בקצרה:
- ה-911 של פורשה תמשיך להשתמש בבנזין עוד שנים ארוכות
- הנעה היברידית תגיע בעתיד הלא רחוק
- דלקים סינתטיים עשויים לסייע מול תקנות הזיהום
"פורשה תייצר 911 עם מנוע בעירה פנימית לאורך שנים וככל שיתאפשר", כך מבטיח קארל דאמס, בכיר בפורשה העומד כיום בראש תחום הדלקים הסינתטיים בחברה. בכך הוא מרגיע את חובבי המותג, הרואים בדגם האייקוני את לב ליבה של היצרנית.
ההצהרה הזו לא צריכה להגיע כהפתעה גדולה. שכן היא מגיעה בעידן בו כמעט כל היצרניות - כולל פורשה - דוהרות במהירות להפיכת כל צי דגמיהן לחשמלי. זאת במקביל להחלטת האיחוד האירופי לאסור מכירת מכוניות בעלות מנועי בנזין ודיזל באירופה מ-2035 - החלטה שבינתיים נתקלה בהתנגדות עזה וספק אם תתבצע.
פורשה פרסמה כבר את תכניותיה לעתיד, והוא כולל הצהרה כי עד 2030 יהיו מרבית דגמי המותג - כ-80% מהמכירות השנתיות - בעלי מערכות הנעה חשמליות או היברידיות. כדאי רק לזכור שכ-13% ממכירות היצרנית הן של 911, היקרה ביותר בארסנל וזו שמשווקת כיום עם מנוע בנזין בלבד. גרסה היברידית סופר-חזקה צפויה בעתיד הקרוב.
נזכיר כי התקנות הנ"ל אינן אוסרות בעצם מכירת כלי רכב עם מנוע בעירה פנימית - אלא מחייבות תהליך ייצור דלק נקי וכנגזרת מכך מונעות מנועי בנזין.
והדלק הסינתטי עליו עובדת פורשה כבר שנים מהווה סוג של פרצה בהצעת החוק. כזו שגורמת ליצרנית להצהיר כי לא רק היא, אלא גם צי המכוניות הקיים ברחבי העולם (כ-1.3 מיליארד כלי רכב) עם מנועי בעירה פנימית עשוי ליהנות מכך.
דלק סינתטי, נעים להכיר: הוא דלק נוזלי המופק, עקרונית, מגז טבעי או מפחם - במקום נפט. התהליך כולל גם שימוש במימן טהור (כפי שנדרש לטובת מערכות הנעה מבוססות תא-דלק, FCEV) שאותו משלבים עם פחמן דו-חמצני (הנמצא באוויר) לקבלת מתנול שאותו ניתן להפוך לדלק 'רגיל'.
הבעיה עם דלקים סינתטיים באה לידי ביטוי, נכון להיום, בעלויות ייצור גבוהות שעלולות להיות כפולות ביחס למחיר ליטר בנזין רגיל - עד 10 דולר לליטר בארה"ב.
פורסם לראשונה ב- 28.07.23
למאמר זה התפרסמו 9 תגובות