דגמי קטגוריית סופר-מיני נתפסים כאחד הפתרונות המשפחתיים היעילים ביותר בשוק הרכב, עם ממדים קומפקטיים שמאפשרים תנועה עירונית נוחה, ויכולת דינמית טובה מספיק עבור הכביש המהיר. בהתאמה, קהל היעד הוא מהרחבים בתעשייה, מצעירים בעלי ממון, מכונית משפחתית שניה, משפחה טריה עם זאטוטים ועד פנסיונרים שמוותרים על התענוג המפוקפק של שימוש בתחבורה ציבורית מקומית.
ובכל זאת, מסיבות שונות, היצע הדגמים בקטגוריה הצטמצם משמעותית בשנים האחרונות. כך למשל, פולקסווגן פולו נעלמה לאחר שהייצור עבר מאירופה לדרום אפריקה והוביל להתייקרות משמעותית, רנו קליאו ויונדאי i20 שמיוצרות בטורקיה סובלות מחרם ארדואן ופורד פיאסטה שממילא לא שווקה כאן בדור האחרון, אינה מיוצרת עוד.
אגב, גם לעובדה שמחירן כיום גבוה יותר מזה של משפחתית גדולה מהן משמעותית לפני שנים ספורות, יש חלק. נכון, כולן התייקרו, אך הסופר-מיני תמיד היו רגישות במיוחד לתג המחיר מעצם ייעודן לקהל רחב ככל הניתן. ומחיר שלוש הנבחנות זינק בכ-20% מהרף המקובל בקטגוריה לפני כשלוש שנים בלבד.
כל זה מותיר את הקטגוריה, האירופית במוצאה, כשהיא מבוססת על דגמים מהמזרח. למשל טויוטה יאריס (שעברה לאחרונה עדכון קל) וסוזוקי סוויפט 'החדשה' (למרות שאינה כזו באמת), ועכשיו גם MG3, נציגה סינית חדשה ומסקרנת. במילים אחרות: קבלו אותן במבחן השוואתי ראשון בישראל.
- מנוע: בנזין, 3 צילינדרים, 1.2 ליטר, 82 כ"ס
- תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 11.9 שניות, 170 קמ"ש
- צריכת דלק (יצרן): 21.2 ק"מ לליטר
- בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
- מחיר רכב מבחן: 127 אלף שקל
- מנוע: בנזין, 3 צילינדרים, 1.5 ליטר, וחשמל, 116 כ"ס
- תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.7 שניות, 175 קמ"ש
- צריכת דלק (יצרן): 26.3 ק"מ לליטר
- בטיחות: 8 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית
- מחיר רכב מבחן: 137 אלף שקל
- מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר, וחשמל, 194 כ"ס
- תמסורת: 3 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 8 שניות, 170 קמ"ש
- צריכת דלק (יצרן): 26.3 ק"מ לליטר
- בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
- מחיר רכב מבחן: 128 אלף שקל
הסוויפט שמוגדרת על ידי היצרנית כחדשה, כמעט זהה במראה לקודמתה, עם שינויים קלים בחזית שלא מעלימים את התחושה המיושנת. יאריס היא הוותיקה בחבורה, אבל נראית טוב מכולן עם חזית שרירית וצללית מוקפדת. ל-MG3 הצעירה מכולן יש חזית מעניינת, אך סרח העודף מלפנים מסורבל למראה בעוד החלק האחורי סתמי.
סביבת הנהג של הסוויפט פשוטה עם איכות חומרים נמוכה ושוב תחושה מיושנת למרות שילוב גוונים בהירים. אך התפעול מסורבל - מי חשב על ביטול התרעת המהירות עם מתג צנוע בלוח המחוונים. המושבים פשוטים, אינם תומכים מספיק ולא נוחים לאורך זמן. היא גם היחידה עם בלם יד מכאני ארכאי.
ביאריס תפעול המערכות קל ואינטואיטיבי, עם מושבים נוחים ותומכים היטב ותנוחת הנהיגה הטובה ביותר כאן. איכות החומרים לעומת זאת, רק סבירה.
ה-MG היא בבירור המודרנית יותר, עם מסך מגע גדול מהאחרות ("10.25 לעומת "9), היחידה עם לוח מחוונים דיגיטלי ("7). על בורר הילוכים בעיצוב חוגה עדיף היה לוותר. גם איכות החומרים גבוהה יותר עם שימוש בגוונים בהירים והמושבים הם הטובים בהשוואה. באופן תמוה, לא ניתן לכוון את ההגה למרחק ולכן לא כל אחד ימצא לעצמו תנוחת נהיגה מתאימה, אך החיסרון העיקרי הוא תפעול מסורבל, המתבצע כמעט כולו דרך מסך המגע וגוזל תשומת לב מהכביש.
המושב האחורי של ה-MG3 הוא המרווח ביותר, פועל יוצא של ממדים נדיבים יותר. מפתח דלתות גדול מקל על הכניסה לאחור. גם תנאי השירות בסינית הם הטובים ביותר בהשוואה, לרבות פתחי מיזוג נפרדים, שקע USB ותאורת פנים ייעודית. היפניות צפופות ממנה, עם יתרון קל ליאריס בזכות בסיס מושב ארוך יותר ושטחי חלונות גדולים יותר.
גם בתאי המטען היתרון הוא של הסינית, אך בפער צנוע: 293 ליטר לעומת 286 ביאריס, בעוד לסוויפט התא הקטן ביותר עם 265 ליטר אבל היא היחידה עם גלגל חלופי.
אבזור הנוחות של MG עשיר יותר, עם מצלמות היקפיות (מצלמת נסיעה לאחור בלבד ביפניות), חלון שמש ואפליקציה יעודית לשליטה מרחוק בחלק ממערכות הרכב (פתיחה וסגירה, הפעלת מיזוג וכו').
בלימה אוטונומית, שמירת נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית מוצעות בשלושתן. ל-MG3 ולסוויפט יש התרעת שטח מת, ליאריס יש כרית אוויר בין הנהג לנוסע.
שלושתן מצוידות במערכות הנעה שמוגדרות 'היברידיות', אבל סוזוקי לא ממש יכולה לראות עצמה ככזו. שכן מדובר מערכת היברידית-מתונה (12V) עם מנוע חשמלי צנוע מאוד (3.2 כ"ס) המשמש כמתנע וגנרטור ומסייע בעיקר להרחבת פעולת מערכת עצור-סע.
מנוע הבנזין אחראי בלעדי על ההנעה, עם 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר ו-82 כ"ס ובהתאם, הביצועים עצלים בזינוק מהמקום ובעיקר בתאוצות הביניים. עד כדי צורך בתכנון מוקפד לפני עקיפה ותחושת מחסור ממשי בכוח בכביש הררי, גם ללא תוספת נוסעים. כדי לנסות ולסייע, תחת עומס קבוע במצערת מלאה הוא מנתק את המזגן. לא תענוג בקיץ. המנוע רועד בסל"ד נמוך ורועש בסל"ד גבוה.
נקודת האור היחידה היא תיבת הילוכים רציפה שמדמה טוב יחסית אופי פעולה של תיבה אוטומטית, עם חלוקה לשבעה יחסי העברה קבועים מראש ואפשרות שליטה ידנית באמצעות מנופים מאחורי ההגה.
ליאריס מערכת היברידית קלאסית המשלבת מנוע בנזין עם 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (92 כ"ס) ומנוע חשמלי (80 כ"ס) בהספק משולב של 116 כ"ס, שעוברים לגלגלים הקדמיים, גם כאן דרך תיבת הילוכים רציפה. הביצועים סבירים, בעיקר הודות לתגובה מהירה של התיבה הרציפה המכניסה את המנוע באופן מיידי לרצועת כוח אופטימלית - אך גם מייצרת שאון נוכח של סל"ד גבוה וקבוע. מערכת הרגנרציה כוללת מצב בודד (B) המונע בלימת מנוע יעילה בירידות.
מערכת ההנעה של MG היא המתקדמת ביותר, ומתבססת בעיקר על מנוע חשמלי (136 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים הקדמיים, ולצידו מנוע בנזין עם 4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (102 כ"ס), המחובר לגלגלים באמצעות 3 יחסי העברה ומשמש גם כגנרטור לטעינת הסוללה. יחד הם מפיקים 194 כ"ס - כפליים ויותר ממתחרותיה כאן - ולכן לא מפתיע שהיא מהירה מהן בכל מצב, גם אם אינה מרגישה כוחנית כפי שניתן היה לצפות.
צריך רק לזכור כי בנסיעה ממושכת בכביש הררי, הסוללה מתרוקנת ומורגשת ירידה קלה בכוח המנוע. מצד שני, אופי הפעולה החלק של מערכת ההנעה, מנוע הבנזין השקט יותר ומערכת בלימה רגנרטיבית עם 3 מצבים מציגים עליונות ברורה. אך הפעלת הרגנרציה באמצעות מסך המגע או מתג על ההגה, אינה נוחה.
סוזוקי לא רק מאכזבת בביצועים, גם צריכת הדלק שלה היתה הגבוהה בממוצע המבחן עם 15.2 ק"מ לליטר. MG קבעה 16.4 ק"מ לליטר וטויוטה מצטיינת עם 18 ק"מ לליטר.
איכות הנסיעה בסוויפט היא המאכזבת ביותר שלא במפתיע, שכן היא מבוססת על פלטפורמה כמעט בת עשור שגם אז לא הייתה מהטובות. היא נוקשה וקופצנית בנסיעה עירונית, חסרת ריסון במהירות גבוהה, ועם הרבה רעשי רוח ודרך שחודרים לתא. היכולת הדינמית סבירה הודות למשקל עצמי נמוך מהאחרות (ביותר מ-100 ק"ג מהיאריס וב-300 ק"ג מה-MG3) אבל לא הרבה מעבר לכך. פעולת ההגה ארוכה ומעורפלת והבלמים חסרי תחושה מספקת.
היאריס מפגינה את איכויות הנסיעה הטובות ביותר. היא סופגת טוב מהן שיבושים ושומרת על מרכב מאוזן יותר כמעט בכל מצב עם כיול מתלים מוקפד. גם היכולת הדינמית היא הטובה ביותר, עם דיוק ומשוב ממערכות ההגה והבלמים.
ה-MG3 אינה משתווה כאן ליאריס, אם כי נוחות הנסיעה שלה טובה יחסית בעיר. מחוץ לעיר היא כבר מרגישה פחות בנוח. בידוד רעשי הדרך והרוח שלה הוא הטוב ביותר, אך קוטר הסיבוב שלה - נתון חשוב בתמרוני חניה - פחות מרשים (10.5 מטר לעומת 9.8 ליאריס ו-9.6 לסוויפט). היכולת הדינמית בטוחה וצפויה, אך בקרת היציבות מתערבת מהר ואגרסיבי מדי בעוד שההגה והבלמים יכולים ליהנות מיותר תחושה בתפעול.
סוזוקי סוויפט מסיימת אחרונה ומרגישה כמו מכונית מקטגוריה נמוכה יותר. החולשה שלה מורגשת מכל בחינה: בעיקר בביצועים ובצריכת הדלק, באיכות הנסיעה, במרווח הפנימי ובתא הנוסעים המיושן.
בין השתיים האחרות ההכרעה קשה יותר, אבל טויוטה יאריס צריכה לוותר. היא עדיפה בתחומים חשובים כמו צריכת דלק, יכולת דינמית ותפעול, אבל היא גם מסיימת שניה, שכן היא יקרה, פחות מאובזרת ואינה מספקת מרחב מחייה שימושי למשפחה.
MG3 החדשה מנצחת, לא בלי חסרונות, כשהבולט שבהם הוא תפעול מערכות מסורבל. אבל מלבד זאת לא רק שאינה נכשלת בדבר, היא גם מציעה את החבילה השלמה ביותר, עם יתרון משמעותי בכוח מנוע וביצועים ועם תא נוסעים מאובזר, איכותי ומרווח. בכך היא עונה בדיוק להגדרת הקטגוריה - קטנה שהיא גם משפחתית.