בקצרה:
- סמארט חוזרת ארצה אחרי 4 שנות היעדרות
- תחילת שיווק צפויה בסוף השנה הנוכחית
- שני דגמים עדכניים יוצעו בשלב ראשון
חשמל בקטנה: סמארט חוזרת לכבישי ישראל ותשווק כאן מכוניות מבוססות פלטפורמה עדכנית מבית בעלת הבית, ג'ילי הסינית. את הזיכיון לשיווק המותג ממשיכה להחזיק כלמוביל.
סמארט שבעבר הייתה מותג ייעודי למכוניות עירוניות זעירות בבעלות מרצדס, חוזרת לכאן אחרי ארבע שנים וכבעבר תשווק באולמות התצוגה של היצרנית הגרמנית.
האחת: הדגם הראשון שינחת כאן בחודשים הקרובים הוא ה-1, שהוצגה לפני כשנה כדגם כל-חדש ראשון ליצרנית מזה כמעט עשור. היא מבוססת על פלטפורמה ייעודית להנעה חשמלית המכונה SEA (ר"ת Sustainable Experience Architecture) בה משתמשות גם וולוו EX30 וזיקר X, אחיותיה לקונצרן הסיני.
ה-1 גדולה משמעותית מדגמים קודמים של סמארט. בהשוואה למרצדס EQA למשל היא קצרה רק ב-19 ס"מ (427 ס"מ) אבל בסיס הגלגלים שלה ארוך ב-2 ס"מ (275 ס"מ). תא המטען מכיל 323 ליטר עם תא נוסף מלפנים לכבל טעינה (15 ליטר).
היא תוצע עם אשרות בחירה בין שתי מערכות הנעה, אחורית עם 272 כ"ס המאפשר זינוק ל-100 קמ"ש ב-6.7 שניות או כפולה עם 428 כ"ס וזינוק ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות. שתיהן מוזנות מסוללת 62 קוט"ש המאפשרת 440 ק"מ בגרסת הנעה אחורית ו-400 ק"מ בכפולה עם טעינה מהירה (150 קילוואט) ומילוי מ-10% ל-80% בפחות מחצי שעה.
גדולה עוד יותר: הדגם השני שצפוי לנחות כאן במהלך השנה הבאה הוא ה-3 שהוצגה באפריל בתערוכת שנגחאי וערכה כעת הופעת בכורה אירופית בתערוכת מינכן. היא עושה שימוש באותה פלטפורמה ועם מערכת הנעה זהות ל-1, אחורית עם 272 כ"ס וכפולה עם 428 כ"ס, ואותה סוללת 62 קוט"ש.
בהשוואה ל-1 היא ארוכה ב-13 ס"מ (440 ס"מ) רחבה ב-2 ס"מ (184.5 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-3.5 ס"מ (287.5 ס"מ) ותא מטען אחורי גדול ב-47 ליטר (370 ליטר).
אבל היא גם נמוכה ב-8 ס"מ (155.5 ס"מ) מה שמקנה לה מקדם גרר נמוך מזה של ה-1 (0.27 לעומת 0.29) ומאפשר טווח נסיעה גדול ב-15 ק"מ – 455 ק"מ להנעה אחורית, 415 ק"מ להנעה כפולה.
מה אנחנו חושבים: מאז הושקה על-ידי מרצדס בסוף שנות ה-90 ונתפסה כמהפכה אמיתית בתעשיית הרכב, סמארט לא משכנעת. היא הצליחה אמנם לבסס עצמה כמכונית עירונית אירופאית אופנתית בתחילת דרכה, אבל מבחינה מסחרית היא לא חידשה דבר כבר שנים רבות ונתוני המכירות בהתאם.
הבעלות של ג'ילי עשויה להזניק אותה קדימה, כפי שקרה לוולוו וללוטוס. על בסיס ייעודי ומודרני, עם מערכות הנעה מתקדמות ועם התאמה גם לשימושיות משפחתית הודות לממדים גדולים משמעותית.
בדומה לאחיות מבית של וולוו וזיקר, גם ה-1 תיכנס לסגמנט משפחתיות קומפקטיות חשמליות, כתחליף נקי מזיהום לדגמים כמו אודי A3, ב.מ.וו סדרה 1 ומרצדס A קלאס שאיבדו רלוונטיות לשוק.
גם הבחירה של הקונצרן הסיני לפזר את הזיכיונות בין שלושה יבואנים שונים ללא ספק ייצר תחרות שתגדיל את המכירות, בדומה ליריבות המקומית בין יונדאי לקיה. יהיה מעניין.
פורסם לראשונה ב- 11.09.23
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות