- במה נהגנו: אקספנג G6
- מתחרים: יונדאי איוניק 5, טסלה מודל Y, פולקסווגן ID.5
- מתי אצלנו: אוגוסט 2024
- מחיר משוער : החל מ-220 אלף שקל
- בעד: ביצועים, טווח, קצב טעינה, מרחב פנים, טכנולוגיה
- נגד: הנדסת אנוש, ראות לאחור
בגדול: אקספנג הגיעה לישראל לפני קצת יותר מחצי שנה, כמותג נוסף בצונאמי חברות הרכב הסיניות ששטף את השוק בשנתיים האחרונות. ובמפתיע, למרות שהציעה רק שני דגמים במחיר שאינו סיני-עממי, זכתה להצלחה כמעט מיידית והעלתה על הכבישים קרוב ל-1,500 מכוניות, במחיר ממוצע שקרוב ל-280 אלף שקל.
ובעוד מספר שבועות תעלה על כבישים מקומיים דגם שלישי. כזה שבניגוד לשני אחיו למשפחה - P7 ו-G9 - מכוון ללב ליבה של הקטגוריה המשפחתית-גדולה, כנראה המאתגרת, הצפופה והתחרותית ביותר של המכוניות החשמליות. זו הכוללת דגמים משובחים כמו יונדאי איוניק 5, פולקסווגן ID.5, וגם טסלה מודל Y, המכונית הנמכרת ביותר בעולם ב-2023.
עיצוב ותא נוסעים: בהמשך לקו הסולידי, כמעט-מאופק - בוודאי ביחס לחלק מהסיניות - של שני הדגמים הראשונים, גם ה-G6 אינו מסנוור את עיני המביטים בו לראשונה. אך בעינינו הוא הוא נאה מאוד, עם צללית עכשווית ויחידות תאורה צרות-רוחביות מלפנים ומאחור, סבכה קדמית אטומה וידיות דלתות נשלפות. עם עיצוב כמו-קופה עדכני ומקדם גרר נמוך יחסית (0.25), גם אם לא שובר שיאים.
תא הנוסעים הוא המוכר של היצרנית, וכולל מסך מגע גדול ("15), לוח מחוונים דיגיטלי צר ("10.2) ומיעוט כמעט-מוחלט של מתגים פיזיים. מערכת ההפעלה, עם ערכת שבבי Snapdragon 8155 חדשה מבית קוואלקום, מתפקדת היטב. התגובות מהירות, ההפעלה הקולית נרחבת ויש יכולת הרצת מגוון אפליקציות רחב - החל מספוטיפיי ועד נטלפיקס ודיסני פלוס.
מה עם צימוד מתבקש לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, זה שהובטח בדגמי המותג לרוכשי מכוניות בישראל אך מתעכב כבר חודשים ארוכים ומתסכלים עבורם? גם ברכבי המבחן לא היה כזה, וגם במקרה זה יש הבטחה להגעה ארצה עם המכוניות הראשונו שישווקו כאן, החל בחודש אוגוסט הקרוב.
גם הנדסת האנוש אינה משכנעת, ואף לקויה בלא מעט מקרים במה שנראה כמו ניסיון - מיותר לחלוטין מבחינתנו - לחקות את טסלה דווקא בתחום בו היא כושלת. כך עם הסטת פתחי מיזוג רק מהמסך, כיוון מראות צד (רק מהמסך), שליטה בחלק מכיווני המושב (אתם יודעים כבר איך), ללא תא כפפות וללא כיסוי פנימי לגג השמש הענק ובעל הפוטנציאל לטגן את ראשי הנוסעים בקיץ ישראלי לוהט.
איכות החומרים טובה מאוד וגם ההרכבה עושה רושם מוצלח. מושב הנהג נוח ונהנה מטווח רחב של אפשרויות כוונון, הראות טובה לפנים ולצדדים אך מוגבלת לאחור בשל שטח שמשה קטן.
שלא במקרה, הממדים זהים לחלוטין למודל Y של טסלה. 475 ס"מ לאורך, 192 ס"מ לרוחב ובסיס גלגלים של 289 ס"מ, עם תוספת 2.5 ס"מ לגובה (165 ס"מ). בהתאם, מרחב המחיה במושב האחורי נדיב מאוד, עם רצפה שטוחה ושפע מקום לרגליים ולראש גם לנוסעים גבוהי קומה.
בנוסף, משענת הגב מתכווננת ומאפשרת תנוחת חצי-שכיבה נוחה לנסיעות ארוכות. לתא המטען נפח נדיב (571 ליטר) אבל בשונה מהמתחרים מאמריקה וקוריאה, אין תא נוסף מלפנים.
רשימת האבזור בגרסה היחידה שתשווק כאן כוללת בין היתר צמד משטחי טעינה אלחוטית עם קירור מובנה, מערכת שמע עם 18 רמקולים, מושבים דמויי עור עם כוונון חשמלי, אוורור מלפנים וחימום מלפנים ומאחור, דלת תא מטען חשמלית, חניה אוטומטית (מצוינת), תמיכה ב-V2L לטובת אספקת חשמל למכשירים חיצוניים ועדכוני OTA.
מערך הבטיחות מתבסס על 5 רדארים, 12 חיישנים אולטרא-סוניים ומספר זהה של מצלמות. אלו מעניקים ל-G6 סט יכולות הכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב (תפקדה גרוע גם על כבישים מסומנים היטב) עם מעבר נתיב אוטומטי, התרעת שטחים מתים אקטיבית המונעת מעבר לנתיב לא פנוי ועל פתיחת דלת, וניטור נהג באמצעות מצלמה סורקת פנים.
מנוע וביצועים: ה-G6 יציע בחירה בין שלוש יחידות הנעה, היצע דומה (וגם שמות זהים) לטסלה המתחרה. ל-Standard Range מנוע אחורי בודד (259 כ"ס) וסוללת LFP בקיבולת של 66 קוט"ש שמבטיחה טווח מוצהר של 435 ק"מ. Long Range עם מנוע אחורי חזק יותר (286 כ"ס), סוללת NCM בקיבולת 87.5 קוט"ש וטווח מוצהר של 570 ק"מ, ו-performance כפולת-הנעה עם 477 כ"ס, הסוללה הגדולה וטווח מוצהר של 550 ק"מ.
לבדיקת טווח נסיעה בתנאי אמת נמתין למבחן המקומי שנערוך לו כאן, אבל מהביצועים הטובים כן ניתן היה להתרשם בשתי הגרסאות בהן נהגנו. הלונג ריינג' תזנק ל-100 קמ"ש ב-6.7 שניות ומציעה מספיק כוח להתנהלות יומיומית נינוחה, כולל נהיגה נמרצת יותר ועקיפות מהירות. הפרפורמנס מקצרת את התאוצה ל-4.1 שניות, נתון שיצליח לעורר בחילה בקרב כל מי שינסה לאמת אותו מספר פעמים.
בלימה רגנרטיבית מתאפשרת בארבע רמות עוצמה, החזקה שבהן מאפשרת נהיגה (כמעט) "בדוושה אחת". אלא ששוב, הבחירה ביניהן מתבצעת מתוך מסך המגע. אמרנו זאת בכל פעם שנתקלנו בכך, ונזכיר זאת שוב כעת - זו אפשרות שהופכת את התפעול לפחות נגיש, פחות בטוח, פחות נוח ופחות חכם בהשוואה למנופי שליטה מההגה.
מתח עבודה גבוה (800 וולט) בדומה למתחרות מבית קיה (EV6) ויונדאי, מאפשר טעינה אולטרה מהירה (215 קילוואט לסוללה הקטנה, 280 לגדולה) ומילוי מ-10% ל-80% בכ-20 דקות בלבד בעמדה ייעודית, נתון מרשים ודומה למתחרים הקוריאנים, וקצר מהאמריקאית והגרמנים.
נוחות והתנהגות: ה-G6 מבוסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית שפיתחה אקספנג, עם מתלי עצמות עצה כפולות מלפנים ורב חיבורי מאחור. על כבישי הולנד האיכותיים בהם נהגנו, נוחות הנסיעה היתה טובה מאוד. אך הבחירה בחישוקי "20 עם צמיגים נמוכי חתך (255/45) מיותרת לטעמנו (במיוחד בגרסאות הבסיס) ופוגעת ביכולת השיכוך במהירויות נמוכות, ותאתגר על כבישים ישראלים פחות מושקעים. בידוד הרעשים מצוין.
חובה לציין כי הכבישים בהם נהגנו - כמו מרבית הכבישים במדינה האירופית הזו - לא אפשרו בחינה מעמיקה של היכולות הדינמית. אך הרושם הראשוני חושף התנהגות בטוחה וצפויה, עם תחושה טבעית מההגה והבלמים.
סיכום: בניגוד למרבית היצרניות הסיניות, אקספנג בכלל וה-G6 בפרט, לא מכוונים לתג-מחיר זול ונמוך ממתחרים מערביים, אלא מתמודדים ישירות מולם. ולכן, תג המחיר צפוי להתחיל בכ-220 אלף שקל בגרסת הבסיס, ולטפס עד ל-300 אלף שקל לגרסת פרפורמנס הבכירה. פחות או יותר תחומי מחיר של המתחרות המוזכרות והמאוד מוצלחות ומצליחות.
ומהתרשמות ראשונית נראה כי יש לאקספנג את כל הסיבות לעשות כך, למרות שהמותג נעדר מוניטין ממנו נהנות המתחרות הישירות. הוא נראה טוב, מציע יכולת גבוהה בכמעט כל תחום אפשרי ולפחות בהתרשמות הראשונית, מעורר סקרנות בנוגע ליכולתו להתמודד על ראשות הקטגוריה מול הטובות שבטובות.
הוא לא חף מבעיות, ובעיקר מוטב לאנשי המותג לוותר כמה שיותר מהר על ניסיונות מוגזמים לחיקוי טסלה. אם זה יקרה, ה-G6 יוכל להיות לא רק אחד מהדגמים הסיניים הטובים ביותר בשוק, אלא גם מתמודד על הבכורה. עד כדי כך.
- מנוע: חשמלי
- קיבולת מצבר: 87.5 קוט"ש
- הספק / מומנט: 286 כ"ס / 44.9 קג"מ
- הנעה: אחורית
- אורך: 475.3 ס"מ
- רוחב: 192 ס"מ
- גובה: 165 ס"מ
- בסיס גלגלים: 289 ס"מ
- משקל: 2,025 ק"ג
- נפח תא מטען: 571 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 6.7 שניות
- מהירות מרבית: 200 קמ"ש
- כריות אוויר: 7
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): 5 כוכבים
- מחיר משוער: 245 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת אקספנג