תערוכת הרכב של שנגחאי, שנערכה בתחילת השנה הנוכחית, היתה מפגן כוח יוצא דופן של תעשיית הרכב הסינית. תערוכת מינכן שננעלה בחודש שעבר היתה ניסיון לתגובה של יצרניות הרכב האירופאיות, וכעת מגיעה תערוכת הרכב של טוקיו - וממחישה את הפיגור של תעשיית הרכב היפנית במירוץ אחר החשמל.
שכן בזמן שסין נתפסת כמובילה בזירה החדשה, והקוריאניות הבכירות מציבות רף טכנולוגי ואיכותי גבוה במיוחד, עם יצרניות אירופאיות גדולות שמתאמצות לצמצם פערים, מרבית היצרניות מיפן עדיין מדשדשות מאחור.
וגם עכשיו, עם עשרות דגמי קונספט מרהיבים ומבוססי חשמל שהוצגו בתערוכת טוקיו אך יעברו שנים עד שיגיעו לפס הייצור (אם בכלל), הפער נראה כרחוק מלהיסגר.
ובכל זאת, יש מה לראות, למה לצפות ובעיקר יש מנת אסקפיזם רצויה בימין אלה. קבלו דיווח.
אינפיניטי: סוף סוף חשמל
מותג היוקרה אינפיניטי הוא אחד האחרונים שעדיין לא עבר לחשמל, למרות שיצרנית האם ניסאן היתה מהראשונות להיכנס לתחום. גם עכשיו זה עדיין רחוק, שכן מכונית התצוגה המרהיבה Qe - לטעמנו, אחת היפות שהוצגו בטוקיו - עדיין לא נראית כמו משהו שקרוב לרכב סדרתי. בינתיים אנחנו יודעים לומר שמדובר במכונית סדאן שמעוצבת "בהשראת פילוסופיות יפניות", אך תיוצר במיסיסיפי שבארה"ב.
לצידה הוצג קונספט לרכב פנאי חשמלי בשם ויז'ן QXe, ועליו אנחנו יודעים אפילו פחות. לצד שני הדגמים החשמליים חשפה אינפיניטי גם דור חדש ל-QX80, ספינת הדגל של המותג, וגם דגם פנאי-קופה חדש לחלוטין בשם QX65.
באינפיניטי מצהירים כי עד סוף העשור יחשמלו את "הדגמים העיקריים" בהיצע הגלובאלי - הצהרה מעורפלת, שלטעמנו לא תביא את היצרנית הקטנה למקום שבו היא שואפת להיות, לצד מותגים כמו לקסוס וג'נסיס.
הונדה: בחזרה למקורות הריגוש
'פרלוד' (Prelude) היה שם שניתן לדגם קופה של הונדה שיוצר מ-1978 ועד 2001, התבסס בחלקו על אקורד אבל הציע ממדים גדולים יותר. הדור החמישי והאחרון גם שווק בישראל למשך תקופה קצרה. כעת חוזר השם כקונספט מהמם, כשהעיצוב המלוטש רומז שהדגם קרוב לייצור. הונדה לא משחררת מידע על הדגם פרט לעובדה שההנעה תהיה חשמלית.
נזכיר כי בעשורים האחרונים כמעט ונעלמו מהמפה משפחתיות שתי דלתות בניחוח ספורטיבי, למעט בסגמנט היוקרה. אבל בעידן החשמלי הקלפים מחולקים מחדש וסגמנטים שנשכחו פתאום זוכים לעדנה - ראו את הפריחה במכוניות הסדאן הגדולות בהובלת טסלה מודל 3.
אז אולי כעת, דגם קופה גדול שלא ממותג כיוקרה יוכל למצוא הצדקה קיומית? וברוח התקופה, עדיף להשתמש בשם דגם מיתולוגי, ופרלוד עונה בדיוק על הדרישה.
טויוטה: תרגיל בהתעוררות
היצרנית היפנית הגדולה מכולן הגיבה באיחור למהפכה החשמלית, ובמשך שנים ניסתה לשכנע את העולם שדווקא ההנעה ההיברידית היא הפתרון הנכון לאתגרי האקלים. אבל נדמה שהאסימון סוף סוף נפל אצל טויוטה - שכעת יוצאת במתקפה חשמלית רחבת היקף, ובעיקר מגוונת למדי.
הדגם החשוב ביותר הוא ה-FT-3e, רכב פנאי-קופה חשמלי עם סוללה דקה במיוחד שמאפשרת את הנמכת המרכב, במטרה להשיג מקדם גרר טוב ככל הניתן. לצידו הוצגה מכונית ספורט מפתה בשם FT-Se, שאמורה להיות החשמלית הראשונה של חטיבת GR הספורטיבית כיורשת אפשרית לסופרה.
גם הלנדקרוזר וההיילקס המיתולוגיים זכו ליורשים חשמליים, בינתיים כדגמי קונספט, אך עם שלדה אחודה במקום שלדת סולם הם למעשה נוטשים את השטח - ומוותרים כך על הייחוד שהפך אותם לדגמים נערצים ומצליחים גם בפינות הנידחות ביותר של הגלובוס.
וכאן יש עניין שחשוב להתייחס אליו: אם בשם המירוץ לחשמל היצרניות הוותיקות ייצרו סדרות משוכפלות של דגמים גנריים ויוותרו על המאפיינים הייחודיים שלהן, הן למעשה יאבדו את היתרון הגדול ביותר שיש להן על פני התוצרת הסינית.
לקסוס: אלף ק"מ על חשמל
ללקסוס יש כבר שני דגמים חשמליים בהיצע, אבל זה עדיין לא זה. ה-UX הוותיק הוא בסך הכל גרסה מוסבת לדגם הבנזין המוכר, ה-RZ אמנם תוכנן מראש כחשמלי אך רחוק ביכולותיו מדגמי החשמל היעודיים של מרצדס, אודי וב.מ.וו.
אבל עכשיו - כלומר, בעוד שנתיים לפחות - כל זה אמור להשתנות. ה-LF ZC היא קדימון מסקרן למכונית סדאן חשמלית, שתגיע לפס הייצור ב-2026 ותתחרה בטסלה מודל 3 וב.מ.וו i4, בקטגוריית משפחתיות הסדאן החשובה אותה נטשה לקסוס באירופה מעשית כבר לפני מספר שנים. המתחרה האמריקאית המצליחה סיפקה את ההשראה גם לתכנון המרכב, שמבוסס על שלוש יציקות עיקריות שמחוברות זו לזו.
לצידה של המשפחתית נחשף רכב פנאי ענק בשם LF ZL, שעם אורך של 530 ס"מ ובסיס גלגלים של 335 ס"מ ימשוך תשומת לב לא רק בגלל העיצוב הייחודי. שני הדגמים צפויים להשיג טווח נסיעה מירבי של 1,000 ק"מ - וזה כבר מספר שיכול לשנות את כללי המשחק בקטגוריות היוקרה.
מאזדה: נצמדת לעקרונות
מאזדה חשפה ביפן מתיחת פנים שניה ל-MX-5, הרודסטר הנמכרת ביותר בעולם. העדכונים אינם דרמטיים אבל נוגעים לכל סעיף: מראה שונה לפנסים ולחישוקים, מסך מולטימדיה גדול יותר ("8.8 לעומת "7), מערכות בטיחות מעודכנות, שידרוג מנועים לטובת זמינות כוח טובה יותר וכמובן שיפורים דינמיים.
לצידה נחשפה גם קונספט קופה יפהפיה העונה לשם SP, שאולי רומזת על הדור הבא של RX-7. פרט למראה המהפנט הקונספט מציג מערכת היברידית ייחודית שמבוססת על צמד מנועים רוטוריים שמשמשים כמאריכי טווח למנוע חשמלי. רק המנוע החשמלי מניע את הגלגלים וההספק המשולב הוא 370 כ"ס. לטענת מאזדה, המערכת ההיברידית הייחודית מסוגלת לפעול על מגוון תחליפי בנזין סינתטיים, כמו גם על מימן.
טוב לראות שמאזדה ממשיכה לדבוק בעקרונותיה, בייצור ה-MX-5 האיקונית לאחר שכל מתחרותיה נעלמו מהעולם, ובפיתוח המנוע הרוטורי שהפך לסממן ההיכר שלה.
מיצובישי: הולכת נגד הזרם
לפני שהחלה לדשדש במקום ולהפוך לסוג של שק חבטות בקונצרן ניסאן-רנו אליו היא שייכת, מיצובישי היתה אחת מיצרניות הרכב היפניות המוערכות ביותר. לא רק עם להיטי מכירות דוגמת לאנסר ופאג'רו, אלא גם עם שורה ארוכה של חידושים טכנולוגיים פורצי דרך, בעיקר ברכבי שטח וטנדרים.
עם שני הקונספטים שהציגה ביפן נראה שהיא חוזרת למסלול החדשנות. האחד הוא 'מיניוואן-קרוסאובר חשמלי' (Electrified crossover MPV) שרומז על L300 הבא – מוביל נוסעים קומפקטי ששווק בתחילת שנות ה-90 גם אצלנו וממשיך להימכר בשווקים מתפתחים בשם 'דליקה'.
הקונספט השני הוא רכב 'ניידות למייל האחרון' (Last 1 mile Mobility) שבשונה ממרבית כלי הרכב מסוגו, משלב יכולת שטח עם צמיגים ייעודיים ואגרסיביים ועיצוב כללי שמזכיר טרקטורון לשני נוסעים.
ניסאן: ברוכה הבאה למציאות האנושית
ניסאן הגיעה עם שלל דגמי קונספט שאולי רומזים על ג'וק הבא, אולי על GT-R ואולי על אף אחד מהם. אבל אין ספק שעם כמות כזו של דגמי קונספט ניסאן דוחקת מרפקים כדי להישאר במרכז הבמה. העובדה שכולם ישולבו בתוך משחק המחשב 'פורטנייט' מחדדת את הפנייה לקהל הצעיר.
לארבעת דגמי הקונספט השונים מכנה משותף אחד: הכרה בכך שכל אחד מאתנו שונה. כל אחד מאתנו נמצא בשלב שונה בחייו, מתקיים בסביבה שונה, ובעל צרכים ורצונות שונים. במילים אחרות, ברוכה הבאה למציאות האנושית. המסע הפרטי של כל אחד מאתנו מקבל ביטוי בניסאן בארבעה דגמי קונספט שמוצגים תחת הכינוי המשותף 'הייפר' (Hyper) ובארבע דמויות אנימה שונות שמייצגות את כל אחד מדגמי הקונספט.
אז מה יש לנו? קרוסאובר קטן שאמור להשתלב בנוף העירוני בשם 'הייפר-אורבן', קרוסאובר גדול יותר שפונה לשוחרי הטבע ובהתאם שמו 'הייפר-אדוונצ'ר', מוביל נוסעים גדול בתפיסת האירוח היפנית שנקרא 'הייפר-טורר' וקרוסאובר קיצוני שמשלב את העולם המציאותי עם השלב הבא בעולם הווירטואלי, ליצירת יקום וירטואלי חדש שמכונה 'הייפר פאנק'.
סובארו: מחווה למורשת הראלי
אם טויוטה נרדמה בשמירה בזמן שכולם עברו לחשמל, אז סובארו לא באמת הגיעה למשמרת. היצרנית הקטנה מתמקדת כבר שנים ארוכות בדגמי הנעה כפולה, בעיקר לשווקי צפון אמריקה ואוסטרליה, ועל המשבצת החשמלית היא סימנה V באמצעות הדבקת סמל הכוכבים על ה-bZ4X של טויוטה. אבל הקונספט החדש שהוצג בטוקיו מבטיח להביא את האופי הייחודי של סובארו גם לעולמות החשמל.
מדובר במכונית קופה מוגבהת קלות, ובסובארו רומזים על מערכת הנעה ייחודית עם מנוע חשמלי בכל אחד מארבעת הגלגלים, עם אפשרות לשליטה של הנהג על כל אחד מהם בנפרד. חישוקי הגלגלים הגדולים וגוני הכחול שמוטמעים במרכב, מזכירים נשכחות דגמי האימפרזה שכיכבו במירוצי הראלי בשנות התשעים של המאה הקודמת. אם גם היכולות יזכירו משהו מאותם דגמים איקוניים - אנחנו נסלח לסובארו בקלות על כל אותן שנים אבודות.
סוזוקי: הולכת על בטוח
לאנשי סוזוקי אין בעיה להיות מקוריים ונועזים, ואיגניס וג'ימני הן דוגמאות טובה לכך. אבל כשזה מגיע לדגם סופר חשוב מבחינה שיווקית, הם מעדיפים ללכת על בטוח. למעשה, מאז שסוויפט הפכה למכונית גלובלית הנמכרת בכל העולם, וזה קרה אי שם לפני כעשרים שנים, העיצוב נותר שמרני ונאמן למקור. למרבה האכזבה ולפחות לפי מה שנראה כאן, המצב בדור הבא לא צפוי להשתנות.
הדגם מוגדר כ"סוויפט קונספט", אבל המראה הכללי לא מותיר מקום לספק ומדובר בדגם מוכן לייצור ששיווקו מתוכנן ל-2024. לא נמסרו פרטים רבים ועל סמך התמונות ניתן להניח שסוויפט הבאה תתבסס על פלטפורמת קודמתה. זה אומר שסוזוקי שומרת על ממדיה הצנועים בזמן שהקטגוריה ממשיכה לתפוח. דבר שרומז שסוזוקי אינה מעוניינת (או יכולה) להשקיע את הכסף הדרוש בפיתוח סופר מיני חדשה לגמרי.
בנוסף חשפה היצרנית את 'eWX' – קונספט חשמלי שיהפוך לדור הבא של דגמי 'קיי קאר' ביפן. הפרט היחידי שנמסר לגביו נוגע לטווח, שיעמוד על 227 ק"מ.
THK: המטרה טסלה מודל X
יצרנית הרכיבים היפנית THK מאוד מוכרת ומוערכת בעולם הרכב, ולראשונה היא מציגה מכונית מפיתוח עצמי. היא תצויד בשלושה מנועים חשמליים, אחד בתוך כל גלגל אחורי עם 125 כ"ס ואחד נוסף מלפנים עם 295 כ"ס. אין נתון הספק משולב, אבל עם מספרים שכאלה מדובר על מעל 500 כ"ס. הסוללה פותחה בבית (אין נתון קיבולת או טווח נסיעה) וכך גם ההיגוי לארבעת הגלגלים ומערכת המתלים האדפטיבית, וכן מערכת חשמלית ייחודית השולטת על עוצמת הבלימה בכל גלגל בנפרד.
צריך להבין: THK אינה עוד חברה שמנסה להדחק לתוך עולם הרכב החשמלי הצפוף, והיינו ממליצים להתייחס אליה ברצינות הראויה - בעיקר עם כמות הרעיונות המקוריים שהיא מבטיחה. עד כמה ברצינות? מספיק שנציין שהממדים דומים לאלה של טסלה מודל X ושעל העיצוב חתום שירו נאקאמורה (Nakamura), שבעברו כראש מחלשקת העיצוב של ניסאן שרטט דגמים כמו ג'וק ו-GT-R.