בקצרה:
- שלושה דגמים סיניים הועמדו למבחני הריסוק האירופאיים
- בנוסף נבדקו מערכות הבטיחות של שניים מדגמי מרצדס
- כל הדגמים שנבחנו זכו לציונים גבוהים
מרסקים, אבל פחות: מבחני הריסוק של איגוד הבטיחות האירופי (EuroNCAP) מתנהלים השנה בעצלתיים, כאשר הסבב שתוצאותיו פורסמו כעת הוא השלישי בלבד שבוצע מתחילת השנה. ולאחר שבסבב הקודם נבחנה רק מכונית אחת (לקסוס RZ) ובסבב הראשון נבחנו שתי מכוניות מתוצרת ניו, כעת המבחנים מעט יותר מקיפים וכוללים תוצאות ריסוק לשלושה דגמים סיניים נוספים, לצד מבדקי מערכות בטיחות אקטיביות שבוצעו לשני דגמי מרצדס.
ולמרות ההתעוררות הנוכחית של איגוד הבטיחות האירופי, נזכיר שב-2022 הועמדו למבחני הריסוק למעלה מ-60 דגמים לעומת 6 בלבד השנה - כך שעדיין מרחפים באוויר לא מעט סימני שאלה בנוגע לצמצום הדרמטי בפעילות ארגון EuroNCAP.
הסינית מצטיינות: שלושת הדגמים שנבחנו הפעם זכו לציון המרבי של 5 כוכבים. BYD דולפין, המשפחתית הקומפקטית, רשמה ציוני משנה של 89% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 85% בהגנה על הולכי רגל ו-79% בסעיף מערכות הבטיחות. המשפחתית הגדולה BYD סיל השיגה ציונים זהים בהגנה על מבוגרים וילדים, אך מנגד זכתה ב-3% פחות בציון ההגנה על הולכי רגל ובסעיף מערכות הבטיחות.
אקספנג P7, מתחרה סינית נוספת של טסלה מודל 3, השיגה גם היא 5 כוכבים אך זכתה לציוני משנה מעט פחות גבוהים - עם 87% בהגנה על מבוגרים, 81% בהגנה על ילדים, 81% בהגנה על הולכי רגל ו-78% בסעיף מערכות הבטיחות.
שלושת הדגמים הועמדו למבחנים העדכניים של EuroNCAP שהורחבו בחודשים האחרונים, ובהם כלולים צמד מבדקים חדשים. הראשון בודק מערכות התרעה על שכחת ילדים ברכב, כאלה הכוללות גם שליחת התרעה לנהג או לשירותי רפואת החירום - ומערכות אלו נמצאו בדגמי BYD שנבדקו, אך לא באקספנג. המערכת השניה שנבדקת נועדה למניעת טביעה ברכב בזמן הצפה, וב- EuroNCAP דורשים כי חלונות ודלתות הרכב יהיו ניתנים לפתיחה גם בזמן שמערכת החשמל חדלה מלתפקד, זאת במטרה לאפשר ליושבים ברכב להימלט בבטחה. במבחן הזה שלושת הרכבים שנבחנו זכו לנקודות, גם אם לא לציון המירבי.
במערב אין כל חדש: בנוסף לשלושת הסיניות שרוסקו, נבחנו גם מערכות הבטיחות האקטיביות של מרצדס E קלאס ומרצדס EQE SUV - מערכות שמקבלות במרצדס את הכינוי Active Distance Assist DISTRONIC. ולא היינו נדרשים לכינוי, לולא היו מציינים זאת בפירוש באיגוד הבטיחות האירופי כאחת מנקודות החוזקה של המערכת, שמבהירה היטב לנהג מהן יכולותיה כמערכת סיוע ולא מעבר לכך. זאת בניגוד למערכת העזר של טסלה, למשל, שנקראת בשם המטעה Auto Pilot (טייס אוטומטי).
בנוסף זכו מערכות העזר של מרצדס לניקוד גבוה הודות להצגת מצב ההפעלה של המערכות באופן ברור על גבי התצוגה העילית, והודות למצלמה הפנימית שמותקנת ברכב לניטור מצב הנהג. כל זאת במטרה למנוע שימוש מוטעה והסתמכות יתר על המערכת. גם אופן התפקוד של המערכת בשמירת מרחק ושמירת מרכז הנתיב זכה למחמאות.
מה אנחנו חושבים: מבחני הריסוק האירופאיים הולכים ומתרחבים משנה לשנה, ודוחפים את יצרניות הרכב להשקיע משאבים ניכרים בשיפור רמת הבטיחות. אין לנו ספק שהטמעת מערכות מתקדמות להתרעה על שכחת ילדים ברכב יכולה להביא באופן ישיר להצלת חיים, וגם בדיקת מערכות הבטיחות האקטיביות תוביל בוודאות לשיפור ביכולותיהן. אבל בהיקף המבחנים הנוכחי, שבו נבדקים דגמים בודדים - ולא בהכרח כאלו שנמצאים במיינסטרים - יכולת ההשפעה של ארגון EuroNCAP מצטמצמת באופן משמעותי. חבל.