך המגע גדול יותר ("13 לעומת "12.3), ואיכותי יותר עם תפעול אינטואיטיבי הודות לאייקונים גדולים ומתגים רב-תפקודיים בקונסולה המרכזית (לבקרת האקלים ומערכת השמע).

המושבים הם הטובים מכולן ובפער, עם נוחות ותמיכה מצוינות ואפילו תכניות עיסוי, מה שמאפשר נסיעות ארוכות ללא מאמץ. גם איכות החומרים גבוהה יותר.

הסופרב שומרת על מעמדה כמרווחת ביותר לנוסעים מאחור, באופן שמאפשר להסיע בה שם שלושה מבוגרים גבוהים בנוחות מרבית. ויש כאן גם את תנאי השירות הטובים יותר כמו שליטה נפרדת בבקרת האקלים, מתקן ייעודי לתליית ז'קט, משטח ייעודי במשענת היד המרכזית המאפשר הצבת אייפד או טלפון ומגרעות במשענות הראש שמונעות כאבי צוואר.

הסונטה שניה במרחב המחיה מאחור, המוגבל בעיקר לראש. במפתיע אין בה אפשרות לפתיחת החלונות האחוריים בלחיצה אחת. הקאמרי היא הצפופה ביותר (בסיס הגלגלים קצר ב-1.5 ס"מ מהאחרות), עם מפתח צנוע לדלת המקשה את הכניסה. היא גם היחידה ללא וילונות הצללה לחלונות האחוריים.

גם תא המטען של הסופרב הוא הגדול בהשוואה (595 ליטר), עם יתרון תצורת דלת חמישית המייצר מפתח גדול, ועם פתרונות חכמים כמו עריסה לציוד, מתקן לעיגון וגם שקע חשמל (12V). תאי המטען של השתיים האחרות דומים בגודל, אבל בסונטה (480 ליטר) אין גלגל חלופי ואם תרצו אחד, תיאלצו לרכוש בעצמכם (כ-1,000 שקל). הקאמרי (493 ליטר) היא היחידה ללא פתיחה-סגירה חשמלית לדלת תא המטען.

רשימת האבזור של רכבי המבחן בגרסאות הבכירות כוללת ריפודי עור, כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים (לקאמרי גם כיוון חשמלי להגה) ומשטח טעינה אלחוטי. מערך הבטיחות בשלושתן כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת (פסיבית בטויוטה, אקטיבית ביונדאי ובסקודה) ועל פתיחת דלת.

מנועים וביצועים

באירופה משווקת סקודה את הסופרב גם בגרסה היברידית-נטענת מסקרנת, אבל בישראל מוצעים (לפחות בינתיים) רק מנועי בנזין מוגדשים שעברו בירושה מקודמתה. ברכב המבחן, עם 4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (150 כ"ס), הביצועים הם הנחותים בהשוואה, בעיקר בתאוצות ביניים המדמות עקיפה בגלל תגובות איטיות של תיבת 7 הילוכים כפולת מצמד. מערכת היברידית מתונה (48V) שנוספה למנוע הוותיק מדוממת אותו בכל הרפיית מצערת בשיוט ולא ניתן לבטל את פעולתה.

לסונטה ולקאמרי מנועי בנזין אטמוספריים עם 4 צילינדרים (2.0 ליטר בקוריאנית, 2.5 ליטר ביפנית) המסתייעים במנוע חשמלי. לטויוטה ההספק הגבוה בהשוואה (230 כ"ס) ולכן היא המהירה ביותר ובפער, גם בזינוק מהמקום וגם בתאוצות ביניים הודות לתגובות מידיות של תיבת ההילוכים הרציפה. מצד שני, מצערת מלאה מייצרת שאון ניכר כשמנוע הבנזין מזנק מיידית לסל"ד גבוה וקבוע.

היונדאי (192 כ"ס) הייתה שניה מבחינת ביצועים בפער קטן מהסקודה, אבל מערכת ההנעה שלה עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית היא החלקה והנעימה ביותר לשימוש, בעיקר בזחילת פקקים. עוד מרשימה כאן היא מערכת רגנרציה דומה לדגמים החשמליים של יונדאי, עם אפשרות לקביעת עוצמה בשליטה ידנית (4 מצבים) או מצב אוטומטי המשנה את העוצמה בהתאם לנתוני הרדאר והקרבה לרכב שמלפנים.

הקאמרי הייתה גם החסכונית בהשוואה עם 12.9 ק"מ לליטר מרשימים בממוצע המבחן המאומץ, לפני הסונטה עם 11.9 קמ"ל והסופרב עם 10.8 קמ"ל.

נוחות והתנהגות

איכות הנסיעה של הקאמרי היא הפחות מרשימה כאן. כיול מתלים רך יחסית מעניק נוחות טובה במהירות נמוכה, אבל הם נעדרי ריסון ומייצרים תנודות מרכב בנסיעה בכביש מהיר שאינו סלול היטב, ורעשי דרך חודרים לתא באופן מוגזם. גם היכולת הדינמית פחות מבריקה: זוויות הגלגול מוחשיות, מגבלות האחיזה נמוכות יותר ובקרת היציבות מתערבת באגרסיביות שלא לצורך. הגה חסר תחושה פוגע בביטחון הנהג.

ביונדאי הוקשחו המתלים במתיחת הפנים האחרונה, ובעיר היא מעט נוקשה מדי. במהירות גבוהה היא מרשימה הרבה יותר, עם ריסון מרכב ראוי, ובידוד רעשי דרך ורוח הטוב ביותר כאן. גם היכולת הדינמית גבוהה, בזכות הגה ובלמים מדויקים, ורק חבל שהיצרנית בחרה בצמיגים "רב-עונתיים" (קומהו Solus TA31+) שמספקים אחיזה נמוכה על אספלט יבש ובטמפרטורות המקומיות.

איכויות הנסיעה של הסופרב הן הטובות בהשוואה, עם כיול מתלים מוקפד המשלב היטב בין יכולת ספיגת שיבושים במהירות נמוכה לבין שמירה על ריסון במהירות גבוהה. גם היכולת הדינמית טובה, עם תחושה בטוחה וצפויה במגבלות, למעט בלמים חסרי תחושה בתחילת המהלך.

סיכום

האתגר העיקרי של שלושתן יהיה להצדיק את קיומן מול דגמים חשמליים בתצורת מרכב זהה, כמו טסלה מודל 3, יונדאי איוניק 6, BYD סיל ואקספנג P7 המשובחות, שעדיפות מבחינות רבות וסובלות בעיקר מהצורך הקבוע להתחבר לעמדת טעינה. רבים עדיין לא יכולים או לא רוצים לעשות זאת.

מבין השלוש, דווקא הקאמרי, הזוכה להצלחה אדירה בצפון אמריקה, פחות מבריקה על על כבישי הארץ. למעט יתרון בביצועים ובצריכת הדלק, היא מתקשה מול המתחרות וסובלת מתא נוסעים פחות מודרני, פחות מאובזר ופחות מרווח.

הבחירה בין השתיים האחרות יותר קשה. הסונטה מרשימה בזכות מערכת הנעה המשלבת היטב בין ביצועים, חיסכון ופעולה חלקה וגם רשימת אבזור הנוחות עשירה בהשוואה. אבל בשונה מהמפגש הקודם עם המתחרה הצ'כית, הפעם היא נאלצת לסיים שניה.

מערכת ההנעה של הסופרב רחוקה מלהרשים. אבל מכל בחינה אחרת היא עדיפה על שתי המתחרות. כולל תנאי שירות טובים יותר לנוסעים מלפנים ומאחור עם שפע פתרונות חכמים, תא מטען ענק ושימושי ואיכויות נסיעה הטובות ביותר בעיר ומחוצה לה. ולכן היא חוזרת לראש, כטובה מכולן.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 84 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה