יצרנית הרכבים הצ'כית החלה את דרכה מאהבה משותפת של האחים לורין וקלמנט לרכיבה על אופניים. האח הבכור לורין עסק במסגרות בעוד אחיו הצעיר קלמנט מכר ספרים. ב-1895 הקימו האחים חנות לתיקון אופניים בעיר מלדה בולסלב שבצ'כוסלובקיה (שהיתה אז תחת חסותה של האימפריה האוסטרו-הונגרית). שנה לאחר מכן כבר ייצרו אופניים בעצמם ושלוש שנים לאחר מכן כבר התקינו מנוע בנזין קטן באופניים שלהם וייצרו למעשה את האופנוע הראשון של החברה.
6 שנים מאוחר יותר, החליטו האחים לעבור לייצור מכוניות. המכונית הראשונה זכתה לשם L&K VOITURETTE שפירשו "המכונית של לורין וקלמנט" (בצרפתית). רק ב-1925, לאחר משבר כלכלי שחוותה צ'כוסלובקיה בעקבות מלחמת העולם הראשונה ושריפה במפעלי L&K, חיפשו האחים דרך לשקם את עסקיהם וחברו לחברת "סקודה תעשיות", שהוקמה על-ידי אמיל סקודה בשנת 1869 בעיר פילזן.
5 מכוניות אייקוניות
סקודה סופרב
סקודה סופרב כיום היא שם דבר בתחומה. מצד אחד היא מכונית השרד של מרבית שרי ממשלת ישראל, אך מצד שני היא משמשת בין היתר כניידת משטרה. הסופרב משלבת בין גודל ומרווח פנימי מרשימים למראה אלגנטי עם איכויות גבוהות למדי. אבל אנחנו רוצים להזכיר דווקא את הסופרב המקורית, זו של 1934. סקודה סופרב הייתה למכונית הראשונה של היצרן עם מנוע V8 והנעה כפולה. גם בעת המודרנית, לאחר מעבר סקודה לקונצרן פולקסווגן, הסופרב היתה לרכב הראשון של היצרנית שהציע הנעה כפולה - וכיום היא המכונית הראשונה של סקודה שמציעה הנעת פלאג אין הייבריד. חתיכת שינוי מאז ימי ה-V8...
סקודה אוקטביה
כמו לסופרב, גם לאוקטביה יש שורשים בהיסטוריה הרחוקה של המותג. האוקטביה הראשונה יוצרה בין השנים 1971-1959 וזכתה לרשום פריצת דרך משמעותית עבור המותג הצ'כי. בימי הראלי העליזים של סקודה החלה החברה למתג את רכבי המרוץ שלה בתגיות RS, ראשי תיבות של ל"ראלי ספורט". נשמע לגיטימי? לא בעיני פורד, שגם לה היה מיתוג RS. ואם זה לא מספיק, אותה אוקטביה RS עשתה לפורד לא מעט צרות על המסלול באותן שנים. לאחר מספר דיונים הוסכם כי סקודה תוסיף V לצמד האותיות RS, ועד היום משווקת גרסת הספורט של האוקטביה תחת השם vRS. ה-V, אגב, מסמן Victory – ניצחון.
האוקטביה המוכרת נולד ב-1996 ומאז הפכה למכונית משפחתית מוצלחת ופופולארית למדי עם מרווח פנימי גדול ותא מטען ענק.
סקודה פליסיה
גם במקרה הזה סקודה החייתה שם מהעבר, אך אנחנו בחרנו שלא לעסוק בפליסיה של שנות ה-90 (הראשונה שהוצגה תחת קונצרן פולקסווגן) אלא על הפליסיה המקורית שיוצרה בשנים 1964-1959. סקודה פליסיה הייתה מכונית קבריולה מבוקשת למדי שהוצעה עם גג רך או עם גג קשיח שהיה נדיר באותן שנים. מאז לא ייצרה סקודה מכוניות קבריולה, אך כן יצרה את הראפיד (עוד שם שעשה קאמבק כמה פעמים) של אמצע שנות ה-80 שהיתה בעצם גרסת קופה שעברה התאמה ייעודית בשוק הבריטי ונמכרה דרך סוכנויות סקודה הרשמיות. כיום ניתן למצוא סקודות פתוחות בעיקר בפרויקט דגמי הקונספט של הסטודנטים לעיצוב.
סקודה פייבוריט
סקודה פייבוריט היתה הדגם הראשון של סקודה ששווק בישראל, וזכתה כאן להצלחה בקרב עולי ברית המועצות בשנות ה-90. הפייבוריט הייתה לדגם הראשון של סקודה שעבר כולו להנעה קדמית ומנוע קדמי, מה שהקל על ייצור גרסאות סטיישן (פורמן) וטנדר (פיק-אפ). סקודה פייבוריט עוצבה על-ידי סדנת ברטונה האיטלקית, אותה אחת שהביאה לעולם את למבורגיני מיורה וקונטאש המרהיבות, אך גם את סיטרואן BX ודייהו אספרו השגרתיות יותר. דרך אגב, גם הפייבוריט הוא שם מן העבר, של דגם שיוצר (בשני דורות) בשנים 1941-1936.
סקודה יטי
היטי, מפלצת השלג המיתולוגית הוא אבי שושלת רכבי הפנאי המודרנים של סקודה. היטי הוצג לראשונה כרכב קונספט בשנת 2005 בתערוכת ז'נבה. התגובות מהשטח (תרתי משמע) היו חיוביות אך רק לאחר 4 שנים נחשפה הגרסה הסדרתית של סקודה יטי, גם היא בתערוכה השוויצרית. העיצוב הכללי נשמר עם מראה מרובע וקשוח. המראה הג'יפוני קיבל גיבוי בזכות אופציה להנעה כפולה ומרווח גחון של 18 ס"מ והיטי גם הציע מרווח פנימי מכובד ושימושיות גבוהה. באחד ממבחני הדרכים הזכורים של "טופ גיר", מגזין הטלויזיה הבריטי, הנחיתו הבריטים מסוק על גגו של יטי נוסע, העבירו את הרכב דרך בניין בוער ואף עימתו אותו על מסלול המירוצים מול פרארי F50.
כיום סקודה נמצאת במקום אחר לחלוטין מזה שהיתה בו לפחות ב-100 השנים האחרונות. זהו אחד המותגים המובילים באירופה והמותג האירופאי הנמכר ביותר בישראל כבר 7 שנים ברציפות (נכון לסוף שנת 2019). עד היום מטה החברה שוכן בעיר מלדה בולסלב, אותה העיר בה החלו האחים לורין וקלמנט בייצור אופניים. כאות הוקרה למייסדי החברה נקראות הגרסאות המפוארות ביותר של דגמי סקודה בשם Laurin & Klement.
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות