עם זאת, נכון להיום, מחירה של מכונית משפחתית חדשה (וגם של רכב פנאי קומפקטי בגודל דומה) מתחיל בכ-140,000 שקלים - סכום נכבד שאינו נגיש לחלק גדול מהאוכלוסיה, בוודאי לא בתקופה כזו של חוסר ודאות כלכלית. אבל מערכות הבטיחות המתקדמות בכלי רכב נמצאות איתנו כבר למעלה מעשור גם בכלי רכב זולים יחסית, כך שניתן לרכוש עם מערכות בטיחות חשובות גם בתקציב מוגבל.
המערכת הבטיחותית החשובה ביותר שנוספה זוהי מערכת בלימת החירום האוטונומית (AEB) - מערכת המאפשרת לרכב לבלום באופן עצמאי במקרה של זיהוי מצב המחייב זאת. מערכת כזו מבוססת, לרוב, על מצלמה הנמצאת בקצה העליון של השמשה הקדמית - אבל ישנם גם דגמים המצוידים ברדאר בלבד. ישנם דגמים המציעים שילוב של שתי המערכות, זה אופטימלי אך יקר יותר לייצור.
עם השנים הלכו המערכות והשתכללו - מהירות זיהוי העצמים של המצלמות שופרה, הוכנו אלגוריתמים לזיהוי דו-גלגלי ואף בעלי חיים. בדגמים היותר-חדשים המצלמה מסוגלת להגיב מספיק מהר גם במקרה שזוהה סיכוי להתנגשות בעצם נייח (במערכות המקוריות - המצלמה תפקדה בעיקר מול עצם דינמי). מסיבה זו של ההתקדמות המתמדת, דגם ישן המצויד בבלימה אוטונומית אינו בטיחותי בדיוק כמו רכב חדש - וזה גם ההסבר לסיבה מדוע יורו NCAP, המעריכה את רמות הבטיחות של כלי רכב, מגבילה את תוקף ציוני הריסוק שלה לעד 7 שנים. עם זאת, כמובן שעדיף שמערכת בלימת חירום תותקן במכונית הבאה שלכם.
הדגמים בסקירה
לסקירה הוכנסו שמונה דגמים. הדגמים מגיעים ממספר קטגוריות (החל מפנאי קטן ועד משפחתית גדולה) אך כולם מסוגלים לשרת משפחה, הודות למרחב פנים ותא מטען גדולים יחסית. כל הדגמים בסקירה מצוידים - לכל הפחות - במערכת בלימת חירום אוטונומית וזמינותם בשוק טובה.
המחירים לכל דגם מבוססים על ערכם במחירון לוי יצחק (מרץ 2023), הרשימה מסודרת לפי סדר מחירים עולה וכוללת את שבעת הדגמים הזולים ביותר שעונים לדרישות.
מאזדה 6 (מינואר 2013)
מערכות בטיחות מתקדמות: בלימת חירום אוטונומית; מ'פרימיום פלוס' גם התרעת סטייה מנתיב. מ-2017 ב'פרמיום' נוסף גם רדאר מלפנים (לבלימה אוטונומית עד 160 קמ"ש, ללא זיהוי הולכי רגל; התרעה על אי-שמירת מרחק), בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי; ב'פרמיום פלוס' גם מערכת לתיקון סטייה מנתיב.
מחיר התחלתי: מ-37,500 שקלים (2013, 'לקשרי'; מחיר זהה גם ל-2.0 ליטר, גם ל-2.5 ליטר).
דגשים: מאזדה 6 הייתה לדגם הראשון של מותג 'עממי' שהוצע בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות, כשלפניה בעיקר דגמי מרצדס, וולוו ואינפיניטי. היא משתייכת לסגמנט המשפחתיות הגדולות (D) והיא נחשבת למרווחת גם במונחים עכשוויים, בין היתר בזכות בסיס גלגלים ארוך (283 ס"מ) ומרכב גדול למדי (486.5 ס"מ לאורך, 184 ס"מ לרוחב). עד 2017 הוצעה ה-6 בישראל גם בגרסת סטיישן, שהייתה קטנה ביחס לגרסת סדאן (בסיס גלגלים של 275 ס"מ, אורך כללי 480 ס"מ). 6 דור שלישי עדיין נמכרת כחדשה, חרף העובדה שעבר מעל עשור מאז שהוצגה לראשונה.
מערכת ההנעה כללה אחד משני מנועי בנזין אטמוספריים - 2.0 ליטר או 2.5 ליטר - שחוברו לתיבה אוטומטית-פלנטרית עם שישה הילוכים. גרסת סטיישן הוצעה עם מנוע 2.0 ליטר בלבד. מנוע 2.5 ליטר הוצע עם מערכת i-Eloop, מעין גרסה מוקדמת למערכות 48 וולט שהפכו נפוצות בשנים האחרונות.
גם מערכות הבטיחות עברו שדרוג עם השנים, כשהשינוי הבולט נעשה בדגמי 2017 (ינואר) - מערכת הבלימה האוטונומית תפקדה עד 80 קמ"ש וכללה זיהוי הולכי רגל (עד 30 קמ"ש קודם לכן), בעוד שמרמת הגימור 'פרימיום' נוסף אבזור בטיחות רב.
מאזדה 3 (מינואר 2014)
מערכות בטיחות מתקדמות: בלימת חירום אוטונומית; מ'ספיריט' גם התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, תאורה (קסנון) עוקבת פנייה; מ-2017, מנוע 2.0 ליטר, 'קומפורט' - גם מערכת לתיקון סטייה מנתיב.
מחיר התחלתי: מ-43,500 שקלים (1.5 ליטר, 'אקטיב'), מ-53,000 שקלים (2.0 ליטר, 'ספיריט').
דגשים: מאזדה 3 הוצעה בישראל מאוקטובר 2013, אך המסירות בפועל החלו בתחילת 2014. מאזדה 3 הייתה למשפחתית הקומפקטית ה'עממית' הראשונה עם שהוצעה עם מערכת כזו, ובהפרש.
למרות בסיס גלגלים ארוך יחסית (270 ס"מ), מאזדה 3 אינה נחשבת למשפחתית מרווחת ולחובתה נפח תא מטען קטן יחסית, גם בסדאן (414 ליטר) וגם בהאצ'בק (314 ליטר).
לגרסת 2.0 ליטר ברמת הגימור 'ספיריט' ביקוש רב ונדרשים עבורה מחירים גבוהים יותר ביחס לערכה במחירון - למרות ההיצע הגדול. בנוסף, רוב האבזור של 'ספיריט' הפך לתקני בכל רמות הגימור החדשות מיולי 2016, כשרק גג השמש נותר מנת חלקה של רמת הגימור הגבוהה ('פרימיום').
אופל אסטרה (מאפריל 2016)
מערכות בטיחות מתקדמות (מ'אנג'וי פלוס'): בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי שלטי מהירות.
מחיר התחלתי: מ-42,000 שקלים.
דגשים: הדור החמישי של אופל אסטרה (סגמנט C) היה מהראשונים מסוגו שהצעו עם מערכות בטיחות מתקדמות. חשוב לשים לב כי עד 2018 הוצעו במקביל גם אסטרה דור חדש וגם אסטרה דור ישן. בנוסף, מערכות הבטיחות זמינות רק בגרסת האצצ'בק, מרמת הגימור האמצעית ומעל - כאשר מרבית המכוניות שווקו לציי הרכב ברמת גימור נמוכה וללא מערכות אקטיביות.
על אף שאסטרה עלתה כמו דגמים אחרים מסוגה, ערכה נמוך מרובן באופן משמעותי. אחת הסיבות לכך נובעת, ככל הנראה, מסדרת כשלים שאפיינו את המנוע של הדור החדש (1.4 ליטר, 150 כ"ס) בשנים הראשונות, כשלים שהובילו לנזקים במנועים (נזקים לבוכנות, הן עקב לחץ שמן נמוך מדי והן עקב כשל בחיישן הנקישות).
הונדה סיוויק (החל מאפריל 2015)
מערכות בטיחות מתקדמות: בלימת חירום אוטונומית
מחיר התחלתי: 45,000 שקלים
דגשים: הונדה סיוויק - בגרסאות האצ'בק וסטיישן בלבד, ולא בסדאן - הייתה למשפחתית הקומפקטית (סגמנט C) השנייה בישראל שקיבלה מערכת בלימה אוטונומית, במסגרת מתיחת הפנים שהוצעה בישראל מאמצע 2015.
גרסת סדאן לא קיבלה - גם בדור החדש יותר, מ-2017 ואילך - מערכות בטיחות מתקדמות. הסיבה היא שגרסה זו יועדה לשווקים מתפתחים (מזרח אירופה, מדינות במזרח התיכון) שם אין דרישה/התאמה טכנית למערכות בטיחות מתקדמות, בעוד שגרסאות האצ'בק/סטיישן יועדו לאירופה, בה התנאים מתאימים.
לסיוויק האצ'בק/סטיישן בסיס גלגלים קצר יחסית (259.5 ס"מ) ביחס למקובל בסגמנט אליו היא משתייכת - ומרחב הפנים שלה מצומצם יחסית (גם) בשל כך. עם זאת, גם בהאצ'בק וגם בסטיישן תא מטען גדול במיוחד. מערכת ההנעה כוללת מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.8 ליטר ותיבה אוטומטית-פלנטרית עם חמישה הילוכים, כשבהאצ'בק הייתה זמינה גם תיבה ידנית (שישה הילוכים).
ניסאן קשקאי (החל מספטמבר 2014)
מערכות בטיחות מתקדמות (מ'אסנטה SV'): בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות; מ'טקנה' גם ניטור עצמים בשטחים 'מתים', מערך צילום היקפי.
מחיר התחלתי: מ-61,500 שקלים
דגשים: ניסאן קשקאי (C-SUV) הוא רכב הפנאי ה'עממי' הראשון בסקירה זו, והיה לאחד הראשונים בשוק עם מערכות בטיחות מתקדמות. עם זאת, חשוב לשים לב כי מערכות הבטיחות הוצעו רק מרמת הגימור האמצעית ('אסנטה SV').
