בקצרה:
- ארגון הבטיחות האירופי בחן מערכות בטיחות
- הנבדקות: ניסאן, רנו ואלפא רומיאו
- האחרונה ננזפה על הטעיית הלקוחות
באופן תמוה, למרות שאמצע השנה מתקרב, ארגון הבטיחות האירופי EuroNCAP עדיין לא ביצע מבחני ריסוק מאז תחילת 2023. במקום זאת פורסמו היום מבחנים למערכות סיוע לנהיגה, בפעם הרביעית מאז הושקו מבחנים אלו בשנת 2020.
שלושה רכבי פנאי הועמדו לבחינה - שניים מהם, ניסאן אריאה ורנו אוסטרל, זכו לציונים גבוהים - בעוד השלישי, אלפא רומיאו טונאלה, ספג הורדת ניקוד עקב מה שבארגון כינו פרסום מטעה צרכנים, בנגיעה ליכולת האוטונומיות של המערכות המשולבות ברכב האיטלקי.
מבחני מערכות הבטיחות המתקדמות כוללים ארבע רמות דירוג לכלי הרכב המשתתפים: 'בסיסי' (Entry), 'מתון' (Moderate), 'טוב' (Good), 'טוב מאוד' (Very Good). במבחנים נבדקת יכולת הרכב - בין היתר - בתגובה לתמרון חירום, תפקוד בקרת השיוט האדפטיבית במגוון מתארים, תפקוד תיקון ההיגוי בכביש מפותל. כמו-כן יש התייחסויות לעזרים בטיחותיים כמו תצוגה עילית וסיוע אוטונומי במעבר נתיב.
אלפא רומיאו טונאלה
- דירוג: 'מתון'
- יכולת סיוע: 54%
- מערכות בטיחות: 76%
- מחיר בישראל: מ-220 אלף שקלים
אלפא טונאלה נבחן כשהוא מצויד במפרט אבזור דל יחסית: ללא תצוגה עילית, ללא התאמת מהירות אדפטיבית לתנאי הדרך (כיכרות, פניות, צמתים) ועוד. הצגת המידע לנהג חסרה לדברי עורכי המבחן ודורגה "כ"מספקת" בלבד. גם כושר ההתחמקות ממכשול לא הרשים ובקרת השיוט האדפטיבית התגלתה כאיטית ובעלת תגובה מוגבלת לזיהוי עצירה מול עצם סטטי, מה שעשוי ללמד על מעבד פשוט ואיטי יחסית ליחידת הבקרה.
גם יכולת ההגנה מפני התנגשות הייתה בינונית, כנראה מסיבה דומה. מערכת תיקון ההיגוי התגלתה כיעילה למדי בפניות גם ב-120 קמ"ש. כאמור, הדירוג ירד גם בשל הסבר לקוי לקהל בנוגע ליכולת האוטונומית של הרכב - אם כי הארגון לא פרט כיצד בא הדבר לידי ביטוי.
ניסאן אריאה
- דירוג: טוב מאוד
- יכולת סיוע: 77%
- מערכות בטיחות: 86%
- מחיר בישראל: עדיין לא נמכר
לניסאן אריאה - דגם פנאי חשמלי שהוצג במקור ב-2020, ייצורו החל ב-2022 והגעתו לישראל מתעכבת - ביצועים טובים בתחום מערכות הבטיחות, ולכן הוא זוכה לדירוג מרבי. לזכותו הצגת מידע מוצלחת לנהג על תפקוד מערכות הבטיחות, יכולת התאמת מהירות אדפטיבית בהתאם לתנאי הדרך (כיכרות, פניות, צמתים), תפעול מוצלח של בקרת השיוט האדפטיבית במרבית המקרים (חולשה מסוימת בזיהוי עצם נייח בסיבוב) עם ביצוע דומה ביכולת זיהוי התנגשות של מערכת הבלימה האוטונומית. ישנה חולשה מובהקת בתיקון היגוי בפנייה - עם תפקוד טוב עד 80 קמ"ש בלבד וסביר בלבד ב-100-120 קמ"ש.
רנו אוסטרל
- דירוג: טוב מאוד
- יכולת סיוע: 77%
- מערכות בטיחות: 92%
- מחיר בישראל: מ-175 אלף שקלים
רנו אסטרל הוא מצטיין המבחן הנוכחי ונהנה ממעט מאוד נקודות חולשה. הצגת המידע לנהג לא תמיד ברורה והתאמת המהירות האדפטיבית לא כוללת זיהוי צמתים. גם תפקוד בקרת השיוט האפדטיבית אינו מבריק, כשבשונה מהדגמים האחרים שנבחנו - יש פער בין ביצועי בקרת השיוט האדפטיבית ומערך זיהוי ההתנגשות, כשהאחרון התגלה כמוצלח למדי בכל המתארים. הסיוע בהיגוי בפניות גם הוגדר כמוצלח - מתפקד טוב גם ב-100 קמ"ש - אם כי הוא אינו מוצלח כמו זה שבאלפא, למשל.
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות