בקצרה:
- פולקסווגן תשקיע 700 מיליון דולר באקספנג הסינית
- השתיים יפתחו יחד דגמים חשמליים חדשים
- אודי תציג פלטפורמה חדשה בשיתוף עם SAIC
מחפשת עזרה: את המחצית הראשונה של 2023 סיימה פולקסווגן כמותג הרכב השני בגודלו בסין, עם קרוב למיליון מכוניות חדשות שנמכרו במדינה. אבל המגמה לא מבשרת טובות עבור היצרנית, שכן קצב המכירות שלה בסין ירד ב-8% לעומת התקופה המקבילה ב-2022, ואילו במכירות הרכב החשמלי במדינת הענק היא ממוקמת תשיעית בלבד, עם צניחה של 25%.
נתונים אלו הובילו את היצרנית לקדם הסכם חדש לשיתוף פעולה עם אקספנג, יצרנית קטנה במונחים סיניים, אך כזאת שנחשבת לחדשנית ומהבודדות שמוכרות גם באירופה. במסגרת שיתוף הפעולה תשקיע פולקסווגן 700 מיליון דולר ותמורתם תזכה לנתח של כ-5% מהבעלות על המותג.
בסין, עבור סין: במסגרת שיתוף הפעולה, יפתחו שתי החברות שני דגמים חשמליים חדשים עבור "פלח הביניים" בשוק המקומי. הם יתבססו על פלטפורמת MEB הותיקה של הקונצרן האירופי, ויושקו בסין בעוד כשלוש שנים. שני הדגמים צפויים להצטייד במערכות האוטונומיות של אקספנג, שמציעות יכולת מוגבלת לנהיגה עצמאית בדומה למערכות המוכרות של טסלה.
הפיתוח יתבצע באמצעות חברת הטכנולוגיה החדשה שהקימה לאחרונה פולקסווגן בסין, המחזיקה במרכז הפיתוח הגדול ביותר של הקבוצה מחוץ לוולפסבורג שבגרמניה. 2,000 מומחים בתחומים של פיתח ורכש יעבדו על פרויקטים לייצור מקומי של רכבים חשמליים ומקושרים, כאשר מפעל הייצור של פולקסווגן במזרח סין יורחב ויבנו בו מתקנים לייצור עצמי של סוללות.
גם ביוקרה: במקביל גם אודי תעמיק את שיתופי הפעולה בסין - במקרה זה השותפה המקומית היא SAIC (שנגחאי אוטומוטיב), בעלת הבית של MG ומקסוס, בין היתר. שתי החברות יעבדו על פיתוח של פלטפורמה חשמלית חדשה לשוק היוקרה, לטובת ייצור דגמים בקטגוריות בהם אין לאודי נוכחות בסין. סביר להניח שמדובר בדגמים קטנים יחסית, יתכן ועל בסיס הפלטפורמה החדשה (והמצוינת) המשרתת את MG4.
גם אודי היא מיצרניות הרכב הגדולות בסין, עם 294 אלף רכבים שנמכרו במדינה במחצית הראשונה של 2023, נתון שממקם אותה במקום העשירי מבין מותגי הרכב הפועלים במדינה. בשונה משיתוף הפעולה בין פולקסווגן לאקספנג, ההסכם בין אודי ל-SAIC לא כולל העברת אחוזי בעלות.
מה אנחנו חושבים: בזמן שיצרניות הרכב האירופיות הגיבו בעצלתיים לטרנד החשמלי, בסין לא היססו וניצלו את ההזדמנות כדי לסגור בתוך זמן קצר פער בן למעלה מ-100 שנים. לא במקרה היצרנית שעקפה את פולקסווגן בשוק הסיני היא BYD, שמכרה במדינה 1.2 מיליון חשמליות בתוך חצי שנה בלבד וכעת מציבה את אירופה במרכז הכוונת.
הניסיונות של פולקסווגן להשיב לעצמה את הבכורה בכוחות עצמה לא עלו יפה עד כה, ולכן הקשיבו הגרמנים לפתגם המפורסם - "אם אינך יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם". באנגלית זה נשמע טוב יותר, בסינית כנראה שאפילו עוד יותר.
פורסם לראשונה ב- 27.07.23
למאמר זה התפרסמו 8 תגובות