ניסאן קשקאי הוצע בישראל (בשנים הראשונות) עם אחד משני מנועים לבחירה - טורבו-בנזין 1.2 ליטר (115 כ"ס) או דיזל 1.6 ליטר (130 כ"ס); שניהם עם תיבה אוטומטית-רציפה והנעה קדמית. מנוע טורבו-בנזין 1.2 ליטר חלש ונחשב לבעייתי באופן מיוחד עקב כשל תכנוני. מ-2017 הוצע בישראל דגם מחודש, עם אותן מערכות הנעה - ורק מ-2019 הוצעו בישראל מערכות הנעה חדשות (טורבו-בנזין 1.3 ליטר עם 160 כ"ס, דיזל 1.5 ליטר עם 115 כ"ס - בשני המקרים עם תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים).
טויוטה אוונסיס (מינואר 2017)
מערכות בטיחות מתקדמות: בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות
מחיר התחלתי: 61,000 שקלים
דגשים: הדור האחרון של טויוטה אוונסיס, ששווק בישראל עד 2018, נמכר בישראל עוד מ-2009. הדגם הוצע לאורך השנים עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך אלו אושרו לישראל ע"י היצרנית - במקביל לדגמים אחרים - רק במהלך 2016.
הפרט המפתיע הוא שהדגם הוותיק נבחן במבחני הריסוק של יורו NCAP בשנת 2015 - פעם שנייה בחיי הדגם, לפי שיטת בחינה שהוחמרה באותה שנה, עם מערכות הבטיחות המתקדמות - וקיבל דירוג מרבי של 5 כוכבים.
אוונסיס לא הצליחה שיווקית בישראל (באופן יחסי) וערכה בהתאם - לפי מחירון לוי יצחק, אוונסיס זולה מקורולה ביותר מ-10%. בערוב ימיה נחשבה אוונסיס לקטנה יחסית לדגמים מסוגה - משפחתית גדולה (סגמנט D) עם אורך בסיס גלגלים של 270 ס"מ בלבד, דומה לשל קורולה הקומפקטית יותר (סגמנט C) - אולם אוונסיס עדיין ארוכה ורחבה יותר ובעלת רמת עידון גבוהה יותר.
אוונסיס שווקה בשנותיה האחרונות בישראל עם מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.8 ליטר (147 כ"ס) ותיבה אוטומטית-רציפה.
הונדה HR-V (מינואר 2016)
מערכות בטיחות מתקדמות: בלימת חירום אוטונומית; מ'אקזקיוטיב' גם התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות
מחיר התחלתי: מ-69,000 שקלים
דגשים: הונדה HR-V הינו רכב פנאי קטן (B-SUV) גדול ומרווח יחסית - והראשון מסוגו להיות מוצע עם מערכת בטיחות מתקדמת באופן תקני (פיאט 500X היה קודם, אך זהו דגם קשה לאיתור עם מערכות כאלו).
רמת הגימור 'אקזקיוטיב' כוללת תוספת אבזור בטיחותי חשוב (איתו נבחן הדגם במבחני הריסוק וקיבל דירוג של חמישה כוכבים) שהפך לתקני במפרט המקומי מ-2020. ל-HR-V מערכת הנעה הכוללת מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.5 ליטר (131 כ"ס) ותיבה אוטומטית-רציפה.
מיצובישי אאוטלנדר (דיזל - מאפריל 2013, פלאג-אין - מיוני 2014)
מערכות בטיחות מתקדמות: בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית
מחיר התחלתי: דיזל - מ-72,000 שקלים; היברידית PHEV - מ-90,000 שקלים
דגשים: מיצובישי אאוטלנדר היה לדגם הפנאי הקומפקטי ה'עממי' הראשון עם מערכות בטיחות מתקדמות (עוד לפני ניסאן קשקאי) והראשון מסוגו עם שבעה מקומות.
עם זאת, המערכות הוצעו בשנים הראשונות (2013-2016) רק בשתי גרסאות, בעלות תפוצה קטנה יחסית - גרסת דיזל וגרסה היברידית נטענת (עם חמישה מקומות בלבד). מאמצע 2015, בדגם המחודש, נוספו מערכות הבטיחות בהדרגה גם לגרסאות עם מנוע בנזין 'רגיל' (בשנתיים הראשונות בגרסאות 4X4 בלבד, מ-2017 גם ב'פרימיום', מ-2018 באופן תקני).
לגרסת דיזל מנוע בנפח 2.3 ליטר עם 150 כ"ס ותיבה אוטומטית-פלנטרית עם 6 הילוכים. לגרסת הבנזין ה'רגילה' מנוע בנפח 2.0 ליטר עם 150 כ"ס ותיבה אוטומטית-רציפה. לגרסת PHEV מערכת הנעה היברידית המבוססת על שני מנועים חשמליים הניזונים מסוללת 12 קוט"ש, לצד מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר.
הצילומים בכתבה: גלעד ארצי, אסף בר-שי, פבל צ'רניצקי, מת'יו דויל, דניאל סקלי
פורסם לראשונה ב- 24.03.23
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות