בקצרה:
- יונדאי מבטיחה טעינה ב-18 דקות, טויוטה ב-30 דקות
- אלא שהנתונים אפשריים רק בעמדות מסוימות ובתנאים ספציפיים
- בבריטניה הוסרו הפרסומים בשל ההטעיה
הרשות להסדרת הפרסום בבריטניה (ASA, ר"ת Advertising Standards Authority) הורתה ליונדאי ולטויוטה להסיר קמפיינים פרסומיים שעסקו בזמני הטעינה של הרכבים - זאת בטענה שהנתונים הוצגו באופן פשטני, מבלי לסייג ולהציג מידע מלא על זמינות עמדות הטעינה האולטרא-מהירות, או על השפעת משתנים נוספים על משך הטעינה.
הקמפיין של יונדאי בנוגע לאיוניק 5, שפורסם בסרטוני יוטיוב בהשתתפות כוכבי קבוצת הכדורגל צ'לסי, בשלטי חוצות בכיכר פיקדילי בלונדון ובאתר האינטרנט של החברה, הבטיח זמן טעינה של 18 דקות מ-10% ל-80% - בהתאם לנתון המוכר של היצרנית, שמתייחס לטעינה בעמדות של 350 קילוואט. קמפיין מקביל של טויוטה בנוגע ל-bZ4X הבטיח טעינה מהירה של חצי שעה עד למילוי 80% מקיבולת הסוללה, נתון המתייחס לעמדות של 150 קילוואט.
אלא שעל פי הרשות להסדרת הפרסום, היצרניות לא נהגו בשקיפות בנוגע לזמינות העמדות, ויצרו מצג שווא לפיו ההגעה למטענים כאלו היא עניין פשוט ונגיש. זאת בזמן שבמועד הפרסום היו באנגליה כולה 37 מטענים בלבד בהספק של 350 קילוואט ו-134 אתרי טעינה בהספק של 150 קילוואט. באותה העת היו פחות מ-10 מטענים כאלו בסקוטלנד, וויילס ואירלנד - מה שהופך את השגת זמני הטעינה המובטחים לעניין נדיר למדי במדינות אלו.
בנוסף טענה הרשות כי מדידת זמני הטעינה נערכה על ידי היצרניות בתנאים אופטימליים של מזג אוויר חיצוני, טמפרטורת סוללה ומצבה הפיזי של הסוללה - תנאים שכמובן נשלטו על ידי היצרניות - זאת בזמן שבמציאות כל שינוי קל בתנאים הסביבתיים ישפיע לרעה על קצב הטעינה. גם עובדות אלו לא הוצגו בקמפיינים הפרסומיים.
להגנתן טענו היצרניות כי על מנת לקדם את חדירת הרכבים החשמליים יש לאפשר להן להציג את זמני הטעינה האופטימליים ללא הסתייגויות, זאת במטרה לטפל בקשיים של צרכנים ובהם חרדת הטווח והחשש מפני זמני טעינה ממושכים. הטיעון היצירתי לא שכנע את הרשות, שהורתה על הסרה מיידית של הקמפיינים.
פורסם לראשונה ב- 29.06.23
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות